X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Super Play lukker


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 25/08-05 09:42 
Ja, det er trist men sandt - Super Play i Danmark lukker efter 11 numre.

Det synes jeg er virkelig ærgerligt, da det var det et ganske glimrende blad, det bedste danske blad i lang tid, ja måske nogensinde IMO.

Det er trist, at der ikke er plads til et kvalitets multiplatform magasin i Danmark, men markedet er jo benhårdt på det område. Tilbage er der gratismagasiner hvilket er ærgerligt, da niveauet i disse magasiner er betydeligt lavere end i professionelle magasiner.

Det danske bladmarked havde efter min mening brug for et magasin som Super Play.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Danny SallingDanny SallingSkrevet 25/08-05 09:57 
Det var sku da noget ærgeligt, har da flere af dem derhjemme og nød godt af dem :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
ChronoChronoSkrevet 25/08-05 10:24 
Det var nok fordi jeg skrev og opsage mit abonnement for et par uger siden - nu går jeg ikke engang glip af nogle numre :D

Jeg synes bladet var okay, men lidt for svingende i kvaliteten. Det sidste blad (10) var godt, men der var også en periode før det hvor der kom et par dårlige blade eller tre.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
rapsacrapsacSkrevet 25/08-05 11:47 
jeg opsagde mit abonnement efter 5 numre da jeg syntes at det var en gengivelse af Edge. Det er selvfølgelig ikke en dårlig ting, men når nu man kan læse de samme artikler en måned forinden så er det at foretrække.
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
MrCaseMrCaseSkrevet 25/08-05 11:54 
Tja... Danmark er et meget lille marked. Der er nok desværre ikke noget reelt behov for Super Play.
Vi har set det så mange gange før.

Der findes ganske udemærkede udenlandske magasiner, og gamereactor og internettet tager sig af resten.. tja...
Have you considered sucking less?
psychomantispsychomantisSkrevet 25/08-05 14:30 
Ja, det er ærgeligt der ikke rigtigt er et marked for den slags i Danmark, selvom jeg aldrig selv har været ovenud begejstret for SP.
Men jeg kan da glæde mig over endnu en rigtig i profetkonkurrencen ;-)
dRxLdRxLSkrevet 25/08-05 14:47 
Jeg synes det er fint nok.

Ingen grund til at fælde unødigt mange træer, når viden om spil kan formidles meget enklere mellem spillere på nettet.
Til og med på en mere "flad" måde, hvor man ikke skal bekymre sig om en eventuelt skjult redaktionel linie eller økonomiske interesser.

Jeg ser frem til yderligere bladdød og bedre formidling af viden om spil via nettet =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KilroyKilroySkrevet 25/08-05 15:35 
Det er da rart med trykte medier, og det er ærgerligt at det danske marked ikke kan understøtte spilblade.
Men så længe jeg til tider kan få grabberne i et Edge, et games TM eller andet engelsksproget spilmagasinting, så er jeg tilfreds.
Kilroy Was Here
lightyear dklightyear dkSkrevet 25/08-05 16:04 
Hmm så må det være det sidste jeg lige har købt så godt som i dag.

Øvv synes selv at det var et okay blad, som jeg med glæde gerne kastede en lille 50 efter hver måned.
are you CHICKEN?
JimPPJimPPSkrevet 25/08-05 16:53 
Er ikke særligt overrasket, det er jeg langtfra første gang det sker. Bladets kvalitet skal jeg ikke udtale mig om, hvilket aldrig købt det.

dRxL har udover det en god pointe :)
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
RJKRJKSkrevet 25/08-05 18:44 
Du kan da ikke få samme information gratis på nettet. Indtægterne til at drive et blad går ikke bare til et trykkeri. De går primært til at lønne de ansatte, ikke mindst skribenterne. Og uanset om man naivt forsøger at ignorere det, så er det faktuelt meget simpelt sådan, at løn giver skribenterne meget bedre mulighed for at skrive ordentlige artikler. Penge er tid, og lønnede skribenter kan bruge mere tid på det end de ulønnede, og sådan er det bare.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
King ChaosKing ChaosSkrevet 25/08-05 19:06 
kobsie>
altså personligt vil jeg ikke bruge penge på et blad, når jeg kan få samme information på internettet gratis!.


Ja, når bare alting bliver gratis, så skal alt nok blive godt. Og det kan det ikke vare længe inden alle spil, bøger, film og musik kan hentes gratis ude på Nettet. Det bliver en ny guldalder, hvor alle som skaber noget unikt lever af luft. Jeg kan næsten ikke vente!
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/08-05 19:21, rettet 25/08-05 19:26 
RJK>
Du kan da ikke få samme information gratis på nettet.

En side som eksempelvis GameSpot har da også en stor stab af lønnede, fuldtidsansatte skribenter, som leverer artikler af høj kvalitet vedrørende spil. Alle besøgende har adgang til alt skrevet materiale, mens "Complete" medlemmerne, der betaler lidt om året, får gavn af ting såsom højere downloadingshastighed o.l. Altså bedre service, men ikke eksklusiv adgang til noget skrevent stof.

Man kan så naturligvis argumentere for, at man bør støtte siden økonomisk, hvis man besøger den ofte, men man kan jo stadig få adgang, gratis, til den form for information som et blad som Super Play leverer, hvis man ønsker det.

Men ellers synes jeg da også det er synd at bladet skal lukke, men jeg vil omvendt ikke savne det. Jeg købte kun det første nummer, men besluttede, at jeg nok skal få dækket mine behov for læsestof om spil på nettet.
(...)
SephirothSephirothSkrevet 25/08-05 19:32, rettet 25/08-05 19:33 
Nøøøj, Egmont lukker et dansk spilmagasin? Nu er verden da gået af lave!

Jeg håber, at magasinet fortsætter under et andet forlag (som PCPlayer), da det er det eneste danske spilmagasin jeg har gidet at bruge tid og penge på siden PlayStation Magasinet.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 26/08-05 00:21 
PalleJensen>
det var det et ganske glimrende blad, det bedste danske blad i lang tid, ja måske nogensinde IMO.

Jeg synes de var væsentligt bedre i midt-halvfemserne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 26/08-05 00:33 
Fox McCloud>
men man kan jo stadig få adgang, gratis, til den form for information som et blad som Super Play leverer, hvis man ønsker det.

For det første er der jo den meget væsentlige forskel, at det ene magasin er amerikansk og på engelsk, mens det andet er skandinavisk og på dansk. Så derfor, nej, det er da overhovedet ikke det samme. Så har vi heller ikke brug for DR's Tv Avisen, for vi kan allesammen ligeså godt se Fox News?

For det andet er GameSpot reklamefinansieret. Nu blev der tidligere nævnt problemet med økonomiske interesser, og hvis der er noget sted, hvor det er et problem, så er det da så sandelig i reklamefinansierede magasiner. Tænk lige over det i fem minutter. Den her stab af fuldtidsansatte skribenter, du snakker om, er altså ikke betalt af læserne (som ved et betalingsmagasin), men af annoncørerne. Og så er det vist sagt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 26/08-05 00:40, rettet 26/08-05 08:46 
kobsie>
Ingen tvivl om at lønnede skribenter leverer bedre kvalitet, men om den lidt højere kvalitet er værd at give penge for....smag og behag.

Ja, men det adskiller sig jo ikke fra de fleste andre ting her i det pengestyrede liv. Man får, hvad man betaler for. Jeg protesterer udelukkende imod den fejlagtige og ignorante påstand om, at man kan få det samme gratis. Det gør man ikke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/08-05 15:45 
RJK>
For det første er der jo den meget væsentlige forskel, at det ene magasin er amerikansk og på engelsk, mens det andet er skandinavisk og på dansk.

På den anden side set bliver danske børn jo efterhånden utrolig velbevandrede i engelsk fra en meget tidlig alder og mange har formentlig intet imod, eller foretrækker ligefrem, at finde information om deres ynglingsspil på engelske sider. Det gjorde jeg ihvertfald selv. Men ja, der er naturligvis en væsentlig forskel, men jeg vidste ikke lige, at du medregnede sprog som en faktor (måske et tegn på at jeg selv har tilbragt meget tid med GameSpot, CNN o.l. fremfor danske pendanter). Men det ville selvfølgelig være forfærdeligt, hvis noget så centralt som TV-Avisen bare skulle erstattes af eksempelvis CNN, da det jo er noget der har almen interesse for gennemsnitsdanskeren.

RJK>
For det andet er GameSpot reklamefinansieret.

Både reklame- og abonnementfinansieret, ligesom mange blade, herunder Super Play, vel også er? GameSpot tager $30 for et års Complete medlemskab, hvilket vel er mindre end bladabonnementer, men til gengæld har de efter sigende rigtig mange af disse betalende medlemmer og derudover tjener de også på f.eks. deres årlige E3 DVD'er. Men ja, de tjener så selvfølgelig også på de reklamer, der bliver vist for ikke-betalende besøgende, men jeg kan ikke se, at det skulle bevise, at de er partiske i deres holdninger.
(...)
RJKRJKSkrevet 26/08-05 16:44 
Men sprog og nationalitet er jo i dette og andre tilfælde ikke så simpelt som bare at være en "kode", vi som modtagere skal dechifrere. Det handler jo også om at bevare vores kulturarv og identitet. Og det handler om at vi som europæere, skandinavere og danskere tænker anderledes end amerikanere. Et andet - og bestemt langt mere relevant - område med samme diskussion er film. Der er jo også dem som siger, at vi bør lukke dansk filmindustri hvis den ikke kan løbe rundt i sig selv, for de unge vil alligevel hellere se hjernedøde amerikanske blockbustere og det vigtigste er jo at tjene penge! Det er ikke helt samme situation, men det er noget af det samme. Det handler vel om værdier.

For mit vedkommende handler diskussion ikke udpræget om Super Play, og det er ikke et fantastisk eksempel, fordi det jo er et oversat blad. Men for lige at runde det med økonomien, så kender jeg den selvfølgelig ikke eksakt i nogen af tilfældene, men jeg tror godt jeg tør lægge hovedet på blokken og sige at pengene til redaktionen i Super Play (svenska) er væsentligt mere baserede på abbonenter end tilfældet er for GameSpot. Nu er GameSpot og IGN så også særtilfælde i og med at de overhovedet har brugerbetaling - min overordnede sammenligning gik mere på det generelle website om spil, som ikke har dette.

For uanset hvordan man vender og drejer det, så har det selvfølgelig en indflydelse, når man økonomisk er afhængig af annoncørerer. Jo mere man er afhængig, jo større er indflydelsen. Og accepterer man ikke den indflydelse, så er der andre der gør det, og så får de pengene. Og intet løber rundt uden penge, så når noget er gratis - hvad diskussionen handler om - så er det fordi der er andre, der betaler. Og dem der betaler, de bestemmer...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/08-05 18:15, rettet 27/08-05 14:40 
Der er jo dem der vil mene, at globaliseringen har udvisket megen af vores kulturelle arv og identitet, men det er vist en sandhed med modifikationer. Der er, som du siger, stor forskel på amerikanere og danskere/skandinavere/europæere og gudskelov for det.

Derfor synes jeg da også det er en kedelig udvikling, at et blad som Super Play skal nedlægges, men, som nævnt, læste jeg det ikke alligevel, så jeg vil ikke begræde tabet. Jeg synes ikke, at bladet talte til mig som dansker om spilmediet, på en måde der er mere relevant, end de mange spilsider der kan opstøves på nettet. Måske fordi der stadig er langt imellem de danske spil og at de der udkommer alligevel i høj grad mangler kulturelle og nationale kendetegn. En god portion af de spil der er på markedet idag er jo ofte så amerikaniserede, selvom udvikleren bag rent faktisk ligger i Danmark, Skotland eller et helt tredje sted fjernt fra USA.

Mht. finanseringen der ligger bag en side som GameSpot kontra de trykte medier, så har du måske ret i, at eksempelvis Super Play i højere grad bliver (blev) holdt oven vande af abonnenter end GameSpot, men, som du selv siger, kan du ikke være sikker. Hvis jeg bladrer igennem det ene nummer af Super Play jeg har, så finder jeg massevis af reklamer for diverse spil og for Sony Ericson, TDC o.l. Og jeg vil da ikke mene, at man ligefrem bliver overfaldet af reklamer når man besøger GameSpot... Hvor mange blade kan man desuden finde idag, der ikke indeholder reklamer, i større eller mindre grad?

GameSpot og IGN er måske i nogen grad særtilfælde, men det tror jeg gradvist er ved at ændre sig, som folk i højere og højere grad bruger nettet for at få deres informationsfix, fremfor noget så "umoderne" som en avis eller et blad.
(...)
RJKRJKSkrevet 26/08-05 19:46 
Jeg håber du har ret i sidstnævnte og det er da på ingen måde fordi jeg forsvarer bladet som medie fremfor internettet som medie. Det ville nok også være ret paradoksalt, hvis netop jeg gjorde det ;) Selvfølgelig har nettet så mange fordele, at det med tiden vil erstatte trykte medier. Det jer snakker om er redaktioner der arbejder gratis vs. redaktioner der er reklamefinansierede vs. redaktioner der er brugerbetalte. Der er overordnet set en logisk kvalitetshævelse fra førstnævnte til sidstnævnte. Og reelt mener jeg at sidstnævnte er det eneste rigtigt holdbare. Og desværre er det bare sådan, at den brede brugergruppe udelukkende vil betale for et trykt magasin (og det er jo så ikke engang nok, åbenbart). Og derfor får vi en masse gratis- og reklame-baserede magasiner af tvivlsom kvalitet. Hvilket så er helt skidt, hvis folk tror at det er det bedste, det kan være. Så for at gentage mig selv fra starten: Nej, det er ikke det samme.

(jeg prøver ikke at fremhæve eller nedgøre Super Play, Gamespot, Gamereactor eller nogen som helst andre - jeg taler bare om det overordnede og ligefremt logiske)

Personligt tror jeg stadig at mikrobetaling på nettet er løsningen på mange problemer, men det går godt nok trægt med at få det realiseret...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ValkyrieValkyrieSkrevet 26/08-05 21:38 
Jeg har kun et nummer af SP. Og det er det med BF2 og Tekken 5 reviews. Det hvor de var på E3 og ærlig talt må jeg sige at jeg var skuffet.

De gav spil som Starwars Episode 3 8/10 og gik fuldstændig i fanboy mode. Det var ikke på en jeg-er-glad-for-spil måde, men bare direkte naivitet. De kunne ikke se objektivt på en pind, så vidt jeg kunne se.

Det blad manglede ligesom personlighed. Det var ikke edgy nok.
Dog er det da stadig syndt.... gaming er bare ikke så stort herhjemme vel. Jeg skyder skylden på de latterlige priser vi har på spil og konsoller og pc hardware.
Well crucify the insincere tonight...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 27/08-05 15:21 
RJK>
Jeg håber du har ret i sidstnævnte og det er da på ingen måde fordi jeg forsvarer bladet som medie fremfor internettet som medie.

Dog skulle det selvfølgelig også forstås ironisk, da jeg kaldte aviser og blade "umoderne". Internettet har utrolig mange fordele over de trykte medier, men det er stadig rart med noget lidt mere håndgribeligt. Men en verden a la Minority Report ligger heldigvis også langt ude i fremtiden :)

RJK>
Der er overordnet set en logisk kvalitetshævelse fra førstnævnte til sidstnævnte.

Principelt set har du jo ret, men jeg tror ikke at det nødvendigvis altid er sådan i praksis. Sidstnævnte er jo selvfølgelig det optimale, men jeg synes egentligt at GameSpot's princip er udemærket, idet de giver alle besøgende adgang til alt skrevent stof, istedet for at spærre for forskellige artiker og videoklip, men til gengæld skal man så leve med nogle reklamer. Hvis man vil betale kan man derimod få en helt reklamefri side. (Det lyder vist efterhånden som om jeg er en GameSpot fanboy af kaliber...)

Med mikrobetaling mener du så, at man skal betale en lille sum for hver enkelt artikel, screenshot o.l. man klikker sig ind på? Lidt ligesom at man kan købe små enkeltdele til spillene på Xbox 360 over Xbox Live.
(...)
RJKRJKSkrevet 27/08-05 16:04 
Fox McCloud>
Hvis man vil betale kan man derimod få en helt reklamefri side. (Det lyder vist efterhånden som om jeg er en GameSpot fanboy af kaliber...)

Det lyder i hvert fald som om du slet ikke forstår, hvad jeg taler om ;) Det handler ikke om hvordan brugerne opleverer sitet eller ej. Det handler om at redaktionen reelt er lønnet af annoncørerne, hvilket logisk set betyder at annoncørerne har en uheldig indflydelse herpå. Hele pointen med fx at anmelde noget er at man giver en uvildig bedømmelse. Og når Sony putter fx 100.000 i Killzone-promovering i et magasin, så får det selvfølgelig også en redaktionel omtale derefter. Det kan enhver regne ud. Og enhver der kender til virkeligheden ved at det sker. Omvendt er brugerbetalt økonomi ikke øremærket til andet end at give brugerne et godt produkt. Og det burde være hvad et spilmagasin handler om. Ikke skjult reklame.

Med mikrobetaling mener du så, at man skal betale en lille sum for hver enkelt artikel, screenshot o.l. man klikker sig ind på?

Mikrobetaling-konceptet er (uden at jeg skal gøre mig til ekspert herpå ;)) baseret på at man betaler mikrobeløb for de enkelte ting man rent faktisk bruger. Så, ja, i stedet for at betale $30 for et GameSpot-abonnement så ville du måske betale $0,1 for hver GameSpot-artikel du læser. Pointen er dels at der uden problemer kunne være økonomi i alle websites, uden at man skal rode med selvstændige abonnement og kreditkortbetaling, samt at brugerne altid betaler for hvad de får og ikke andet.

Men først og fremmest er pointen at det er en måde at få brugere til at betale for indhold på nettet, og det er nu engang den eneste mulighed at slippe udenom reklamefinansierede produkter og alle de problemer, som det medfører. Det er en mere fair måde at fordele ressourcerne på. I sidste ende er det jo altid brugerne der betaler alligevel - når det går igennem annoncer så kommer der bare det led på at annoncørerne bestemmer hvordan brugernes penge bruges.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 27/08-05 17:10, rettet 27/08-05 17:16 
RJK>
Det lyder i hvert fald som om du slet ikke forstår, hvad jeg taler om ;)

Hehe, der skal heller ikke lægges skjul på, at du har mere indsigt i emnet end jeg, men var det ikke den form for information, som et blad som Super Play leverer, som du oprindeligt forsvarede? Og Super Play er jo også fyldt med reklamer for spil til alle konsoller, hvilket så også må gøre dem partiske i deres prioriteringer og vurderinger, selvom bladet formentlig finansieres først og fremmest af abonnenter.

Du mener så, at Super Play i højere grad end GameSpot finansieres af abonnenter, men det er jo slet ikke sikkert. Et års medlemskab af GameSpot er godt nok noget billigere, end ditto for et blad, men til gengæld sparer de vel en masse på, bare at kunne lægge deres artikler ud på nettet, fremfor at skulle trykke blade. Måske kan de bare tillade sig, at gøre medlemskabet billigt, samtidig med at de overvejende finansieres af deres mange abonnenter?
Og, som jeg spurgte i et tidlgere indlæg, hvor mange blade og større internetsider kan man overhovedet finde idag, der ikke indeholder reklamer? Et blad som Edge, som folk jo ofte har høje tanker om pga. hvad der anses som en hård, komprimiløs redaktionel linje, har da også reklamer for de selvsamme spil de skal dække og anmelde.
(...)
RJKRJKSkrevet 27/08-05 19:02 
Seneste nummer af Super Play jeg har (de skylder mig stadig #11...) har to spilreklamer. Det første nummer af Edge jeg greb har fire. Det er altså ikke hvad jeg forstår ved "fyldt med reklamer for spil til alle konsoller"...

Det var ikke min intention at snakke om Super Play vs. GameSpot, hvad jeg har fastslået tidligere. Det har jeg forklaret, så det ønsker jeg ikke at gentage.

Man kan ikke finde større internetsider om spil uden reklamer. Hvilket jo kun bekræfter, hvad jeg har sagt hele tiden. Man kan nok heller ikke finde blade uden, men i det mindste gælder det for betalingsblade, at de ikke er 100% afhængige af disse reklamer. Hvilket er pointen, som efterhånden mange gange forklaret. Jo mere afhængig man er af reklamer, jo mindre kan man tillade sig at have egen dagsorden.

Hvis GameSpots abonnenter var så god en forretning som du antyder, så garanterer jeg at der ingen reklamer var. Enhver redaktion ville selvfølgelig foretrække, at kunne klare sig uden reklamer, hvormed de selv kunne sætte dagsordenen 100% som de ville.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/08-05 02:49, rettet 28/08-05 02:50 
RJK>
Det første nummer af Edge jeg greb har fire. Det er altså ikke hvad jeg forstår ved "fyldt med reklamer for spil til alle konsoller"...

Den specifikke kommentar var jo møntet på Super Play, da det første nummer af dette blad har hvad jeg får til 16 helsiders spilreklamer. Derudover kommer dem for eksempelvis telefonfirmaer. Det lyder så til, at de har skåret ned på antallet.

RJK>
Man kan nok heller ikke finde blade uden, men i det mindste gælder det for betalingsblade, at de ikke er 100% afhængige af disse reklamer.

Det er GameSpot, IGN o.l. heller ikke?

RJK>
Hvis GameSpots abonnenter var så god en forretning som du antyder, så garanterer jeg at der ingen reklamer var.

I dette tilfælde ville der så være ét mindre incitament til overhovedet at betale for medlemsskab. Desuden ville sidens ejer, CNET, vel heller ikke gå med til det? De er vel ude på at få så stort et overskud så muligt, så længe det ikke kompromitterer siden. Men jeg skal ikke kunne afvise, at du har ret.

Men, som sagt, du har større indsigt i emnet end jeg, så vi behøver ikke køre den videre, hvis jeg vrøvler for meget. Jeg er vel bare nysgerrig.
(...)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig