X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste adventure oplevelse sidste år?


Svar Sortering
mikkelpmikkelpSkrevet 11/08-05 14:10 
Hej

Jeg savner gode nye RPG eller adventure spil som er udkommet, platformen er lige meget. Spil med en god historie. Jeg ser med længsel tilbage på FFVII, Grandia 2, Beyond Good and evil og kigger jeg længere tilbage får man jo nærmest tårer i øjnene når man nævner Monkey Island serien samt Delphine Softwares fremragende serie af spil.
Hvilke nye spil er udkommet og har hvad der skal til uden at man skal rende rundt online og plaffe? Hack'n'slash, FPS og online RPG's er ikke det jeg søger lige nu.

Vh, Mikkel
"Color, size or brand - Who cares?"
RJKRJKSkrevet 11/08-05 14:23 
Et bud kunne være Shadow Hearts-spillene, der måske godt kan virke lidt kolde og kedelige, men som har noget at byde på og er tilpas unikke til, at man husker dem.

Ellers er det oplagte svar selvfølgelig survival horror-spillene. Det er vel det tætteste man kommer velproducerede adventurespil i dag, og i hvert fald der hvor jeg har videreført min interesse for genren.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 11/08-05 14:34 
Hvis du aldrig har spillet Shenmue, har du en kæmpe oplevelse til gode. Netop en af de situationer hvor man bagefter tænker tilbage på det, mere som en fantastisk oplevelse end blot et spil.
Star Wars: Knights of The Old Republic er et ganske habilt RPG, dog med lidt kikset kampsystem.
Hvis du har spillet Grandia 2, må du endelig heller ikke glemme Grandia - det mest fantastiske RPG nogensinde.
SumezSumezSkrevet 11/08-05 15:02 
Jeg er stærkt i undertal, men mit indtryk af Shenmue er at det er røvkedeligt. Jeg ville ikke sammenligne det med de spil, Mikkel nævner.
Men du kunne evt. holde udkig med spillet http://www.gamespot.com/pc/adventure/fahrenheit/index.html]Indigo Prophecy[/LINK]" target="">Indigo Prophecy (tidligere Fahrenheit), det lyder ret spændende.

KOTOR vil jeg iøvrigt heller ikke anbefale, men her står jeg vist også lidt alene. Jeg lavede en tråd om det http://www.playright.dk/forumemne.php?id=14973#168854]her[/LINK]" target="">her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 11/08-05 15:14 
Sumez>
Jeg er stærkt i undertal, men mit indtryk af Shenmue er at det er røvkedeligt.

Helt ene er du ikke - jeg har også altid fundet Shenmue spillene mega kedelige og indholdsløst.
mikkelpmikkelpSkrevet 11/08-05 15:27 
RJK: Jeg er igang med RE4 og det virker ret godt. Men stadigvæk er der ikke så meget føling med historien. Man har lidt bidder som hægtes sammen af at skyde monstre ned. Men som sagt er det godt udført.

Shenmue er heller ikke lige det jeg søger. Jeg kørte igennem den demo der var til Xbox og det var en skidt oplevelse, mildest talt...

Indigo Prophecey ser da ok ud, men det er lidt svært at sige hvordan det er før det kommer på gaden.

Grandia kunne være noget. Så må jeg ud og finde min PSX i garagen :p

Vh, Mikkel
"Color, size or brand - Who cares?"
jaesjaesSkrevet 11/08-05 15:31, rettet 11/08-05 15:39 
Der udkommer rigtig nok ikke mange comedy-adventures længere, men fx Broken Sword: The Sleeping Dragon synes jeg er ganske underholdende. Vil du have et adventurespil med en god historie, kan jeg anbefale Still Life (omend spillet slutter lidt vel åbent).

Kig evt. nærmere på Runaway: A Road Adventure (pc), som jeg selv skal have fingre i ved lejlighed, da grafik og stil ser ud til at være tro mod de klassiske comedy-adventures. Jeg mener ikke, det udkom i DK. Fortsættelsen er iøvrigt på vej.
http://www.gamerankings.com/htmlpages2/431325.asp

Men ellers er det bare at vende næsen mod indie-udviklerne, hvor genren stadig holdes i live. Læs evt. det gratis online-magasin The Inventory for inspiration.
http://www.theinventory.org/

Palmer Eldritch>
Star Wars: Knights of The Old Republic er et ganske habilt RPG, dog med lidt kikset kampsystem.

Er det konceptet med, at man kan sætte handlinger i kø, du ikke kan lide? For systemet kan ellers tilpasses så frit, at jeg mener, det næsten må kunne spilles af alle uanset præferencer for de forskellige varianter af turbaserede kampsystemer. Jeg spiller det med fuld stop efter hver tur, så har jeg et udmærket alternativ til de mange turbaserede systemer, der kører i realtid eller noget der ligner :)

EDIT: To af mine forslag er så ikke fra sidste år, men tæt på :)
RJKRJKSkrevet 11/08-05 15:37 
Shenmue og KOTOR er så nok to af få ting jeg kan blive helt enig med Sumez om ;)

Uanset hvor lækkert Resident Evil 4 er på de fleste punkter, så må man jo også sige, at det er det klart mindst adventure-prægede af alle survival horror-spillene. Tag og se nærmere på Silent Hill-serien eller måske Project Zero, hvis du ikke har gjort det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 11/08-05 15:39 
jaes>
Er det konceptet med, at man kan sætte handlinger i kø, du ikke kan lide? For systemet kan ellers tilpasses så frit, at jeg mener, det næsten må kunne spilles af alle uanset præferencer for de forskellige varianter af turbaserede kampsystemer. Jeg spiller det med fuld stop efter hver tur, så har jeg et udmærket alternativ til de mange turbaserede systemer, der kører i realtid eller noget der ligner :)

Grundlæggende føler jeg ikke helt jeg kan styre slagets gang. Jeg har prøvet alle opsætninger, og bliver da også lidt mere positiv som tiden går, men det virker bare ikke så raffineret på mig som du beskriver.
Fuld stop er også min preference.
mikkelpmikkelpSkrevet 11/08-05 15:46 
Erh! Jeg kan ikke følge med. Men mange af de spil i nævner har jeg eller har jeg stiftet bekendtskab med. Broken Sword: The Sleeping Dragon er jeg næsten færdig med hvilket var en ok oplevelse.
Runaway ser faktisk rigtig god ud, lige mig :) Hvor kan man få fat i det henne?
Silent Hill I og II var jo nærmest så skræmmende at jeg ikke har turet spille det...
Mikkel
"Color, size or brand - Who cares?"
jaesjaesSkrevet 11/08-05 16:05, rettet 11/08-05 16:05 
mikkelp>
Hvor kan man få fat i det henne?

Det eneste sted jeg har set det er på Amazon.com.
mikkelpmikkelpSkrevet 11/08-05 16:08 
Jaes: På det site du linkede til, The Inventory, er der mange der taler om "The longest journey"... Ikke et spil jeg nogensinde har hørt om, hvem kender dette? Det lyder umiddelbart ret ok.
Ville det køre på en XP maskine?
Mikkel
"Color, size or brand - Who cares?"
jaesjaesSkrevet 11/08-05 16:16 
Det er et ret populært 3D-adventurespil udviklet af norske Funcom. Jeg ved ikke, om det kan køre på XP:
http://www.gamerankings.com/htmlpages2/198973.asp?q=the%20longest

Fortsættelsen er på vej:
http://www.gamerankings.com/htmlpages2/589700.asp?q=the%20longest
Michael_Michael_Skrevet 11/08-05 16:26 
RJK>
Shenmue og KOTOR er så nok to af få ting jeg kan blive helt enig med Sumez om ;)

Arghh! Hvor er Naiera når man skal bruge ham?
mikkelpmikkelpSkrevet 11/08-05 16:27 
Jeg kan nu se at man skal have den opdaterede version, så virker den til XP, man skal altså lige passe på hvilken version man køber.
https://funcom.asknet.com/cgi-bin/show/P13386
http://www.longestjourney.com/help/specs/

Jeg kan købe begge på amazon.com. Er der noget man skal overveje mht. kompabilitet US vs EU?



Vh, Mikkel
"Color, size or brand - Who cares?"
NaieraNaieraSkrevet 11/08-05 16:40, rettet 11/08-05 16:41 
Shenmue er sejt.

Palmer Eldritch>
Arghh! Hvor er Naiera når man skal bruge ham?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KilroyKilroySkrevet 11/08-05 16:56 
Sumez>
Jeg er stærkt i undertal, men mit indtryk af Shenmue er at det er røvkedeligt.

Utroligt, og jeg som troede at jeg var den eneste der synes at Shenmue var et megakedeligt spil. Dejligt!

Måske Broken Sword: The Sleeping Dragon var noget. Lidt hardcore adventure, men ret fornøjeligt hvis man tager sig i nakken og holder sig ved ilden.
Kilroy Was Here
mikkelpmikkelpSkrevet 11/08-05 17:00 
Argh. Amazon.com vil ikke sende hverken runaway eller the longest journey til EU... Suk. Det er ikke så slemt med The longest journey da det kan købes andre steder, men det er ikke til at finde en online forhandler der ligger inde med et engelsk eksemplar af Runaway... Suk. Der er masser af franske såvel som tyske versioner...
Vh, Mikkel
"Color, size or brand - Who cares?"
MusicManMusicManSkrevet 11/08-05 17:50 
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-IN-BOX-Runaway-A-Road-Adventure-PC-Game_W0QQitemZ8209938946QQcategoryZ11047QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
SumezSumezSkrevet 11/08-05 18:34 
mikkelp>
Silent Hill I og II var jo nærmest så skræmmende at jeg ikke har turet spille det...

I så fald kan det være at du, af helbredsårsager, skal holde dig fra Project Zero-spillene, da de langt overgår Silent Hill-serien i uhygge (hvilket faktisk er lidt af en bredrift). Både SH og PZ er dog ikke udprægede adventurespil. Selvom adventure-delen i PZ ikke er ligeså ulogisk som i SH, er den heller ikke i fokus. Den eksisterer kun for at lave et egentlig spil ud af det, snarere end en interaktiv film. PZ kører næsten udelukkende på uhyggen, men kamerasystemet er faktisk også meget underholdende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 11/08-05 18:49 
Jeg kan også godt anbefale The Longest Journey - det er et virkelig flot og stemningsfuldt spil. Gåderne er så vidt jeg husker ikke ret svære, men det gør bare at historien glider lidt lettere frem.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ValkyrieValkyrieSkrevet 11/08-05 20:06 
Hvis Beyond and evil går an, så vil jeg også sige God of War, Ico, GTA(VC og SA har faktisk en del og vellykkede historier)...
Men jeg synes at MGS3 snake eater sparker langt de fleste historier idag:)

Grim Fandango, Day of the Tentacle, Zelda A Link to the past/OOT/MM er også gode bud:-) Du kunne også prøve wind waker, men der er ikke så meget historie, desværre:/
Well crucify the insincere tonight...
Michael_Michael_Skrevet 11/08-05 21:24 
Fable?
Lidt kort, men interessant så længe det varer.
HankyHankySkrevet 11/08-05 22:21 
Når nu Fables nævnes, synes jeg næsten også at Jade Empire fortjener en smule opmærksomhed. Heller ikke så langt, men god oplevelse.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
MusicManMusicManSkrevet 11/08-05 22:31, rettet 11/08-05 22:32 
Sumez>
mikkelp>
Silent Hill I og II var jo nærmest så skræmmende at jeg ikke har turet spille det...

I så fald kan det være at du, af helbredsårsager, skal holde dig fra Project Zero-spillene, da de langt overgår Silent Hill-serien i uhygge.
Der skulle måske lige indsættes et IMO til sidst Sumez? ;)
jaesjaesSkrevet 11/08-05 22:56 
Juniper Games (stiftet af Steve Ince fra Revolution) er også på vej med et adventure, der virker interessant.

The Sapphire Claw
KilroyKilroySkrevet 12/08-05 09:09 
Når Valkire nu nævner Grim Fandango og Day of the Tentacle, så skal Sam & Max Hit the Road, Full Throttle og vel også lidt Monkey Island nævnes;)
Kilroy Was Here
HeroldHeroldSkrevet 12/08-05 10:26 
Snakker vi adventure, kommer man ikke uden om Sanitarium - Det var godt nok et lækkert spil, omend noget bizart.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
lightyear dklightyear dkSkrevet 12/08-05 11:46 
Offtopic: hvad står IMO for?
are you CHICKEN?
WehnerWehnerSkrevet 12/08-05 11:59 
IMO = In my opinion

variant:

IMHO: In my humble opinion
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 12/08-05 12:01 
Kilroy>
Når Valkire nu nævner Grim Fandango og Day of the Tentacle, så skal Sam & Max Hit the Road, Full Throttle og vel også lidt Monkey Island nævnes;)

Er vi ikke ved at tabe "sidste år"-fokuset ret meget...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 12/08-05 14:55 
Vi har et par af de gamle klassikere liggende i vores filarkiv - Heriblandt Beneath a Steel Sky, og Lure of the Temptress.

Dem finder du her:
http://download.boomtown.net/da_dk/dl/page.php?what=filetype;sid=2253;gid=0

Der er også The Case, som er lavet af en af vores engelske skribenter - det skulle faktisk være ret skægt. Du kan finde en demo af det her:
http://download.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=54832
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
mikkelpmikkelpSkrevet 12/08-05 16:26 
RJK>
Kilroy>
Når Valkire nu nævner Grim Fandango og Day of the Tentacle, så skal Sam & Max Hit the Road, Full Throttle og vel også lidt Monkey Island nævnes;)

Er vi ikke ved at tabe "sidste år"-fokuset ret meget...?


Jo, fokus er tabt lidt, men jeg har da fået nogle rigtig gode forslag ud af det. Jeg har nu købt Runaway og vil også købe The longest Journey med tiden. Hvis der er nogen der vil af med den version der virker på XP så giv mig lige en PM. Vh. Mikkel (uden at bruge en ekstra linie...)
"Color, size or brand - Who cares?"
jaesjaesSkrevet 13/08-05 01:55 
mikkelp>
Jeg har nu købt Runaway

Link, please? Med mindre det er Ebay selvfølgelig...
SumezSumezSkrevet 14/08-05 01:13 
Lt. Raziel>
Der skulle måske lige indsættes et IMO til sidst Sumez? ;)

Da ikke når vi snakker facts. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
mikkelpmikkelpSkrevet 15/08-05 12:53, rettet 15/08-05 13:24 
jaes>Link, please? Med mindre det er Ebay selvfølgelig...
eBay... Jeg beder så til at det kommer, det skulle i hvertfald være sendt i Fredags :) Så får vi se.Jeg har ledt godt og grundigt efter en engelsk version og det lader sig kun gøre på amazon.com og de vil ikke sende det til Europa. Jeg har familie i US som ville kunne sende det videre men jeg ville dog hellere prøve eBay-vejen først...Om det er originalt er jo ikke til at vide før man får det, og selv i det tilfælde kan det jo være svært at afgøre :(
"Color, size or brand - Who cares?"
mikkelpmikkelpSkrevet 18/08-05 13:21 
jaes>
Kig evt. nærmere på Runaway: A Road Adventure (pc), som jeg selv skal have fingre i ved lejlighed, da grafik og stil ser ud til at være tro mod de klassiske comedy-adventures. Jeg mener ikke, det udkom i DK. Fortsættelsen er iøvrigt på vej.

Har nu modtaget Runaway og spillet den første scene! Helt perfekt, det var lige det jeg havde brug for. Kan sagtens se hvad det er nogen brokker sig over, men det er ikke det jeg vægter mest (synkronisering og løsningskronologiblokkering).

Tak Jaes!
"Color, size or brand - Who cares?"
fumfumSkrevet 18/08-05 14:37 
Og næste år kan vi glæde os til:

Broken sword IV
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
mikkelpmikkelpSkrevet 18/08-05 14:57 
Ja! Og inden da Runaway 2 samt Dreamfall. Hvem sagde at denne genre var død? ;p
"Color, size or brand - Who cares?"
jaesjaesSkrevet 18/08-05 15:59 
Velbekomme. Var det ikke fordi, jeg har en mindre bunke gode adventurespil liggende på standby, ville jeg nok også selv gå på jagt efter det.
mikkelpmikkelpSkrevet 18/08-05 16:23, rettet 18/08-05 16:26 
Jeg kan i hvertfald godt anbefale denne sælger på eBay (tak til "Lt. Raziel" for den anbefaling), jeg købte det direkte (buy it now) og fik det på mindre end en uge.

Salg af Runaway
"Color, size or brand - Who cares?"
mikkelpmikkelpSkrevet 01/01-06 23:33 
Så har jeg endelig gennemført Runaway... Et godt råd er at have en walkthrough kørende i baggrunden. Det er et af de mere kringlede adventures jeg har spillet.

Noget nyt om hvornår Runaway 2 udkommer?
"Color, size or brand - Who cares?"
DommergaardDommergaardSkrevet 02/01-06 14:32 
Psychonauts var et af de mest oversette spil sidste år, det er virkelig en skam! Jeg har nydt alle 10-12 timer at dette spil! Det er virkelig inovativt og unikt! Det skylder alle sq sig selv at prøve... :)
KillercowKillercowSkrevet 02/01-06 18:26 
Jeg vil da gerne lige lægge et ord ind for Another Code: Two Memories.
Det er ikke så frygteligt langt, men stemningen er herlig og jeg skal lige love for, at den grå masse får udfordring ved et par af gåderne.
jaesjaesSkrevet 17/01-06 18:57, rettet 17/01-06 19:05 
Jeg er stødt på et "nyt" adventurespil, som virker interessant. Det er blandt andet gamle LucasArts-drenge, som står bag, og design-filosofien er flere af de velkendte LucasArts-dyder, så for old-school-spillere er der nok noget at glæde sig til.

Fra sitet:

From a development staff made wholly of former LucasArts adventure gaming gurus comes this frightful and fantastical point-and-click adventure game. Combining 3D animation and 2D designs, the game follows the opera starlett, Mona, a woman kidnapped by Baron Shrowdy Von Kiefer and slowly becoming a creature of the night after coming under the vampire's spell. As she seeks to venture away from his gothic island-set castle, she'll have to learn to control her vampyric powers of turning into a bat, hypnotizing people, turning into vapor, and drinking blood from humans. Her friendly bat acquaintance, Froderick, will join her on her quest.

EDIT: Det skal lige siges, at det ikke er udkommet. Jeg flytter evt. indlægget til en bedre tråd, hvis jeg kan finde en.

A Vampyre Story
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-06 20:15, rettet 17/01-06 20:16 
Yes! Hvor ser det lækkert ud. Lidt Tim Burton agtigt synes jeg selv(bestemt et stort plus) :)

Et nyt "klassisk" adventure spil i LucasArts-stil... det er jo næsten lige så godt som en ny konsol fra SEGA :P
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 18/01-06 09:21 
Ser ret lækkert ud, men der står ikke hvilken platform det udgives på. (Såvidt jeg kan se).

Selvom den klassiske 3D adventure ikke er så udbredt længere, så håber jeg også at genren kommer til at overleve mange år endnu. (Eller måske ligefrem får en ny poopularitet).

Min bedste adventure-oplevelse i nyere tid er nok Myst IV: Revelation. Selvom jeg endnu ikke har gennemført det, så er der noget lækkert fredfyldt over at besøge spillets univers en gang imellem.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 18/01-06 13:28, rettet 18/01-06 13:30 
millennium>
men der står ikke hvilken platform det udgives på. (Såvidt jeg kan se).

Pc. Autumn Moon har også snakket om en Xbox-version, men siden spillet kun er i pre-produktion, samt at de ikke har en udgiver endnu, kan meget (desværre) ske i den retning. At finde en udgiver synes, forståeligt nok, at være det største problem for adventure-udviklere i disse år. Skaberlysten og villigheden til at løbe den risiko det er, at udvikle spil til en lille kundegruppe, har mange udviklerhuse fuldt styr på. Blandt andet fordi, udviklingsomkostningerne ikke er så høje igen for point and click-adventurespil, i og med der kan købes relativt billige spilmotorer og udviklingsværktøjer på licens, sammelignet med de store motorer fra actionspillene. De spil, med 100% 2D-grafik har naturligvis oftest også større udviklingsomkostninger.
mikkelpmikkelpSkrevet 31/01-06 22:01 
Så fik jeg gennemført The Longest Journey! ;) Ikke dårligt, man skal dog være meget tålmodig og kunne lide at høre en masse historie. Husk at bruge patch fra den officielle hjemmeside. Klart anbefalelsesværdig! Så er jeg klar til efterfølgeren der kommer om et par måneder, yeah!
"Color, size or brand - Who cares?"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig