X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De store Branche-Crash


Svar
Michael_Michael_Skrevet 07/06-05 19:29 
1983.....

11 år

1994.....

11 år

2005.....?


Er branchen homogén eller står vi overfor endnu et dyk?
Diskutér;)
CoreCoreSkrevet 07/06-05 19:46 
EA's udtalelse om at omkostningerne er meget højere for spil til de nye konsoller, Bergsalas svigtende markedsføring i DK og Sony's/NFI's tendens til at lade alt udgå, så man skal ud og købe ny hardware og maskiner kunne måske være de første spæde skridt mod at forbrugerne falder fra...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/06-05 20:10 
Efter min menig har vi allerede dykket i et pænt stykke tid. Det er bare et spørgsmål om, hvornår vi rammer bunden.
(Nej, jeg er ikke en spåkone, bare almindelig sortseer)

Det ville alligevel ikke røre mig en pind, hvis det hele faldt sammen, da jeg kun spiller på retro-maskiner ;-)
AV Intelligent Terminal
ChronoChronoSkrevet 07/06-05 20:35 
Hvordan er 1994 et branche crash? Playstation udkom det år.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ckruseckruseSkrevet 07/06-05 20:50 
Nu er det ikke et emne jeg har spekuleret meget over, men når der bliver meldt om mangel på PSP-maskiner og Xbox 360, så er det nok ikke et tegn på et mættet marked. Eneste der kunne skræmme forbrugerne væk er efter min mening, at priserne på spil holdes urimeligt højt oppe for derefter at falde efter et stykke tid.
Michael_Michael_Skrevet 07/06-05 22:11, rettet 07/06-05 22:12 
>--Chrono,

Så vidt jeg husker fejlbedømte en del firmaer tidspunktet for den næste generations konsoller, og stod pludselig uden platform i 1994. Primært i US.
SumezSumezSkrevet 07/06-05 22:24 
1983: Famicom kom på markedet, drømme blev født.

1994: SNES'ens bedste år sammen med '95, og PlayStation var på vej. Spil gik i større grad fra at være arkade-agtige platformere til store, ambitiøse produktioner.

Jeg er ret ligeglad med branchecrash, hvis bare 2005 byder på samme fantastiske omvæltninger. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 07/06-05 22:35, rettet 07/06-05 22:38 
Det er nu ikke helt korrekt. Famicom blev lanceret i Japan i 1984, men nåede faktisk ikke amerikansk jord før 1985, hvor den netop blev vendepunktet for den nedtur den amerikanske branche havde været igennem siden 1983.

1994. Sega Saturn og Sony Playstation var på trapperne og meget få spilfirmaer skelede stadig til SNES. Det mellemliggende tidsrum indtil bl.a. Playstation faktisk var etableret som et massivt hit, var for lang tid for en del firmaer som enten lukkede eller rapporterede store tab/manglende omsætning.
Michael_Michael_Skrevet 07/06-05 22:40 
Disse branchecrash er jo absolut heller ikke udelukkende dårlige, for ganske som en Fugl Fønix opstår branchen revitaliseret af asken hver gang.
SumezSumezSkrevet 08/06-05 00:53 
Så underbygger du jo også lige præcis det jeg sagde. :)
Nu husker jeg ikke selv det år så godt, men alle kilder har altid påstået at Famicom blev lanceret i 1983 i Japan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MrCaseMrCaseSkrevet 08/06-05 08:42 
Jeg tror kun vi går bedre tider i møde. For hvert år der går vokser salgs-tallene. De enkelte spil sælger flere og flere kopier, og de store hit sælger så mange kopier at de snildt kan konkurrere med de store film-hits i omsætning.
Spil bliver mere og mere mainstream.

Men, hvis man skal se lidt negativt på det, så går det i den retning som det også har gået med film de sidste 10-20 år. De små studier lukker og bliver spist af de store, der laver mega-produktioner der ikke altid er lige kreative. Ligesom filmene...
En gang i mellem kommer der så alligevel en kombi af stor produktion og kreativt projekt (halo ligesom Lord of the Rings) men hoved-markedet er præget af 'bare' store og sikre produktioner (EA's sportstitler ligesom kingdom of heaven)
Have you considered sucking less?
ckruseckruseSkrevet 08/06-05 14:38 
Nu er EA's titler også blevet malet på vægge med temmelig flere fanden'er end det er berettiget. Det er klart at der nogle år ikke sker så meget med eksempelvis FIFA, men andre EA-spil som Madden og SSX nærmer sig mere og mere det perfekte. Det er klart at en række titler befinder sig konstant som lige-ved-og-næsten og at det er irriterende, men det vil jeg foretrække frem for middelmådige titler fra små udgivere såsom JoWood. En stor udgiver er en garanti for ordentlig support og finansiel støtte, så udviklingen med EA og andre firmaer er fin nok med mig.

Nå, men jeg vil ikke gå væk fra emnet, men synes alligevel ikke det er så negativt som du udlægger det :-)
Michael_Michael_Skrevet 08/06-05 21:20 
MrCase>
Jeg tror kun vi går bedre tider i møde. For hvert år der går vokser salgs-tallene. De enkelte spil sælger flere og flere kopier, og de store hit sælger så mange kopier at de snildt kan konkurrere med de store film-hits i omsætning.
Spil bliver mere og mere mainstream.

Det er sådan set korrekt hvis du udelukkende ser på den vestlige verdens spiludgivelser.
I Japan ser situationen helt anderledes ud, med støt, massivt dalende salgstal de sidste 7-8 år. USA tager absolut markedsandele, men hvad sker der hvis de japanske spiludviklere pludselig ikke kan følge med?
TweelTweelSkrevet 09/06-05 01:18 
De amerikanske spiludviklere overtager japanernes position?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
Michael_Michael_Skrevet 09/06-05 07:43, rettet 09/06-05 07:44 
For en tid, ja, og kun delvist. For selvom den vestlige verden gerne spiller japansk-udviklede spil, er det modsatte ikke tilfældet.
Meget få ikke-japansk udviklede spil sælger i Japan, og den japanske befolkning repræsenterer vel immervæk en anseelig mængde af forbrugerne.
ValkyrieValkyrieSkrevet 09/06-05 08:52 
Var Virtual Boy ikke fra 95?

Det må da tage kagen som den dårligste konsol nogensinde. Misforstå mig ikke - Gunpei Yokoi var da for sindssyg, når man tænker på alt hvad han gjorde indtil hans død. Jeg hørte at han faktisk var Shigsy's mentor? Og når man har haft Game and watch og GAMEBOY på sit CV, så fortjener man altså en klapsalve IMO!
Men jeg har hørt så meget dårligt om virtual boy. Jeg har hørt at den skadede øjene og stort set alle spil til den stank. Måske var det også der at Nintendo's markedshare fald begyndte for alvor?
Well crucify the insincere tonight...
Michael_Michael_Skrevet 10/06-05 12:05 
Sumez>
Nu husker jeg ikke selv det år så godt, men alle kilder har altid påstået at Famicom blev lanceret i 1983 i Japan.

Ret skal være ret, og det har du alligevel hér. Famicom blev lanceret i Japan 15. juli 1983.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig