X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Rygestop


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 25/05-05 16:27 
Har nogle af jer rygere overvejet tanken om at holde op med at ryge? Nu har jeg efter 16 års rygning besluttet mig til at stoppe. Det er der flere grunde til. Først og fremmest pga helbredet. Ikke at jeg fejler noget, men sådan skulle det også gerne blive ved med. Dernæst giver det jo noget mere luft i økonomien. Iøvrigt er kæresten også lige stoppet for et par uger siden. Vi tænker på at få børn og som sådan er det jo nok det klogeste ikke at være ryger.
Men det er jo sindssygt svært. Jeg har prøvet de fleste af præparaterne der findes. Bl.a. tyggegummi, plastre og hvad har vi. Det eneste jeg fik ud af det, var at blive afhængig af disse såkaldte hjælpemidler.
Overvejer I selv at stoppe? Hvad har I gjort jer af erfaringer med dette og ikke mindst... Kan i anbefale nogle råd når situationen bliver rigtig rigtig slem og man forbander alting langt væk?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RuneSPRuneSPSkrevet 25/05-05 16:36 
Er ikke selv ryger, men hvad med de der piller el. lign., som blokerer nikotin påvirkningen i hjernen og derved får man ikke den tilfredshed ud af det som man normalt får?
JuggernautJuggernautSkrevet 25/05-05 16:39 
Jeg kender et par stykker som har prøvet dem med success og også nogle andre, hvor de overhovedet ingen effekt havde. De koster omkring en tusindmand og man kan da sige at de er godt givet ud hvis det virker, men jeg er mere til en "kold tyrker". Kan selv... :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ThealmightyThealmightySkrevet 25/05-05 16:56 
Først og fremmest så al respekt for det. For det andet, så er hypnose og akupunktur også gode hjælpemidler. Min mor stoppede med at ryge efter 31 år, ved akupunktur. Skidtet virker, men kun i noget tid (ca. 6 mdr) hvorefter rygetrangen så småt kommer igen. Så i mellemtiden skal du gøre alt andet du kan for at forebygge det. Ved ikke hvor meget akupunktur koster, men det er bedre end at ryge i hvert fald.
crying outcrying outSkrevet 25/05-05 16:57 
Da jeg, for nogle år siden, stoppede efter mere end 12 år med røg, skete det uden "hjælpemidler" - den bedste motivation jeg havde, var den pakke smøger der lå i køkken-skabet ;)

Jeg vidste at den var der - og det motiverede mig yderligt til, ikke at røre den.
Jusqu'a ici tout va bien....
JuggernautJuggernautSkrevet 25/05-05 16:59 
Min kærestes søster har prøvet akupunktur og det virkede da også et stykke tid. Og jeg må da indrømme at jeg har overvejet det, hvis alt andet fejler.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
MarcusMarcusSkrevet 25/05-05 16:59 
Piller løser ikke problemer, så det er da godt at du gør det på den hårdere og direkte måde.
ThealmightyThealmightySkrevet 25/05-05 17:03, rettet 25/05-05 17:04 
Altså hvis den der med "viljestyrken" den fejler, så synes jeg du skal prøve akupunktur. Det er hurtigt og smertefrit, og koster i retningen af 300,- per gang. Hvis du er medlem af "Danmark", kan du jo måske få dem til at dække noget af beløbet, hvis det er det værd. Men er ikke sikker.
psychomantispsychomantisSkrevet 25/05-05 17:33 
Jeg vil ikke råde dig til at kaste penge efter hypnose eller akupunktur medmindre du tror fuldt og fast på, at det virker. Det er efter min bedste overbevsining selvsuggestive ting og intet andet. Så man kan helt sikkert få en effekt hvis man er "overbevist", mens det nok er lidt sværere hvis man ikke er. Kender selv en tvivler, der kastede sig ud i hypnose for at blive sin rygetrang kvit og det eneste der fik hende til at miste lysten til at ryge var tanken om de 700 kr. der gik til hypnotisøren hver gang....
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 25/05-05 19:27 
Jeg kender en storryger gennem mere end 20 år, som kom til hypnotisør for 5 år siden. Han var meget tvivlende, men siden hypnosen har han kun røget 1 gang!

Til fødselsforberedelse fik vi af vide, at akupunktur virker forskelligt på fødende (kan ikke huske procentsatsen) Jeg kan forestille mig at noget lignende gør sig gældende her (?)
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 25/05-05 19:39 
Respekt hvis det lykkes dig - vi har vel alle vores egen personlige måde at tage livet af os selv på.

Jeg nægter f.eks. at bevæge mig.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
JuggernautJuggernautSkrevet 25/05-05 19:56 
Tager jeg livet af mig selv hvis jeg stopper rygningen eller hvordan skal den tolkes?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/05-05 20:06 
Én eller anden årsag SKAL der jo være... men mon ikke størstedelen lever længere og med mere værdi den sidste tid, hvis man ikke ryger? Så er problemet jo bare at lasternes sum er konstant. Så hvad bliver din nye "vice"? Chokolade? :-)
JuggernautJuggernautSkrevet 25/05-05 20:15, rettet 25/05-05 20:15 
:) Jeg er ligeglad om det så bliver Palmin-fedt. Bare smøgerne er væk. Man kan altid tabe sig. Det er trods alt nemmere end at ligge smøgerne på hylden. Eller rettere...Sådan føler jeg det ihvertfald.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
DavaliDavaliSkrevet 25/05-05 20:57 
Min far stoppede med at ryge for en del år siden. Kort efter begyndte han at drikke en del te i stedet, hvilket han stadig gør i dag. Måske du så bare skal finde et sundt alternativ, som f.eks.... som f.eks.... bananer.
jaesjaesSkrevet 25/05-05 21:30 
Har du prøvet en nedtrapning, så kroppen langsomt vænner sig af med nikotin-afhængigheden, og du selv mentalt vænner dig til, at cigaretter ikke er "nødvendige" i dit liv?

Hvis du fx ryger 20 om dagen, kunne du afsætte en måned til projektet, og ryge 15 om dagen den første uge, 10 den anden uge, 5 den tredje uge og ca. 2 den fjerde uge. Men lidt held og vildstyrke, ville du forhåbentlig være røgfri fra den femte uge og frem :)

De fleste "eksperter" siger, at man skal tage en kold tyrker, men har du prøvet det uden succes, var det måske værd at overveje.
salsalSkrevet 26/05-05 00:14 
Den bedste motivation er børn. Børn af rygere er generelt dårligere begavede, lider af koncentrationsbesvær, er usundere og har lettere ved at udvikle allergi. Og de udvikler mellemørebetændelse tre gange så meget. Det er utilgiveligt, at forældre ryger. Jeg er selv ryger, ligesom mine forældre, og den dag, jeg skal have børn, kvitter jeg smøgerne.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 02:23, rettet 26/05-05 03:17 
Har du nogle kilder? Det som har med børnenes begavelse og koncentrationsevne at gøre, kan vel egentligt lige så godt være en tilfældig korrelation (eksempelvis hvis dårligere begavede mennesker har større sandsynlighed for at være rygere og for at få et dårligere begavet barn).

Edit: det var måske en anelse for off-topic.
BlossomBlossomSkrevet 26/05-05 04:45 
God idé at kvitte....

Jeg er selv storryger, og du kan da lige få min lille stop-historie..

Da jeg blev gravid tænkte jeg i starten ikke så meget over rygningen, men det kom hurtigt.. Du ved... moderfølelse og alt det pjat ;-)
Jeg besluttede mig for at stoppe, og min far var så begejstret at han ville betale for at få mig til akupunktur i Varde (en af DK's få der har nogle specielle stempler og anbefalinger) for det havde han selv haft succes med..
Akupunkturen virkede, men det gjorde min kærestes opbakning ikke...
Han ryger ikke selv, men stort set hele HANS omgangskreds gør, og der går ikke en dag uden at nogen af dem kigger forbi.
Jeg bad ham om vi ikke ihvertfald i starten kunne lave rygeforbud i huset, så der ikke var en masse mennesker der røg omkring mig... Men han kunne ikke få sig selv til at sige det til folk, så de storrøg selvfølgelig..
Efter akupunkturen var min trang faktisk væk, men eftersom alle besøgende altid sad og røg, gik den sociale trang op i mig, og det startede med: ahh.. et hiv får mig vel ikke til at ryge igen... Og så kan du gætte resten.. Jeg holdt 14 dage helt røgfri..
Jeg gav op, men var imidlertid fast besluttet på at når jeg kom hjem fra sygehuset SKULLE der være rygeforbud på grund af den lille... Og det blev der..
Jeg sagde det selv til alle så snart de kom ind af døren, og i halvandet år blev der overhovedet ikke røget i det hus hvor mit barn boede...
For at slutte historien, skete der så det at vi købte endnu et hus til kærestens firma, og gik og satte det i stand.. Der var jo ikke noget i vejen for at ryge dér, men da vi så pludselig besluttede at flytte derud, holdt rygningen desværre ved..

Jeg vælger at tro at mit barn har haft utrolig godt af den røg-fri periode samt lang tids amning... Han er ihvertfald aldrig syg.. Højst lidt snottet ind imellem, men der er mange der kommenterer hans gode helbred..

God vind med forsøget... Gør det for dit ufødte barns skyld..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/05-05 08:14 
Marc Klemp>
Det som har med børnenes begavelse og koncentrationsevne at gøre, kan vel egentligt lige så godt være en tilfældig korrelation (eksempelvis hvis dårligere begavede mennesker har større sandsynlighed for at være rygere og for at få et dårligere begavet barn).

Giver svaret ikke sig selv? "Det er dumt at ryge" :-)

Men jo, jeg tror sagtens det kan være en tilfældighed som du siger, især hvis undersøgelsen er udført som nedenfor. der er jo ekstremt mange fejlkilder/afvigelser!

"En undersøgelse af over 3.000 danske mænd konkluderer at rygning under svangerskab skader fostret. Manglebde ilt i blodet på grund af rygning giver barnet bad odds. Undersøgelsen viser, at børn af rygende mødre bliver mindre kloge end børn af mødre, der ikke røg. Det viser sig krystalklart, når man sammenligner drenges intelligens i 18-års alderen med deres mødres rygevaner, da de var gravide. Undersøgelsen sammenligner to ting. Den intelligens, drenge måles til, når de skal til session. Og de rygevaner, deres mødre havde, mens de var gravide.
Resultatet viser klart, at drenge, hvis mor røg under graviditeten, fik målt en lavere intelligenskvotient, IQ, end deres jævnaldrende."
(BT den 24. marts 2005).

"Voksnes rygning er en væsentlig årsag til, at børn indlægges på hospitalet. Det viser en ny undersøgelse. Eksperter siger, at den i virkeligheden blot afslører toppen af isbjerget. Det er meget værre, end det ser ud til, siger de. Der relateres til blandt andet astma og neurologiske problemer."
(Radioavisen den 18. marts 2005).
WehnerWehnerSkrevet 26/05-05 10:21 
Det er i dag et anerkendt videnskabeligt faktum, at forældres rygning skader deres børn, ganske lige som det er tilfældet med stoffer og alkohol.

Man kan læse mere i f.eks. "Child Development" af Laura E. Berk - en bog, der er obligatorisk pensum, på psykologi-uddannelsen på Århus Universitet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BifkimBifkimSkrevet 26/05-05 11:33 
Jeg holdt op med at ryge for ca et år siden, jeg havde prøvet flere gange at stoppe men det var svært så en dag besluttede jeg mig for at jeg ville prøve igen også lykkes det endelig efter jeg havde røget i ca 4-5år.
Jeg ved ikke hvad man kan give af råd for det er nok forskelligt for hver person men jeg syntes tilsidst at det var pengespild og hadet alt det hosteri men det er svært og man får en masse humørsvingninger.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
salsalSkrevet 26/05-05 11:43 
Marc Klemp>
Har du nogle kilder? Det som har med børnenes begavelse og koncentrationsevne at gøre, kan vel egentligt lige så godt være en tilfældig korrelation (eksempelvis hvis dårligere begavede mennesker har større sandsynlighed for at være rygere og for at få et dårligere begavet barn).

Teorien er i sig selv interessant. Men hvis alt er sex, er det svært at se en sammenhæng mellem intelligens og rygning. Rygning er et handicap man påfører sig selv, for at en mage skal kunne se, at man er en god overlever. At genotypen er så god, at fænotypen kan overleve selv med markante handicaps. Som en påfuglehale, et kæmpe handicap men en stor indikation på overlevelseskunst. Men det vil være helt off-topic at komme yderligere ind på nu. En anden god gang, måske.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 11:51 
Hyakotake>
[...]
"Resultatet viser klart, at drenge, hvis mor røg under graviditeten, fik målt en lavere intelligenskvotient, IQ, end deres jævnaldrende."

Cum hoc, ergo propter hoc :>

Er det virkeligt citeret fra BT? Det er uhyggeligt dårligt skrevet.
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 12:02, rettet 26/05-05 12:06 
sal>
Men hvis alt er sex, er det svært at se en sammenhæng mellem intelligens og rygning. Rygning er et handicap man påfører sig selv, for at en mage skal kunne se, at man er en god overlever. At genotypen er så god, at fænotypen kan overleve selv med markante handicaps. Som en påfuglehale, et kæmpe handicap men en stor indikation på overlevelseskunst. Men det vil være helt off-topic at komme yderligere ind på nu. En anden god gang, måske.

Så vidt jeg forstår dette indlæg, forsøger du at komme med en hypotetisk forklaring (som du forhåbentlig ikke selv tager seriøs) på rygning. Forklaringen er imidlertid ikke i modstrid med mit eksempel og derfor ligegyldig :)

Men ja, en anden god gang.
salsalSkrevet 26/05-05 12:39, rettet 26/05-05 12:43 
Din teori forekommer mig altså betydeligt mere hypotetisk end Darwin. Men du må gerne overbevise mig.

EDIT: Hvilket måske ikke bliver nødvendigt. Er du overbevist om, at rygning skader børns intelligens, eller skal man trylle mere hardcore forskning frem?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 26/05-05 12:43 
Jeg tror nu ikke Darwin sagde noget om at påførsel af gift/sygdomme/afhængighed på egen krop, gør en til en mere attraktiv mage. Faktisk er jeg ret sikker på at vi skal over i den stik modsatte retning. :)

Kan man ryge ofte uden at blive afhængig, giver det måske lidt mening.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
salsalSkrevet 26/05-05 12:46 
Næh, men seksuel selektion er jo en integreret del af darwinismen. Det er også lidt halvhjertet, som Klemp også bemærker. Personligt har jeg også svært ved at forlige mig med tanken om, at alt er sex.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 12:59, rettet 26/05-05 13:04 
sal>
Din teori forekommer mig altså betydeligt mere hypotetisk end Darwin. Men du må gerne overbevise mig.

Okay, det var det du ville med dit indlæg. Men det er jo bare endnu en logisk fejlslutning. Din (i mine øjne temmeligt søgte) fortolkning af evolutionsteorien implicerer jo så, at rygning har en kausal virkning på intelligensen - og så har du altså lavet en cirkelslutning.

EDIT: Hvilket måske ikke bliver nødvendigt. Er du overbevist om, at rygning skader børns intelligens, eller skal man trylle mere hardcore forskning frem?

Jeg tror og håber på, at forskerne har korrigeret for en eventuel sammenhæng mellem intelligens og rygning(*) og andre faktorer som kan påvirke konklusionen. Så ja, jeg tror på, at konklusionen er korrekt. Det irriterer mig bare, at der sjældent helt eksplicit bliver gjort opmærksom på den slags overvejelser i avisartikler og lignende. Derfor virker de sjældent overbevisende.

(Og der er vel en reel sandsynlighed for, at overvejelserne aldrig er blevet foretaget. Eller måske er det aviserne og ikke forskerne der konkluderer, at der er en kausal sammenhæng.)

(*) Det er jo alment kendt, at der er sammenhæng mellem socialklasse og rygning. Det sidste, besnærende led vil jeg ikke udtale mig om.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/05-05 13:07 
Netop som jeg sidder og læser denne tråd er Google-reklamebundlinien fyldt dette:

Rygestop

Det er da humor! :-)
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 13:14, rettet 26/05-05 13:18 
Det er fordi Google benytter sig af et program, som "analyserer" indholdet af en side og viser reklamer herefter. Helt konkret fungerer det ved, at annoncøren betaler en pris for, at annoncen optræder, hvis siden indeholder bestemte ord. Nøgleordenes pris er bestemt ved udbud og efterspørgsel hvilket har betydet, at "free" er et af de dyreste nøgleord:).

AdSense
JuggernautJuggernautSkrevet 26/05-05 13:35 
Nu har jeg så været røgfri i 14 timer og hvordan går det så med det? Jeg har selvfølgelig MEGET lyst til at ryge, men gør det ikke. Jeg kan ikke sidde stille i mere end 2 min ad gangen. Jeg har haft lidt koldsved og været lidt svimmel. Jo iøvrigt har jeg også haft lettere brystsmerter ad 5 minutters varighed. Hvad kan man konkludere ud fra dette? Det kan vel påstås at kroppen skal afgiftes for det l*** som svømmer rundt i blodet. Hvis det ikke bliver værre end det er nu, så vil jeg tillade at kalde mig ikke-ryger om en dags tid. Bare jeg nu kan holde den :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
salsalSkrevet 26/05-05 13:40 
Jeg er ret overbevist om, at intelligens ikke har noget med det at påbegynde rygning at gøre. Ideen er selvfølgelig teoretisk, men skal man ikke være mere end almindeligt uintelligent for at ikke at have opfattet, at det er usundt? Er det ikke den eneste faktor, hvor intelligens kan være indblandet? Jeg mener jo, som du også siger, at sociale årsager er de vigtigste faktorer.

Hvad du mener med en kausal virkning på intelligensen, forstår jeg ikke. Mener du, at børn bliver dummere af rygning, og man derfor devaluerer sine gener? For det første er der jo ikke tale om decideret genetiske skader. For det andet har rygning kun været udbredt til alment brug i hundrede år. Langt fra nok til at man empirisk kan slutte noget som helst. Egentlig er empiriske resultater det eneste, man kan bruge til noget i sammenhængen her, eftersom der - i min optik - er virkelig mange variabler.

Måske har jeg misforstået dig. Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener med en cirkelslutning.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
psychomantispsychomantisSkrevet 26/05-05 13:46, rettet 26/05-05 13:50 
Juggernaut>
Jeg har haft lidt koldsved og været lidt svimmel. Jo iøvrigt har jeg også haft lettere brystsmerter ad 5 minutters varighed.

Kære Juggernaut, jeg håber dæleme du får held med at kvitte dem når jeg læser det her. Personligt er jeg glad for at jeg kan holde mín rygning til festlige lejligheder, og de enkelte perioder hvor jeg har prøvet at ryge til hverdag har altid begrænset sig fordi jeg simpelthen automatisk bliver træt af det.

EDIT: Iøvrigt er det noget bavl at sidestille intelligens med det at starte med at ryge. Det er et nydelsesmiddel og alle ved det er hamrende usundt. Men man er af den grund ikke mindre intelligent fordi man starter på det.
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 13:56 
sal>
Jeg er ret overbevist om, at intelligens ikke har noget med det at påbegynde rygning at gøre. Ideen er selvfølgelig teoretisk, men skal man ikke være mere end almindeligt uintelligent for at ikke at have opfattet, at det er usundt? Er det ikke den eneste faktor, hvor intelligens kan være indblandet? Jeg mener jo, som du også siger, at sociale årsager er de vigtigste faktorer.

Som jeg forsøgte at antyde kan der være en korrelation mellem socialklasse og intelligens. Således kan de sociale forhold altså være den fælles variabel som fører til lavere intelligenskvotient hos børn af rygende forældre. Jeg siger intet om, at verden *er* sådan, men jeg forsøger at opstille et plausibelt scenarie som kan forklare sammenhængen mellem forældres rygning og barnets intelligens - uden at rygningen i sig selv har nogen betydning. Bemærk at den eneste implicitte antagelse (som jeg tror vi begge har været opmærksomme på hele tiden, men som jeg for komplethedens skyld gør opmærksom på) er, at mindre intelligente forældre korreleres med mindre intelligente børn (hvilket vistnok er temmeligt anerkendt).

Altsammen for at fremføre min pointe om, at den slags artikler Hyakotake citerede, på overfladen, laver en logisk fejlslutning.

Hvad du mener med en kausal virkning på intelligensen, forstår jeg ikke. Mener du, at børn bliver dummere af rygning, og man derfor devaluerer sine gener? For det første er der jo ikke tale om decideret genetiske skader. For det andet har rygning kun været udbredt til alment brug i hundrede år. Langt fra nok til at man empirisk kan slutte noget som helst. Egentlig er empiriske resultater det eneste, man kan bruge til noget i sammenhængen her, eftersom der - i min optik - er virkelig mange variabler.

Måske har jeg misforstået dig. Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener med en cirkelslutning.

Så er det mig som har misforstået dig :) Det må du undskylde. Men jeg forstår bare ikke helt hvad du så ville sige med dit indlæg (det med Darwin). Så har du forsøgt at forklare hvorfor mennesker ryger. Men det har ikke noget at gøre med diskussionen om årsagsammenhænge, rygning og intelligens.
MarcKMarcKSkrevet 26/05-05 13:58, rettet 26/05-05 14:01 
psychomantis>
Iøvrigt er det noget bavl at sidestille intelligens med det at starte med at ryge. Det er et nydelsesmiddel og alle ved det er hamrende usundt. Men man er af den grund ikke mindre intelligent fordi man starter på det.

Med fare for at fremstå overdrevent pedantisk vil jeg lige gøre opmærksom på, at det ikke er det, jeg siger (det er i hvert fald ikke det, jeg mener). Jeg tror vi alle er temmeligt enige om, hvorfor mennesker begynder at ryge.

Og ja, held og lykke Juggernaut! Det skal nok gå!
JuggernautJuggernautSkrevet 26/05-05 14:38 
Jo tak skal I have. Jeg gør hvad jeg kan. Jeg er bare lidt spændt på hvor lang tid denne følelse af rygetrang bliver ved. Umiddelbart troede jeg at det ville være slemmere end det er nu. Selvfølgelig har jeg rygetrang(!) men det kan dulmes med en løbetur eller anden form for motion.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillgoreKillgoreSkrevet 26/05-05 14:39 
Jeg holdt op for 8 dage siden. Jeg læste bog der hedder Røgfri - se linket. Den skruer på vane delen af det at ryge - for det er det der er det sværeste. Selve nikotin afhængigheden er det mindste problem.

Jeg oplever næsten ingen situationer hvor jeg synes at nu kunne jeg godt ryge, ikke engang efter et måltid. Og allerede på dag et syntes jeg at det var nemt at undvære.

Men held og lykke!

Røgfri
jaesjaesSkrevet 26/05-05 17:14, rettet 26/05-05 23:06 
psychomantis>
Personligt er jeg glad for at jeg kan holde mín rygning til festlige lejligheder

Det var jeg også indtil jeg læste, at folk der ryger lejlighedsvis kun har 9% mindre risiko for at udvikle kræft. Årsagen er, at kroppen ikke kan nå at restituere fra giftstofferne. Jeg har prøvet at finde selve rapporten, eller i det mindste et fyldigt referat af den, men uden held. Det er naturligvis for at få afklaret, hvor meget og hvor ofte forsøgspersonerne har røget.
SumezSumezSkrevet 26/05-05 19:46 
9%? Er det i forhold til at folk der slet ikke ryger skule have 100% mindre chance, eller?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 26/05-05 23:00, rettet 27/05-05 00:19 
Det har ikke umiddelbart noget med ikke-rygere at gøre:

Forekommer der 100 kræfttilfælde om året, hvor rygning er den anslåede årsag, og hvor patienterne ryger dagligt, så vil der sideløbende være 91 tilfælde, hvor rygning er den anslåede årsag, og hvor patienterne ryger lejlighedsvis.

Sådan må det skulle forstås.

Det var fra Text Tv, så der stod mere end i en typisk teaser-tekst og mindre end i en typisk nyhedsartikel = Man blev mere nysgerrig end klog :)

EDIT 2: Tilrettet og lidt tilføjet.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 27/05-05 00:00 
Juggernaut>
:) Jeg er ligeglad om det så bliver Palmin-fedt. Bare smøgerne er væk. Man kan altid tabe sig. Det er trods alt nemmere end at ligge smøgerne på hylden. Eller rettere...Sådan føler jeg det ihvertfald.

Palmin-fedt rules! :-) Børne projektet er helt klart grund nummer ét til at droppe smøgerne.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
salsalSkrevet 27/05-05 01:42, rettet 27/05-05 01:44 
Hvad med hash? Jeg har en (tidligere, eller sådan) ven, som jeg vist snart må få trukket ud af (op af...) tre års misbrug.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
JuggernautJuggernautSkrevet 27/05-05 14:57, rettet 27/05-05 14:59 
Hmm... Jeg havde egentlig regnet med at det ville blive nemmere og nemmere med at kvitte. Det er nu andendagen uden cigaretter og der er næsten konstant krise. Jeg har fået omkring 3 timers søvn i nat og nu skal jeg på nattevagt hvor jeg nok heller ikke får de store timer. Desuden svimler det svagt hele tiden. En slags rus om man vil. Ret hyggeligt et eller andet sted, men jeg så nu gerne at kroppen snart kunne finde ud af at komme tilbage til det normale niveau.
I øvrigt er tyggegummi er en meget god ting at have på sig når/hvis man planlægger at ligge smøgerne på hylden. Jeg har spist en del af dem og det fjerner altså den værste trang. Bare en anbefaling.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig