X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Analoge knapper.... Hvorfor?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 10/05-05 09:56 
Da jeg hørte om gamecubens analog knapper første gang, tænkte jeg at det da lød det interessant, og at der var muligheder i det.

Indtil videre syntes jeg at de "skulder-analogknapper" er mere til gene end til gavn. De er meget irriterende at bruge i skydespil så som timesplitters, det virker løst og upræcist, jeg fortrækker tilhver en tid en "klik knap"

Pointen med analog knapper er jo, at man i f.eks. et bilspil skal kunne bestemme hastigheden mere præcist, men hvor mange bruger egentligt det?

Jeg har ikke mødt noget spil endnu hvor analog knapperne gør gavn. I baldurs gate til ps2 skal man som ranger holde en knap halvt nede for at sigte med bue og pil, og klikke helt i bund for at skyde, det er godt nok dårligt arrangeret og det virker ad H til.

Hvad er pointen i de analog knapper? bortset fra at være irriterende i first person shooters?
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 10/05-05 10:43 
Jeg syntes analog "flippers" (som Xbox og GC bruger) er en stor fordel i bilspil. Men i andre spil (shooters, platformers, evt.) er de til gene. Dual shock's analog knapper er fede syntes jeg til de fleste spil, men langt fra så præcise som rigtige analog "flippers" i bilspil.
HankyHankySkrevet 10/05-05 10:47 
Jeg har brugt det meget i spil som RalliSport Challenge 2 og TOCA 2 til X-Box.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KalicolaKalicolaSkrevet 10/05-05 11:30 
ok, lyder måske som om at jeg spiller de forkerte bilspil. I burnout er det jo enten fuld speed eller fuld stop :D

Men vi kommer ikke uden om at det er ret så uheldigt til fps'ers
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 10/05-05 12:12, rettet 10/05-05 12:13 
Ja, i en arcade racer som Burnout har man ikke den store brug for analog knapper... men i mere "seriøse" racers som PGR2, Colin McRae, Race Driver 2, osv osv. ville jeg nødig undvære det.

Helt enig i at det er trals i FPS'er.
JAAJAASkrevet 10/05-05 13:44, rettet 10/05-05 13:46 
Metal Gear Solid 3 er et præmieeksempel på, hvordan man kan bruge analoge knapper efter min mening. Det fungerede fint for mig at holde halvt nede for at sigte.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-05 13:57 
Groft sagt er det jo også bare udviklerne, der kan udnytte knapperne ordentligt.

Som eks. at slå analogfølsomheden fra på triggers eller knapper.

Det virker jo fint i Halo at skyde med triggers.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 10/05-05 14:12 
JAA>
Metal Gear Solid 3 er et præmieeksempel på, hvordan man kan bruge analoge knapper efter min mening. Det fungerede fint for mig at holde halvt nede for at sigte.

Men det er jo også et helt andet koncept end GC og Xboxens "trykluftsknapper".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 10/05-05 14:13 
Kører altid bilspil med fuld skrue eller intet :-)
PS2 "analog" skulder knapperne er noget lort efter min mening, når paded er blevet slidt skal man fandme klemme til før end at den er i bund, kan ikke bruges efter min mening. Xbox paded(s paded)er klart det bedste til alle spil(på nær beat´em up one on one), synes bestemt de andre har noget at lære der.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
JAAJAASkrevet 10/05-05 14:34, rettet 10/05-05 14:34 
Sumez>
Men det er jo også et helt andet koncept end GC og Xboxens "trykluftsknapper".

Jo, men emnestarteren nævnte selv eksemplet med Baldur's Gate til PS2 i sit første indlæg, så der må være tale om analoge knapper i alle former.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-05 14:42, rettet 10/05-05 14:44 
JAA>
Metal Gear Solid 3 er et præmieeksempel på, hvordan man kan bruge analoge knapper efter min mening. Det fungerede fint for mig at holde halvt nede for at sigte.

Hvis det funker på samme måde som i 2eren, med at man skulle holde [] halvt nede for at sigte. Så er det da så godt som umuligt. Når man befinder sig i en presset situation kan man umuligt holde knappen halvt nede i længere tid.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DeluxScanDeluxScanSkrevet 10/05-05 17:14, rettet 10/05-05 17:19 
Analoge knapper er sendt fra helvede - dette emne har allerede været oppe at vende utallige gange, men for lige at understrege min mening endnu en gang:
Det gør SERIØST ondt at køre Gran Turismo eller RalliSport og hele tiden skulle sørge for at presse knappen 100% ned for at opretholde fuld gas. Det er SÅ lamt!
Ja, man kan bare bruge triggerne (På Xbox, i hvert fald) men jeg foretrækker at bremse og give gas på 'den gamle facon', og jeg er ved at brække mig over de analoge knapper. Specielt den gamle Xbox controller med analog ABXY gør ONDT at spille bilspil på i længere tid - og flere timer efter har man en vildt øm tommel med et mærke efter X-knappen, der er blevet holdt inde med fuldt kraft i timevis.
Det gør det meget mere anstrengende f.eks. at sætte rekoder, hvor enhver lille fejl tæller. Kommer man til at køre med 80% gas i bare 2 sekunder, så er det om igen
... Belastende!

Ældre analog-knap tråd - incl. dRxL's analsex-sammenligning
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JmogJmogSkrevet 10/05-05 17:33 
Er der bilspil til Xbox, der ikke bruger triggerne?
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 10/05-05 17:42 
Det kan man jo sætte op som man har lyst til så i princippet kan man vel med de fleste!
I win, you loose
HankyHankySkrevet 10/05-05 17:58 
Jeg synes fx. at lige præcis i RSC2, er det en rigtig nyttig funktion. Havde jeg ikke muligheden for at køre med halv-speeder i diverse sving (lidt svært at forklare, men det er den metode jeg tager et sving på), kunne jeg ikke tage samme bane-tid, som hvis jeg kun havde muligheden for off/on speed.

Analoge knapper eller ej, så deler jeg ikke samme mening som DeluxScan...
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/05-05 18:43 
DeluxScan>
Specielt den gamle Xbox controller med analog ABXY gør ONDT at spille bilspil på i længere tid - og flere timer efter har man en vildt øm tommel med et mærke efter X-knappen, der er blevet holdt inde med fuldt kraft i timevis.

Du ved jo nok, at det er usundt at spille i mange timer i træk. Du skal mindst holde 10 minutters pause hver time, siger de kloge ergonomifolk. Ellers er du selv ude om det. Ingen erstatning ved forkert brug :-)
JAAJAASkrevet 10/05-05 19:06 
Konsolkongen>Hvis det funker på samme måde som i 2eren, med at man skulle holde [] halvt nede for at sigte. Så er det da så godt som umuligt. Når man befinder sig i en presset situation kan man umuligt holde knappen halvt nede i længere tid.

Det bliver brugt i flere sammenhæng, men også på den måde, ja. Jeg synes det er fremragende. Ingen problemer her. I racerspil, hvor man skal side og mase knappen ned for at være sikker på 100% fart, er det til gengæld komplet til grin.
RJKRJKSkrevet 10/05-05 19:27 
Men det er vel spillenes udnyttelse af analog-funktionen og ikke selve analog-funktionen, der er problemet. Der er jo ingen der siger, at 100% tryk skal svare til 100% gas. Jeg ville da indføre en ordentlig "buffer", så man netop ikke tvinges til at hamre i knapperne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-05 19:33 
JAA: En af mine venner siger også at det funker fint i MGS3. Det er nok bare hos mig det går galt...
Spiller nu: Phantasy Star IV
DeluxScanDeluxScanSkrevet 10/05-05 20:11 
Det er jo ikke til at vide, hvor stor denne buffer er - med mindre man kan læse på skærmen, om man giver fuld gas. Derfor må man trykke hårdt - helst hårdere end nødvendigt for at være sikker.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JAAJAASkrevet 11/05-05 06:49, rettet 12/05-05 00:24 
RJK: Præcis. Mange racerspil har også en sådan buffer, og så er der ingen større problemer.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-05 16:08, rettet 11/05-05 17:38 
En analog knap skal altid trykkes hårdere ned end en digital, og det bliver belastende i længden - uanset hvor stor en buffer der så måtte være.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SeventhSunSeventhSunSkrevet 11/05-05 16:41 
Det lyder lidt som om, at du har besluttet dig for at hade analoge knapper - og du ignorerer så at du har mulighed for at gøre tingene lettere for dig selv.

I de fleste nye bilspil, kan man jo netop ikke bare køre med on/off gas - ikke hvis man vil vinde i hvert fald.

Kan man ikke lide at bruge triggers som speeder/bremse, kan man jo i eks. PGR vælge at bruge højre analog stick i stedet.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-05 17:46, rettet 11/05-05 17:47 
Jeg beslutter mig ikke for noget - det er jo ikke Okotta det her. Jeg foretrækker ABXY-knapper, så dem kører jeg med. Fair nok at andre kan bruge andet, men det kan jeg ikke, hvis jeg vil køre længe og optimalt.
On/off gas har tager mig fint igennem GT3 og GT4 med mit gamle PSX-pad, så det er skam muligt - og det er vel helt og holdent op til ens kørestil, om man kan kontrollere det.

Jeg mener, at vandringen på en lille analog knap er alt, alt for lille til at kunne bruges til noget fornuftigt - i hvert fald i bilspil. Triggere eller deciderede analog-stick er meget bedre, men knapper skal være digitale. Knapper er jo til for to ting: At være tændt eller slukket - ikke noget imellem. Til folk der foretrækker den slags er der som sagt triggers og sticks.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
APHAPHSkrevet 11/05-05 19:10 
Enig DeluxScan. Jeg har nu heller aldrig rigtig kunne se fornuften i at ABXY knapperne er trykfølsomme. Knappernes vandringen er alt for lille, til at man kan gøre brug af det.

Triggers derimod skal selvfølgelig være analog...
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
JAAJAASkrevet 11/05-05 20:40, rettet 12/05-05 00:25 
Jeg må stille mig enig med DeluxScan. Analoge knapper i racerspil er en gene, men buffer hjælper.
HeroldHeroldSkrevet 11/05-05 20:55 
Jeg har ellers tit været ude for at den analoge brug af knappen har været en fordel i de få bilspil, jeg er blevet tvunget til at spille. Og jeg foretrækker da helt klart analoge controls frem for digitale. Det er rart med en styring, der rent faktisk registrerer hvad jeg gør ved knappen. Ville jeg have on/off switches, ville jeg sætte mig over til en lyskontakt.

At man _kan_ køre racerspil med digitale knapper betyder iøvrigt ikke at det er bedre :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JAAJAASkrevet 11/05-05 23:05 
Vi må nok konkludere, at det er et spørgsmål om smag og behag.
HankyHankySkrevet 11/05-05 23:23 
Helt sikkert :)
Jeg har det på samme måde som Herold...
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 12/05-05 05:23 
Herold>
At man _kan_ køre racerspil med digitale knapper betyder iøvrigt ikke at det er bedre :P

Det samme gælder analoge knapper ;)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 12/05-05 09:39 
Der er da nogle ting, som analoge knapper kan bruges til. Jeg synes f.eks det er meget praktisk at man i Metal Gear Solid 2, kan sigte ved at holde knappen nede, skyde ved at slippe knappen hurtigt, men undgå at skyde ved at slippe knappen langsomt. Hvorimod man i The Twin Snakes skal holde en anden knap nede, og så slippe skydeknappen, for ikke at skyde. Men det er så også det eneste tilfælde jeg kan komme i tanke om.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 12/05-05 16:32 
MGS er jo ikke et bilspil, som er den genre kritikken hovedsageligt går på.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 12/05-05 16:51 
Men nu er topic'et jo heller ikke dedikeret til bilspil, men analoge knapper generelt :/
KalicolaKalicolaSkrevet 12/05-05 16:59 
Nej kritiken går IKKE på bilspil. Bilspil er da det eneste jeg kan forstille mig at analogknapper kan bruges til. Det er i ALLE andre former for spil, at knapperne er irriterende
For The Love Of The Game
DeluxScanDeluxScanSkrevet 12/05-05 20:04 
For mig udgør deciderede analoge knapper (Ikke triggers eller sticks) kun et problem i bilspil.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TLTLSkrevet 13/05-05 08:15 
Jeg syntes ikke at analoge knapper er et "problem". Men det er da lidt irriterende i starten, især i MGS2:SOL (Lige i det spil er det et spørgsmål om finesse og en ekstra udfordring som jeg byder velkommen). I GT4 virker det, for mig, rigtig fint. Jeg forstår ikke dem som kan få ondt i fingrene af at holde knappen i bund, enten er det en meget slidt controller hvor knappen nærmest skal boltes før den reagerer (køb en ny controller), eller også er personen pjævset :p.

Hvis du har tunet din bil til max., har sports-tyres på og ingen tracktion-control bliver du nærmest nød til at accelerere og bremse med ned til 50% nogle steder... Men dette er ikke ret nemt, nok umuligt at gøre så jeg ville også sige at til dét formål er intervallet for lille, det er ikke til at styre det ordenligt.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig