X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gode eBay råd søges...


Svar
ElgenElgenSkrevet 23/05-05 07:19 
Jeg har lige (16/5) vundet en eBay aktion på et arcade pcb.
Omkring shipping osv. skriver gutten der sælger:

-------------------8><-------------------------

Payment to be made within 10 days after auction ends. Winning bidder to contact me within 3 days to make arrangements. I will gladly combine shipping to save you on shipping charges! International bidders will pay more shipping of course! NO CREDIT CARD PAYMENTS, SORRY Thanks, Scott.

-------------------8><-------------------------

Jeg har siden d. 16. sendt ham 5 emails (via eBays mailforwarding, da jeg ikke har hans email), men ikke fået nogen svar, een af dem var den der 'request total from seller'. Da det er første gang jeg køber via eBay, er jeg lidt forsigtig og er derfor ikke meget for sende penge før jeg har hørt fra ham.
Hvad ville I gøre?
Er der nogen der har prøvet lign?
Er der nogen der ved om eBay har regler på dette område?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BlossomBlossomSkrevet 23/05-05 07:29, rettet 23/05-05 07:32 
Når du får vindermailen fra Ebay, står sælgers e-mail altid længere nede af siden.
Jeg har aldrig oplevet andet ihvertfald.

Ang. det med at sende penge, så tag at lade være før du har hørt fra ham.

Ebay har så vidt jeg ved ingen regler omkring det. Sælger bestemmer helt selv hvilke betalingsformer han vil modtage.
Der er dog nogle sælger der er med i Ebay's Buyer protection program hvor man vist er sikret for op til 1000 $

Og accepter ikke vanvittigt høje portopriser.
Hvis det er fra USA så er det faktisk ikke så dyrt at sende som man skulle tro.

Ebays shipping-calculator, som mange sælgere umiddelbart bruger fordi de ikke gider gå ned på deres posthus og spørge er oftest helt hen i vejret.

Eks. Jeg har lige købt en DS pakke.
Sælger prøvede først calculatoren som sagde omkring 35-40 $.
Da jeg så bad ham spørge på posthuset, spurgte han så UPS, som skulle have 80 $.
Da jeg så endelig fik ham gennet hen på hans lokale posthus, endte det med at han fik sendt pakken for 20 $
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
JAAJAASkrevet 23/05-05 16:53 
Jeg har også for nyligt købt en DS på ebay fra USA. Det kostede ham 15$ i porto.

Mht. til din handel, så ville jeg absolut ikke sende ham penge, før du har hørt fra ham på email. Det lyder allerede lidt tvivlsomt. I det hele taget forsøger jeg at undgå auktioner, hvor der ikke kan betales med Paypal.
JuggernautJuggernautSkrevet 23/05-05 16:59 
Lige mine ord. Jeg handler kun med folk som vil have betaling via Paypal. Og jeg er bedøvende ligeglad med det lille gebyr som PP vil have. Det er vores mulighed for at lave en sikker betaling.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ChronoChronoSkrevet 23/05-05 17:05 
Jeg har aldrig kommunikeret med dem jeg har købt noget af. De har haft en eller anden instruktion i hvordan pengene skulle overføres og det har jeg så bare gjort. Det er da gået godt de (få) gange jeg har handlet på ebay.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
silverstarsilverstarSkrevet 23/05-05 17:06 
Som Blossom skriver kan du finde sælgers email hvis du nærlæser den email fra ebay, der fortæller dig at du er winning bidder. Jeg ville ikke sende penge før jeg havde talt med sælger. Jeg vil forresten tilråde at benytte paypal som betalingsmiddel på ebay, man står en hel del bedre, hvis der går ged i handelen og man har brugt paypal/visa (men det kan du nok ikke i denne specifikke handel, siden sælger skriver "no creditcards").

Omkring forsendelsespriser fra USA og andre steder. Det er efterhånden blevet en kedelig standard at opkræve ågerpriser for forsendelse, mange mindre ærlige ebay-sælgere benytter det som et supplement til salgsprisen.
Jeg checker altid det pågældende lands eget postvæsens hjemmeside for at få en ide om den reelle pris.
For usa: www.usps.com
for uk: www.royalmail.com
for aus: www.auspost.com
for can: www.canadapost.com

Forsendelse fra england og usa er forbavsende billigt og pålideligt (7-9-13) med de respektive postvæsener, jeg kunne ikke drømme om at betale ekstra for UPS, FedEx eller andet (med mindre vi taler om meget værdifulde varer). Husk at få det sendt med airmail, seamail er en sej død, det tager ca. 6 uger hvis det går hurtigt...
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 23/05-05 17:12 
Juggernaut>
Jeg handler kun med folk som vil have betaling via Paypal.

I visse lande kan man ikke bruge PayPal, så nogle gange må man gå på kompromis med dit råd, som jeg ellers også selv følger.

Godt tip fra dig Silverstar - ang. at tjekke det lokale postvæsens website.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 24/05-05 13:40 
Tak for alle de gode råd, har stadig ikke hørt fra gutten, håber stadig, men er begyndt at tvivle kraftigt (det var ellers Dark Adventure, øv).
Mht. 'no creditcards' tror jeg han mener, at jeg ikke kan bruge mit creditcard til overføre pengene DIREKTE til ham, for han angiver PP som eneste betalingsform (meget mystisk }:-) )?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
silverstarsilverstarSkrevet 24/05-05 16:27 
Elgen> Jeg har haft en ebay-episode, hvor sælger netop som her skrev at Paypal var eneste accepterede betalingsform, samtidig med at han skrev "no credit cards". Jeg tænkte også som du at det må betyde, at man ikke kan betale direkte med kortet.

Det viste sig i mit tilfælde, at det sælger mente var, at han ikke modtog paypal-betaling hvis dette skete via credit kort. Han accepterede kun, hvis pengene enten stod direkte på paypal-kontoen (hvis du f.eks. modtager betaling fra en anden paypal-konto står pengene direkte på din paypal-konto), eller hvis jeg betalte med paypal via en tilknyttet bankkonto.

Hvis man benytter paypal på denne måde (d.v.s. hvor de trækker beløbet direkte fra din bankkonto, ikke fra credit kort) står man reelt næsten lige så skidt som hvis du havde sendt en money order. Banken giver dig ikke umiddelbart mulighed for at få dine penge tilbage ved denne form for direkte bankbetaling hvis du skulle blive snydt eller der går noget andet galt med handelen. Jeg vil tro det svarer lidt til en bankoverførsel.

I mit tilfælde endte jeg med at overtale sælger til at modtage betalingen via paypal/visa, og alt endte lykkeligt. Jeg forsøgte at tilknytte en bankkonto direkte til paypal, men det lykkedes vist aldrig, og jeg havde en del betænkeligheder ved det, jvf. de ovenstående overvejelser. Håber du finder en løsning på sagen.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
fumfumSkrevet 25/05-05 09:49 
Hvorfor skulle man man som modtager af en paypalbetaling ønske at betalingen ikke var sket via kreditkort -> paypal -> modtager?
Er det ikke fuldstændig ligegyldigt for modtager?
Kan han i det hele taget se, at den bagvedligende betaling er via kreditkort og ikke ikke en konto?

Hvis jeg fik en sådan anmodning på en paypalbetaling, så ville jeg ihvertfald blive meget mistænksom.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
WehnerWehnerSkrevet 25/05-05 10:45 
fum>
Hvorfor skulle man man som modtager af en paypalbetaling ønske at betalingen ikke var sket via kreditkort -> paypal -> modtager?
Er det ikke fuldstændig ligegyldigt for modtager?

Nej, der er faktisk en god grund. Hvis du vil kunne modtage direkte fra kreditkort skal du opgradere din PayPal til [kan ikke huske navn] hvorefter der kommer gebyr på alle betalinger, du modtager. Nogle vil hellere beholde deres PayPal gebyrfri.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
fumfumSkrevet 25/05-05 21:53 
Ahh, det lyder jo lidt logisk. Har kun brugt min paypal til betalinger.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
ElgenElgenSkrevet 26/05-05 11:25 
Seneste nyt:
Fik en mail fra gutten i går hvor han undskylder den lange svartid med at hans internetforbindelse har været nede.
Han virker meget tilforladelig og skriver videre at han godt kan tage imod creditcards gennem PP.
Så det lysner; har nu sendt penge og venter nu blot på pakken.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig