X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PC Engine?


Svar
nerosnerosSkrevet 14/07-05 16:09 
Hvilken en slags PC Engine eller TurboGrafx16 skal man vælge? Der findes så mange forskellige slags af den maskine er der nogen som vil give mig et godt råd om det? Der skulle også være en med cd.
Bashful Neophyte
68 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 14/07-05 16:09 
Hvilken en slags PC Engine eller TurboGrafx16 skal man vælge? Der findes så mange forskellige slags af den maskine er der nogen som vil give mig et godt råd om det? Der skulle også være en med cd.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 14/07-05 17:27, rettet 14/07-05 18:15 
Du skal vælge en DUO (DUO, DUO-R eller DUO-RX) hvis du vil spille cd-spil. Nogle vil sikkert komme og sige, at du skal købe en normal PC Engine og så derefter udvide den med cd-udvidelse, kuffert og jeg ved ikke hvad. Problemet er bare, at det snildt kommer til at koste en bondegård, ser ud af helvede til og så er der jo en del større chance for at købe noget der er i stykker, når der skal købes så mange forskellige dele ind.

Hold dig fra TG16. Det er den amerikanske udgave, men den kan ikke køre alle de gode japanske HuCARD-spil! Alle de teksttunge spil, der kræver at man forstår sproget, er alligevel på cd, og alle cd-spil til alt der hedder PCE er regionsfri.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 14/07-05 18:16 
Jeg har lige tjekket det ud på Ebay med sådan en DUO-R eller en DUO-RX PC-Engine. Det er godt nok en lidt dyr sag, så det må nok vente til jeg har den økonomi der skal til, men maskinen ser virkelig fin ud så det er nok et godt bud på den næste konsol jeg kunne tænke mig.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 15/07-05 07:53 
Duo-R og Duo-RX er vist bare fornyede designs til den originale PC-Engine Duo. Så hvis du kan få en normal Duo billigere, gå efter det. De andre er alligevel ikke pænere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 15/07-05 10:02 
Jeg synes det ser ud som om at priserne er stigende på de konsoller. Denne Duo er da halvpebret. Der er selvfølgelig også et par gode titler medfølgende, men alligevel.....
Man kan da selvfølgelig altid diskutere om det er prisen værd ;)

Turbo Duo Ebay
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 15/07-05 14:13 
Ja det er en dyr hobby vi har.
Bashful Neophyte
happyEDhappyEDSkrevet 15/07-05 18:08 
Eller en turbografx Express, så kan du have den med dig over alt;)
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Alf81Alf81Skrevet 15/07-05 23:51 
toAt>
Eller en turbografx Express, så kan du have den med dig over alt;)

Ja hvis man lige husker en rygsæk fuld af batterier ;)
Ting om dét og pis.
JAAJAASkrevet 15/07-05 23:56 
Mon ikke den efterhånden kan komme op på PSP tid, hvis man bruger genopladelige 2400 mAh batterier?
MarcusMarcusSkrevet 18/07-05 13:09, rettet 18/07-05 13:09 
Lidt væk fra emnet men alligevel:

Hvad kræver det før man kan bruge en Turbo grafx i Danmark?
Strømstikket er anderledes og de kører jo også med andre strømstyrker. Skal man have et helt andet stik til eller noget andet?
nerosnerosSkrevet 18/07-05 14:41 
Jeg vil mene en strømadapter eller hvad det nu hedder kan do the trick, men jeg er også lidt usikker på den slags.

Andre som ved mere? Måske et lille billede vil hjælpe.
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 18/07-05 16:22 
Det er sådan én som denne:

Stepdown Liksang
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
MarcusMarcusSkrevet 18/07-05 17:01 
ok, tak for svaret. :)
nerosnerosSkrevet 05/10-07 12:54, rettet 05/10-07 12:54 
"Hvilke ikke cd spil", ville i mene er de bedste til PC-Engine CORE?

For at skære det ud i pap, så har jeg valgt at gå efter den lille sag uden cd. Nogen kan måske synes det er dumt, men jeg er ret vild med designet ;-)!

Den har jo end vældig masse shumps og andre sjove arkadespil som jeg meget gerne vil have fingrende i. Så hvad mener i er de bedste titler til maskinen?
Bashful Neophyte
happyEDhappyEDSkrevet 05/10-07 13:20 
hit the ice

og jeg har det til slag hvis der er. ;)
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
nerosnerosSkrevet 05/10-07 13:40 
huh? mener du spillet hit the ice? Eller ligger du inde med en maskine til salg?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 05/10-07 13:57 
Af shooters kan anbefales (i nogenlunde prioriteret rækkefølge):

R-Type, Salamander, Fantasy Zone, 1943 Kai, Raiden, Gunhed, Mr. Heli, Air Zonk, Final Soldier, Super Star Soldier, Soldier Blade, Detana!! Twin Bee, Darius Plus, Image Fight, Dragon Spirit

Derudover:

Adventure Island (Wonderboy Dragon's Trap), Momotarou Katsugeki, Bonk-spillene (PC Genjin), Parasol Stars, Bomberman '93/'94, New Zealand Story, Jackie Chan's Action Kung Fu, Splatterhouse


Der er screenshots fra så godt som alle PCE spil på P:R, så du kan jo prøve at kigge igennem og tjekke dem ud. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 05/10-07 14:08, rettet 05/10-07 22:22 
Tak Sumez.

God ide tror det ville være fint med nogle screenshots også.

Hm.. Efter at have set hvad der findes til Duo'en så bliver det nok aligevel sådan en man skal have.

Arh! Hvor svært kan det være :-/!
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 06/10-07 00:22 
Der _ER_ altså en del fede spil på HUcard, som nok burde kunne holde dig beskæftiget i en længere periode, så behold du bare dit lille vidunder et stykke tid endnu :)
Jeg havde selv min Core Grafx II med op til Hulle i forrige weekend. Der blev han introduceret for Galaga 88 og Legend Of Hero Tonma. To titler som IMHO ligger over middel til formatet. Han måtte indrømme at han alligevel ikke var SÅ retro at han kunne se det fede i dem... Det er så ikke alle der værdsætter det lille stykke hardware. Sorry Martin :)
Men nyd den nu så længe du kan. Du vil sikkert fortryde et eventuelt salg.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 06/10-07 01:37, rettet 06/10-07 01:44 
Hej Juggernaut

Jeg tror måske du har misforstået det lidt. Jeg her nemlig ikke nogen af maskinerne endnu :-(

Så derfor har jeg faktisk i meget lang tid gået med tanken om at købe en PC Engine eller en Duo. Kan bare ikke rigtig bestemme mig. Ja undskyld jeg er lidt en klovn når det kommer til den slags så det skal man ikke tage sig af.

Galaga 88 er helt sikkert et must. Jeg har her til aften siddet og nørdet den med youtube og har fundet end masse lækre titler.

Men mon ikke snart jeg får bestemt mig og bare køber den Duo så har jeg da det hele, og i bliver fri for alt mit vrøvl ;D Men hvad er det med de der Arcade Huecards eller hvad de nu hedder?
Bashful Neophyte
msxtrdmsxtrdSkrevet 11/11-07 14:40 
Hvis du ønsker spille "Arcade" titlerne på din duo-r så skal du have et udvidelses kort (hu card) specielt beregnet til duoen. Kortet proppes så i hu card indgangen og Arcade CD'en i cd drevet ;).
HulleHulleSkrevet 11/11-07 15:31 
Juggernaut>
Jeg havde selv min Core Grafx II med op til Hulle i forrige weekend. Der blev han introduceret for Galaga 88 og Legend Of Hero Tonma. To titler som IMHO ligger over middel til formatet. Han måtte indrømme at han alligevel ikke var SÅ retro at han kunne se det fede i dem... Det er så ikke alle der værdsætter det lille stykke hardware. Sorry Martin :)
Men nyd den nu så længe du kan. Du vil sikkert fortryde et eventuelt salg.

Heh :) Det er helt ok.. Må indrømme at jeg ikke er så meget til den slags retro. Havde jeg været et par år yngre og oplevet deres storhedstid i arkadehallerne, så var det måske et fedt gensyn. Men at blive introduceret til spillene så mange år for sent, det er der ikke meget ved IMO :) Som sagt: Man skulle nok ha' været der ;)
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
nerosnerosSkrevet 11/11-07 15:53, rettet 11/11-07 15:55 
Hulle>
Havde jeg været et par år yngre og oplevet deres storhedstid i arkadehallerne, så var det måske et fedt gensyn.

Du mener ældre ;-)!

Desuden mener jeg ikke at det har noget med alder at gøre om man kan lide retro spil eller ej. Vi er jo ikke alle bare en flok nostalgi nørder ;-)
Bashful Neophyte
HulleHulleSkrevet 11/11-07 16:35 
Heh, ja mener selvfølgelig ældre :)

Kan du godt sætte dig ned med et 15 år gammelt spil, som du aldrig har spillet før og se det fede i det alligevel? Nostalgi er vel følelsen af at gennemleve gamle minder, er det muligt at gøre dette uden at have tilhørsforhold til spillet?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
WehnerWehnerSkrevet 11/11-07 16:39 
Ikke for mig. Jeg var der dengang, men de retrospil, jeg elsker i dag, er de samme, jeg elskede dengang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HulleHulleSkrevet 11/11-07 16:57 
Fedt at du kan det :) Det er bestemt ikke en egenskab jeg personligt besidder.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
nerosnerosSkrevet 11/11-07 17:19 
For mig er det ren spilleglæde! Selvfølgelig kan man ikke undgå at genopleve nogle minder! Men jeg har mere glæde af de spil idag fordi jeg går mere videnskabeligt til værks set på den måde at man lægger mærke til helt andre ting end man gjore den gang rent teknisk set.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 11/11-07 18:44, rettet 11/11-07 18:44 
Hulle, når nu du kan lide Metal Slug, kan du helt sikkert lide mange 15 år gamle spil - du er åbenbart bare ikke stødt på dem endnu ;)

Prøv evt. ved lejlighed nogle spil til SNES eller Mega Drive, der er næsten med garanti en del spil, du vil synes om.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/11-07 18:46, rettet 11/11-07 18:58 
Hulle>
Kan du godt sætte dig ned med et 15 år gammelt spil, som du aldrig har spillet før og se det fede i det alligevel? Nostalgi er vel følelsen af at gennemleve gamle minder, er det muligt at gøre dette uden at have tilhørsforhold til spillet?

Det kan jeg i hvert fald :)

Jeg voksede op med et par blomsterbørnsforældre, som mente, at computere og den slags kun havde berettigelse som talknusere for store virksomheder og ellers var lige så skadelig for en lille barnehjerne som et langvarigt misbrug af lightergas. Når jeg skulle have mig et konsol-fix, måtte jeg nøjes med små smagsprøver rundt omkring hos vennerne. Det er så først nu, jeg er begyndt at svælge mig i alle de konsol-lækkerier, jeg måtte undvære dengang.. og jeg nyder det fuldt ud :D
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 11/11-07 18:58 
Det kan jeg også.
Hoid to colony C05 where the computer is...
Zzap!Zzap!Skrevet 11/11-07 20:46 
Hulle>
Heh, ja mener selvfølgelig ældre :)

Kan du godt sætte dig ned med et 15 år gammelt spil, som du aldrig har spillet før og se det fede i det alligevel? Nostalgi er vel følelsen af at gennemleve gamle minder, er det muligt at gøre dette uden at have tilhørsforhold til spillet?

Jeg kan i hvert fald sagtens. Der er en renhed, friskhed og originalitet over gamle spil, som er blevet alt for sjælden nu til dags, ikke ulig gamle film eller gammel musik.

Det kræver at man sætter sig ind i, og accepterer (og helst lærer at elske) et andet æstetisk vokabularium, end det man er vant til.
Et vokabularium som er tilpasset en anden tid, med anderledes teknik og en anden zeitgeist.
Born to kill space
TheDukeTheDukeSkrevet 11/11-07 20:59 
Det kan være at det her er mig der er blevet gammel, men de kælede sq lidt mere for gameplayet dengang, nu til dags gør det åbenbart ikke så meget at gameplayet halter, bare grafikken er i top og ligene klasker sammen på den HELT rigtige måde.
Zzap!Zzap!Skrevet 11/11-07 21:10, rettet 11/11-07 21:11 
Det er lige så meget integrationen og synergien mellem grafik og gameplay, der er overlegen i mange ældre spil.
Born to kill space
nerosnerosSkrevet 11/11-07 21:35 
Zzap og Duke i forstår at nedskrive det jeg føler :-) Jeg kan ikke være mere enig med jer.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 11/11-07 21:53 
Der er lidt ærgerligt, at jeres nostalgibriller er smurt ind i Soda Stream-ekstrakt og Spejdersnus, så I ikke kan se, at der også var rigtig mange uoriginale møgspil på markedet dengang ;P

(Jaja, det er af flere årsager blevet værre, men alligevel...).
WehnerWehnerSkrevet 11/11-07 21:55 
Der udkom ufattelig meget ragelse til NES og SMS osv. Meget af det var uspilleligt selv dengang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 11/11-07 21:58 
jaes>
Der er lidt ærgerligt, at jeres nostalgibriller er smurt ind i Soda Stream-ekstrakt og Spejdersnus, så I ikke kan se, at der også var rigtig mange uoriginale møgspil på markedet dengang ;P

Haha jo da, selvfølgelig var der det, men der er flere i dag ;-)

Jeg tror lige jeg går ud og laver mig en soda i min sodavandsmaskine.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/11-07 22:18 
Wehner>
Der udkom ufattelig meget ragelse til NES og SMS osv. Meget af det var uspilleligt selv dengang.

Jep, jeg kan sagtens skrive under på, at 90% af alt, hvad der blev udgivet til Master System var og er stort set uspilleligt. Men de sidste 10% sparker røv! :D
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 11/11-07 22:26 
Wehner>
Der udkom ufattelig meget ragelse til NES og SMS osv. Meget af det var uspilleligt selv dengang.

Men det gælder jo for alt til alle tider. "The long tail" and all dat. -_^

90 procent af alt er skidt. 9 procent er acceptabelt til godt. 1 procent er rigtig godt til genialt.

Jeg ved ikke rigtig om nostalgi er et godt ord i denne sammenhæng. Kan man være nostalgisk over for noget man aldrig har se før?
Måske er kulturel bevisthed et bedre ord.
Vi der kan lide gamle spil kan simpelthen godt lide den aura og ånd der er over dem, for nu at sige det tåget.
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 11/11-07 22:46 
Men hvis vi nu glemmer den magiske charme, så er bundniveauet hævet. Ja, der er mange dårlige spil i dag, men der er flere middelmådige og faktisk meget få uspillelige.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 11/11-07 23:56, rettet 11/11-07 23:56 
Måske lidt overkill, men:
And therefore, while in all things we see or do, we are to desire perfection, and strive for it, we are nevertheless not to set the meaner thing, in its narrow accomplishment, above the nobler thing, in its mighty progress; not to esteem smooth minuteness above shattered majesty; not to prefer mean victory to honourable defeat; not to lower the level of our aim, that we may the more surely enjoy the complacency of success. But above all, in our dealings with the souls of other men, we are to take care how we check, by severe requirement or narrow caution, efforts which might otherwise lead to noble issue; and, still more, how we withhold our admiration from great excellencies, because they are mingled with rough faults.
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 12/11-07 00:12 
Eller med lægmands ord: Du har ikke lige nogle modargumenter.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 12/11-07 00:27, rettet 12/11-07 00:30 
On another note...

Jeg er glad for retrospil, men faktisk er jeg blevet ligeså glad for det, man måske kan kalde neo-retrospil. Altså spil der indeholder de gamle dyder om lettilgængelig kontrol, fast kamera og et godt og stramt regelsæt. I modsætning til moderne spil med helt eller delvist frie 3D-kamera, der sjældent føles 100% naturlige, og kan gå ud over kontrollen, samt spilfrihed der alligevel ofte er pseudo-frihed.

Skåret ind til benet, kan man vel sige, at alle spil kun består af tre elementer: Et kontrolsystem, et sæt regler og en grafisk skal.
EDIT: Special-spil, som spil til blinde, ser jeg bort fra her :)

Det der så kan være fedt i neo-retrospil er for mig fx dobbeltanalog kontrol, realistisk fysik og højopløselig og detaljeret grafik. LittleBigPlanet ser ud til at blive lidt derhenad, og LocoRoco, som jeg ikke har prøvet, virker på mig også som et neo-retrospil. Flere spil på XBLA indeholder også nogle af de værdier.

Det skal dog ikke lyde, som at jeg helst ville undvære moderne 3D-spil. Flere genrer foretrækker jeg bestemt i 3D.
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-07 00:27, rettet 12/11-07 00:28 
Wehner>
Eller med lægmands ord: Du har ikke lige nogle modargumenter.

Mjaaar, det var nu ikke så meget et modargument, for du har jo ret. Men er det nødvendigvis en god ting?
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 12/11-07 08:25 
At bundniveauet hævet, så man sjældnere kommer hjem med en helt uspillelig titel? Det må det bestemt være.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 12/11-07 08:55 
jaes>
Det der så kan være fedt i neo-retrospil er for mig fx dobbeltanalog kontrol, realistisk fysik og højopløselig og detaljeret grafik. LittleBigPlanet ser ud til at blive lidt derhenad, og LocoRoco, som jeg ikke har prøvet, virker på mig også som et neo-retrospil. Flere spil på XBLA indeholder også nogle af de værdier.

I denne sammenhæng kan jeg så ikke lade være med at nævne min (nye) store passion SpaceGiraffe };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 12/11-07 09:04 
LocoRoco virker ikke som noget jeg umiddelbart har prøvet før, så der er vist næppe noget retro over det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 12/11-07 12:45 
Sumez>
LocoRoco virker ikke som noget jeg umiddelbart har prøvet før, så der er vist næppe noget retro over det. :)

Det kommer selvfølgelig an på, hvordan man definerer begreberne og genrerne. Ud fra det jeg kender til spillet, tænker jeg 2D-platformer gjort på en ny måde. Det vælger jeg så at kalde neo-retro :)
SumezSumezSkrevet 12/11-07 13:03 
Nu er det jo ikke engang en platformer. Jeg synes det er en rimelig gammeldags holdning at konkludere at noget er "retro" fordi det er 2D. Det er jo bare et stilvalg.
Især LocoRoco ligner da overhovedet ikke noget, jeg har set i nogen gamle spil. Meeen, det er vist en gammel diskussion.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 12/11-07 13:15 
Det minder da noget om Cameltry...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
68 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig