X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Måske Linux?


Svar
WikzoWikzoSkrevet 19/06-05 15:36 
Efter at have læst en ret spændende artikel i et spilblad, er jeg blevet lidt nysgerrig efter styresystemet Linux.
Godt nok skulle det være en smule svært og alt det der, men jeg kunne nu godt tænke mig lige at prøve det.

Så havde jeg tænkt mig, at jeg ville have det sådan, at jeg kunne bruge både Windows(XP)og Linux, altså en slags opdeling af min harddisk så jeg kan vælge hva... Se hele indlægget
64 emne(r).
1 2 > »

Svar
WikzoWikzoSkrevet 19/06-05 15:36 
Efter at have læst en ret spændende artikel i et spilblad, er jeg blevet lidt nysgerrig efter styresystemet Linux.
Godt nok skulle det være en smule svært og alt det der, men jeg kunne nu godt tænke mig lige at prøve det.

Så havde jeg tænkt mig, at jeg ville have det sådan, at jeg kunne bruge både Windows(XP)og Linux, altså en slags opdeling af min harddisk så jeg kan vælge hvad jeg vil bruge, når computeren tændes.
Jeg ved bare ikke lige helt hvordan, at jeg skal dele den op :/

Er der nogen her, som har erfaringer med Linux eller noget andet?
Hvilken version skal jeg vælge, hvad er godt og hvorfor?
Har I nogle tips eller guides til det osv.?

Det skulle også gerne være sådan, at jeg godt kan slette Linux igen så jeg stadig har Windows :)
JimPPJimPPSkrevet 19/06-05 16:49 
Du kan finde svar på det meste i et forståeligt dansk på linuxbog.dk... ellers er Google et godt sted at søge ;)

Klik på mig
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
AmbyAmbySkrevet 19/06-05 17:35 
Ret paradoksalt at finde en artikel om linux i et spilblad.

Linux-in.dk
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
HankyHankySkrevet 19/06-05 19:09 
Hvis du er nybegynder, så ville jeg prøve en version af XandrOS.

Baseret på et meget brugervenligt interface, og hvis du i forvejen bruger Windows, ville du straks føle dig hjemme.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
TweelTweelSkrevet 19/06-05 22:53, rettet 19/06-05 22:54 
Tænk først over hvad du vil bruge det til. Dual-boot fører tit til at kun et styresystem reelt bruges, med mindre du har et klart mål med at have Linux. De primære argumenter der bruges for Linux er tit stabilitet og sikkerhed, men WinXP er på de områder god nok til hjemmebrug. De fleste Linux distributioner kommer med en række program pakker som nemt og smertefrit kan installeres og tages i brug, og dette er i mine øjne den primære fordel. Det er nemmere at installere c compiler, emacs/vi, latex, apache, MySQL osv. under de fleste Linux end under Windows. Hvis du vil lave en fil server til dit hjemmenetværk kan Linux let installeres på en maskine du bakser sammen af gammel hardware med nogle gode harddiske.
Hvis din farmor skal have en computer til at checke email og se lidt hjemmesider kan det gøres med Linux - fordelen her er at det er knapt så nødvendigt med faste sikkerhedsopdateringer og foredrag om hvilke emails man må åbne og hvilke man ikke må.
Som jeg ser det skal du ikke bruge Linux på trods af at det er svært. Du skal bruge det fordi det er let.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
SumezSumezSkrevet 19/06-05 23:46, rettet 19/06-05 23:47 
Jeg er temmelig træt af open source/Linux/anti Microsoft nørder, og med mindre du er meget interesseret i programmering og generelt a gå "bag om" dine programmer og dit operativsystem, vil jeg ikke anbefale at give dig i kast med Linux. Du vil ikke få andet ud af det end at kunne fortælle dine nørdevenner hvor nørdet du er.
For stort set alle mennesker, om man er computer-amøbe eller erfaren programmør, vil Windows (helst Windows 2000 efter min mening) være det klart mest praktiske OS at benytte. At Windows skulle være dårligt er en skrøne, eller i hvert fald noget der hører til Windows 98-tiden.
Undtagelsen er hvis du vil have en hurtig og stabil server-computer, som er sikker og nem at arbejde med fra andre computere (via Telnet). Og til det formål vil jeg anbefale Unix-distributionen FreeBSD fremfor alle andre Linux og Unix distributioner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 20/06-05 00:26 
Sumez>
(helst Windows 2000 efter min mening)

Man kan godt få XP til at ligne 2000. Der er ingen grund til at blive ved med at bruge 2000.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 20/06-05 00:27 
XP bruger flere ressourcer og jeg har personligt haft flere problemer med XP end med 2000 (som faktisk har været problemfrit for mig). Jeg ser ingen grund til at opgradere, men XP skal da også have sin ret.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TweelTweelSkrevet 20/06-05 01:51 
Sumez>
Du skriver Linux/anti Microsoft nørder som om det er det samme. Der er absolut grunde til at vælge Linux frem for Windows som arbejdscomputer i visse tilfælde, jeg nævnte et par eksempler herpå i min sidste post. Jeg er Linux nørd, forstået på den måde at jeg har brugt, og stadig bruger, en del tid på Linux. Det betyder ikke at jeg har fravalgt Windows eller Microsoft - jeg har tidligere kommenteret at jeg mener folk herinde er for kritiske over for XBox, og jeg bruger primært Windows når det ikke er alt for besværligt. Jeg er dog temmelig træt af alle de anti-Linux folk som nægter at Linux kan have nogen fornuftig funktion for "almindelige" mennesker, bare fordi de ikke selv kan se den. Og FreeBSD eller Linux kan stort set komme ud på et.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
SumezSumezSkrevet 20/06-05 02:09, rettet 20/06-05 02:11 
Misforstå mig ikke. Jeg skriver det på den måde fordi jeg afskyr det når det ER det samme.
Har man en reel grund til at benytte Linux, respekterer jeg det selvfølgelig, hvilket jeg også synes ejg gjorde rede for. Men det er faktisk sjældent, hvis man ser på de fleste Linux-brugere.

Angående FreeBSD, er det såmænd bare den release, jeg har bedst erfaringer med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 20/06-05 13:05, rettet 20/06-05 13:12 
Jeg vil ikke anbefale dig at bruge linux til at spille på. Til gengæld er jeg helt utroligt glad for de programmeringsværktøjer der er til rådighed (KATE er den bedste programmeringseditor jeg har prøvet).

Du kan prøve linux uden at installere det til din harddisk ved at bruge en såkaldt "live CD".
Det er et komplet linux system der indlæses fra CD-ROM/DVD-ROM til RAM'en på din computer.

Der findes efterhånden rigtig mange af disse live CD'er, og jeg har langt fra prøvet dem alle, men af dem jeg har prøvet har jeg været mest glad for "knoppix" da den har passet bedst sammen med min hardware. Knoppix er også relativt enkelt at installere til harddisken hvis du er tilfreds med den.

Et andet, lidt mere "brugerlækkert" bud er Ubuntu. Jeg kan dog ikke anbefale denne distribution lige så varmt da der dels var lidt problemer med stabiliteten på de computere jeg har prøvet og dels er der forskel på live-cd og installations-cd (som så skal downloades hver for sig).
Jeg regner dog med tiden at gå over til Ubuntu, når den begynder at passe bedre sammen med mit hardware da den alt i alt bare er lækrere (hvilket vil sige mange ligheder med Mac OS X ;-)).

Direkte link til sidste nye version af KNOPPIX
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 20/06-05 14:31, rettet 20/06-05 14:33 
Sumez: Hvis du ikke kan se problemet med microsoft og deres monopol så må du enten være uvidende eller nihilist.

Der mange facetter af microsofts dårlige indflydelse på computerverdenen (eksempelvis at de kan undertrykke ethvert forsøg på konkurrence, at de holder udviklingen tilbage fordi de sidder på markedet alene og derfor ikke har noget grund til at drive den, at de holder priserne på computere i og software kunstigt i oppe o.s.v.), men de udspringer alle fra deres monopolstatus. Den har jeg ikke i sinde at støtte, ved at betale for og bruge deres produkter, og det vil jeg heller ikke anbefale andre at gøre.

Brugervenlighed er i høj grad et spørgsmål om tilvending, og jeg synes ikke at de bedste Linux UIer er dårligere end windows måske endda lidt bedre på nogle punkter, men med Linux er det mest programmører der gør alt arbejdet, og det er de færreste programmører der både kan være geniale til kode og brugerinterfaces.
Hvad Linux virkeligt mangler er en ordentlig designet ensartet brugerflade ikke nødvendigvis noget der efterligner windows (det ville jeg foretrække at den *ikke* gjorde), men en brugerflade som er pænt designet og relativ let at bruge for uindviede.

Selv kører jeg dualboot med XP og SuSE. Hovedsageligt fordi der er visse programmer der ikke fås er i lige så gode versioner til Linux endnu, men jeg har absolut ingen planer om købe flere microsoft produkter nogensinde ingen.
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 20/06-05 15:40, rettet 20/06-05 15:42 
Zzap!>
Sumez: Hvis du ikke kan se problemet med microsoft og deres monopol så må du enten være uvidende eller nihilist.

Jeg har overhovedet ikke kommenteret den sag.
Og så længe det ikke rækker længere end styresystem og browser (for mit vedkommende), er jeg også ligeglad. Deres monopol kommer jo kun af at alle bruger deres system. Det svarer til at Sony har monopol på spillekonsoller.

Brugervenlighed er i høj grad et spørgsmål om tilvending, og jeg synes ikke at de bedste Linux UIer er dårligere end windows måske endda lidt bedre på nogle punkter, men med Linux er det mest programmører der gør alt arbejdet, og det er de færreste programmører der både kan være geniale til kode og brugerinterfaces.

Jeg har ikke prøvet noget Linux UI, der på alle måder er ligeså praktisk at arbejde med som Windows 2000, og selvom det er et spørgsmål om tilvænning, er det også et spørgsmål om at Microsoft har tusindvis af programmører, der arbejder på døgndrift, og har gjort det i tyve år. Manhge af deres bedste programmører har de tilmed "hijacket" fra Linux-"undergrunden".

Hvad Linux virkeligt mangler er en ordentlig designet ensartet brugerflade ikke nødvendigvis noget der efterligner windows (det ville jeg foretrække at den *ikke* gjorde), men en brugerflade som er pænt designet og relativ let at bruge for uindviede.

Det giver jo ingen mening. Du kan ikke have et Linux, der er nemt at bruge for uindviede. Det fjerner hele idéen med at have et open source operativsystem, hvor brugeren selv har en finger med i spillet.
Du kan evt. have en Linux distribution, hvor alt bare installerer sig af sig selv, og så virker det som det skal, og du behøver aldrig at røre nogle tekniske ting, og det findes sikkert også. Men så har du jo bare et Windows, hvor den eneste forskel er at du ikke støtter Microsofts monopol. Og det synes jeg som sagt ikke skal være grunden til at benytte et Unix-baseret OS. Man vil højst sandsynligt komme til at savne DirectX-spil og kompatibiliteten med alle andre, der bruger Windows.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 20/06-05 15:55 
Sumuz din sure gamle mand! ;-)

Lad venligst din off-topic'ness ligge. Tråden her handler om at der er én der gerne vil prøve kræfter med linux. Så lad venligst os andre vejlede ham på vores stille konstruktive måde, og så kan du starte en anden tråd om open source vs. wintendo.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 20/06-05 16:15 
Det var Zzap, der begyndte på det. :)
Jeg vil bare ikke råde nogen til at give sig i kast med Linux/Unix, med mindre de har en ret god grund til det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
yokanabsteryokanabsterSkrevet 20/06-05 19:11 
Sumez>
Det giver jo ingen mening. Du kan ikke have et Linux, der er nemt at bruge for uindviede. Det fjerner hele idéen med at have et open source operativsystem, hvor brugeren selv har en finger med i spillet.
Du kan evt. have en Linux distribution, hvor alt bare installerer sig af sig selv, og så virker det som det skal, og du behøver aldrig at røre nogle tekniske ting, og det findes sikkert også. Men så har du jo bare et Windows, hvor den eneste forskel er at du ikke støtter Microsofts monopol.

Der er du altså gal på den! Firefox er open-source OG nemt at bruge. Open source kan _sagtens_ være nemt og programmerbart. Det er bare kun "nørderne" der behøver at lave fixsninger og modifikationer, den almene bruger kan bare downloade updates. Windows styrestem er "hemmeligt" dvs. ingen brugere ved 100% hvordan det fungerer, det er bare åndsvagt. Så linux er windows, bare uden hemmelig kode, og tools så folk selv kan opdatere/ distribuere som de vil.
soon the world will be one big computer
RonaldoRonaldoSkrevet 20/06-05 22:32, rettet 20/06-05 22:33 
Hvis du synts det lyder spændende, så gør det endelig. Det kan sagtens fjernes igen.

Hvis du virkelig vil forstå systemet, så lad vær at gør brug af den grafiske brugeroverflade i starten. Lav mapper, brugere og rediger konfigurationsfiler i prompt. Det giver et rigtig godt overblik over kommandoer og mappe/fil-struktur. Vælg endelig en udbredt distribution så du har mere materiale til rådighed.

Det er vigtigt at du ikke giver debatten nogen opmærksomhed. Den har intet på sig. Hvis nogen enten er pro eller anti Linux, så ved de ikke hvad de selv snakker om. Det handler alt sammen om behov. Det ene system vil altid kunne fylde nogle behov bedre end det næste og lige omvendt.
SumezSumezSkrevet 21/06-05 00:26 
yokanabster>
Der er du altså gal på den! Firefox er open-source OG nemt at bruge.

Jeg tror du misforstår mig.. Selvfølgelig udelukker open source da ikke at noget er nemt at bruge. Det ville da være åndsvagt.
Det jeg siger er, at det kan være lige meget om det er open source, hvis man ikke personligt gør brug af det (med undtagelse af etik-debatten, som jeg kommenterer længere oppe..).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 21/06-05 14:45, rettet 21/06-05 14:49 
Sumez>Zzap!>Sumez: Hvis du ikke kan se problemet med microsoft og deres monopol så må du enten være uvidende eller nihilist.

Jeg har overhovedet ikke kommenteret den sag.

Det har du gjort indirekte, ved at sige at du ikke kan se nogen grund til at alle andre end nogle specielle tech heads skulle bruge alternative styresystemer.

Og så længe det ikke rækker længere end styresystem og browser (for mit vedkommende), er jeg også ligeglad. Deres monopol kommer jo kun af at alle bruger deres system.

Men hvis du stopper med at bruge windows er der én mindre der bidrager til deres monopol.

Jeg er absolut ikke ubetinget tilhænger af kapitalisme og ”frie” markedskræfter, men når nu vi lever i et samfund der er baseret på den ideologi, kan vi lige så godt få det bedste ud af det, ved at være de bevidste forbrugere, som er atomerne i ”den usynlige hånd”.

Det svarer til at Sony har monopol på spillekonsoller.

Nu har Sony ikke noget der ligner monopol på konsoller overhovedet, og hvis de dækkede 90% af markedet, ville det være fordi forbrugerne havde valgt dem som deres foretrukne mærke, ikke fordi de var slavebundet til Sony på nogen måde.

microsofts monopol er ikke et naturligt monopol. Der er aldrig nogen forbruger, der har haft er rigtigt reelt valg, eller har fortrukket microsofts produkter fordi de simpelthen var de bedste.
Word f.eks. har aldrig været den bedste tekstbehandler, det er bare den, som bliver leveret med mange Pcer ”gratis”, og som fordi microsoft kender windows kildekode, er bedst optimeret til at køre med windows.
Der har da også været sager med at windows tilfældigvis har en lille ”fejl” der gør at konkurrentens ellers overlegne program kører langsomt eller crasher ofte.


Jeg har ikke prøvet noget Linux UI, der på alle måder er ligeså praktisk at arbejde med som Windows 2000, og selvom det er et spørgsmål om tilvænning, er det også et spørgsmål om at Microsoft har tusindvis af programmører, der arbejder på døgndrift, og har gjort det i tyve år.

Så er det mærkeligt, at microsoft i store træk ikke har tilføjet noget nævneværdigt til det brugeinterface nogle skarpsindige personer udviklede for 30 år siden i Palo Alto. Tværtimod de har formået fjerne renheden og integriteten fra de originale ideer.
Har microsoft nogensinde lavet en ”wow!” opfindelse, hvor alle været nødt til at revurdere deres opfattelse computere, gjort har gjort en betydelig forskel?

Det giver jo ingen mening. Du kan ikke have et Linux, der er nemt at bruge for uindviede. Det fjerner hele idéen med at have et open source operativsystem, hvor brugeren selv har en finger med i spillet.
Du kan evt. have en Linux distribution, hvor alt bare installerer sig af sig selv, og så virker det som det skal, og du behøver aldrig at røre nogle tekniske ting, og det findes sikkert også. Men så har du jo bare et Windows, hvor den eneste forskel er at du ikke støtter Microsofts monopol.


I sig selv er det grund nok for mig, men du får også et gratis, stabilt styresystem, hvor du kan være meget sikker på dets integritet og pålidelighed.

Og det synes jeg som sagt ikke skal være grunden til at benytte et Unix-baseret OS.

Hvorfor i alverden dog ikke?

Man vil højst sandsynligt komme til at savne DirectX-spil og kompatibiliteten med alle andre, der bruger Windows.

Nu er der jo heldigvis konsoller, hvis man gerne vil spille de nyeste spil.
Derudover det et spørgsmål om hvornår der kommer en tilstrækkelig stor mængde brugere af Linux før spilfirmaerne begynder at konvertere mange spil til det.
Nu du nævner kompatibilitet så er det også endnu et problem ved microsofts hemlighedskræmmeri. Deres hemmelige propræitere formater.
Heldigvis findes der også ordentlige åbne standard formater, som næsten alle programmer kan gemme i.
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 21/06-05 15:12 
Næste udgave af Word anvender et åbent format...

Hvilken tekstbehandler er det du taler om der er ligeså god som Word og længe har været det?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 21/06-05 16:05 
Zzap!>
Men hvis du stopper med at bruge windows er der én mindre der bidrager til deres monopol.

Hurra.
Du er meget idealistisk, og det er da også beundringsværdigt. Jeg kan nok heller ikke påstå at du er helt gal på den, men jeg synes stadig ikke det er relevant for mig, og med stor sandsynlighed heller ikke for LTWW.

Det svarer til at Sony har monopol på spillekonsoller.

Nu har Sony ikke noget der ligner monopol på konsoller overhovedet, og hvis de dækkede 90% af markedet, ville det være fordi forbrugerne havde valgt dem som deres foretrukne mærke, ikke fordi de var slavebundet til Sony på nogen måde.

microsofts monopol er ikke et naturligt monopol. Der er aldrig nogen forbruger, der har haft er rigtigt reelt valg, eller har fortrukket microsofts produkter fordi de simpelthen var de bedste.
Word f.eks. har aldrig været den bedste tekstbehandler, det er bare den, som bliver leveret med mange Pcer ”gratis”, og som fordi microsoft kender windows kildekode, er bedst optimeret til at køre med windows.

JEG bruger Windows, fordi det er det bedste. Og det tror jeg faktisk også mange andre gør.
Tekken har heller aldrig været den bedste fighter. Sony sidder på en klar størstedelen af markedet fordi folk køber deres maskiner. Folk vælger Windows ligeså meget som folk vælger PlayStation. Hvis de vil spille Tekken eller Final Fantasy, må de købe en PlayStation. Hvis de vil bruge Word, må de købe Windows.
Iøvrigt er det også de færreste private brugere, der rent faktisk har købt deres Windows.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AmbyAmbySkrevet 21/06-05 17:43 
Chrono>
Næste udgave af Word anvender et åbent format...

Hvilken tekstbehandler er det du taler om der er ligeså god som Word og længe har været det?

Du er faldet for MS' PR maskine. Det er netop hvad de vil have os til at tro. Bare fordi næste version af Word buger XML, behøver det ikke være mere åbent af den grund.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 21/06-05 18:11 
Kære LTWW,

hvis du virkelig mener at det kunne være spændende at prøve et alternativt styresystem end Microsoft Windows, så er Linux da også et fornuftigt emne at beskæftige sig med.
Spørgsmålet er så, i hvilken grad kunne du tænke dig at sætte dig ind i det? Skal det være sådan at du bliver en advanceret bruger, eller vil du bare have noget der er nemt at gå til fra starten af dog uden helt at vide hvad der foregår i baggrunden? Vil du bestemme hvad der installeres og hvad der ikke skal, eller vil du have noget som er installeret uanset om du ønsker det eller ej?
Disse overvejelser er nogle du bør foretage dig, og når du så har gjort op med dig selv, kan du jo med rette skrive her så vi andre brugere kan give fornuftige foreslag.

2/10
ChronoChronoSkrevet 21/06-05 18:23 
Dark-Light>
Du er faldet for MS' PR maskine. Det er netop hvad de vil have os til at tro. Bare fordi næste version af Word buger XML, behøver det ikke være mere åbent af den grund.

Det er et åbent format som alle kan få lov at bruge uden at skulle betale noget for det, og som grundet XML formentligt også er forholdvis let at bruge. Hvad mere skal der til?

Og for lige at bidrage til den egentlige diskussion, så gør som dRxL siger - prøv en live cd. Mere skal der ikke til for lige at lege lidt med det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WikzoWikzoSkrevet 21/06-05 18:46 
Tak for alle svarene, gutter :)
Jeg har nu tænkt over det, og vælger at starte med en Live DVD.
Har nemlig fundet en gratis her:
http://www.linuxshoppen.dk/livedvd.php

Nu spørger jeg så om to ting:
Gør den her noget ved mit nuværende Windows(XP)?
Er det lige meget om jeg har et DVDbrænder-drev eller at det bare er en DVD?
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 21/06-05 18:50 
Du har brug for noget der tillader dig at have to OSer kørende eller andet. Microsoft Virtual PC skulle eftersigende være okay. Husk, at du skal have en partition til programmet som er FAT32 formateret. Lad den ikke ligge i samme partition som din Windows.
ChronoChronoSkrevet 21/06-05 19:36 
Jeg tror altså ikke han vil køre to OS'er på helt samme tid :)

Det er der sjældent det store formål med. Dual boot er nok den vej han skal gå hvis live cd'en fanger ham.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 21/06-05 19:39 
LTWW>
Gør den her noget ved mit nuværende Windows(XP)?
Er det lige meget om jeg har et DVDbrænder-drev eller at det bare er en DVD?

Der er vel altid en risiko for at det kan gå galt, men ingen af tingene burde være et problem.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 21/06-05 20:42, rettet 21/06-05 20:43 
Wan Dou Chou>
Du har brug for noget der tillader dig at have to OSer kørende eller andet. Microsoft Virtual PC skulle eftersigende være okay. Husk, at du skal have en partition til programmet som er FAT32 formateret. Lad den ikke ligge i samme partition som din Windows.

Se venligst bort fra ovenstående. Det er altsammen forkert. Bare smid DVD'en i. Jeg er sikker på at de har lavet systemet så du bliver spurgt, og spurgt igen, før du laver noget der kan påvirke dit nuværende system.
Det eneste der skal være med dit DVD-drev er at du skal kunne boote fra det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 21/06-05 22:03 
Du påstår altså at Linux understøtter NTFS? Lader til at jeg er længere bagud end forventet.
WikzoWikzoSkrevet 22/06-05 10:07, rettet 22/06-05 10:34 
Så, nu har jeg prøvet det kort.
Det var da ganske sjovt, men af hvad jeg så ligner det rimelig meget Windows bare med sin egen stil.
Det så dog også ud til, at det er meget smartere og bedre, hvis man da gider vænne sig til det.

Det var bare skide irriterende, at der ingen makør/mus var, så jeg blev nødt til at gætte hvor den var henne.
Selvom jeg prøvede at ændre den i "kontrolpanelet", så gad den ikke rigtig :/

Heldigvis skete der INTET med mit Windows eller harddisken.
Kan være at jeg vil undersøge det nærmere en anden gang :)
MusicManMusicManSkrevet 22/06-05 10:34 
ja, det kan du sagtens. Og så skal du indstille computeren til at boote fra dit dvd-drev som det første via BIOS.
dRxLdRxLSkrevet 22/06-05 11:24 
Wan Dou Chou>
Du påstår altså at Linux understøtter NTFS? Lader til at jeg er længere bagud end forventet.

Som han jo også skriver, gik det fint uden at ændre noget på maskinen.

Det der var galt med det du skrev var ordet "skal". Det kunne med fordel være erstattet med ordet "kan".

Dine råd var sikkert velmente, men også overkill i denne situation.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 22/06-05 15:45 
Det virker formålsløst at benytte Linux på en NTFS formateret patition, med mindre vi igen er ude i en ideologisk debat om monopoler. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RonaldoRonaldoSkrevet 22/06-05 19:01, rettet 22/06-05 23:58 
Linux understøtter selvfølgelig ikke nogle af Microsoft's filsystemer. Et filsystem bestemmer hvordan data lagres,hentes,opdateres og hvilke egenskaber det kan indeholde. Et operativsystem er bygget op omkring et eller flere filsystemer. Det er ikke muligt for et operativsystem at skulle kunne arbejde med et filsystem som ikke er understøttet.

Det er muligt at have flere partitioner med forskellige filsystemer på samme harddisk. Det er derfor at der medfølger repartitionerings værktøjer med (næsten) alle Linux distributioner. De værktøjer skaber fri plads på harddisken ved at repartitionere en eksisterende partition (NTFS* f.eks.). Den frie plads kan derefter benyttes til en Linux partition.
dRxLdRxLSkrevet 22/06-05 20:22 
Linux (og andre *nix'er) kan montere alle andre MS formater end NTSC.
Men det er ikke vigtig og heller ikke den eneste forkerte antagelse der er lavet i denne tråd.
Lad nu linux ligge, og brug i stedet tiden på at lege med det, indtil I er lige så seje til det som mig og Zzzap ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 22/06-05 21:28 
Det hedder hverken NTSF eller NTSC ;)

Og man kan faktisk læse/skrive fra/til NTFS i Linux.

Captive NTFS
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/06-05 22:09, rettet 22/06-05 22:14 
Windows NT = Windows New Technology, som var det første OS, der benyttede det dertil udviklede filsystem NTFS = New Technology File System.
(Helt ufattelig opfindsom navngivning, må man sige... NOT!)

NTSC = National Television System Committee

Bare for at være lidt Kloge Åge ;-)

Tilbage til emnet!
AV Intelligent Terminal
RonaldoRonaldoSkrevet 22/06-05 23:37 
dRxL>
Linux (og andre *nix'er) kan montere alle andre MS formater end NTSC.

Hvad har montering lige med hvad jeg skriver at gøre? Linux er blevet bygget op omkring helt andre filsystemer (ext og reiser). Linux virker ikke på nogle af Microsoft's filsystemer. Det ville koste penge og kræver ændringer/tilføjelser i koden.
TweelTweelSkrevet 23/06-05 02:41 
Øh, den første linux jeg prøvede (Monkey Linux hed den vist) kørte fra en fat partition (~'97/'98). Idéen var at man ikke engang behøvede at lave en særskilt partition til den, og den fyldte meget lidt (ca. 5MB), så den var nem at hente selv med 14.4 kbps modem. Så jo, Linux kan (teoretisk set) installeres på andet end ext2/reiserfs, men det er der stort set ingen grund til...
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RonaldoRonaldoSkrevet 23/06-05 13:51 
FAT er et universalt filsystem. Microsoft ejer ikke alle patenter på det. Det bliver brugt i disketter, flashmedier osv. Det ville stadig koste penge at benytte de funktioner Microsoft har patent på.

Du kan se priserne lige her.

http://www.microsoft.com/mscorp/ip/tech/fat.asp
TweelTweelSkrevet 23/06-05 15:51 
Så er du vist ude i sproglige detaljer. Fat fil systemerne er udviklet og primært brugt af Microsoft, hvilke dele de har patent på er underordnet. Hovedsagen er at Linux ikke er "bygget op" om et specifikt antal specielle filsystemer, det er lavet sådan at det relativt nemt kan overføres til et hvilket som helst, så længe det kan mountes rw.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RonaldoRonaldoSkrevet 23/06-05 18:04, rettet 23/06-05 18:04 
Linux kernen ændres og opgraderes konstant. Hvis kernen skal understøtte et nyt filsystem skal den selvfølgelig opdateres derefter. Linux understøtter ikke NTFS i den forstand at det kan gøre egentlig brug af det. Det er muligt at mounte og læse/skrive fra en partition grundet hacker-arbejde. Det er ikke et teknisk problem, det er et licens problem. Hvis de havde licens ville de også have teknologien.
dRxLdRxLSkrevet 23/06-05 18:11, rettet 23/06-05 18:12 
Jeg gidder ikke diskutere det her med dig ronaldo. Jeg vil blot konstatere at jeg er af den overbevisning at du tager fejl på flere afgørende punkter.

Linux beskrevet på wikipedia
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
TweelTweelSkrevet 23/06-05 18:17 
Som du selv kom frem til er der intet teknisk problem. Så snart en kernel understøtter et filsystem fuldt ud kan systemet overføres til det. Det du skrev til at starte med var at Linux er bygget op om nogle specifikke filsystemer, og det er forkert. Det er nemt at føre Linux over på nye filsystemer, og det er i princippet ligegyldigt om man kører på den ene eller den anden.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
AmbyAmbySkrevet 23/06-05 19:37, rettet 23/06-05 19:38 
Jeg arbejde til dagligt med onsite Support, og jeg har altid en LiveBoot Linux cd med mig.
Hvis en harddisk har sat sig, kan man altid boote op med denne, få mappet et netværksdrev og smide sine kritiske filer sikkert over på en server.

Linux er et godt værktøj i en MS domineret hverdag :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/06-05 21:59 
Lidt OT:

Er der et default Root password i Ubuntu?

Har installeret 2 gange nu, og man kunne ikke skrive noget under installationen.

Min anden brugers password duer ikke til root...
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 24/06-05 13:33 
Konsolkongen>
Lidt OT:

Er der et default Root password i Ubuntu?

Har installeret 2 gange nu, og man kunne ikke skrive noget under installationen.

Min anden brugers password duer ikke til root...

Huskede jeg at nævne at Ubuntu mindede mig _meget_ om OSX? Det her er i hvert fald præcis det samme:

ubuntus root forklaret
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/06-05 14:29, rettet 24/06-05 14:35 
Yes... sudo -s

Det fandt en af mine (super-nørde) venner også ud af.

Kæft hvor han rakkede ned på Ubuntu da han fandt ud af at der egentlig ikke var en root profil :)

Personligt er jeg ret ligeglad, da jeg alrig har prøvet Linux før, andet end på xboxen.

Men der er dog nogle små irriterende ting, som jeg jo sikkert lærer med tiden.

Men noget der er enormt træls er at jeg ikke umildbart kan finde et program der kan udpakke .rar filer.
Jeg har prøvet at skifte til 'root', og så skrive "apt-get install rar". Hvor rar er et program der jo selvfølgelig kan håndtere rar filer. Men hver gang nægter den...

root@KK:~# apt-get install rar
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
rar er i forvejen den nyeste version.
Du kan muligvis rette det ved at køre 'apt-get -f install':
Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
wine: Afhængigheder: libwine (= 0.0.20050524-1) men den kan ikke installeres
E: Uopfyldte afhængigheder. Prøv 'apt-get -f install' uden pakker (eller angiv en løsning).

Og hvis nogen kender til en ftp client, gerne ala Total Commander, så ville det jo også bare være kanon.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoChronoSkrevet 24/06-05 15:27 
Krusader er en Total Commander-klon til Linux:

http://krusader.sourceforge.net

Til Windows kan jeg anbefale Servant Salamander - jeg synes det er bedre end Total Commander.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
64 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig