X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

HDTV?


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/05-05 11:00 
Især Microsofts målsætning om at næste generation skal understøtte High Definition med ALLE spil, har givet mig løst til at opgradere mit TV.

Og nå ja - så hørte jeg en lille fugl synge om, at man kan software modde sin PAL Xbox til at vise HD.


Men er der nogen, der har et overblik over hvad man skal gå efter?
Der er noget med kontrasten - hvad er minimum hvis man vil spille?
Hvad med indgangene?

Umddelbart skal det ikke være meget større end 32", og jeg vil helst ikke give mere end 15K.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/05-05 11:47, rettet 09/05-05 11:48 
Sørg for at det kan tage progresive signaler.
At det har en opløsning på minimum 1280 x 720.
Og at opdaterings hastigheden er lav. (Personligt ville jeg ikke spille på noget over 12ms)

Gå i en stor bue uden om billig mærker som medion, prosonic osv.
Spiller nu: Phantasy Star IV
PlaykidPlaykidSkrevet 09/05-05 12:00, rettet 09/05-05 12:29 
Man kan så bare håbe på at PAL Xboxe vil understøtte HDTV uden at skulle være moddet, sådan at vi kan få glæde over signalet og spille live samtidigt.
Spiller nu: Halo 3
SqafemrSqafemrSkrevet 09/05-05 12:22, rettet 09/05-05 12:23 
Det der med at undgå de billige mærker forstår jeg ikke helt. Hvis nu det billige (idenne sammenhæng) tv har de rigtige specifikationer. Hvorfor så vælge sony's 16000kr dyre tv istedet for medions 7000kr dyre tv... jeg går ud fra at det er andet en bare mærket man absolut SKAL betaler for?

Jeg har ikke selv personlige erfaringer med fladskærme (hverken som tv eller computerskærm), dog ved jeg hvad klarhed pr pix, kontrastforhold, opdaterings hastighed osv. er.
Så hvad er det egenligt der gør to identiske (ifølge specifikationerne) tv'er forskellige, bare fordi det ene er fra medion og det andet fra sony?
BeanoBeanoSkrevet 09/05-05 12:22, rettet 09/05-05 15:04 
Playkid: Kan man ikke bare skifte til NTSC og så deaktivere chippen bagefter for at spille Live?
PlaykidPlaykidSkrevet 09/05-05 12:29 
Det ved jeg ikke, kan man det?
Spiller nu: Halo 3
BeanoBeanoSkrevet 09/05-05 12:55 
Hov... jeg spurgte først :)

Men da et forsøg værd, ved dog ikke om EEPROM indstillingen har noget med regions-check af spil at gøre - ellers bør det så kun virke med regions-frie spil som Halo 2.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/05-05 13:12 
Ifølge Azalon er det muligt at software modde en PAL Xbox (1) til at køre HD - lissom NTSC versionen.

Det er noget med at savegames fra Mech Assault og Splinter Cell kan unlocke NTSC dashboardet, hvor man kan vælge HD.


Grunden til at HD ikke er valgbart på PAL Xboxen normalt, skulle være, at da maskinen blev lanceret i Europa var HD ikke vedtaget som officiel standard eller noget i den stil.

Men det er det nu, så den kommende PAL Xbox 360 burde understøtte HD helt af sig selv.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/05-05 13:30 
Sqafemr: Det er jo smag og behag. Men skal man købe LCD TV som i forvejen er pænt dyre. Så vil jeg da hellere købe kvalli, i stædet for at købe katten i sækken.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Goose FrabaGoose FrabaSkrevet 09/05-05 14:21, rettet 09/05-05 14:22 
Jeg har valgt at bestille en HD projektor, da jeg også ligger stor vægt på at se film. Mindre end 37" lcd fladskærm ville ikke gå an for mig i dag, og der er prisen simpelthen for dyr det næste stykke tid. Plasma kan man jo godt glemme med det samme p.g.a. burn in risiko og lav opløsning ved fornuftige priser.
QQSkrevet 09/05-05 16:09 
Sqafemr>
Det der med at undgå de billige mærker forstår jeg ikke helt.

Især de nævnte mærker MEDION og PROSONIC er forfærdelige... Prisbillige, med de rigtige specs, ja... Men har man som jeg generel erfaring inden for brugen af billigt hardware (alt fra DVD-afspillere til universalfjernbetjeninger) så ved man at det er noget værre plastik-bras. Der opstår alt for ofte fejl og skidtet går ofte hurtigt i stykker...
Men selvfølgelig, det er bare en smagssag (for nogen), men vil du være sikker på kvalitet og garanti for intet bøvl, ja så hold dig fra de billigste mærker... Enkelte af de billige mærker er dog at anbefale, såsom:

DANTAX
PARAMOUNT
SANYO
JVC
PHILIPS
BAZE

Men jeg kan dog også tilføje at du skal holde dig fra:

MEDION
PANAVISION
ELTAX
LUMATRON
UNITED
DENVER
PROSONIC
Jeg kunne tilføje flere, men dem har jeg lykkeligt glemt...
Der er desværre meget bras på markedet, så kig jer godt omkring!
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 09/05-05 16:17 
Heh, Philips er vist ikke glade for at stå i den sammenhæng ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/05-05 16:37 
Vil lige tilføje at jeg har haft forholdsvis gode erfaringer med Prosonic. Mit 26" fjernsyn som jeg har haft siden jeg var 14 (hvilket vil sige at det er 5 år gammelt), har på intet tidspunkt haft brug for en reperation eller lignende.

Dog er lysforholdet på skærmen, blevet dårlig her på det sidste.

Har tænkt mig at bestille et Hugson 27" LCD fjernsyn kommer fra HiFi-Klubben (link). Er der nogle der har erfaringer med Hugoson?

HUGOSON 2713 LCD TV!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 09/05-05 16:58 
27" er lige lille nok for et WS TV efter min mening...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 09/05-05 18:32, rettet 09/05-05 18:38 
SeventhSun> (og til andre interesserede)
Tjek denne Samsung LCD skærm: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=137216
- selvom Samsung's klassetrin kan diskuteres (billig eller ej), kan man ik se bort fra at de i deres dyre ende, er med til at udvikle TV der sætter nye grænser, f.eks. er de med til at udvikle (og sælger) HD tv's i USA, og får i bredt omfang god omtale.
Tjek også denne norske test af en stak LCD og Plasma skærme: http://www.dinside.no/php/art.php?id=95133


Sqafemr>
Specifikationer kan være nok så imporende, men hvis ikke tingene er sat sammen på den rigtige måde, og hvis man bruger middelmådige komponenter, så kan du ikke bruge specifikationer til noget. Skidtet skal jo også levere et godt billed at se på.


Nintendo64>
Du bør nok også putte Dantax ned i den nederste gruppe. Dette gælder nok også for Baze, da de ligsom Prosonic/Denver/osv i vidt omfang fungerer som tredjeparts-leverandør.
Og siden hvornår er Philips blevet betragtet som et billigt-mærke?


Speakin' of HD på PAL-Xbox, så var det Jmog der var så flink at gøre mig opmærksom på dette smarte trick: http://www.playright.dk/forumemne.php?id=16183&subid=186507#186507
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 09/05-05 20:42 
Sqafemr>
Så hvad er det egenligt der gør to identiske (ifølge specifikationerne) tv'er forskellige, bare fordi det ene er fra medion og det andet fra sony?

Det kan være mange ting. Udover holdbarheden er det her typiske forskelle:
-Billedstøj
-Lavere lys/kontrast (på trods af ens specifikationer)
-Overdreven edge enhancement
-ghosting

Ting der også er værd at kigge efter, er hvad apparatet accepterer af signaler gennem de forskellige udgange. Det ses nemlig tit, at apparater har én indgang til 480p/1080i og en anden til 480i/576i. Det betyder i praksis, at spil, hvor progressive er en option i selve spillet (oftest PS2), vil tvinge en til at hive kablet ud og sætte det i den anden indgang, når man har valgt progressive. Det er der _rigtig_ mange amerikanere, der er sure over at skulle gøre i GT4.

Hvis budgettet er 15.000 vil jeg i øvrigt anbefale dig at beholde dit gamle TV og købe en projektor til dine HD-ting. For de penge kan du få en rigtig lækker widescreenprojektor med native HD-opløsning. Panasonics AE700 er et glimrende eksempel. Den kører 1280x720 native og har både component og DVI-indgang.
KTCKTCSkrevet 09/05-05 21:46, rettet 09/05-05 21:47 
Azalon>
Speakin' of HD på PAL-Xbox, så var det Jmog der var så flink at gøre mig opmærksom på dette smarte trick: http://www.playright.dk/forumemne.php?id=16183&subid=186507#186507
Husk dog at have min advarsel, som også kan findes i ovennævnte tråd, i baghovedet...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 09/05-05 23:59 
Konsolkongen>
Og at opdaterings hastigheden er lav. (Personligt ville jeg ikke spille på noget over 12ms)

Jeg ved ikke noget om dette, jeg er bare nysgerrig. Hvorfor er er lav bedre end høj? Er det opdateringer af pixels eller halvbileder, helbilleder eller hvad?
soon the world will be one big computer
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-05 00:36 
Det er hvor hurtigt skærmen opdaterer billedet. Større hastighed = mere slør.

Min skærm har 8ms, og jeg kan stadig se slør i 2D spil som sonic og lign.
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 10/05-05 01:12 
Azalon>
Nintendo64>
Du bør nok også putte Dantax ned i den nederste gruppe. Dette gælder nok også for Baze, da de ligsom Prosonic/Denver/osv i vidt omfang fungerer som tredjeparts-leverandør.
Og siden hvornår er Philips blevet betragtet som et billigt-mærke?

Med hensyn til Dantax og Baze taler jeg bare ud fra egne erfaringer. Der er sikkert andre der har haft problemer med disse. Rigtigt at disse mærker hører til i gruppen Prosonic-Denver osv, da de ligner hinanden på mange punkter. Dog har jeg bare lidt bedre erfaringer med netop disse to, men som sagt, kun egne erfaringer.

Var også selv lidt i tvivl om JVC og Philips kunne betegnes som billig-mærker, da disse ofte når kvalitet på højde med blandt andre SONY. Af en eller anden grund er disse alligevel bare billige, især set i forhold til kvaliteten!
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-05 01:32 
SANYO er bestemt heller ikke dårligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 10/05-05 01:40 
Slet ikke! Men billigt!
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 10/05-05 05:19 
Nintendo64>
Var også selv lidt i tvivl om JVC og Philips kunne betegnes som billig-mærker, da disse ofte når kvalitet på højde med blandt andre SONY. Af en eller anden grund er disse alligevel bare billige, især set i forhold til kvaliteten!

Man får da næsten ikke noget bedre end Philips?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
QQSkrevet 10/05-05 11:41 
Har selv et lækkert 28" Philips, der kun kostede 2k...
Philips ER blandt de bedste mærker! Bare også billigt... Nice...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SephirothSephirothSkrevet 26/07-05 13:44 
timmy the monkey>
Har tænkt mig at bestille et Hugson 27" LCD fjernsyn kommer fra HiFi-Klubben (link). Er der nogle der har erfaringer med Hugoson?

Gammel tråd ja, men er gået hen og er blevet lidt lun på at få købt mig et HDTV, når Xbox 360 kommer og vil ikke give meget mere end de 7-8000, som dette tv koster. - Tv'et skal selvfølgelig være klar til HDTV-signalet, når det engang får sit gennembrud på de danske tv-kanaler.

Anre tv'er, der kan anbefales til en nogenlunde pris?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
RonaldoRonaldoSkrevet 26/07-05 16:50, rettet 26/07-05 17:33 
Der er mange lcd/plasma fjernsyn på det europæiske markede som ikke understøtter det nødvendige.

Hvis man vil være på den sikre side så kig efter ordene "HD Ready" på mærkater eller i reklame oplysninger.

Hvis fjernsynet ikke understøtter min. 720p og 1080i så find et andet. Tjek også indgangene. HDMI er standarden nu, og det bliver understøttet af både X360 og PS3.

Det er ikke muligt at få fuld udbytte af sådan en skærm endnu. Selvfølgelig kan de benyttes på skrivebordet og hvis man har importeret kan man få en forsmag. Jeg siger vent med at køb før maskinerne er her. Spar penge op nu og køb det kontant til den tid. Der bliver hele tiden produceret mere avanceret, billigere og bedre modeller.
BeanoBeanoSkrevet 26/07-05 17:21, rettet 26/07-05 17:59 
Ronaldo>
HDMI er standarden nu, og det bliver understøttet af både X360 og PS3.

Er du sikker på at X360 understøtter HDMI?
Mener at progressive/HDTV opløsningerne kun er via component og at der ikke bliver support for HDMI... eller?
SephirothSephirothSkrevet 26/07-05 17:25 
HDTV'er kan vel osse modtage det almindelige TV-signal? Har ingen forstand på det...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
BeanoBeanoSkrevet 26/07-05 17:26 
ja selvfølgeligt
RonaldoRonaldoSkrevet 26/07-05 17:47 
Beano>
Er du sikker på at X360 understøtter HDMI ?
Mener at progressive/HDTV opløsningerne kun er via component og at der ikke bliver support for HDMI... eller ?

X360 har kun én udgang til video. Jeg er ret sikker på at Microsoft vil udgive div. kabler til både HDMI og DVI.

PS3 har to HDMI udgange.
BeanoBeanoSkrevet 26/07-05 17:48 
Ronaldo>
X360 har kun én udgang til video. Jeg er ret sikker på at Microsoft vil udgive div. kabler til både HDMI og DVI.

ja, men hvis (!) den er analog er det "lidt" svært at få HDMI ud ;)
DommergaardDommergaardSkrevet 26/07-05 17:57 
Læs evt. denne artikel på Gamespot...

HDTVs for under $1000
RonaldoRonaldoSkrevet 26/07-05 19:00 
Beano>
ja, men hvis (!) den er analog er det "lidt" svært at få HDMI ud ;)

GameCube har en digital video udgang. Der er vel intet argument for at Microsoft skulle udelade det.

Selvom Xbox'en ikke skulle understøtte HDMI, så vil største delen af alle fremtidige HD kompatible enheder gøre det.
BeanoBeanoSkrevet 26/07-05 20:36, rettet 27/07-05 01:11 
Ronaldo>
GameCube har en digital video udgang.

Har den?
Kan man tage HDMI eller DVI ud af en GC?
QQSkrevet 26/07-05 21:03 
Udgangen ligner mistænkeligt meget en HDMI udgang, men jeg ved ikke om det er en...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 26/07-05 23:42 
Det er en digital udgang, og hvis Nintendo havde lavet et DVI-kabel, ville det kunne bruges i den. Det har de imidlertid ikke.

Gamecube componentkablet indeholder en chip, der får Gamecuben til at outputte et analogt signal gennem udgangen.
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 27/07-05 11:39 
skal man have det der HDTV :S
SephirothSephirothSkrevet 27/07-05 13:29 
Endnu et n00b spørgsmål: Når jeg ser disse HDTV'er blive udstillet i diverse elektronikbutikker, ser jeg ærlig talt ikke den store forskel. Er det fordi, at dagens dvd-afspillere og tv-signal ikke udnytter skærmens mange pixels?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
BeanoBeanoSkrevet 27/07-05 14:02, rettet 27/07-05 14:03 
ja - og alt for ofte tilslutter forretningerne billige DVD afspillere, sætter det op forkert eller bruger ringe/billige kabler så billedet ligner lort.
SephirothSephirothSkrevet 27/07-05 14:10, rettet 27/07-05 14:11 
Ja, det ser ikke for fedt ud i forretningerne, bortset fra, at filmene vises på et lækkert tv. Tak for svaret! Next-gen konsollerne og det fremtidige tv-signal udnytter vel hver enkelt pixel.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig