X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Another One Bites the Dust!


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/08-05 09:32 
Så er endnu en sølle narkoman blevet offer for sin lidenskab :-)

http://english.chosun.com/w21data/html/news/200508/200508080012.html

Oplæg til diskussion:
Har internet-café-ejerne et medansvar for deres kunders ve og vel, på samme måde som spilleautomat-ejerne for nylig har haft oppe at vende i medierne, at de føler et ansvar overfor ludomaner?

Skal en café-ejer smide folk ud, hvis de f.eks. spiller mere end 10 timer i træk? Eller skal grænsen være 20? Eller skal der overhovedet være en grænse? Den patologiske spiller, som går over gevind, kan næppe vurdere sin egen situation objektivt.
WehnerWehnerSkrevet 09/08-05 09:47 
Tjah...der var en bartender vistnok i Norge, der blev sigtet for uagtsomt manddrab for nylig. Han var blevet ved og ved med at skænke shots til en mand i en drikkekonkurrence. Manden døde af akut alkoholforgiftning.

På en måde er de to sager beslægtede fordi de stiller spørgsmålet om den slags er 100% ens eget ansvar, eller om andre måske lige bør hjælpe en, når man ikke kan se helt klart.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 09/08-05 10:44 
Det er altsammen Blizzards skyld. I want my life back you bastards!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
lightyear dklightyear dkSkrevet 09/08-05 10:48 
Jeg har engang været på arbejde i en netcafe i 61 timer, der gør jeg nok ikke igen.

Synes ikke man kan skyde skylden på ham der ejer eller arbejder i en netcafe eller enarmet maskiner, da det jo praktisk talt er umuligt at overtale en til dels fremmed person om han spiller for meget, synes til gengæld at det er godt at de fleste steder sætter klister mærker og pjecer op foran skærmen eller på knapperne i en enarmet maskine, da det måske kan virke.
are you CHICKEN?
RJKRJKSkrevet 09/08-05 11:09 
Ja, det er da _i hvert fald_ derfor de gør det . . .
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
FourDFourDSkrevet 09/08-05 14:28, rettet 09/08-05 14:30 
dRxL>
Det er altsammen Blizzards skyld. I want my life back you bastards!

Kunne ikke have sagt det bedre selv..
Man burde kunne udskrive officielle undskyldninger fra Blizzards side!

"William didn't do his homework because the Darkmoon Faire came to Goldshire.."
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
dRxLdRxLSkrevet 09/08-05 15:38 
Er "the Darkmoon Faire" i Goldshire?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
psychomantispsychomantisSkrevet 09/08-05 16:09 
Ja.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/08-05 17:41 
lightyear dk>
Synes ikke man kan skyde skylden på ham der ejer eller arbejder i en netcafe eller enarmet maskiner, da det jo praktisk talt er umuligt at overtale en til dels fremmed person om han spiller for meget...

Man skal som ejer eller medarbejder heller ikke overtale. Man skal bare smide ud :-) Længere er den ikke. Præcis som et fuld stodder i en bar. Ham kan bartenderen også nægte yderligere alkohol eller smide ham på porten.

Uden at drage en snorlige parallel, er der også en lovmæssig borgerpligt overfor at hjælpe andre folk, som er ude af stand til at tage vare på sig selv. Det mest kendte og yderligtgående eksempel er forbipasserende, som finder en bevidstløs mand på gaden. Hvis ikke de hjælper ham, får de bøde/fængselsstraf (hvis de bliver "taget" i at have forsømt deres pligt). Men det kunne lige så godt være en stangberuset person, eller en person, som åbenlyst er lige ved at falde ned af stolen af træthed (når vi når ud i de ekstremer, hvor søvnmangel bliver livstruende).
lightyear dklightyear dkSkrevet 09/08-05 18:41, rettet 09/08-05 18:43 
Forstår godt moralen, men i praktisk er det da umuligt at analysere andre mennesker om grænsen er nået, fordi hvornår er den nået?, er det personen der sidder næsten hele dagen (hver dag) foran computeren, fordi så kan jeg godt smide næsten alle ud af min netcafe (har arbejdet der i 6 år uden at der nogen døde) eller er det holger fra den lokale der sidder og drikker en kasse bajser hver dag, fordi det kan lige så godt være den enkelte dag at anders der ikke drak nær så meget som holger, der falder om og dør, er det så DIN skyld, fordi du kan jo komme til hænge på uagsomt manddrab, eller hvad med søren der spiller computer hver dag ca 16 timer, når han så kommer igen i morgen, så må jeg hellere analysere om han har fået sovet det han skal, for ellers er jeg jo nød til at smide ham ud, og på mc donalds alle over 130 kg skal ikke lukkes ind da der desværre er en risiko for helbredet.
Vi kan desværre ikke komme uden om at det til dels er praktisk umuligt at finde ud hvor grænsen går!!

Og en bevidstløs mand på gaden er en helt anden bog ikke kun side eller kapitel, og det synes jeg også er en normal borgerpligt at tage sig af!!
are you CHICKEN?
quadquadSkrevet 10/08-05 11:46 
Nu arbejder jeg selv i det daglige med at servere og skænke alkohol. Naturligvis opstår der ofte situationer, hvor et individ har indtaget en mængde alkohol, hvor det bliver en vurderingssag om udskænkningen skal fortsætte.
Hvis personens venner ikke træder ind, og sender ham hjem -kan man i yderste instans blive tvunget til at afbryde hans 'drikken-hjernen-ud'.

Så længe vi intet faktuelt har at gå ud fra, hvornår en person har indtaget rigeligt - burde man naturligvis heller ikke kunne holde udskænkeren ansvarlig.

Ydermere må man også tage sine forbehold for et retssystem som Norges, hvor personligt ansvar for sig selv - erstattes af statsansvar og fælles ansvar.
lightyear dklightyear dkSkrevet 10/08-05 12:34, rettet 10/08-05 12:34 
Har du nogensinde oplevet at du var nød til at be en person om at gå?

Ren nysgerrighed.
are you CHICKEN?
quadquadSkrevet 10/08-05 12:36 
Ja, men aldrig grundet druk. Derimod er det yderst sjældent at personer som drikker sig til halv bedøvelse drikker alene, og oftest sørger vennerne for at holde ham/hende på ret køl. Vanedrikkerne, stopper deromkring hvor det er muligt at trille en Puch Maxi hjem.
lightyear dklightyear dkSkrevet 10/08-05 13:32 
kan forestille mig at du kan foretælle mange sjove/mærkelige historier.
are you CHICKEN?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig