X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DVD + eller - R?


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 09/08-05 22:56 
Hvad er det mest normale, mest anvendte og mest kompatible DVD format?

DVD+R eller DVD-R?

Og her snakker jeg hhv. til data backup og til overførsel af mine MiniDV optagelser (disse skal altså afspilles i familiens DVD afspillere).

Og er det ene format på nogen måde bedre end det andet (længere levetid, lidt mere lagerplads, mere modstandsdygtigt overfor ridser ... whatever)?

- Eller er det bare fløjtende ligegyldigt, om man bruger DVD+R eller DVD-R?

Enlightenment please.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
MusicManMusicManSkrevet 09/08-05 23:01 
http://www.azomedia.dk/shop/default.asp?SetLng=1
JAAJAASkrevet 09/08-05 23:10 
Jeg er endnu ikke stødt på en DVD afspiller, der ikke åd DVD-R. Min brænder kan begge dele, men jeg har slet ikke prøvet +R.
amigaforeveramigaforeverSkrevet 09/08-05 23:25 
Brænder normalt på DVD-R, men har oplevet nogle få DVD-afspillere der ikke vil æde dem (Philips).
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/08-05 23:28, rettet 09/08-05 23:30 
flottenheimer>
- Eller er det bare fløjtende ligegyldigt, om man bruger DVD+R eller DVD-R?

Ja, og nej. Det er et religionsspørgsmål :)

DVD FAQ
AV Intelligent Terminal
flottenheimerflottenheimerSkrevet 10/08-05 00:11 
Tak for hjælpen.

Jeg har fundet min religion:
DVD+R

:-)

DVD+RW Alliance - A few words about compatibility!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RuneSPRuneSPSkrevet 10/08-05 00:42 
Er DVD+R ikke pænt meget dyrere?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/08-05 08:56 
Næ. De koster stort set det samme. Forskellen er i hvert fald minimal, og ikke "pænt meget dyrere". Det afhænger også meget af mærket.

Så vidt jeg har læst mig til skal man holde sig til Taiyo Yuden eller Ritek. De skulle stå for ypperlig kvalitet. Billigmærker som f.eks. Princo giver kun overfyldte tårekanaler i længden, og kan slet ikke betale sig i forhold til den billige pris.

Tænkbar monolog:
"Jeg fik denne DVD for 1,50 kr men efter 6 måneder var mine data ulæselige. Crap!"
fumfumSkrevet 10/08-05 09:37 
Jeg har købt en ellers altædende dvdafspiller til fjernsynet. Men den kan ikke tåle dvd+r.
Så det er vel nogenlunde individuelt hvad der er smartest.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
MarcusMarcusSkrevet 10/08-05 10:24 
Sjovt, jeg tænkte lige over det samme igår, mht. + og -.
Tak for hjælpen.
NaieraNaieraSkrevet 10/08-05 11:48, rettet 10/08-05 17:40 
Jeg har en Philips DVD-optager der optager på DVD+R/RW, men ingen af de to billig-afspillere vi har andetsteds i huset gider kendes ved de skiver. Sådan er det vel forskelligt.

Jeg køber Verbatim-medier fra billigmedien.de. De har fungeret rigtig godt for mig i et års tid nu.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MusicManMusicManSkrevet 10/08-05 15:35, rettet 10/08-05 15:39 
man kan købe 150 stk. Ritek Silver DVD+R for 209 kr. inde på www.azomedia.dk , så det tyder da på at + er billigere end - i hvert fald hos AzoMedia :)
JAAJAASkrevet 10/08-05 16:13, rettet 10/08-05 17:42 
Jeg kan også varmt anbefale Verbatim Datalife Plus, der også er kendt som et af de allermest pålidelige medier. De kan fås via edbpriser.dk til mellem 120 og 150 kr for 25 stk. Jeg har brugt dem i flere år nu, og jeg har ikke haft en eneste defekt disk. de fås i både + og -.
HeroldHeroldSkrevet 10/08-05 16:20 
Den påstand vil jeg gerne bakke op. Verbatim har IMO nogle af de mest pålidelige medier EVER! :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RuneSPRuneSPSkrevet 10/08-05 16:54 
Men så sandelig ikke billigste :)

Pt giver jeg omkring 1,5 kr for nogle skiver som man også kan printe på, og de virker bare... så det er jeg fint tilfreds med :)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/08-05 18:12 
Hyakotake>
Så vidt jeg har læst mig til skal man holde sig til Taiyo Yuden eller Ritek. De skulle stå for ypperlig kvalitet.

Om jeg bare har været uheldig, eller hvad der sker, er svært at sige. Men faktum er at de Ritek DVD+R skiver jeg har, ikke virker hvis de brændes med over 4x, på trods af at mediet selv oplyser brændehastighed på op til 8x (i DVD decrypter). :-( træls, voldte mig en del problemer i starten.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/08-05 18:33 
Jeg har brugt mange Ritek DVD-R 8x-skiver efterhånden, helt uden fejl, men jeg har også en "underlig" vane med ikke at brænde på max hastighed. Det føles bare mere sikkert at brænde med 6x selvom skiven står til at klare 8x. Men det er nok kun en ren psykologisk effekt.
WehnerWehnerSkrevet 10/08-05 21:26 
Det er det ikke - i hvert fald ikke når det kommer til billigmærker. Langsommere brænding giver også hos mig bedre resultat.

Weird detalje: Jeg har nogle DVD-, der klarer max 4x. Hvis jeg brænder nogle AVI-film på sådan en med max hastighed virker de typisk på min PC, men ikke på min moddede Xbox. Hvis de skal afspilles på den, så skal de typisk brændes med 2x.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/08-05 23:52 
Wehner>
Det er det ikke - i hvert fald ikke når det kommer til billigmærker. Langsommere brænding giver også hos mig bedre resultat.

Det er også et (vel-)kendt tip at brænde audiocd'er ved lav hastighed (f.eks. 8x) for at mindske fejl. CD-r reflekterer ca. 10-15% af hvad en købt audiocd gør. Derfor kan det være svært for fejlkorrektionen at følge med, ved afspilning af cd-r's med mange brændefejl, som effekt af for høj brændehastighed.

Min dvd-brænder er en LiteOn som jeg ellers er glad for. Min LiteOn cd-brænder har virkelig vist sig som et godt køb, derfor tøvede jeg heller ik med at vælge samme mærke. Måske er kombinationen, med lige præcis de skiver, bare uheldig.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig