X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

4:3 vs 16:9


Reply
JuggernautJuggernautSkrevet 01/08-05 17:12 
Jeg har pt et Philips 16:9 tv og har været godt tilfreds. Også når jeg spiller. Nu har det ændret sig noget efter at have været til træf i Silkeborg. Der lånte jeg et "alm" 4:3 tv. Det var ligesom om at billedet virkede mere ægte, så at sige.
Derfor overvejer jeg nu kraftigt at skifte vores 16:9 ud til et andet 4:3. Dog er jeg lidt betænkelig ved fremtiden. Jeg ... Se hele indlægget
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
69 topic(s).
1 2 > »

Reply
JuggernautJuggernautSkrevet 01/08-05 17:12 
Jeg har pt et Philips 16:9 tv og har været godt tilfreds. Også når jeg spiller. Nu har det ændret sig noget efter at have været til træf i Silkeborg. Der lånte jeg et "alm" 4:3 tv. Det var ligesom om at billedet virkede mere ægte, så at sige.
Derfor overvejer jeg nu kraftigt at skifte vores 16:9 ud til et andet 4:3. Dog er jeg lidt betænkelig ved fremtiden. Jeg ved godt at det ikke koster alverden, men alligevel. Man ser jo at LCD og Plasmaskærme er ved at vinde plads i folks hjerter. De er stort set alle i 16:9. Er 4:3 ved at uddø? Og hvad med nu/fremtidens tv-udsendelser? De er vel efterhånden også mere og mere i 16:9.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
WonderboyWonderboySkrevet 01/08-05 17:36 
Fremtiden er 16:9 lcdskærme/plasmaskærme,og flere tv kanaler sendre ud i 16:9 og flere kommer til.og der er også nogle der er begyndt at sende hdtv,så 4:3 tv er ved at uddø og billiderøres tv.men kan du ikke inde i menuen på dit tv skifte over så det bliver til 4:3 eller på fjernbetjening det kan de fleste 16:9 tv.
I love monster land
3of193of19Skrevet 01/08-05 23:30 
At billedet er mere klart på et almindeligt tv i 4:3 i forhold til 16:9 er svjv fordi vi taler om anamorph widescreen. Altså at den horisontale opløsning er den samme (640 pixels), men billedet bliver trukket ud i bredden.
Når vi først får rigtige 720p+ opløsninger er der tale om ægte widescreen med højere horisontal opløsning (1280*720 ved 720p).
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/08-05 23:37 
Ehm... det er vist noget bull at sige, gi'r ingen mening.
Uanset om man kører 4:3 eller 16:9 vil du altid have 576 linjer (480 ved ntsc/60Hz). Det digitale kredsløb i et 16:9 tv "stretcher" bare billedet hvis man zoom'er.
Og Juggernaut, hvis du synes billedet er uægte at se på, vil jeg da foreslå at du sætter formatet til 4:3, og ignorerer de sorte bjælker i siderne. Men et 28" widescreen har heller ikke særlig stort skærmbillede ved 4:3. (-det er jo de udvendige mål af skærmen man opgiver)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/08-05 00:42 
16:9 er jo klart fremtidens format.

Lige nu er det ikke så brugt i spil, men ift. DVD film er det jo helt uundværligt.
Og det bliver nok mere og mere brugt på TV.

Den næste generation af konsoller vil jo alle [i hvert fald 360 og PS3] understøtte HD TV, og med følger der jo 16:9 format.

På nuværende tidspunkt er det jo bare dødsirriterende at se Capcom lave noget så tåbeligt som RE 4, som egentlig er i 16:9 - det er bare ikke optimeret til et 16:9 fjernsyn.

Og ja 3of19 du blander tingene lidt sammen.
Nogle DVD'er og spil som RE4, laver et 16:9 format som "passer" på et 4:3 fjernsyn.
På et almindeligt fjernsyn, er der sorte kanter i top og bund.
På et 16:9 TV er der de samme sorte bjælker, fordi de er en del af signalet, plus det sorte stykke i siderne, som er den ekstra bredde.
På et 16:9 TV kan man så "zoome" ind på billedet, og dermed få det til at fylde hele skærmen.
Problemet er at signalet er jo 576 linier fra top til bund, men ved at zoome strækker man jo linierne med indhold til at fylde det hele, og det giver et lidt dårligere billede.
Nøjagtig lissom at holde en lup henover et billede i avisen.

Anamorphic 16:9 derimod er DVD'er og spil som Eternal Darkness og en del Xbox spil, som er lavet i "ægte" 16:9.
Et TV signal er (endnu) i 4:3 format, så derfor er kilden - dvs. filmen eller spillet - klemt sammen på tværs på disc'en.
Fra top til bund er der de rigtige 576 linier.
TV'et strækker så det klemte billede ud igen på langs, så det fylder hele skærmen, og ser korrekt ud.
Der er ikke nogen linier på skærmen fra top til bund (og her snakker jeg altså almindelige TV), så der er ikke noget tab af billedkvalitet på denne måde.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 02/08-05 01:13 
Til stort set alt andet end Xbox-spil er et 4:3 fjernsyn endnu at foretrække. Og et 4:3 CRT koster jo ingenting. At droppe 16:9 virker noget usmart, men hvis der er mulighed for begge dele er det da godt at have et 4:3 også.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 02/08-05 01:14 
Der er nogle spil, hvor 16:9 kan være favorabelt, men jeg synes det er helt forkert at kalde det fremtidens format. I mange spil, især i 2D spil, er det rart at have ordentlig overblik på begge akser, i stedet for at spille på en lang horisontal flade.

16:9 er primært en film-ting, og har jo også altid været brugt i biograffilm, fordi der simpelthen er mere at vise i bredden end i højden, primært ved store scener som landskaber og sådan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 02/08-05 01:42 
Det hænger måske sammen med at 2d-spil heller ikke er fremtidens spil... Desværre...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 02/08-05 05:44, rettet 02/08-05 05:48 
Nu er jeg ikke ligefrem video ekspert, men jeg kan nikke genkendende til hvad Juggernaut mener. Det er især tydeligt ved en helt lys skærm. Skifter du på en CRT fra 4:3 til 16:9 bliver billedet tydeligt mindre lyst, hvilket næsten må skyldes at de samme 640 søjler bliver spredt ud over et større område, hvis i kan følge mig. Prøv f.eks. ved Xbox OutRun2 splash screensene.

Det er jo noget andet ved LCD og plasma, som jo har en fast opløsning.

Og Seventh Sun, jeg talte ikke om djævlens private skodformat, som er letterboxed 16:9 (som I RE4 og mange dvd'ers specialmateriale).
SumezSumezSkrevet 02/08-05 06:01, rettet 02/08-05 06:02 
RJK>
Det hænger måske sammen med at 2d-spil heller ikke er fremtidens spil... Desværre...

Sludder. 2D er et gameplay-spørgsmål, ikke grafik. Det er en vinkel. Der er stadig en del spil, der er "2-dimensionale nok" til at værdige 4:3. Spil som Super Smash Bros. Melee og Metal Gear Solid 3 kan sagtens sælge fremragende med primært 2D-gameplay, og rygterne siger at det kommende Zelda-spil vil få en 2d-agtig ovenfra vinkel, i spillets dungeons, ligesom i de gamle spil. Det gælder også mere 3D mindede spil som eksempelvis Ico, hvor man gerne skal have rum til at kigge sig så godt omkring som muligt.

Jeg havde også engang en idé om at når folk engang blev vant til fancy 3D grafik, ville (højopløselig) 2D grafik igen få eksistensberettigelse, da det kan være mindst ligeså smuk, og folk forstår jo at værdsætte Snehvide, selvom de kan se live action film, og malerier er stadig mere populære end fotografier på museer.
Men i en verden hvor Disney har været nødt til at lukke deres 2D-animationsafdeling, er det efterhånden svært at forestille sig.
Men det er et sidespring, jeg mener staidg at 4:3 er klart bedre end 16:9 til rigtig mange spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 02/08-05 10:05 
Sumez>
Sludder.

Imponerende at du bliver ved med at holde fanen højt ;)

jeg mener staidg at 4:3 er klart bedre end 16:9 til rigtig mange spil.

Det er vi helt enige om. Som jeg også startede med at skrive. 4:3 er bare mere anvendeligt til spil. Men når man ser på screenshots til næstegenerationsspillene er det klart, at der er meget fokus på 16:9.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 02/08-05 10:07 
Spørgsmålet for mig er bare om jeg skal supplere op med et ekstra tv eller nøjes med det 16:9 jeg allerede har. I og for sig kunne jeg nok sagtens nøjes med det ene, men et eller andet sted vil det gøre ondt ikke at have det rigtige format at spille på. Jeg er ikke helt tilfreds med den måde som billedet bliver strukket ud på i 16:9. Som der bliver nævnt, kan jeg jo bare switche fra 16:9 til 4:3 men så bliver billedet først rigtigt lille at se på. Det er et 28" og mener det vil blive 21" hvis jeg skifter. Alternativt kunne man måske finde sig et brugt 4:3 et sted??
Der er dog flere ulemper ved at have et ekstra tv. Man skal gemme det af vejen, slæbe det frem og tilbage når man endelig skal spille et par timer. Ja og så fylder det jo en del. Min bedre halvdel vil ryste på hovedet hvis den idé bliver ført ud i livet :)
Omvendt er 16:9 formatet jo skønt at se film på. Det er ingen hemmelighed.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
WehnerWehnerSkrevet 02/08-05 10:11 
Køb et 16:9, der er så stort, at et 4:3-billede på det vil tilsvare et 28"-billede :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JuggernautJuggernautSkrevet 02/08-05 10:13 
Se det er en brugbar løsning, men desværre har jeg ikke kontanterne til det pt :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 02/08-05 10:44 
At strække et 4:3 billede ud på et 16:9 TV er blasfemi. Det burde være strafbart ved lov. Ved at købe et 28" 16:9 TV accepterer du et mindre 4:3 billede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 02/08-05 10:47 
Helt enig - det ser forfærdeligt ud.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JuggernautJuggernautSkrevet 02/08-05 11:01 
Præcis. Og det er så dér jeg står nu ;)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
fumfumSkrevet 02/08-05 11:04 
Jamen så køb en skammel så du kan sidde tæt på skærmen, og lad være med at strække billedet.
:-)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
JuggernautJuggernautSkrevet 02/08-05 11:12 
Ja der er mange muligheder. Man kan også spænde en kikkert fast omkring hovedet...:)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
BeanoBeanoSkrevet 02/08-05 11:13 
Naiera>
At strække et 4:3 billede ud på et 16:9 TV er blasfemi. Det burde være strafbart ved lov.

Helt enig - men tror så desværre at de danske fængsler hurtigt ville blive fyldt med medarbejdere fra Bilka, El-Giganten, Electric World, Fona, osv. :)
fumfumSkrevet 02/08-05 11:15 
Se her, i Ikea har de en skammel til 85,-. Det kan da ikke ruinere nogen:


Skammelig skammel
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
JuggernautJuggernautSkrevet 02/08-05 11:16 
Skal vi ikke prøve at holde os til emnet? :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 02/08-05 11:19 
Beano>
Helt enig - men tror så desværre at de danske fængsler hurtigt ville blive fyldt med medarbejdere fra Bilka, El-Giganten, Electric World, Fona, osv. :)

Så kan det være de medarbejdere kan blive erstattet af folk, der ved hvad de har med at gøre.

Men det kan jo også være en ordre fra oven. Man kunne måske nøjes med, at smide nogle chefer fra de respektive varehuse i fængsel.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 02/08-05 11:36 
Naiera>
Så kan det være de medarbejdere kan blive erstattet af folk, der ved hvad de har med at gøre.

Nej for kompetance koster jo penge :)
jaesjaesSkrevet 02/08-05 12:18, rettet 02/08-05 12:23 
Juggernaut>
Se det er en brugbar løsning, men desværre har jeg ikke kontanterne til det pt :)

Hvis du sælger dit 28" WS og lægger kontanterne sammen med det beløb, du ville bruge på et 25-28" 4:3, skulle du gerne have råd til et udmærket 32" WS billedrørs-tv (måske skal du spæde en anelse til). På disse er billedet 26-27" i 4:3.
JuggernautJuggernautSkrevet 02/08-05 12:31 
Jeg har luret lidt på dette tv i Elgiganten. Faktisk ikke så dyrt igen:


Sony 4:3
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/08-05 12:40 
3of19>
Og Seventh Sun, jeg talte ikke om djævlens private skodformat...

Ok - så beklager jeg min anklage :-)

Men alt andet lige, så bliver billedet altså ikke dårligere i Anamorphic 16:9.
Netop på en Xbox er det jo også noget svært at sammenligne. Maskinen "kender" jo dit TV, og giver dig et passende billede.
Så hvis du sidder og skifter på dit TV i OutRun er der jo et af de to billeder, der ikke er korrekt.
Den eneste rigtige måde at sammenligne på, ville være at have 2 stk Xbox, 2 stk OutRun, et 16:9 TV og et 4:3 TV.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 02/08-05 13:22 
Det lyder som et eksperiment til næste træf :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RonaldoRonaldoSkrevet 02/08-05 13:23 
4:3 er klart at foretrække på nuværende tidspunkt. Det vil være lige omvendt næste generation.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/08-05 15:45 
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan se problemet i at spille 4:3 spil på et 16:9 fjernsyn. Eller se standard TV programmer for den sags skyld.

Det generer mig ikke det store, at der er sorte bjælker i siderne.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RonaldoRonaldoSkrevet 02/08-05 16:15 
Jeg tror såmænd heller ikke at folk har decideret noget mod bjælkerne. Det er tabet af tommer som er problemet.
lightyear dklightyear dkSkrevet 02/08-05 17:33, rettet 02/08-05 17:34 
Sumez>
RJK>
Det hænger måske sammen med at 2d-spil heller ikke er fremtidens spil... Desværre...

Sludder. 2D er et gameplay-spørgsmål, ikke grafik. Det er en vinkel. Der er stadig en del spil, der er "2-dimensionale nok" til at værdige 4:3. Spil som Super Smash Bros. Melee og Metal Gear Solid 3 kan sagtens sælge fremragende med primært 2D-gameplay, og rygterne siger at det kommende Zelda-spil vil få en 2d-agtig ovenfra vinkel, i spillets dungeons, ligesom i de gamle spil. Det gælder også mere 3D mindede spil som eksempelvis Ico, hvor man gerne skal have rum til at kigge sig så godt omkring som muligt.

Jeg havde også engang en idé om at når folk engang blev vant til fancy 3D grafik, ville (højopløselig) 2D grafik igen få eksistensberettigelse, da det kan være mindst ligeså smuk, og folk forstår jo at værdsætte Snehvide, selvom de kan se live action film, og malerier er stadig mere populære end fotografier på museer.
Men i en verden hvor Disney har været nødt til at lukke deres 2D-animationsafdeling, er det efterhånden svært at forestille sig.
Men det er et sidespring, jeg mener staidg at 4:3 er klart bedre end 16:9 til rigtig mange spil.

Dig og dit 2d grafik, seriøst er du ikke bare typen der hellere end gerne, vil gå i dine retro converse sko, mens du æder en aston burger, og ser sort hvid mono 11 tommer tv. *S*
are you CHICKEN?
SumezSumezSkrevet 02/08-05 19:08 
Det har intet med retro at gøre. Nu hvor du har quotet hele mit indlæg, kan du prøve også at læse det. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
lightyear dklightyear dkSkrevet 02/08-05 19:44, rettet 02/08-05 19:45 
Jeg overdriver! Det er jo ikke en hemmelighed at du nok hellere vil spille galaga vertical psycho shooter i 2d grafik,
end next gen ghost recon 3 f.eks, Og det siger meget.
Og selvfølgelig forstår jeg dig godt, men synes sku bare det er sjovt det der med fremtid/oldtid (overdrevet igen) fights, som denne tråd i princippet handler om!

*SS*
are you CHICKEN?
SumezSumezSkrevet 02/08-05 19:52, rettet 02/08-05 19:53 
Skal man spille Ghost Recon for ikke at være "retro"? Jeg foretrækker gode spil fremfor dårlige, det har ikke noget med grafikken eller alderen at gøre.
Jeg vil til enhver tid hellere spille Prince of Persia: Warrior Within fremfor Galaga, som jeg aldrig har fundet sønderligt interessant.
De absolut bedste shooters i min bog er Ikaruga, Gradius V og Pulstar (har endnu ikke prøvet R-Type Final), og to ud af tre af disse har 3D-grafik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
lightyear dklightyear dkSkrevet 02/08-05 22:03 
nej, det var igen den mest contrast fulde pointe jeg lige kom på, overdriver nok for meget! :)
tilbage til topic: 16/9 synes jeg klart er at foretrække, men bruger også 4/3 på mit 16/9 tv da jeg kan tilpasse det til at mangle et par cm i siderne, og det ser lidt bedre ud når jeg ser almindelig tv sendt i 4/3, men på dvd og xbox ps2 gc synes jeg 16/9 giver et bedre overall billed.
are you CHICKEN?
flottenheimerflottenheimerSkrevet 02/08-05 23:45 
Sumez>
...Ikaruga, Gradius V og Pulstar (har endnu ikke prøvet R-Type Final), og to ud af tre af disse har 3D-grafik.

Men det er vel at mærke en type 3D, der er lige så 2D som Super Smash Bros. Melee. Altså er alle de spil du nævner egentlig 2D.
:-)
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
SumezSumezSkrevet 03/08-05 10:01 
Ellers ville det jo være en anden genre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TurricanTurricanSkrevet 04/08-05 20:30 
SeventhSun>

Netop på en Xbox er det jo også noget svært at sammenligne. Maskinen "kender" jo dit TV, og giver dig et passende billede.


Er det samme ikke gældende for PS2? PS2 spil ændrer jo også udseende alt efter om maskinen er sat til 4:3 eller 16:9.
The Gods pause for a moment...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 04/08-05 23:01 
Det ved jeg ikke - jeg har ikke en PS2 :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
JmogJmogSkrevet 05/08-05 00:41 
Er det samme ikke gældende for PS2? PS2 spil ændrer jo også udseende alt efter om maskinen er sat til 4:3 eller 16:9.

Han mente nok, at der er flere spil til Xbox, der understøtter 16:9. Det er dog ikke mange flere end PS2.
nerosnerosSkrevet 31/08-13 18:16 
Er der et sted hvor man hurtigt kan regne ud hvor meget skærmbillede i 4:3 man vil få ved en f.eks 27 tommer 16:9 skærm?

Håber folk forstår spørgsmålet ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 31/08-13 18:46 
Kan dette hjælpe?

http://www.screenmath.com

Dvs. 27" 16:9 tv giver ca. 22" 4:3 billede.
nerosnerosSkrevet 31/08-13 20:24 
Aha! Mange tak det er jo slet ikke så dårligt :-)
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 31/08-13 21:43 
Nu gik der lige nørd i den for mig, så hvis man gerne vil beregne det for et vilkårligt antal tommer, kan man gøre det på denne side:


Min 4:3 på 16:9 beregner
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 31/08-13 21:54 
Eller bare dividere med 1,22 ;)
KTCKTCSkrevet 31/08-13 22:06, rettet 31/08-13 22:11 
Alt for simpelt :)
Du er sikkert også en af dem, der siger at pi bare er 3,14 ;)

Nå, men den store udregning virker i hvert fald, og pythagoras er glad ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
nerosnerosSkrevet 31/08-13 23:00 
KTC you are the man :D

Det er faktisk en rigtig god og brugbar side for mig og den bliver lige tilføjet min menulinie. Tak!
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 01/09-13 12:13 
Siden du rent faktisk kommer til at bruge siden, har jeg lige smidt en smule design på den.
Så bliv ikke bange, næste gang du trykker dig ind på den.
Jeg afrunder forresten til hele tal, men hvis du gerne vil have decimaler på, siger du bare til :)

Beano: Fordelen ved denne metode er, at det er forholdsvist simpelt at udvide funktionaliteten med beregning af vilkårlige skærmformater, så selv om det måske virker som overkill at lave den store beregning, så er det den eneste måde at have denne fleksibilitet - og så var det jo også sjovere at lave hele regnestykket :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/09-13 12:15 
Hvordan endte formlen med at se ud?
AV Intelligent Terminal
69 topic(s).
1 2 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me