X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Delvis karaktergivning?


Svar
KTCKTCSkrevet 24/06-05 01:57, rettet 24/06-05 10:51 
Udsprunget af små diskussioner på Xbox Live og en lettere berøring af emnet i en senere tråd, kaster jeg bolden op på forumet om et emne, som der helt sikkert er delte meninger om:

Skal et spil med en genial singleplayer-oplevelse have topkarakter hvis multiplayer-delen halter (og omvendt)?

Jævnfør tråden omkring "Conker: Live & Reloaded" (Se hele indlægget
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
123 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
CoreCoreSkrevet 12/03-08 19:10 
Jeg syntes snakken er blevet en kende fordrejet. Der er da en markant forskel, på om vi snakker om et spil og dettes multi- eller singleplayerdel, eller om vi snakker om spilcompilations og bonusindhold (som minispil og retroversioner). Det kan da slet ikke sammenlignes, hvorfor kom "opsamlingerne" overhovedet på banen? Var det et dårligt eksempel der tog om sig eller hvordan?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
silverstarsilverstarSkrevet 12/03-08 19:43, rettet 12/03-08 20:03 
Wehner>
Det er tydeligt, at vi ikke når nogen form for enighed, og så slutter man diskussionen. Eller dvs. det gør voksne mennesker. Børnehaveklassebørn fortsætter den...

Mit indlæg var ment som en mere konstruktiv afslutning på en god debat end den firkantede afslutning, du selv bød på. Hvis du læste det som et forsøg på at trække debatten yderligere ud, så missede du pointen i mit indlæg.

Core> Enig, jeg mener også at opsamlinger der indeholder flere forskellige spil ikke direkte er sammenlignelige med eksemplet, hvor et spil indeholder f.eks. en single-player og multi-player del, og hvordan disse vægtes i helhedsbedømmelsen af spillet.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-08 19:47 
Bede-x>
Pakke A indeholder Portal = karakter 10/10
Pakke B indeholder Portal og Half-Life 2 = karakter 8/10.

Som forbruger vil man vel også helst have pakke B, så det giver vel mening, at den som minimum må være på højde med pakke A.

Okay, vi har snakket lidt om det udenfor dette forum, men når du nu selv nævner order "forbruger" er jeg ikke helt enig. Som forbruger vil jeg være interesseret i PRISEN for de to pakker. Lad os modificere pakken lidt, så den bliver endnu mere teoretisk:

Portal = 10/10 (meeegagodt)
Halflife 2 = 1/10 (totalt crap)

Som FORBRUGER vil jeg naturligvis ikke købe en pakke med Portal+HL2, hvis den koster det dobbelte af Portal som alene-udgivelse. Det er jo totalt pengespild at købe en dyrere samlepakke, når HL2 er totalt crap.

Lad os fjerne penge-spørgsmålet helt og lade som om vi har 1 milliard kroner og bare køber løs; Hvorfor skulle jeg købe samlepakken med begge udgivelser, når jeg aldrig kommer til at spille crappy-HL2? Det ændrer ganske vist ikke på Portal's 10/10 at HL2 er dårligt, men som FORBRUGER har jeg intet at bruge HL2 til - det er ikke længere pengespild, det er tidsspilde for mig at putte spillet i maskinen og græmmes over det dårlige gameplay, grimme grafik osv.

Så skal jeg åbenbart bare glemme at der overhovedet er noget, der hedder HL2 (totalt fornægtelse af det dårlige), sætte det på hylden og glæde mig over, at jeg har Portal?
HeroldHeroldSkrevet 12/03-08 20:19, rettet 12/03-08 20:26 
Wehner>
Herold havde lige skrevet det samme blot med andre ord, og så er der altså grænser for hvor længe, man kan blive ved med at komme med de samme eksempler. Det er tydeligt, at vi ikke når nogen form for enighed, og så slutter man diskussionen. Eller dvs. det gør voksne mennesker. Børnehaveklassebørn fortsætter den...

Det samme som hvem? Som jer? Som en af de andre?


Du har selv skrevet: "Et spil bør vurderes efter det bedste element forudsat at dette element er vægtigt nok til at justificere et køb." Og det mener jeg er forkert, hvis man skal vurdere spillet på helheden. Et spil skal vurderes BÅDE på godt og ondt - man kan ikke bare se bort fra de dele man ikke kan lide, hvis man skal formidle en mening - det har jeg ikke rigtigt set nogen af jer forholde jer til endnu.

Edit: Så vidt jeg kan se, er jeg også den eneste, der har lagt mig mellem begge sider.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PlaykidPlaykidSkrevet 12/03-08 21:52 
Jeg ser dit eksempel lidt inkorrekt Hyakotake. Portal I OB pakken er et mini spil på et par timer, hvor hovedindholdet er HL2.
Havde HL2 tilgengæld været 10/10 og portal 1/10 vil jeg derimod i terorien godt have kunnet ignoreret dets eksistens.
Spiller nu: Halo 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-08 22:23 
Hvorfor er HL2 "hovedindholdet"? Bare fordi det er længere/mere omfattende? Der er jo mange der er meget mere begejstrede for Portal's nytænkning og vurderer det højest i forhold til HL2. Længde har vel ikke noget med kvalitet at gøre? :-)
CoreCoreSkrevet 12/03-08 22:37 
Jeg forstår slet ikke hvorfor i er så opsatte på at hænge i Orange Box. Det er jo en opsamling. Diskutionen kunne lige så godt være Capcom Classics Collection.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HeroldHeroldSkrevet 12/03-08 22:38 
Jeg tror det er svært at definere, hvad der er hovedspillet i Orange Box. På den ene side, så er HL2 en meget stor del af pakken. På den anden side, så er det reelt bare en genudgivelse + udvidelser. Jeg synes dog også det er en lidt anden problemstilling, selvom den på mange måder er ret relevant.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
silverstarsilverstarSkrevet 12/03-08 23:10, rettet 12/03-08 23:21 
Som sagt mener jeg også problemstillingen ikke er helt den samme med opsamlinger indeholdende flere spil kontra enkeltspils-udgivelser. Der er dog et par interessante paralleller: jeg synes Hyakotake har fat i en relevant pointe, når han problematiserer hvordan man definerer, hvad der er udgør "hovedspillet" i Orange Box. Det er jo ikke noget man kan give et objektivt entydigt svar på, for nogle er det Portal, for andre HL2, og begge svar er lige reelle i min bog.
Problemstillingen er parallel med, hvordan med forsøger at definere hvad der er de væsentligste/vigtigste dele af et spil, f.eks. multi-playerdelen fremfor single-playerdelen.
Hvis der er tale om en subjektiv holdning om hvor hovedvægten af spillets "værdi" ligger mener jeg at en helhedsvurdering af spillet skal tage stilling til ALLE dele af spillet.
Hvis anmelderen kun forholder sig til de dele, som han selv finder væsentlige i spillet, så giver hans helhedsvurdering et skævt billede af spillet for en læser, der ikke vægter spillets dele på nøjagtig samme måde.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 12/03-08 23:27 
En anmelders vurdering af et spils bedste/primære dele er hverken mere eller mindre objektiv end resten af hans anmeldelse. Men som Herold også sagde, så kan man jo rent faktisk læse anmeldelsen og se, hvad det er, anmelderen vægter højest, hvis man er nysgerrig :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 12/03-08 23:29 
En anden ting, der også er væsentlig - hvem gives vurderingen til? Hvem er modtager af budskabet i sidste ende? Hvis andre mennesker skal kunne bruge vurderingen til noget, er den nødt til at bestå af store dele objektivitet, istedet for kun at fokusere på spillets gode sider - det er kun den ene side af terningen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/03-08 00:25 
Jeg kommer lige med et teoretisk eksempel mere, vel vidende at jeg har blandet "opsamlings-udgivelser" sammen med diskussionen om "et enkeltstående spils flere dele" (f.eks. singleplayer+multiplayer).

Vi får snart et Street Fighter 4-spil. Det vil jeg give 5/10, ganske underholdende i meget små doser, men totalt blottet for nytænkning. (Jaja, jeg tager måske forskud på sorgerne, men som sagt, rent teoretisk eksempel) :-)

Tilfældigvis er der lige plads på X360-DVD-skiven til en ekstra lille bonus (de sviner ikke med pladsen som på en Blu-ray): Street Fighter 2 oldschool arcade-guf, som er bedre end samtlige nutidige fighter-beat'em ups... til sammen! Yearh, så vil UDGIVELSEN automatisk rykke op på 10/10, fordi SF2 bare er "da shit" og justificerer et køb! Men SF4 er stadig isoleret set til 5/10.

Måske har nogen blandet "spil" og "udgivelse" sammen?

Men lad os tage snakken over til enkeltstående spil, som indeholder flere dele, i stedet for mere opsamlingssnak, selvom det er lidt i samme boldgade (hvis der da er mere at sige...)
CoreCoreSkrevet 13/03-08 08:16 
Hyakotake>
Yearh, så vil UDGIVELSEN automatisk rykke op på 10/10, fordi SF2 bare er "da shit" og justificerer et køb!

Det syntes jeg ikke. For her ville SF2 ikke justificere et køb, da det samme køb allerede nu kan foretages langt billigere end en nyudgivet fuldpristitel. SF2 ville mere eller mindre "bare" være ekstramateriale.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 13/03-08 08:21 
Bede-x>
Det er så der, hvor jeg ville give anderledes. Havde Konami smidt det originale Castlevania med sammen med Symphony of the Night, ville det ikke have ændret på min karakter til Symphony. Også selv om Castlevania er et væsentligt svagere spil.

Nej, der er vi jo så tværtimod enige i henhold til det jeg skriver. Når man køber SotN, kan man være ligeglad med om det originale CV er med. SotN er et fantastisk spil, og CV ville virke som ligegyldigt påhæng. I Orange Box er HL2 og TF2 væsentlige dele af pakken, og i stor grad virkende til at langt de fleste køber pakken.
Derimod ville jeg mene at SotN er en væsentlig grund til at købe CV-spillet til PSP, selvom det ikke er "hovedspillet"

Ligeledes ville jeg heller ikke straffe Super Mario All Stars for at have inkluderet den vestlige udgave af Mario 2. Også selv om det tydeligt er dårligere end de bedste spil i pakken.

Der er tre andre fænomenale spil i pakken, samt gode tilføjelser og opgraderet grafik og musik. Nej, der er absolut ingen grund til at straffe All Stars, og desuden er Mario 2 stadig et rigtig godt spil, bare ikke helt på højde med de andre. Hvis det virkelig var et lortespil, kunne det godt være at jeg synes pakken burde få ét point lavere end SMB3 alene, men som det ser ud nu, bidrager spillet kun med ekstra underholdning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/03-08 08:23 
Måske man bare burde begynde at anmelde enkelte dele af et spil individuelt. ;) Det giver alligevel mere mening end at give en dedikeret score til grafik, lyd, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/03-08 09:39 
Core>
Hyakotake>
Yearh, så vil UDGIVELSEN automatisk rykke op på 10/10, fordi SF2 bare er "da shit" og justificerer et køb!

Det syntes jeg ikke. For her ville SF2 ikke justificere et køb, da det samme køb allerede nu kan foretages langt billigere end en nyudgivet fuldpristitel. SF2 ville mere eller mindre "bare" være ekstramateriale.

Næ nej, for jeg har lige lært, at prisen ikke har noget med hverken kvalitet eller den endelige score at gøre. Og bare for at køre den helt ud i hampen, kan man købe en special edition med en 6-knaps-controller, så man kan spille SF2 på den ægte måde... nu kan man lige pludselig argumentere for at det er SF2 der er "hovedindholdet", og det nye SF4, der bare er underlegent bonus.
PlaykidPlaykidSkrevet 13/03-08 10:47 
Jeg synes ikke den argumentation vil holde :-)

SF4 er det ny udviklet spil, og SF2 findes jo allerede. At det så skulle befinde sig i pakken vil være mere hen af en bonus. Selvom nogen så skulle foretrække det, frem for det nye har ikke nogen egenligt indflydelse på hoved-spillet :)
Spiller nu: Halo 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/03-08 11:26 
Så du vurderer "hoveddel" i forhold til "bonusdele", og altså ikke den "samlede pakke"?

Eksempel igen:
Street Fighter 2 indkluderes fremover i samtlige SF-udgivelser. Dermed vil samtlige SF-udgivelser stå til 10/10 (fordi SF2 nu engang er så godt), men de nyere udgivelser ligger og sopper rundt på 3/10 til 8/10. Giver det ikke en helt fordrejet karaktergivning?
jaesjaesSkrevet 13/03-08 11:42, rettet 13/03-08 11:50 
Øh, du er i mod, at Playkid ser SF2 som bonus, men lige her over lyder det da som om, I er enige - du siger, at det er forskruet at give pakken 10/10, hvis de nyere spil er til mellem 3/10 og 8/10.
EDIT: Efter genlæsning virker det som om, at du i dette eksempel igen taler for at vurdere helheden, bare med den vinkel, at bonusspillet ikke må trække så meget op. Det er vi naturligvis enige i. Men som sagt, der er forskel på, efter min mening, hvor meget man skal se på helheden - det kommer an på hver udgivelse.

Anyway, jeg er enig med Playkid: Det samlede produkt har naturligvis noget at sige, men i nogle spil er der tilføjet noget, der IMO bare er så åbenlyst bonus, at det ikke bør have indflydelse på karakteren. Fx de to gamle Metal Gear-spil i Metal Gear Solid 3: Subsistence, Geometry wars i Project Gotham Racing 2 og hvis SF2 er med i SF4.

Godt nok skal der ses på helheden, men man må jo også se på, hvad der er udviklernes tanke bag hver udgivelse :)
PlaykidPlaykidSkrevet 13/03-08 11:48 
Det var nu ikke lige sådan jeg havde tiltænkt mig det.

Jeg mener ikke en bonus bør trække ned hvis det er ringere end hovedspillet. Eller omvendt, altså trække et 3/10 spil op til 8/10, da det reelt set intet har med hovedspillet at gøre.

Dog kan jeg kun se det en god ting det kommer med. Ligesom en dvd film ikke behøver ekstra materiale, da det ikke ændre på om filmen er god eller ej.
Spiller nu: Halo 3
jaesjaesSkrevet 13/03-08 11:53 
Nu er forvirringen total, i hvert fald hvis dit indlæg var til mig, Playkid, for jeg siger jo stort set det samme. Men se evt. min EDIT :)
HeroldHeroldSkrevet 13/03-08 11:53, rettet 13/03-08 11:55 
Hyakotake>
Næ nej, for jeg har lige lært, at prisen ikke har noget med hverken kvalitet eller den endelige score at gøre. Og bare for at køre den helt ud i hampen, kan man købe en special edition med en 6-knaps-controller, så man kan spille SF2 på den ægte måde... nu kan man lige pludselig argumentere for at det er SF2 der er "hovedindholdet", og det nye SF4, der bare er underlegent bonus.


Men i det her tilfælde er der vel taler om en nemt defineret bonus i forhold til Orange Box? IMO skulle Street Fighter 4 vurderes ud fra Street Fighter 4 alene, men roses for Street Fighter 2-indholdet. Udkom der derimod en Street Fighter Anthology, med alle Street Fighter-spil, så giver der mere mening at trække noget af indholdet ud, fordi indholdet netop er opdelt og solgt som det er.

Edit: Hyako-quote.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PlaykidPlaykidSkrevet 13/03-08 11:55, rettet 13/03-08 11:55 
jaes>
Nu er forvirringen total, i hvert fald hvis dit indlæg var til mig, Playkid, for jeg siger jo stort set det samme. Men se evt. min EDIT :)

Det var nu til Hyakotake, du fik bare postet før mig :-)
Spiller nu: Halo 3
123 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig