X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Problemer med billedet


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 11/08-05 20:51, rettet 11/08-05 20:52 
Jeg har netop investeret i en Dreamcast, men har følgende problem:
Billedet på fjernsynet er MEGET mørkt, så meget at man kun lige kan ane at der overhovedet er billede.
Kablet der fulgte med er så vidt jeg ved RGB (det går direkte fra stikket bag i Dreamcasten til SCART-indgang i tv. Maskinen og spil er PAL.
Jeg har kigget på de andre tråde jeg kunne finde herinde om lignende problemer og fandt nogle, som dog ikke gav et endegyldigt svar på hvad det kunne være.
Sælger siger at han testede maskinen uden problemer inden afsendelse og jeg har ingen grund til at tro anderledes.

Nogen der har et godt forslag til hvad problemet kan være og hvordan det evt. kan fixes?
Jeg mistænker selv selve SCART-kablet, da det lå løst i kassen og så ud som om det godt kunne være blevet klemt under transporten.
En anden mulighed er mit fjernsyn, men jeg har andre konsoller der benytter SCART-indgangen uden problemer.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KTCKTCSkrevet 11/08-05 20:56 
Jeg havde samme problem da jeg fik min Dreamcast. Et andet kabel løste det...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
silverstarsilverstarSkrevet 13/08-05 12:15 
Ok, jeg har nu haft mulighed for at teste Dreamcasten på et andet fjernsyn, og der virkede det selvfølgelig uden problemer. Højst besynderligt, det tyder på at mit fjernsyn (som efterhånden er en gammel svend) har problemer med SCART-indgangen.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 13/08-05 12:38 
Igen uden at vide ret meget om strøm ;) så kan det vist nok være et impedans-spørgsmål. Det omhandler hvilke komponenter der sidder i indgangen på fjernsynet, i udgangen på konsollen og i selve kablet. Hvis du skal bruge det kabel og det fjernsyn, kunne du overveje at udelade noget af det gejl, der garanteret sidder i AV-kablet, hvis det er et originalt Sega. Altså fx lodde modstandene på R, G og B af.

Alternativt kan det være, at fjernsynet slet ikke slår over på RGB, hvormed du godt kan få sådan et meget mørk, ghosted billede. Det er lidt forskelligt afhængig af fjernsynet, så det er plausibelt at det ene fjernsyn gør det og det andet ikke gør, selvom det reelt er fx konsollen eller kablet, der har en fejl. Jeg kan ikke huske det eksakt, men AV-udgangen på Dreamcasten bruger vist nok +12V spændingen til netop RGB-omskiftningen, og den kan ryge uden at man ellers opdager det.

Kort sagt er der masser af fejlkilder :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/08-05 16:52, rettet 13/08-05 16:54 
Fjernsynet skal bruge mellem 1 og 3 Volt spænding på ben 16 af SCART-stikket for at skifte til RGB. Så der skal ikke være megen forskel på indgangsimpedansen, før spændingen bliver for lav eller for høj.

Normalen for indgangsimpedansen er 75 Ohm, men jeg skal ikke kunne sige, om den er anderledes på et ældre fjernsyn ;)
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig