X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Resident Evil 5


Svar
RuneSPRuneSPSkrevet 20/07-05 13:18 
Ifølge Famitsu er Resident Evil 5 på vej til XB360 og PS3.

Screenshots:

http://ranobe.sakuratan.com/up/updata/up46829.jpg

Ser nice ud tbh, selvom det måske ikke er milelangt væk fra dets lillebror, RE4 :)
395 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »

Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/03-09 14:51 
Jeg har heller ikke problemer med onrail-sekvenserne, mens jeg spiller kampagnen, men det er ikke nogen jeg overhovedet kunne finde på at spille i missionsvalg.
CoreCoreSkrevet 22/03-09 15:36, rettet 22/03-09 15:37 
Azzkikr>
Spillet er generelt for nemt. Aldrig har man ammo/health problemer på veteran. Det at man kan restart (giver ikke death) og så automatisk komme i shop/organize gør det alt for nemt, man behøver overhovedet ikke tænke over hvad man bringer med sig, det er bare ud og gå amok.

Det var da egentligt et helt vildt dumt kritikpunkt. Hvis du syntes at det er dumt at man kan vælge "restart/Quit" og derved komme ud i shoppen, hvorfor h...... gør du det så? Så er det da dig selv der f..... spiloplevelsen op for dig selv. Og hvis du syntes at det er for nemt, så er det nok fordi at du "restarter" og shopper i stedet for at gå ind i kampen med hvad du har.

Autosave og "quit"-funktionerne er der jo for at hele single-player/Co-op-mixet skal køre gnidningsløst. At du så vælger at bruge dem til at grinde ammo og gode ratings på, er et valg du selv foretager, men så kan det da aldrig være spillets skyld at du har det for nemt.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
ElgenElgenSkrevet 22/03-09 16:09 
Jeg er helt enig med Core på dette punkt.
Det er jo lidt det samme som at brokke sig over at et spil er for nemt hvis man vælger at spille det på Easy };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-09 16:22, rettet 22/03-09 16:24 
Det synes jeg ikke. Hvis man er død et sted i spillet ryger man lige tilbage til shoppen så man har al mulighed for at købe mere helse og flamerounds til grenade launcher. Så bliver alt meget nemmere. Det gjorde jeg da selv et par gange undervejs i spillet hvor jeg ellers ikke havde en fis i inventory, det er trods alt meget lettere end at starte forfra i kapitlet.
Penge er jo heller ikke et problem i spillet og noget skal det jo bruges på :)

EDIT: Men hvis man selv resetter spillet for at vende tilbage til shoppen så sutter man lidt :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 22/03-09 17:56 
Men du valgte jo selv at gøre det? Det er jo lidt det der er pointen; at spillet kritiseres for at være for nemt, fordi brugeren vælger at udnytte systemet til at gøre det nemt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-09 18:00 
Nej jeg døde og vupti der var shoppen. Jeg valgte aldrig at resette spillet for at komme dertil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 22/03-09 18:14 
Men pointen er at du stadig brugte shoppen aktivt. Selvfølgelig skal spilleren ikke spænde ben for sig selv, men det er fjollet at brokke sig over muligheden, hvis man selv har valgt at bruge den.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-09 18:34 
Det synes jeg er noget fis. Spillet ligger selv voldsomt op til at man bruger den når man bliver præsenteret for den hele tiden.

Det er slet ikke at sammenligne med at spille på easy da man foretager det valg en gang for alle når man starter spillet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 22/03-09 18:43 
Muligheden foreligger sandsynligvis for at dem der ikke kan klare det uden, får muligheden for at kunne. Hvis du er en af dem, så er det jo fint nok :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-09 18:52, rettet 22/03-09 18:56 
Jeg synes dit argument er ekstemt ringe :)

En ting er at snyde i spil, det gør jeg aldrig selv, men hvis spillet ligger op til at man gør visse ting så vil de fleste gøre brug af det. Så holder det altså ikke at du siger "Ja men du kunne jo bare lade være med...".

Dem der siger at "El Gigante" var en latterlig boss kunne så også lade være med at skyde på den med maskinkanonen. For det er da fjollet at brokke sig over at den bosskamp mangler både opfindsomhed og er alt for nem. Så må de skabe udfordringen selv...
Det agument mener jeg er hverken værre eller bedre end dit ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 22/03-09 19:06 
Det er absolut ikke det samme :p

Der er helt klart forskel på at gøre noget aktivt for at gøre det nemmere, og så på at forholde sig passivt. Shoppen er et passivt element ved siden af spillet, og er reelt ikke udpræget nødvendig. Det er maskingeværet til gengæld i sekvensen mod den store klods, fordi sådan er den del af spillet designet. Designmæssigt er der en verden til forskel fra hvornår brugeren kan vælge at gøre noget og til hvornår brugeren er nødt til at gøre noget.

Jeg synes heller ikke dit argument med granatkasteren og pengene holder. Jeg valgte for eksempel at bruge mine penge på at opgradere mine våben efterhånden som jeg spillede, og lod dem ikke bare ligge og samle støv. Min oplevelse bliver derfor en reel prioritering mellem våben og first aid sprays. Hvis jeg døde og endte ude i shoppen, så var der reelt ikke penge til hverken sprays eller ammunition til granakasteren - et våben der iøvrigt er relativt begrænset i og med det er langsomt og først findes i den sidste tredjedel af spillet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-09 19:17 
Og det var også først da jeg havde granatkasteren til aller sidst i spillet jeg måtte gøre brug af det. Der synes jeg et virkede ret tåbeligt at bruge penge på at opgradere de alm våben når de ikke skulle bruges :)

Jeg brugte heller ikke specielt mange penge på at opgradere de alm. våben igennem hele spillet da jeg aldrig synes jeg kunne mærke den helt store forskel.

Men shoppen dukker jo op hele tiden. Hvad ville du have gjort hvis du som jeg døde ved sidste boss uden noget ammo overhovedet? Ville du så bare have ladet være med at bruge shoppen som spillet smækker i fjæset på dig ved hver given lejlighen, og istedet gå commando med kniven? Eller havde du valgt at starte forfra ved kapitlets begyndelse og benyttet shoppen med god samvittighed der?
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 22/03-09 19:27, rettet 22/03-09 19:33 
Det var heller ikke shoppen som helhed, jeg omtalte. Det var netop når man red på restart/quit-elementet.

Det er muligt at det er mig der er en historisk dårlig skytte, men jeg har indtrykket af at vi er mange der godt kan blive enige om at der ikke er for meget ammo igennem kampagnen. Dette kan man med stor fordel, manipulere med "Quit"-elementet for at lave om på.

Jeg selv er lige nået til den første store boss-fight i chapter 6-2, og han kaster rigtig meget ammo af sig under kampen, mens man praktisk talt ikke selv bruger noget. Her kan man eksempelvis spille sig langt ind i kampen, høste alt hvad han smider undervejs, og så vælge "Quit" og gemme sit inventory og gøre det igen...og igen...og igen...

Hvis man tilmed holder øje med energien, så kan man også undgå at dø, ved at vælge "Quit/restart" lige for det går galt, og derved bevare sin gode grade, når banen er slut.

Jeg ved ikke hvordan Azzkikr har spillet RE5, men han kritiserer spillet direkte for at være for nemt, netop på grund af at man kan gøre disse ting, samtidig med at han nævner at ammo aldrig er en mangelvare. Og der mener jeg jeg helt bestemt at han selv har været herre over hvordan spillet og dets udfordringer skulle udspilles.

Jeg grinder selv de tidligere baner, når Liquid ikke er online, og syntes at det er ganske praktisk at man kan fylde sine ammo-depoter op, men jeg er som tidligere antydet heller ikke typen der bryder sig om at spare på ammunitionen.

Jeg tror at det er med fuldt overlæg at shoppen kan bruges så lystigt, da det mere eller mindre efterlader spilleren i kontrol over hvordan kampene skal spilles. Og med Ninja Gaiden II's sidste boss-fights skarpt i erindringen, så generer det mig overhovedet ikke :o)

EDIT:
Azzkikr>
En mindre ting der irritere mig er de loading screens hvor man kan læse om "re history", fedt nok, men den loader så hurtigt at det er umuligt at nå at læse, hvad i alverden er meningen med det?

Dette er i øvrigt uddrag af "History of Resident Evil", der ligger frit tilgængeligt i "Library" i hovedmenuen.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 22/03-09 23:40 
Det kan selfølgelig bare være der er extremt god siden jeg aldrig har ammo problemer på veteran, men tvivler da jeg sjældent ryger over 80% i acc. Nu har jeg ikke prøvet Pro endnu, håber der er væsenligt mere udfordring i det. Selvom jeg tvivler på jeg nogensinde gider spille RE5 igen.

Men nu mente jeg udelukkende restart og ikke quit. Jeg havde faktisk ikke selv tænk på at man kunne høste items helt åndsvagt ved at quit og gemme sit inventory. Når du restarter gemmer du intet, du ryger bare tilbage til shoppen og starter fra fra sidste save. Men igen, efter som det er et linært bang bang spil hele vejen igennem og man ikke kan backtrack er der selvfølgelig ikke så mange andre måder at lave det på.

Men det hele bunder vel mere ud i at jeg savner det traditionele RE med save rooms. Hvor man lige fik en puster og man skulle ligsom tænke lidt mere over hvad man bragte med sig og ikke skyde til højre og venstre.

Bliver spændende om de kan genoplive serien med RE6.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/03-09 10:30 
Jeg er en af dem, der er MEGET glad for, at de har gjort shoppen så tilgængelig som den er.

Jeg aner jo ikke hvad de smider på mig af monstre lige om hjørnet, så hvis jeg startede en bane med "forkerte" våben og så skulle starte helt forfra, fordi jeg ikke lige havde fået magnum/grenade launcher/whatever våben med til at hjælpe med en specielt sej fjende, så ville jeg blive noget knotten. Når jeg failer i spil gider jeg ikke blive sat langt tilbage uden belønning! Jeg er omkring 1 time om hver bane, fordi jeg går og leder og nitpicker efter treasures osv. så hvis alt det arbejde var spildt, bare fordi en eller anden åndssvagt quick-time-event fjende lige fik grabset mig og maste mig, så var det MIG, der ikke fik spillet mere RE5.

RE5 passer mig rigtig godt i sin nuværende form :-)
CoreCoreSkrevet 23/03-09 19:04 
Hyakotake>
Jeg aner jo ikke hvad de smider på mig af monstre lige om hjørnet, så hvis jeg startede en bane med "forkerte" våben og så skulle starte helt forfra, fordi jeg ikke lige havde fået magnum/grenade launcher/whatever våben med til at hjælpe med en specielt sej fjende, så ville jeg blive noget knotten. Når jeg failer i spil gider jeg ikke blive sat langt tilbage uden belønning!

Så er det vist afgjort. Du bør holde dig langt væk fra Ninja Gaiden II ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/03-09 15:56 
Pis! Jeg havde det på fornemmelsen. Jeg har haft Gaiden 2 til at stå på hylden i over ½ år nu, og jeg tør ikke rigtig gå i gang med det af frygt for hvor mange controllers det kommer til at koste. :-)

RE5: Det er da forbandet svært at lave S-ranks! Man skal jo satme spurte igennem en hel bane på 10-15 minutter foruden ikke at dø og samtidig skyde samtlige fjender uden at misse.
CoreCoreSkrevet 24/03-09 20:55 
Jeg har fået nogle stykker, og jeg tror da ikke at det er fordi at jeg har været hverken hurtig eller højt rated i accuracy. Skal man ikke bare dræbe en masse og lade være med at lægge sig til at dø?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 24/03-09 21:07 
Det er ikke så svært når du får låst op for lidt våben og springer cutscenes over (jeg tror at de også tælder med på tiden).

Det lykkedes mig da ihvertfald at få det trophy for at have S rank på hele min easy campaign ved tredje gennemspilning.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/03-09 23:02 
Core>
Jeg har fået nogle stykker, og jeg tror da ikke at det er fordi at jeg har været hverken hurtig eller højt rated i accuracy. Skal man ikke bare dræbe en masse og lade være med at lægge sig til at dø?

Jo, den laver et eller andet gennemsnit af ratings for:
- Accuracy
- Enemies killed
- Deaths
- Time

Du skal have A'er og S'er i det hele for overall at få en S-rating. Jeg har også fået nogen på Easy nu, men man skal virkelig skynde sig... og så hjælper det selvfølgelig at ens våben efterhånden er blevet pænt opgraderede.
The DaneThe DaneSkrevet 25/03-09 18:00 
Bare lige for at få den med:

ZP review
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
WehnerWehnerSkrevet 05/04-09 01:28 
Playkid og jeg har just spillet op til og med 2-2, og jeg er meget positivt overrasket. Man begynder hurtigt at vænne sig til den dårlige styring, når man spiller co-op, og der er rig mulighed for at samarbejde. Samtidig synes jeg, at spillet ret pænt at kigge på, mens man spiller det. Glæder mig til at komme videre. Det minder indtil videre ret meget om det suveræne Left 4 Dead.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/10-09 10:13 
Aha... Det ser ud til at der bliver en grund for mig til at købe Resident Evil 5 igen alligevel.
Ud over det dér motion control fra Sony som PS3 versionen vil understøtte, så ser det ud til at RE5: Alternative Edition faktisk er et helt andet spil:

http://www.gametrailers.com/video/tgs-09-resident-evil/57103
nerosnerosSkrevet 01/10-09 10:24 
Hvad? Capcom er sjove...
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/10-09 15:58 
Så vidt jeg kan læse er det ca. 2 timers DLC, hvor man spiller et af de flashbacks, der er i RE5.
BeanoBeanoSkrevet 03/03-10 20:08 
RE5: Gold Edition er det bare den alm RE5 med to to nye DLC pakker - eller er der mere i den?
PalleJensenPalleJensenSkrevet 03/03-10 20:29 
Ja, alt DLC som du siger, samt to nye episoder (Lost in Nightmares og en anden som endnu ikke er endeligt navngivet), en Mercenaries Reunion gamemode samt to nye kostume-pakker.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 03/03-10 21:10 
Ja det var de to episoder jeg mente - Lost In Nightmares og Desperate Escape :)
SeventhSunSeventhSunSkrevet 23/04-10 12:23 
Blev endelig færdig med selve historien i går.
Har spillet det hele i co-op med CenobiteDK.
Jeg tror at min sammenlagte spilletid er lige omkring 17 timer.

Grundlæggende er det selvfølgelig værd at spille igennem, og jeg forstår ikke ideen om at det er _for_ anderledes ift RE4 til at man kan spille det.


Men for fanden hvor er det bare gennemsyret af de problemer, som jeg efterhånden forbinder med hovedsageligt japansk udviklede spil.
Generelle træk, som gør at jeg overvejer at undgå japansk, medmindre vi snakker Nintendo AA titler og andet af samme kaliber.

For det første er det jo gennemsyret af "pixel perfect jumps". Det var irriterende i Double Dragon, hvorfor skal vi stadig trækkes med det?
Vi endte med at bruge tæt på 3 timer på sidste kamp mod Wesker, pga. de utallige øjeblikke hvor man skal skyde helt korrekt, eller trykke helt præcist, for ikke at insta dø.

For det andet finder jeg det også sværere og sværere at acceptere "sværhedsgrad", som en funktion af hvor meget ammo og health man finder.

Det er som om, at i udviklingen spil som RE5, på trods af at der tydeligvis er brugt 1000 vis af timer på det, har der aldrig været en bruger test.
Hvorfor kan man eks. ikke sample ammo op, hvis der er plads i et våben, selvom inventory ellers er fyldt?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/04-10 12:36 
Det er sjovt du beskylder spillet for at have "japanske problemer", når spillet tydeligvis er blevet ændret så markant i forhold til de tidligere spil i serien netop for at det skal appellere mere til vesten (100& lineært, ren bang-bang action, co-op spil med mindre hjerne og mere eye candy som amerikanerne elsker). Har du andre eksempler på disse "japanske problemer"? Jeg forstår ikke helt udsagnet. Det er vel mere et problem med spillet, fremfor et japansk problem?

For mig er det største problem med RE5 at det gameplaymæssigt intet har med RE at gøre i sin oprindelige forstand, survival horror delen er ikke-eksisterende, tilbage har man så et middelmådigt action spil der ikke har ret meget at byde på udover at rende rundt og skyde vildt omkring sig. Det har overhovedet nogen form for spænding eller nerve som de tidligere spil havde.

Det var en af 09's største skuffelser efter min mening.
HeroldHeroldSkrevet 23/04-10 12:49 
Jeg synes det er rimeligt tydeligt. Japanske udviklere er notorisk kendt for spildesign, der ikke ligefrem er brugervenligt. Det er bare en kulturkløft.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/04-10 13:05 
Med andre ord har vestlige gamere slet ikke lyst til at spille spil. De vil bare underholdes :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 23/04-10 13:10 
Nøj det var en god vending det der Dræber Bønne II :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 23/04-10 13:11, rettet 23/04-10 13:12 
SeventhSun>
Men for fanden hvor er det bare gennemsyret af de problemer, som jeg efterhånden forbinder med hovedsageligt japansk udviklede spil.
Generelle træk, som gør at jeg overvejer at undgå japansk, medmindre vi snakker Nintendo AA titler og andet af samme kaliber.

Jeg kunne også virkelig godt tænke mig at vide hvad det er for nogle typiske problemer. Jeg synes netop at japansk spildesign plejer at være præget af præcis og forudsigelig styring, hvor vestlige spil typisk er baseret på mere "åbne" engines (se f.eks. Super Mario vs. Little Big Planet).
Forhindringerne i japanske spil-interfaces synes jeg tit er noget med at man skal gå tåbelige omveje for at gøre simple ting, og godkende alle sine valg via ekstra dialogbokse (f.eks. Kingdom Hearts) - Derimod har vestlige spil ofte en dum vane med at smide alting sammen i samme rodebunke, som er umulig at finde rundt i og alt andet end intuitiv (f.eks. Dragon Age)


Men det er jo blot generaliseringer, jeg synes sjældent man kan sige at det ene er bedre end det andet, men generelt holder jeg af japanernes sans for perfektion.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 23/04-10 13:15 
Azzkikr>
Har du andre eksempler på disse "japanske problemer"? Jeg forstår ikke helt udsagnet. Det er vel mere et problem med spillet, fremfor et japansk problem?

Well min pointe er, som Herold også peger på, at efterhånden ser jeg et fællestræk i de spil som jeg finder så godt som uspillelige, pga der åbenbart ikke har været skyggen af brugervenlighed tænkt ind: de er udviklet i Japan.


Mit problem med RE5 er ikke at det er tyggegummi lavet til vesten eller what ever.
IMO er serien først blevet interessant at spille efter de droppede fixed camera.
Alle de ting som RE5 gør/prøver ift. RE4 og de andre spil, synes jeg i hovedtræk er vellykkede.

Et andet eksempel.
Vi brugte også aaaalt for lang tid på Uroboros kampen.
Udelukkende fordi, at efter boss cutscene og start på boss kamp, var der ingen af os, der så meget som overvejede at udforske omgivelserne. Det var et lille bitte område, der var ingen grund til at forvente at spillet havde "gemt" et psyko laservåben i en boks på væggen.
Selvfølgelig er det vores egen fejl, men jeg forstår ikke hvorfor spillet ikke bare kommer med et lille hint om, at der gemte sig sådan et våben.


Efter at have spillet f.eks Halo serien, har jeg bare slet ikke tålmodighed til at spil skal være svære udelukkende ved at gemme løsningen.
Jeg vil have intelligent udfordring.
Ikke bare "nu har fjenderne 2 millioner livspoint lulz", det er så dovent spildesign IMO.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 23/04-10 13:19 
Sumez>
Forhindringerne i japanske spil-interfaces synes jeg tit er noget med at man skal gå tåbelige omveje for at gøre simple ting, og godkende alle sine valg via ekstra dialogbokse (f.eks. Kingdom Hearts) - Derimod har vestlige spil ofte en dum vane med at smide alting sammen i samme rodebunke, som er umulig at finde rundt i og alt andet end intuitiv (f.eks. Dragon Age)

Lige netop det sidste her, er jeg stødt på i Monster Hunter Tri, og der er mange andre ting galt i det spil, der falder i samme kategori. Jeg kan ikke finde ud af om det bare er dårligt spildesign, eller design, der er henvendt til japanerne.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/04-10 13:25, rettet 23/04-10 13:27 
Nu er RE5 jo (på trods af hvor action baseret det er blevet) på ingen måde et traditionelt FPS som halo hvor man bare maser sig igennem uden at tænke over hvad man laver. At i ikke opdager våbenet imens i løber rundt og undviger bossen er efter min mening fuldstændig latterlig kritik. Om noget, er boss kampene i spillet da noget af det eneste der rent faktisk virker rigtig godt.

Jeg kan virkelig ikke se hvordan RE5 mangler brugervenlighed, spillet er da utrolig simpelt og let tilgængelig.

Derudover er 'Intelligent udfordring' og FPS er to ting der aldrig vil hænge sammen i min bog, men det er en hel anden snak :p
SumezSumezSkrevet 23/04-10 13:33, rettet 23/04-10 13:33 
Iøvrigt også enig i at "nu har fjenderne 2 millioner livspoint lulz" er rigtig dovent spildesign, ligesom alle de der achievements der går ud på "gør X 1500 gange". Det er dog ofte vestlige spil der bæger alt for meget præg af dette.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 23/04-10 13:36, rettet 23/04-10 13:37 
Azzkikr>
Derudover er 'Intelligent udfordring' og FPS er to ting der aldrig vil hænge sammen i min bog, men det er en hel anden snak :p

Du har ikke spillet de rigtige spil, så :D Deux Ex og System Shock er gode eksempler på dette, men også ekstremer. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 23/04-10 13:50 
De er også meget mere end FPS'er, især System Shock :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 23/04-10 16:22 
Azzkikr>
Jeg kan virkelig ikke se hvordan RE5 mangler brugervenlighed, spillet er da utrolig simpelt og let tilgængelig.

Det er jo liiidt svært at diskutere, når dine holdninger åbentlyst er farvede.


Men manglende brugervenlighed:
Hvorfor skal man vælge medie til save games hver eneste gang?
Hvor svært kan det være at huske det i min profil, og hvad med bare at checke om der overhovedet er andre muligheder end HDD? (slet ikke unikt for RE5)

Hvorfor skal jeg trykke "OK" efter at have valgt HDD?

Hvorfor skal jeg trykke "OK" efter at have solgt en skat?

Hvorfor skal jeg trykke "OK" efter at have opgraderet et våben? Osv osv osv alle de der fuldstændigt nytteløse tryk på knapper.

Hvorfor er figures gemt under én menu, uden forklaring på hvad de er, mens man skal unlocke figurerne et helt andet sted?
Hvorfor skal jeg i det hele taget "købe" de figurer med arbitrære point, som ikke har nogen funktion ellers?

Hvorfor har jeg kun unlocket én bane i mercenaries?
Hvordan unlocker jeg flere?
(jeg er ikke interesseret i at _vide_ svaret, jeg forstår bare ikke hvorfor det skal være hemmelig information)

Hvorfor skifter mit sigte til et helt andet sted, når jeg skifter våben?


Og så en ting jeg ser oftere i japanske spil:
Når du bevæger dig rundt i menuerne, og skal godkende eller afvise en beslutning, så er den forvalgte mulighed altid den du mindst bruger.
Altså f.eks menu -> settings -> ændre settings -> gå tilbage -> Vil du gemme? Og så er Nej valgt som udgangspunkt.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 23/04-10 16:26 
Hehe helt enig med de iagttagelser, det er faktisk især Capcom, der er slemme til det!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/04-10 17:03, rettet 23/04-10 17:05 
Jeg kan nu ikke se det besværlige i det.

Desuden kan det du nævner nu jo på ingen måde sammenlignes med det gameplay eksempel du nævnede før, hvor du åbenbart ville have et hint til noget så simpelt som at samle et våben op.

Og lad os nu få de eksempler på andre japanske spil hvor der er, for dig, lignende irritationsmomenter.
WehnerWehnerSkrevet 23/04-10 17:48 
Hvis du alligevel ikke synes at alle de ting er besværlige, hvorfor vil du så høre eksempler på flere?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/04-10 17:53 
Der gives udtryk for at det er et generelt problem for Japanske spil? Jeg er i øvrigt skræmmende enig med Azzkikr her og forstår ikke helt problemet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/04-10 17:57 
SeventhSun>
For det andet finder jeg det også sværere og sværere at acceptere "sværhedsgrad", som en funktion af hvor meget ammo og health man finder.

Der er kommenteret en del på dine andre dele af dit indlæg, men jeg vil godt høre, hvad "god" sværhedsgradsprogrammering så indebærer? Ved at give dig færre health og ammo replenish er du tvunget til at spille bedre (det er sværere), ikke blive ramt så meget og ramme mere med dine skud. Hvordan skal man ellers styre "sværheden"? Flere fjender?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 23/04-10 18:31 
Hvis I ikke bliver irriterede over, at man skal klikke/trykke overflødigt hundredevis af gange, så fred være med det.
Jeg synes det er belastende, men det er lidt svært at argumentere "hvorfor".


Helt grundlæggende om japanske spil vs. vestlige, så er der åbentlyst en højere vægt af spil, hvor det svære er rent mekanisk, hos de japanske.
Altså 2D scrollers er hovedsageligt japanske.
Det svære består ofte i at man skal mønstergenkende, og undvige skud.
Det er der ikke noget galt med, men det er som sådan ikke særlig "intelligent", man kunne lære en robot at gøre det samme.

Masser af spil har udfordringer, der kræver at man bruger hovedet. Puzzle spil er et typisk eksempel.

For at bruge et slidt eksempel, så har Halo en helt fantastisk AI, som gør hver eneste ildkamp unik.


Jeg bliver i længden træt af spil, der baserer sig for meget på mekaniske udfordringer.
Jo mere avanceret spillet er, jo mere avancerede udfordringer vil jeg gerne have.

RE er i forvejen et spil, og en genre, hvor en del af sværhedsgraden består af begrænset bevægelse og begrænset ammo. Så synes jeg det er mega irriterende, at der så mange hit or miss øjeblikke, og at f.eks den sidste bossbattle er fuld af dem.

Problemet med at gøre ammo til en del af sværhedsgraden, er at hvis man ikke får nok ammo med videre, så er man fortabt.
Du lærer ikke noget af den bane hvor du har for lidt ammo. Og du kan ikke forbedre dit resultat retroaktivt.
I RE5 kan man f.eks blive tvunget til at logge ud og starte forfra, alene for at hamstre ammo. Det er jo grundlæggende en form for snyd.

En anden ting, der nagede mig ved RE5 er Wesker.
I cutscenes er han mega sej, og kan undgå alle skud.
Så snart der er action, er han dum som en dør, og du kan løbe helt hen til ham, og stikke ham med kniven uden problemer.
Til gengæld slår han mega hårdt.

Det er IMO ikke en intelligent måde, at lave en boss på.
Så var jeg meget mere tilfreds med det der sorte slim-agtige monster, som man heller ikke rigtig kan skyde, men skal lokke ind i et kammer med ild/lyn/gift? :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 23/04-10 18:53 
SeventhSun>
Helt grundlæggende om japanske spil vs. vestlige, så er der åbentlyst en højere vægt af spil, hvor det svære er rent mekanisk, hos de japanske.

Du skulle tage og spille nogle flere spil. Så vil du indse, at "japanske" og "vestlige" spil er lige dårlige om det.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/04-10 18:54 
Jeg venter stadig på de andre japanske spileksempler.

99% af din kritik er jo totalt begrænset til netop RE5, hvilket efterhånden er irrelevant når det er din generalisering af japanske spil vi vil se argumentation for.

At RE5 er et elendigt spil kan vi hurtigt blive enige om, selvom jeg mener du har misforstået spillet en smule. Det er ikke meningen det skal være en typisk shooter.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 23/04-10 19:11 
Wan Dou Chou>
Du skulle tage og spille nogle flere spil.

Ha ha ja. Med 75 anmeldte titler alene i P:Rs arkiv, så er det klart dét der er problemet.


Og Azzkikr, det er for mig ret åbentlyst, at du ikke VIL forstå, hvad jeg prøver at formulere.
Jeg har f.eks på intet tidspunkt sagt at RE5 skulle være en shooter.
At du har en eller anden fordom, om at man må være FPS fanboy hvis man vover at kritisere japanske spil, kan jeg ikke rigtig gøre noget ved.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
395 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig