X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

At formatere Windows XP


Svar
AsseAsseSkrevet 14/06-05 22:15 
Hejsa!

Min computer trænger til at blive formateret, blandt andet fordi den skal sælges.

Jeg troede det var så nemt, men jeg tog tilsyneladende fejl. :/

Jeg satte bare XP cd'en i, og så installerede jeg, men alt hvad der skete var at den installerede et 'extra' XP, betydende at jeg nu har to til at ligge, og ikke kan slette nogen af dem.

Det jeg gerne vil er, at have slettet ALT fra computeren, så når jeg sætter min XP cd i, kører den bare fra den, og installerer XP. Så alt hvad der ligger på C: drevet bliver slettet, og min computer er ligesom ny.

Ps. Vil også gerne lige have en beskrivelse af hvordan man opsætter en normal LAN forbindelse, når man har bredbånd, så den automatisk opretter forbindelse til internettet. Håber jeg kan få noget hjælp, jeg er åbenbart ekstremt dårlig til det her ;)
WehnerWehnerSkrevet 14/06-05 22:19, rettet 14/06-05 22:20 
Jeg har ikke prøvet det selv, men gætter på følgende:

1. Tryk på 'Start' nede til højre.

2. Vælg Run/Kør og der åbnes nu et DOS-vindue.

3. Skriv 'format C:' og tryk enter - så er du i gang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 14/06-05 22:22 
Ikke i XP ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
AsseAsseSkrevet 14/06-05 22:25 
Nemlig, men ellers tak.

Det kan ikke lade sig gøre, (så vidt jeg ved) i XP.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 14/06-05 22:31 
Du skal genstarte maskinen med XP skiven i og lige når den booter, skriver den, at du skal trykke på en knap for at boote fra cd'en (vistnok F8 hvis jeg husker korrekt)... Når menuen kommer frem, vælger du at formatere og geninstallere...

Den er meget nemt at installere XP - du skal bare lige starte op på den rigtige måde... :-)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
silverstarsilverstarSkrevet 14/06-05 22:32, rettet 14/06-05 22:34 
Lav en bootdiskette/startdiskette og boot op på den. Du kan så formatere din harddisk.
Du kan ikke formatere c: hvis du har bootet fra c:, systemet tillader så at sige ikke at du slår benene væk under det, mens det kører.

Det er også muligt at du kan boote fra en XP CD (d.v.s. ikke installere, men starte op og få en dos-prompt), men jeg må indrømme at jeg ikke kan huske det. Det er jo ikke lige noget man gør hver dag ;o)
Rettet: Se ovenfor hvordan du booter fra CD'en, det var det jeg ikke kunne huske.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
AsseAsseSkrevet 14/06-05 22:36 
Takker, det prøver jeg.

Bliver den ekstra XP også slettet på denne måde?

Og du har sikkert ret, det er bare lige at få startet det rigtigt :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/06-05 22:44, rettet 14/06-05 22:52 
Her er hvad jeg plejer at gøre:

Boot fra Windows XP cd-rom´en og lad XP-installationsprogrammet starte. Herefter får man 3 valgmuligheder. Man kan installere XP (Enter), gå til genoprettelseskonsollen (R) eller man kan afbryde (F3).
Så vælger man nr. 2 og kommer til et lille stykke værktøj, som giver næsten samme frihed som gode gamle DOS.
Skriv "Format C: [Enter]", og vent i et par hundrede år, og du har en dejlig ren harddisk :-)

Det virker hver gang!
AV Intelligent Terminal
CoreCoreSkrevet 14/06-05 22:45, rettet 14/06-05 22:46 
Min (Fujitsu-Siemens Product Recovery CD) starter med at vise partitionerne på harddisken, i samme menu kan jeg vælge at slette og oprette nye partitioner.

Jeg plejer at slette de eksisterende, oprette en ny og installere XP på den. I den forbindelse starter den med at formattere hele skidtet, og går direkte videre til installationen.

Ikke noget DOS her :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
PalleJensenPalleJensenSkrevet 14/06-05 23:18 
Mr.Good>
Takker, det prøver jeg.

Bliver den ekstra XP også slettet på denne måde?

Og du har sikkert ret, det er bare lige at få startet det rigtigt :)

Ja - hele din maskine bliver slettet hvis du geninstallerer. Den formaterer din harddisk og alle dine data bliver slettet - husk derfor at brænde de filer over på en cd, som du gerne vil beholde.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
KilroyKilroySkrevet 15/06-05 08:51 
Formatterede min søsters computer for knap en uge siden, og jeg sad også længe og kæmpede med formattering. Men XP giver dig altså (Bare for at slå det fast) muligheden for at installere XP oven i den gamle Windows, eller slette hele den gamle partition og begynde på en frisk.
Meget smart, men ikke så nemt som en format C:...
Kilroy Was Here
RitesRitesSkrevet 15/06-05 11:04 
Vil forslå at gøre som Palle siger. Ved ikke hvad I snakker om med bootdisk...
» a winner is you «
HeroldHeroldSkrevet 16/06-05 08:47 
Ja, en bootable version af Windows XP (forudsat at dit CD-ROM-drev virker uden for Windows) er klart den bedste løsning. Disketter er et has-been :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig