X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Måske Linux?


Svar
WikzoWikzoSkrevet 19/06-05 15:36 
Efter at have læst en ret spændende artikel i et spilblad, er jeg blevet lidt nysgerrig efter styresystemet Linux.
Godt nok skulle det være en smule svært og alt det der, men jeg kunne nu godt tænke mig lige at prøve det.

Så havde jeg tænkt mig, at jeg ville have det sådan, at jeg kunne bruge både Windows(XP)og Linux, altså en slags opdeling af min harddisk så jeg kan vælge hva... Se hele indlægget
64 emne(r).
« < 1 2

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/06-05 23:40 
Når jeg prøver at installere Krusader, så skriver den at jeg mangeler 5-6 programmer. Og når jeg henter et af disse så mangler de også 5-6 programmer?

Kan det være rigtigt?
Spiller nu: Phantasy Star IV
AmbyAmbySkrevet 27/06-05 16:58 
Ja. Det er Linux.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
ChronoChronoSkrevet 27/06-05 17:27 
Det er nok fordi Krusader er til KDE og Ubuntu bruger Gnome. Med apt-get burde du dog få de rette dependencies med alligevel - mener det er noget med at Ubuntu's udvalg af pakker ikke er så stort som standard - du skal udvide det den kalder "universe" til "multiverse" eller sådan noget... det må der kunne søges på :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/06-05 18:00 
Hehe ok. Det ser ud som om der er nok at arbejde med.
Min ven sagde også at det nok ville tage mig midst et halvt år at få sat det hele op...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RonaldoRonaldoSkrevet 27/06-05 23:24 
Jeg vil gerne have en afslutning på filsystem snakken. Jeg har nu undersøgt det, og det er ikke bare sådan lige til.

Microsoft har ingen patenter på NTFS. NTFS er tilgengæld beskyttet af en række NDA aftaler. Det vil sige at der ikke findes nogen yderligere dokumentation om hvordan det hænger sammen. Derfor vil der formentlig aldrig være fuld NTFS understøttelse i Linux.

Lovgivningen siger at reverse-engineering med henblik på interoperabilitet er lovligt, så længe det udføres af licensindehaveren eller anden person med tilladelse. Der er ingen tilladelse, så derfor er det teoretisk set ulovligt, men Microsoft har intet at vinde ved at gøre noget ved det, og desuden findes der også tredjeparts software som kan levere understøttelse for ext og reiser under Windows.
Zzap!Zzap!Skrevet 27/06-05 23:50, rettet 28/06-05 11:31 
Hvilken tekstbehandler er det du taler om der er ligeså god som Word og længe har været det?

http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/114/41/

Sumez>
JEG bruger Windows, fordi det er det bedste. Og det tror jeg faktisk også mange andre gør.

Det bedste, set i forhold til hvad og målt hvordan? Du har ikke rigtigt andet at sammenligne med.

Man kan ikke sammenligne word og Tekken. Tekken er noget man spiller fordi man har lyst og (forhåbentlig) synes at det er sjovt (at der er nogen der foretrækker VF eller SNK, er at sammenligne med at nogen foretrækker drPepper eller 7up), mens folk bruger word fordi de er bange for ikke at være kompatible med andre, fordi de er FUDede vanedyr eller fordi de ikke kender til andet etc.

Iøvrigt er det også de færreste private brugere, der rent faktisk har købt deres Windows.

Det er lige netop problemet i en nøddeskal.
Forbrugerne betale i dyre domme både bogstavligt, i form af højere pris end nødvendigt på deres computer, og i form af deres frihed og sikkerhed for at kunne købe det bedste.
Born to kill space
TweelTweelSkrevet 28/06-05 02:12 
Ronaldo>
Jeg har svært ved at se hvad det har at gøre med hvor vidt Linux er bygget op om et specielt filsystem eller ej (det er den stadigvæk ikke). Men det var måske ikke den filsystem snak du refererede til?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RonaldoRonaldoSkrevet 28/06-05 08:13 
Jeg har måske ikke forklaret mig tydeligt nok i denne tråd.

Jeg mener med "bygget op omkring" at et operativsystem er udviklet med dets understøttede filsystems features og grænser i tanke. NTFS er ikke udviklet til Linux. Linux ville kræve tilpasning hvis NTFS skulle benyttes som rodfilsystem.

Det er også derfor at det aldrig vil blive benyttet.
TweelTweelSkrevet 28/06-05 13:41, rettet 28/06-05 13:42 
Selvfølgelig kan NTFS ikke bruges så længe det kun kan mountes read only. Men når Linux kan overføres til FAT, hvorfor skulle det så ikke kunne overføres til NTFS, forudsat at det kunne mountes rw? Linux er ikke udviklet med et specielt filsystems features og begrænsninger i tanke, det er udviklet så generelt og portabelt som muligt.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
TweelTweelSkrevet 28/06-05 13:57 
En hurtig google søgning senere fandt jeg ud af at NTFS driver udviklingen faktisk er længere fremme end jeg troede: Der er mulighed for at mounte NTFS rw, med visse begrænsninger. Som følge heraf er der straks nogle folk der har lavet en linux distro som kører på NTFS: http://topologi-linux.sourceforge.net/index.php det burde vel lukke diskutionen.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
KilroyKilroySkrevet 28/06-05 17:23 

Som folks meninger dog kan være forskellige. Jeg afskyer Word Perfect. Det er et åndsvagt lille program der er Word underlegent i alle områder.

Men sådan er folk så forskellige:)
Kilroy Was Here
RonaldoRonaldoSkrevet 28/06-05 20:35 
Tweel>
Linux er ikke udviklet med et specielt filsystems features og begrænsninger i tanke, det er udviklet så generelt og portabelt som muligt.

Jeg har aldrig sagt at det ikke kan lade sig gøre. Jeg siger at det kræver tilpasning. Hvis et filsystem ikke er udviklet til at være 100% kompatibelt med et operativsystem, så vil operativsystemet skulle tilpasses før at løsningen er fejlfri.

Hvis du gerne vil have den tekniske forklaring på hvorfor netop NTFS ville kræve tilpasning.

http://www.webservertalk.com/archive230-2004-9-380242.html

The big problem is that NTFS uses a set of redundant tables to help track free space and file allocation. Even with Windows NT, there is always a risk that a power failure will leave these tables "out of sync". The risk with Linux is that you could have multiple applications concurrently accessing the same NTFS drive, and could have allocations that conflicted. Keep in mind that with Windows NT, only one application can have a file open at a time, and NT does not relinquish control until all of the tables have been updated.

Attempting to create fully functional support for NTFS would require crippling the kernel, forcing it to not relinquish control until all of the updates are completed. Rather than lag the system, they simply give you the caveats.
Zzap!Zzap!Skrevet 28/06-05 21:21 
Kilroy>

Som folks meninger dog kan være forskellige. Jeg afskyer Word Perfect. Det er et åndsvagt lille program der er Word underlegent i alle områder.

Men sådan er folk så forskellige:)

Man har du virkelig givet Word Perfect en chance, d.v.s. brugt det i mere end måned? Igen, som jeg skrev før så er brugervenlighed et stykke hen af vejen et spørgsmål om vane.

Når du siger, at Word Perfect er et lille program, mener du så at det mangler funktioner? I så fald hvilke?
word er en kolos på lerfødder, med lag på lag af ubrugelig/unødvendige funktioner, og værst af alt usynlige modes i spandevis.
Born to kill space
TweelTweelSkrevet 28/06-05 21:41 
Det han svarer på er hvorfor det er svært at lave en god NTFS driver, han forholder sig ikke til hvor svært/nemt det ville være at køre Linux på NTFS (eller andre fs) med de drivere der nu en gang er. Det kræver tilpasning, ja, men det er i Linux's tilfælde ganske små tilpasninger, da det (jeg gentager) ikke er bygget op om et specielt filsystem. Oprindeligt blev Linux lavet omkring Minix filsystemet, og siden er det fs skiftet ud med en lille håndfuld andre, så Linux er ret nemt at få over på andre fs. Det at det overhovedet kunne køre på Minix fs (som er noget nær det mest begrænsede fs der eksisterer) er vel et bevis på at der ikke er særligt store krav til filsystemet. Grunden er at Linux er stærkt modul opdelt, og de enkelte moduler er meget lidt afhængige af hvordan de andre fungerer. Hvor svært det ville være at føre Windows over til et andet fs er der ingen udenfor MS der aner, da de holder hårdt på kildekoden.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
64 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig