X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Pauser i DVD-afspilning


Svar
RJKRJKSkrevet 11/05-03 21:39, rettet 11/05-03 21:40 
Jeg har brugt min PS2 til (ekstra) DVD-afspiller stort set siden jeg fik den (launch) og har aldrig haft nævneværdige problemer. En enkelt film med dårlig encoding (som ingen afspillere kunne klare), lidt typiske layer-skift-bøvl og et par ridsede, der fik den til at stoppe. Det har stort set været det.

I hvert fald indtil for et par måneder siden, hvorfra jeg er begyndt at få mange "Disc cannot be played". Jeg troede først, at drevet var ved at være dødt, men jeg er netop kommet i tanke om en mærkelig systematik i mine DVD-problemer.

Hvis jeg ser en film igennem fra start til ende er der ingen problemer. Men hvis jeg fx ser første halvdel af en film (som det netop ofte har været tilfældet på det sidste og ikke tidligere) og så dagen efter starter midtvejs fra - så går den nærmest kold fra starten.

Det kan ikke længere være tilfælde, for det er sket omkring ti gange på de sidste par måneder.

Andre der har haft problemer med at starte inde DVD-film og evt. kan forklare hvorfor?

(Det skal siges at det IKKE skyldes at filmen kommer over i layer to - jeg har pauset både 30 og 90 minutter inde i film og resultatet var det samme)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 12/05-03 00:49 
Rent faktisk oplevede jeg lignende problemer forleden med en DVD-film på min Xbox. Jeg pausede den, og da jeg kom tilbage efter en time eller to, ville den ikke forsætte afspilningen. Den stod ligesom og søgte og ville ikke komme videre. Jeg er ikke sikker, men jeg tror faktisk jeg skulle have DVD'en ud og i igen, før den ville fortsætte...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
reinholdreinholdSkrevet 12/05-03 13:12, rettet 12/05-03 13:27 
Det kan jeg da godt forklare. Når PS2´en åbner og lukker skuffen "løftes" hele laser modulet, og det slider et lille spor (under 1 mm) i plastic´en. Så efter nogle år bliver hele laser horisontal spindelen lidt skævt justeret i forhold til motoren (cd´en). Det betyder at jo længere man kommer ind på cd´en, jo mere skal laseren justere for at få et perfekt eye-pattern. Det er ikke noget problem hvis man starter afspilningen og "kører" igennem hele cd´en, da den så har en meget liniær offset justering over lang tid. Problemet er når man starter afspilning midt på skiven, er det offset som laseren skal indhente for stort, så den ikke kan fokusere på den rigtige bølgelængde. (dvs. den KAN altid, men den får ikke lov da det er for langt fra normalen, og det slider på laseren fordi effekt afsættelsen øges.
Det kan løses ved at justere en stor rund hvid plastic "skrue" der sidder bagerst på hele slæden. (det ligner et tandhjul).

Til KTC: hvis Xbox´en laver samme nummer er det ofte fordi man bruger DVDX2, den laver nogle gange en timeout, det er en software fejl.
KTCKTCSkrevet 12/05-03 13:50 
Det er den indbyggede DVD-afspiller, der laver nummeret, og umiddelbart ligner det ikke en software-fejl.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 12/05-03 13:51 
Reinhold >

Tak! Jeg havde på fornemmelsen at vi var ovre i den "boldgade", men en så detaljeret forklaring kunne jeg kun have drømt om :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig