X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil og aldersgrænser


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 24/05-05 14:06 
Jeg var inde i EB Games på Fisketorvet i går.

På deres GameCube kører Resident Evil 4 forståeligt nok, det er jo et af de mest grafisk imponerende spil længe til maskinen.

Til gengæld står der en dreng på max. 8 år og spiller det.
Et spil der er rated 18+
Jeg nævnte det for ekspedienten, som kunne se min pointe, men heller ikke følte han kunne smide drengen væk.

Nu har jeg ikke prøvet RE4, så jeg ved ikke om, der så umiddelbart kan forekomme ting en lille dreng ikke bør se.
Men jeg kom alligevel til at spekulere over det.
Var det ok?
Skulle drengen jages hen til PS2 standen?
Skal EB lade være med at promovere et af de absolut fedeste spil til GameCube?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 24/05-05 14:20, rettet 24/05-05 14:20 
EB bør lade være med at køre sådanne spil i børns øjenhøjde - spillet kan promoveres på andre måder, end at lade børn spille spil, som er beregnet til voksne.

Det kan sammenlignes lidt med at stille erotiske blade og andre blade henvendt til voksne, ved siden af Dragon Ball Z magasiner i børns øjenhøjde.

Man bør lade børn spille de spil som henvender sig til børn, dem som køber RE4, kan godt forstå et budskab på en plakat, i et magasin eller andet.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
JinkJinkSkrevet 24/05-05 14:40 
Hmm jeg ved nu ikke. Jeg var ret ligeglad med aldersgrænser til spil, da jeg selv var 8 år.
WehnerWehnerSkrevet 24/05-05 14:54 
Du jeg selv var yngre snød jeg mig ind til aldersgrænse 16 film osv. Det gjorde alle mine venner også, og jeg tror ikke, vi tog skade af det. Af den grund ser jeg heller ingen grund til nu at blive moralens vogter, bare fordi jeg er voksen. Synes ikke ekspedienten gjorde noget galt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
King ChaosKing ChaosSkrevet 24/05-05 15:03 
Jink>
Hmm jeg ved nu ikke. Jeg var ret ligeglad med aldersgrænser til spil, da jeg selv var 8 år.

...selvfølgelig var du det. Men nu da du er blevet et par år ældre, er du så voksen nok til at kunne regne ud hvorfor de er dér?
JinkJinkSkrevet 24/05-05 15:15 
Jeg synes ikke de har gjordt nogen skade på mig og jeg fik da også lov til at få spillene af mine forældre. Så udover retsmæssige årsager osv. kan jeg ikke se grunden til det.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 24/05-05 15:17 
Wehner>
Da jeg selv var yngre snød jeg mig ind til aldersgrænse 16 film osv.

Det gjorde jeg også - jeg har ikke slået nogen ihjel endnu.

Men vi lever også i en anden tid.
Børn bliver påvirket utroligt meget mere, af markedskræfter der overhovedet ingen moral har, og det bliver sværere og sværere for dem, at skelne mellem fiktion og virkelighed.

Som gamere kan vi ikke bare ignorere det, når de to knægte stjæler en riffel og "leger" GTA på den nærmeste motorvej.
Selvfølgelig har USA groteske våbenlove, men det ændrer ikke på computerspillets indflydelse i situationen.

Jeg 100% imod censur, men jeg synes aldersmærkningen af spil, er et rigtigt godt sted at starte - den skal bare overholdes og kommunikeres til forældre.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Per SPer SSkrevet 24/05-05 15:17 
Der skal tages særligt hensyn til børn og unge som målgruppe for en reklame. Børn og unge har ikke den samme erfaring og kritiske sans som voksne. Virksomhederne må derfor være særlig omhyggelige med, at reklamen bliver præsenteret, så målgruppen ikke er i tvivl om, at det er reklame. De må tage hensyn til, at jo mere sofistikeret en markedsføring er, jo sværere er det for børn og unge at identificere reklamen. Virksomhederne skal også være opmærksomme på, at helt små børn ikke kan skelne reklame fra andre meddelelser. Endvidere skal de først lære, hvad reklamens formål er – nemlig at fremme salget af et produkt. Se også punkterne 5, 6, 8 og 9.3. Der henvises endvidere til Forbrugerombudsmandens vejledning fra april 2002 om børn, unge og markedsføring. Af punkt 3.0. i den vejledning fremgår, at der ikke er fastlagt en absolut aldersgrænse for begreberne "børn" og "unge", når der er tale om markedsføring, men som udgangspunkt bør grænsen være 18 år.

Citat slut..
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 24/05-05 15:17, rettet 24/05-05 15:18 
Jeg synes det er ret ligegyldigt. Jeg bryder mig generelt ikke om aldersgrænser, men der er selvfølgelig en grund til at de er der. Jeg mener bare at det skal tages med et gran salt. Hvor meget indlevelse er der i at spille fem minutter af RE4 ved en stand i en butik? Jeg tvivler stærkt på at den stakkels 8-årige unge får traumer for livet på grund af det her.

Men det er bare min personlige holdning, reelt set er det vel ikke tilladt for EB at stille den slags tilgængeligt (øjeblikkeligt spilbart) i øjenhøjde for små børn?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
fumfumSkrevet 24/05-05 15:19, rettet 24/05-05 15:24 
Det argument, seventhsun, er jeg sikker på man kan finde i jyllandsposten omkring den tid da talefilmene blev gængse i de Danske Filmfremvisningsteatre.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 24/05-05 15:31 
Hvilket argument?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 24/05-05 15:32 
Det her, gætter jeg på:

SeventhSun>
Børn bliver påvirket utroligt meget mere, af markedskræfter der overhovedet ingen moral har, og det bliver sværere og sværere for dem, at skelne mellem fiktion og virkelighed.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Per SPer SSkrevet 24/05-05 15:32, rettet 24/05-05 15:34 
At man i flere ovenstående svar, finder aldersmærkning og markedsføringsloven, der skal beskytte mod overtrædelser for ligegyldige, er efter min mening den største årsag til at spilmediet ikke er mere accepteret end det er..

Standpunkter fremsagt af ignoranter og uvidende teoretikere uden praktisk og erhvervsmæssig erfaring.

Spil som Resident Evil 4 bør under ingen omstændigheder vises frem i en EB Games butik. Desuden sætter butikken kædens renomé og varemærke på højkant. Og det strider mod kædens egne interne regler.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
WehnerWehnerSkrevet 24/05-05 15:35 
Jeg har skam rigeligt med praktisk erfaring Per, og de fleste af os mener det samme, hvad angår film, så det argument holder ikke.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
fumfumSkrevet 24/05-05 15:40 
Seventhsun: Men vi lever også i en anden tid.
(Jeg tænkte på at quote, men der var ikke nogen indlæg under da jeg skrev, først da jeg havde trykket opret)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
RJKRJKSkrevet 24/05-05 15:46 
Har dem der udtaler sig rent faktisk spillet Resident Evil 4?

Jeg er vokset op med horror og splatter og selvom jeg nu nærmer mig de 30 (gys), så var jeg da ærligt talt noget chokeret, da jeg kom løbende friskt og frejdigt fra et par bonderøve i starten af spillet, og Motorsavsmassakre-kopien kom løbende i mod mig og kontant savede mit hovede af i et snuptag uden advarsel eller noget.

Så selvom jeg er fleksibel, så mener jeg helt sikkert også dette er et tilfælde, der går over grænsen for, hvad man med helt godt samvittighed kan sætte op til børn.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
salsalSkrevet 24/05-05 16:14, rettet 24/05-05 16:14 
Selvfølgelig giver aldersgrænser mening. Især på film. Ville I lade jeres børn se Irréversible? Ti minutters anal voldtægt med efterfølgende tæsk og vansiring? Filmen er et stort kunstværk. Men hvis I kan sige ja, mener jeg, I har et ganske alvorligt problem. Hvis I kan sige nej, er hele denne diskussion overflødig. For selvfølgelig giver aldersbegrænsning mening.

Irréversible
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
crying outcrying outSkrevet 24/05-05 16:48 
Irréversible er nok ligenøjatig den film, der absolut ikke kan trækkes ind i denne diskution - den må vist nærmest kategoriseres som det ekstreme yderpunkt.
Jusqu'a ici tout va bien....
BaggyBaggySkrevet 24/05-05 17:01 
.... Griner sku af nogle af de her hellige indlæg.. det sku for plat..
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/05-05 17:05 
Selvom Wehner, RJK, jeg selv og tusindvis af andre børn gennem tiderne har sneget sig "ulovligt" ind i biografen eller fået vores forældre (eller ligeglade ekspedienter) til at supplere de voksne spiltitler, og ikke har udvist psykopatiske træk, er det desværre ikke ensbetydende med at alle kan klare mosten.

Jeg ser aldersgrænserne som de svages beskyttelse, og med svage mener jeg udsatte børn (som ikke har den fornødne indsigt/objektivitet/viden osv. til at forholde sig til emnet).

Aldersgrænserne beskytter reelt måske en tusindedel promille af alle børn, da langt størstedelen helt sikkert godt ville kunne "holde til" at spille Resident Evil 4 for fuld udblæsning (men det er forældrene, der må kæmpe med mareridt i månedsvis og våde senge bagefter), men desværre er det måske lige præcis lille Ole på 8, som har haft en lidt "udsat barndom", som kammer over og kvæler sin skolekammerat, fordi han har set det i spillet. Det er DE tilfælde, aldersgrænserne afhjælper... eller BURDE afhjælpe.

(Jeg tænkte nok at sal kunne lide Irreversible :-) Mesterligt!)
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 24/05-05 17:40 
Jeg går ikke ind for forbud, men hvad angår børn er det i sidste ende forældrenes, der bestemmer hvad deres børn må og ikke må. Derfor er det godt at have nogle retningslinier, om ikke andet så for forældrenes skyld, så de har en mulighed for at tage stilling til, hvilke spil, film osv. deres børn må se. Det er der ikke nogen andre der skal påvirke, heller ikke EB.

Personligt fik jeg lov til at se og spille hvad jeg ville, og jeg tror ikke jeg er blevet komplet idiot af det. Men da jeg begyndte at spille på familiens Commodore 64 i 1987 var proportionerne noget anderledes. Det så ikke særligt realistisk ud, når der var nogen der døde i et spil, hvadenten de fik hugget hovedet af eller blev skudt.
Det er jo helt anderledes i dag, udpenslingen af vold i nogen spil er så ulækker, at det ikke kan være gavnligt for nogen. Her tænker jeg for eksempel Manhunt eller GTA,til en vis udstrækning. Hvis jeg havde børn skulle de ikke i nærheden af sådan noget. Ikke så meget fordi det måske ville skræmme dem, men fordi de måske ville blive immune for det og ligeglade med det.

Forresten hvad laver en otteårig alene i spilbutik. Det er måske bare mig der er gammeldags, men jeg fik ikke lov til at gå nogen steder alene, da jeg var 8.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
WehnerWehnerSkrevet 24/05-05 17:48 
Kristensen>
Men da jeg begyndte at spille på familiens Commodore 64 i 1987 var proportionerne noget anderledes. Det så ikke særligt realistisk ud, når der var nogen der døde i et spil, hvadenten de fik hugget hovedet af eller blev skudt.
Det er jo helt anderledes i dag,

Så det ikke for os dengang temmelig realistisk ud? Som jeg husker det, var Samatha Fox lækker i sit Strip Poker, stills'ne i Friday 13th var über-voldelige og det samme gjaldt hovedafhugningerne i Barbarian. Osv.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 24/05-05 17:52 
Selvom det gjorde, så kan man jo ikke komme udenom, at der er væsentligt mere af "den slags" i dag, end der var dengang. I hvert fald hvad angår vold og brutalitet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 24/05-05 17:57 
Det er klart. Men mon ikke også de små poder er mere vant til den slags i dag. Man bliver jo med tiden immun overfor det meste, man jævnligt eksponeres.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 24/05-05 18:16 
Wehner>
Så det ikke for os dengang temmelig realistisk ud?

Det kan da godt være, at det er fordi jeg er blevet ældre, at jeg nu synes det var mere udskyldigt og ikke nær så realistisk dengang.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/05-05 18:57 
Wehner>
Så det ikke for os dengang temmelig realistisk ud? Som jeg husker det, var Samatha Fox lækker i sit Strip Poker, stills'ne i Friday 13th var über-voldelige og det samme gjaldt hovedafhugningerne i Barbarian. Osv.

Jo, for d.... da!!!

Jeg blev da skræmt af en håndfuld pixels i diverse "gyser"-spil. Børn har ikke samme behov for, at noget ser realistisk ud. Fantasien skal nok gøre sit til at oplevelsen bliver som tiltænkt. (Et andet eksempel kunne være verdens bedste tegnefilm "Løven, Heksen og Garderobeskabet" som nok ikke holder helt i dag i forhold til det nu voksne publikum. Men DENGANG! Wow!)
SumezSumezSkrevet 24/05-05 19:34 
Per S>
At man i flere ovenstående svar, finder aldersmærkning og markedsføringsloven, der skal beskytte mod overtrædelser for ligegyldige, er efter min mening den største årsag til at spilmediet ikke er mere accepteret end det er..

Standpunkter fremsagt af ignoranter og uvidende teoretikere uden praktisk og erhvervsmæssig erfaring.

Spil som Resident Evil 4 bør under ingen omstændigheder vises frem i en EB Games butik. Desuden sætter butikken kædens renomé og varemærke på højkant. Og det strider mod kædens egne interne regler.

Det lyder alt sammen meget helligt, men det er meget morsomt at du kan sætte dig ned og kalde folk for ignoranter af den ene grund at du er uenig med dem. Og som Wehner siger, er det en generel holdning, og har ikke noget med spilindustrien som sådan at gøre.

Folk har en stigende tendens til at censurere som de bliver ældre, og beskuer de yngre generationer, og jeg fanger også tit mig selv i færd med at tænke lignende tanker. Men det er i langt de fleste tilfælde hysteri. Selvfølgelig vil jeg heller ikke have at mine børn ser Irreversible, men i praksis tvivler jeg på at de ville tage nogen skade af det. Irreversible er selvfølgelig et ekstremt tilfælde, og det ville jeg som sagt heller aldrig gå med til. Men det er f***eme hysterisk at hyle op over at børn ser nogle folk få skåret hovedet af på et spil. Man kan sige at det er forkert, men jeg har ikke hørt nogen gode argumenter for hvorfor det skulle være forkert. Det værste der kan ske er vel at de bliver bange for at være i butikken, og det så går ud over deres salg. Men det er vel butikkens eget problem. Og generelt kan børn godt finde ud af at skelne mellem fantasi og virkelighed, og jo mere de bliver udsat for fantasien, jo bedre vil de også være til dette.

Det skal dog siges at jeg ikke har set RE4 i aktion udover på videoer på internettet, og der så jeg ikke noget at klynke over.

Jeg synes den omvendte situation er LANGT mere skræmmende! At man ikke tillader at børn må se bryster, kønsdele, vold og den slags, og de således vokser op i en overbeskyttet verden, hvor den slags er fremmed for dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 24/05-05 20:13 
Nu du lige bruger mit eksempel, vil jeg bare sige, at jeg ikke har noget større problem med selve det at have fiktive billeder af folk, der får skåret hoveder af. Det kan jo gøres på mange måder, både nogen jeg vil sige er ganske morsomme og uskadelige, og det modsatte.

Jeg mener bestemt heller ikke nødvendigvis, at børn vil blive påvirket af at se nævnte sekvens i RE4. Det jeg siger er, at det selv på mig gjorde et relativt stort indtryk at spille den sekvens. Netop fordi det ikke er "nogle folk der får skåret hovedet af", men selve spilpersonen, som man identificerer sig med. Jeg ved ikke hvor meget det kan lade sig gøre, når man står i en butik, men spillet kører jo meget på at fremprovokere en stresset stemning og indlevelse, hvilket jeg mener fungerer. Og derfor er det virkningsfuldt, når nævnte går udover "en selv".

Summa summarum må du ikke sætte det jeg siger i bås med, at "se nogle folk få skåret hovedet af". Det er ikke dét, der er essensen af det jeg sagde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/05-05 20:55 
Sumez>
Og generelt kan børn godt finde ud af at skelne mellem fantasi og virkelighed, og jo mere de bliver udsat for fantasien, jo bedre vil de også være til dette.

Lige præcis! "Generelt"! Men problemet opstår, når det ene barn ud af 1 million flipper ud over at være blevet eksponeret for en situation, som de andre børn godt kan håndtere. Så er det politisk korrekt at lægge bånd på hele flokken, for at undgå det ene ødelagte barn (til stor gene for resten af de normale individer).
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 24/05-05 22:21 
Wehner>
Man bliver jo med tiden immun overfor det meste, man jævnligt eksponeres.

Det er sådan set det jeg finder mest skræmmende. At noget der burde være gruopvækkende på et eller andet tidspunkt bliver ligegyldigt, fordi man har set det for tit.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
jaesjaesSkrevet 24/05-05 23:03 
Jeg synes godt nok, at det er lidt chokerende, at folk bliver fejet væk som "hellige", over-moralske, sippede m.m., hvis de går ind for retningslinier.

En af kernerne i det her er jo, at forældrene ikke altid er med i spilbutikken til at sætte grænsen, derfor bliver butikken, efter min overbevisning, nød til at benytte mindste fællesnævner og enten ikke sætte "voksenspil" på konsollerne eller holde øje med hvem som spiller.
King ChaosKing ChaosSkrevet 24/05-05 23:31 
Sumez>
...Det værste der kan ske er vel at de bliver bange for at være i butikken...

Du er helt galt på den. Det værste der kan ske er at hver gang børn bliver udsat for f.eks. afsindig rå vold som f.eks. folk der får skåret hovedet af eller bliver voldtaget så lægges der en promille oven i chancen for at de bliver ufølsomme over for deres egen virkelighed. De fleste børn kan sagtens klare det, men for en lille del er bægeret pludselig fuldt... og nej, de lægger sig ikke ud og skyder på bilerne på motervejen eller bliver medlem af en satanisk kult som vil dræbe Britney Spears. Men de finder det lige pludselig acceptabelt at den tykke dreng fra klassen får tapet mund og øjne til, eller at rødhårede Ida bliver trukket om bag skuret og får stukket en pind op i skridtet. Det er muligt de ikke selv deltager, men det bliver ok oppe i deres hoveder.

Det er naturligvis ikke noget der kommer på en gang eller noget som på nogen måde bare kommer af at et barn én gang har set fem minutter af Resident Evil i en butik. Nej, det kommer af den massive mediepåvirkning som børn udsættes for i dag. Hvis du virkelig går og forestiller dig at børn i dag "vokser op i en overbeskyttet verden, hvor den slags er fremmed for dem" er det fordi du ikke har børn selv eller ikke har prøvet se verden fra børnehøjde. Prøv det, verden er langt mere skræmmende end da du selv var barn.
Zzap!Zzap!Skrevet 24/05-05 23:31 
Jeg vil mene at RE4 indeholder scener som jeg under ingen omstændigheder synes at små børn skal se, men hvornår børn holder op med at være små og let påvirkelige er meget forskelligt. Så forskelligt at jeg mener at det bør være op til nogen der kender barnet, at afgøre hvornår det kan "tåle det". Det skal fremmede (som EB ekspedienter eller en biograf billetsælgere) hjælpe til med kan lade sig gøre, så barnet ikke pludselig står i en situation, hvor det har set nogen få skåret hovedet af, eller blive sprættet op indefra, uden varsel.
Born to kill space
BlossomBlossomSkrevet 25/05-05 04:48 
Jeg synes det er forkasteligt at Eb lader sådan et spil køre i butikken.

Det er oftest børn der står og spiller.

Min kærestes knægt spillede Resident Evil første gang da han var ca. 10...

En stor fejl efter min mening, men ikke noget der bekymrede hans forældre.

Han blev dog så bange for det (synes det var utrolig uhyggeligt) at han spillede det meget sjældent indtil han blev 12, og kun hvis der var andre sammen med ham.

Siden han blev 12, er han dog blevet fuldstændig fanatisk af Resident Evil spillene, og har hele serien.. Både i spil og bøger..

Jeg synes hans besættelse af det er temmelig usund, men jeg ved ikke om det har noget med hans tidlige debut at gøre.

Jeg vil give King Chaos ret i, at det flytter børns grænse for hvad der er iorden at gøre ved andre mennesker..

F.eks taler min kærestes søn meget om det der sker i spillene.. Han synes det er fedt at se menneskene blive maltrakteret og han taler om det som om det er ingenting..
Det samme med GTA spillene..

Derfor har jeg fået den holdning at det er vigtigt at overholde alders ratingen sådan nogenlunde..

Den er der af en grund..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
RitesRitesSkrevet 25/05-05 08:04 
Jeg syntes at man skal lade være med at diktere hvad folk og ikke må.

Man må gå ud fra og kræve at forældre lærer deres børn om verdenen og hvad der er rigtigt og forkert og hvad der er fakta og fiktion.

Ansvaret kan ikke skydes over på en spilbutik, bare fordi at så mange forældre ikke kan finde ud af at opdrage deres børn. Det bliver aldrig nogensinde kædens eller ekspedients ansvar at fortælle en vildt fremmed hvad han eller hun må eller ikke må.

Man kan så sige, at for at være lidt politisk korrekt og måske have medlidenhed med folk med børn, kunne EB Games vælge at hjælpe dem med at opdrage deres afkom. Bl.a. ved enten ikke at sætte spil af voldelig natur (såsom italienere der tager svampe og hoppe på folk) på maskinerne eller smide medmindre væk fra dem.

Jeg syntes dog ikke at man kan kræve af nogen, at de skal opdrage fremmede folks børn.
» a winner is you «
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/05-05 08:57 
Rites, det har ikke noget med "opdragelse" at gøre. Det har at gøre med, at forældre ikke kan rende rundt i r.... af deres børn fra de kan gå til de er 18, og ikke kan være der i alle situationer til at vejlede barnet i dets valg.

Derfor skal spilbutikken ikke vise voldsspil eller sælge dem til mindreårige. Ikke for at opdrage, men for at forskåne de børn, som ikke har den fornødne realitetssans til at håndtere emnet. Desuden kan forældrene bruge retningslinierne i deres valg af, hvad barnet bør se eller ikke se (om de så vælger at følge det eller ej kan puttes ind under "opdragelse").

Hvor "slemt" er det forresten for en spilbutik, der sælger et voksenspil til et barn? Får de en løftet pegefinger, bøde på 500,- eller hvad?
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 25/05-05 09:46 
Kan det ikke også have noget gøre med uvidenhed hos nogle ekspedienterne?

Jeg har i al fald oplevet, at en mor og hendes 10-årige dreng var i EB Games og skulle købe et spil. Drengen, som var eksperten af de to, var interesseret i GTA:SA. Men ekspediteten frarådede det pga. aldergrænsen på 18. Istedet for anbefalede hun Dead End Revolver. Aldergrænsen her er ganske vist "kun" 16 år. Men det mener jeg ikke gør en forskel for en dreng på 10 år.

GTA:SA har det være meget snak om og det var måske derfor ekspediteten frarådede det.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/05-05 10:39 
Jo, jeg kan sagtens forestille mig at uvidenhed og/eller ligegyldighed spiller ind. Det er nok ikke mange sekunder af oplæringsprogrammet som ekspedient, som går med at terpe lovstof, etik og moral :-)

I dit eksempel siger du at drengen havde sin mor med... som blot stod passivt til og lod ungen køre showet? Eller satte hun foden ned, da ekspedientens feberagtige salgsforsøg gik fra 18 til 16-års-grænsen?
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 25/05-05 11:09 
Moderen var (som sædvanlig) helt uvidende, men skubbede på for at tage det spil som ekspediteten anbefalede. De kiggede ikke på mærkningen, det var udelukkende af hvad ekspediteten sagde.

Jeg forstår slet ikke argumentationen om at vælge Red Dead Revolver. Faktisk synes jeg det var helt synd for drengen, jeg tror gerne han ville have det spil, som kammeraterne talte om, istedet for blev han "spist af" med et andet spil.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
salsalSkrevet 25/05-05 12:54, rettet 25/05-05 12:56 
Jeg synes det samme som Hyakotake. Hvis børn kan tage skade af at se Irréversible, så er der vel ikke mere at diskutere? Børn kan tage skade, og det er dermed mere et teknisk spørgsmål (Som er op til relevante fagfolk) om, hvordan man bedst lovgiver på området. Teknokrati er det eneste, der giver mening i sammenhængen, eftersom der garanteret ikke er ret mange børnepsykologer her på forummet? At man overhovedet gider kæfte op omkring noget, som man ikke aner noget om, er mig en gåde.

I hvert fald bør det ikke være op til forældrene. Dét synes jeg ikke, man kan byde noget barn. Langt de fleste mennesker er fuldstændig uegnede som opdragere. (Og har dårlige gener. Nåja.)
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 25/05-05 13:12 
Det er da formynderi af rang, hvis der er nogen der skal bestemme hvordan folk opdrager deres børn. Så er vi i sandhed på vej hen mod et forbudssamfund, og det er ikke noget jeg synes man skal tilstræbe.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
salsalSkrevet 25/05-05 13:16, rettet 25/05-05 13:21 
Nå.

EDIT: Jeg mener ikke, at de fleste mennesker har hverken intelligens eller empati nok til at være i stand til at opdrage børn, og problemet er, at de ikke selv indser det. Så jo flere almen-nyttige konventioner, man kan indføre, jo bedre vilkår vil børn få. Under alle omstændigheder mener jeg, man skal stole mere på psykologiske, empiriske, rationelle betragtninger end dine holdninger til forbud (Som sandt at sige er ligegyldige i forhold til emnets vigtighed), Kristensen. Pokkers. Jeg burde have holdt det ved "Nå."
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 25/05-05 13:29, rettet 25/05-05 13:30 
Nå.
Jamen så er det da godt, at du vil stå i spidsen for eliten, så jeg og andre på et eller andet tidspunkt slipper for at tage stilling til hvad deres børn må og ikke må. I et sådan lys er hele denne diskussion fuldstændig ligegyldig.
Trist. Jeg burde også bare være stoppet ved "Nå".
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
salsalSkrevet 25/05-05 13:52 
Jeg er ikke teknokrat, fordi jeg mener, jeg er ekspert på området. Tvært imod kender jeg mine begrænsninger. Noget der ville klæde de fleste.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SeventhSunSeventhSunSkrevet 25/05-05 13:56 
Problemet er jo også, at nogle forældre allerede er stoppet med at tage stilling til hvad der er godt for deres børn.


Hvad enten det er en klice eller ej, så er det et faktum, at udviklingen hele tiden går hurtigere og hurtigere.
For 100 år siden voksede børn op i et samfund, der var meget lig deres forældres, og det var ikke så svært for de pågældnede forældre at forholde sig hvad deres børn måtte eller ikke måtte.
I dag bliver børn påvirket af medier og kulturer, som deres forældre intet kender til - eller har mulighed for at kende til.

Det siger sig selv, at det er meget sværere at opdrage ens børn i forhold til noget ukendt, i modsætning til noget man selv er vokset op med.

Jeg har svært ved at se hvorfor det er et problem, hvis samfundet hjælper forældrene lidt på disse områder.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
TweelTweelSkrevet 25/05-05 14:16 
Kristensen:
Problemet i den tankegang kommer til udtryk når nogle af børnene skal i skole og ikke er ordentligt opdraget, hvor de skaber større og større gener for lærere og andre elever. Må lærererne så opdrage dem? Næ, nej, det er jo stadig forældrenes egen sag, og der er desværre en del af disse forældre der nægter at se i øjnene at deres børn ikke er opdraget ordenligt. I stedet skydes problemet alle andre steder hen.
Heldigvis kan børn tvangsfjernes i ekstreme tilfælde, men der mangler nogle mellemveje - en måde at tvinge forældre til enten at opdrage deres børn ordentlig (med hjælp fra pædagoger), og til at acceptere at de bliver opdraget andetsteds. Og samfundet har i mine øjne fuld ret til at definere nogle grundtræk i hvad en god opdragelse af børn indebærer, præcis som vi har love til at fortælle os voksne hvad vi må og ikke må.

Tilbage til det oprindelige indlæg, så syntes jeg også at ekspedienten burde sætte et andet spil på maskinen. Hvis der kommer en voksen kunde og spørger om hvordan RE4 er kan det jo hurtigt sættes på igen...
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 26/05-05 13:38, rettet 26/05-05 13:39 
Ikke for at køre det videre off-topic, men så kommer det jo an på hvordan man definerer opdragelse. Hvis opdragelse er at sidde stille på en stol, eller ikke tale med mad i munden, sige tak når man får tilbudt noget, så er det rigtigt, at der mange der har noget at lære. Men hvis opdragelse drejer sig om at videregive gode menneskelige egenskaber som, næstekærlighed, venlighed, tolerance osv. så er staten i hvert fald ikke de rigtige til varetage sådanne interesser.
Hele princippet med gulerod eller straf er komplet latterligt.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
ValkyrieValkyrieSkrevet 26/05-05 15:11 
Well. Jeg har ikke spillet Resident Evil 4 meget, så det er svært at sige, fra mit vedkommende.

Men jeg har aldrig forstået alt det hysteri med GTA. Grand Theft Auto spillene er morsomme hele vejen igennem. Det værste i San Andreas er vel gangsta curssing. Jeg synes at disse spil er fyldt med humor og hjerte. Man kan virkelig føle igennem spillet at det er meningen at det skal være sjovt når man køre den gamle dame ned i en Bus eller tænder ild til politistationen.

Man kan jo spørge - Hvor ville det gå for langt? Hvis de nu lavede en game mechanic som tillod sadistiske henrettelser. Hvis man nu kunne lemlæste sine ofre i spillet når man spillede som en massemorder? eller at man kunne voldtage folk? eller køre folk ned på gaden med dyr eller barnevogne?

Når jeg tænker på disse ting - Så begynder det at sætte tingene i et andet perspektiv. Så ville det egentlig ikke være sjovt mere, men bare rent sygt - Egentlig burde man jo sige det samme om at dræbe. Men jeg tror at fordi at dræbe fjender er en af de mest normale ting i computerspil, også er det bare begyndt at blive ligegyldigt.

Der er faktisk kun et spil som jeg synes virkelig er forstyrende, og som jeg ville fraråde børn 100%, og det er Silent Hill. OMG, de japanere der lavede det spil, er ikke helt normale;)
Well crucify the insincere tonight...
King ChaosKing ChaosSkrevet 26/05-05 16:20, rettet 26/05-05 16:22 
Selvfølgelig er det sjovt for nogen at køre gamle damer ned, sætte ild til politiet og banke ludere. Det har jeg ikke rigtig noget problem med, og Rockstar gør tingene med et grumt glimt i øjet. Men spillene er ikke lavet til børn, de er lavet til voksne som kan se "det sjove". Det er bestemt ikke alle 8-10 årige der kan det. så lad os da skåne dem, mens vi kan. Desværre er mange forældre dårlige til at sætte grænser, nogen gange også for dem selv. Derfor er det da smart at der er VEJLEDENDE aldersgrænser for film og spil. Jeg har aldrig været i tvivl hvad jeg ville tillade mit barn at se. Men den mor eller far som måske er i tvivl, kan få rimelige okay vejledning. Det er da ikke formynderisk. Det er da smart for alle parter. I øvrigt er der da masser af velegnede spil for alle aldersgrupper. Og børn kan få tonsvis af gode spiloplevelser uden vold. Og "Vold & Sex" er da langtfra et kvalitets stempel på alle voksen spil heller ej. Jeg vil da hellere spiller Mario Party end Postal 2, gud fri mig vel!
SumezSumezSkrevet 06/07-05 12:50 
På en tur ind til Roskilde by forleden dag, var jeg inde i EB, hvor de sørme også havde en stand stående med Resident Evil 4. Nu nåede vi ikke at spille særlig meget på det, men den del man så var, omend meget realistisk, ikke slemt i forhold til hvad børn nu om dage er vant til i forbindelse med spil som Grand Theft Auto og Tekken. Hvis der rent faktisk er noget, der kan være skadeligt, synes jeg da det er at det bliver forherliget at slå gamle damer ned, når man har brug for penge, fremfor at forsvare sig mod zombier.
Realistisk vold er almindeligt nu om dage, og hvis man ikke kan klare at se på det, kan man altid kigge væk.

Til gengæld blev jeg virkelig betaget af den flotte grafik i spillet. Det er første gang, jeg har set et 3D-spil, hvor jeg virkelig har tænkt at det var helt utroligt imponerende. Hvis jeg ikke havde en GameCube, havde jeg købt en på stedet. Som Nintendo-fanboy, synes jeg det ville være synd hvis EB blev tvunget til at fjerne et spil, der kan sælge maskinen så effektivt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig