X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Salget af Rare, Nintendos største fejl?


Svar
QQSkrevet 06/05-05 23:42 
Sidder lige og får et overblik over min efterhånden godt udrustede N64-samling, samtidig med at jeg er på jagt efter nye GC-spil til samlingen. Men jeg synes ikke at finde mange af GC-titlerne særligt interessante, i forhold til den store mængde af fede N64-titler...
I min N64-samling udgør Rare den største del af andenpartsudvikler-spillene, og de er klassikere allesammen, såsom:

Donkey Kong 64
Diddy Kong Racing
GoldenEye 007
Perfect Dark
Banjo Kazooie (er desværre ikke den lykkelige ejer af Banjo-Tooie)
og selvfølgelig Conker's bad Fur Day

Denne masse af store titler til 64'eren synes tilsvarende at mangle til GC'en. Der er klart mange fede titler til GC, men jeg savner nu engang Rare. Syntes at Rares spilstil passede perfekt til Nintendo...

Er jeg bare en ynkelig Nintendo/Rare-fan der savner de fede Rare-titler, eller er der hold i at Nintendo ikke burde have solgt Rare til Microsoft dengang?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SumezSumezSkrevet 06/05-05 23:49 
Man kan jo evt. se sådan på det at Rare ikke har lavet ét godt spil siden salget.
De har i det hele taget ikke leveret noge vildt i denne generation. Måske var salget ikke så dumt endda.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 06/05-05 23:50 
Hvis Rare havde kunnet levere samme omgang kvalitet i denne generation, så havde vi nok set det på Xbox. Rare ligger lidt stille og lader op til næste generation. Først når den kommer, får vi svar på dit spørgsmål, der har været stillet mange gange før...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
QQSkrevet 07/05-05 00:49 
Kunne Rare måske have skabt andre og måske endda bedre resultater med Nintendo på GC end med Microsoft på Xbox?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
ValkyrieValkyrieSkrevet 07/05-05 01:05 
Er Starfox Adventures ikke et et bevis på at det ikke var tilfældet?:O
Well crucify the insincere tonight...
JoachimMAJoachimMASkrevet 07/05-05 01:09 
Nintendo's største fejl?

Lige siden salget har Rare vist et alt andet end imponererende arbejde. Vi har endnu ikke, her 3 år efter salget, set noget som helst kvalitet fra firmaet. Der er en masse hype omkring PDZ, men vi ved reelt ikke hvad spillet handler om.

Jeg vil snarere kalde det for Nintendo's klogeste økonomiske disposition nogensinde. Nintendo fik skræmmende mange penge for Rare ifht. hvad jeg personligt mener er markedsværdien i dag. Personligt tvivler jeg meget på at Rare kan komme op på samme niveau som de var i N64 æraen.
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
JAAJAASkrevet 07/05-05 03:54 
Alt taget i betragtning hælder jeg også stærkt til den side, at salget af Rare var en helt igennem fornuftig beslutning.
SumezSumezSkrevet 07/05-05 04:42 
Der er vist også ret mange af de mest betydelige personer hos Rare, der har forladt firmaet, men jeg har ikke helt styr på hvem det drejer sig om..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 07/05-05 07:37, rettet 07/05-05 08:32 
Jf. nedenstående link og tidligere diskussion, bliver jeg nødt til at spørge hvorfor folk er så forhippede på at pointere at Rares skift fra Nintendo til Microsoft nødvendigvis er en dårlig ting for branchen?

Det har højst sandsynligt været et hårdt slag for Nintendo, et OK skift for Rare og ikke mindst et velovervejet køb fra Microsofts side.

Jeg er langtfra rabiat Rare-fanboy, og vil på ingen måde forsvare hverken Nintendo, Microsoft eller Rares handlinger, men jeg synes godt nok folk er en anelse for tidligt fremme i skoene med domsafsigelsen.

Tidl. diskussion vedr. Rare
King ChaosKing ChaosSkrevet 07/05-05 08:53 
Jeg er helt enig med Joachim. Og det viser igen at Nintendo har forretningsmæssig tæft. Jeg tror at MS var så forhippede på at få et "killer" spillefirma mere, at de bare hev den store pung frem. Men selvom Rare har skuffet i denne generation (Mr Pants ser ud til at være deres bedste) , har MS åbenbart tillid til at de kommer stærkt igen i næste generation. Så må vi jo se.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/05-05 09:12 
Det er jo ikke fordi Microsoft ikke har råd til at underholde hele Rare-staben med løn i 3 år, mens de bare går og får nye idéer og lader op til en række titler til Xbox 2.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 07/05-05 09:27 
King Chaos>
... har MS åbenbart tillid til at de kommer stærkt igen i næste generation. Så må vi jo se.

Jeg tror ikke, vi kommer til at vente til næste generation. Jeg spiller for tiden det nye Conker, og det er virkelig fedt. Ja, det er en remake, men Conker til N64 udkom i slutningen af maskinens levetid, så mon ikke det er begrænset hvor mange der fik spillet det?

Men, det er et remake af et fremragende spil og så vidt jeg kan se indtil videre, er Xbox versionen ikke mindre fremragende - plus at der så også er en multiplayer funktion.

Ellers er jeg enig i, at opkøbet af Rare endnu ikke har båret frugt. Jeg tror dog man overvurderer Nintendo hvis man mener, at de kunne se, at Rare de kommende år ikke ville levere noget af synderlig værdi. Jeg tror, at Nintendo ganske enkelt ikke kunne sige nej til det tilbud MS kom med, fordi de VILLE have det firma.

Men det bliver jo spændende at se, hvad Rare kan levere for Microsoft og som det ser ud lige nu, starter det med Conker: Live & Reloaded.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 07/05-05 09:42, rettet 07/05-05 09:45 
Jeg håber da at Rare har nogle seriøse guldkorn under udvikling - en remake at et gammelt N64 spil (som jeg allerede har spillet) har jeg temmeligt svært ved at se det fantastiske i. Virker famlende at Rare må falde tilbage på et gammelt spil for at få en smule success igen. Ser dog frem til at se det nye Perfect Dark spil selv om mine forventninger er meget lave efter firmaets præstationer igennem de sidste 4-5 år.

Vedr. timing for MS køb af Rare - havde mange af de store kræfter i firmaet ikke allerede forladt skuden inden salget ?
Det var da meget snak om det allerede dengang så vidt jeg husker, så mon ikke Nintendo havde det med inde i deres overvejelser.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 07/05-05 11:16 
Starfox Adventures var baseret på Dinosaur Planet, oprindeligt udviklet til N64 og hurtigt portet til GC - det er ikke fair at bruge denne titel - som Nintendo sikkert trumfede igennem til GC - som målestok.
En ny Banjo-Kazooie fra Rare er alt, hvad jeg venter på.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HeroldHeroldSkrevet 07/05-05 12:05 
Palle Jensen: Da det endelig kom herhjemme, var det vist i meget begrænset oplag, og til en pris på den forkerte side af 800 kroner. Jeg mindes det i hvertfald sådan, så du har nok ret i at det er de færreste (ihvertfald herhjemme) der har prøvet det.

DeluxScan: Hvorfor er det ikke fair? Faktum er jo at Rare faktisk ikke har lavet noget nyt og innovativt i meget, meget lang tid. Det er da rart nok at de kan leve på deres GoldenEye/Banjo-Kazooie/Perfect Dark-titler, men du skal efterhånden være marginalnørd som os for at have hørt om Rare, siden det er så længe siden de har leveret varen... Og det er ikke hos os at pengene ligger.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 07/05-05 12:43 
PalleJensen>
Jeg spiller for tiden det nye Conker, og det er virkelig fedt. Ja, det er en remake, men Conker til N64 udkom i slutningen af maskinens levetid, så mon ikke det er begrænset hvor mange der fik spillet det?

Men, det er et remake af et fremragende spil og så vidt jeg kan se indtil videre, er Xbox versionen ikke mindre fremragende - plus at der så også er en multiplayer funktion.

N64-versionen havde da også multiplayer, og endda rigtig mange forskellige "modes". De var dog mere underholdende i konceptet end i praksis, jeg vil da håbe at Xbox-versionen gør op med det.
Og ja, der er nok ikke så mange, der har spillet originalen, i forhold til hvad den fortjener, men fra MS's synspunkt er det nok lidt sløvt at købe et helt firma, og ikke få andet for det i denne generation end en genudgivelse af et gammelt spil.
Fra forbrugernes synspunkt er det selvfølgelig godt at flere kan få glæde af denne geniale titel, som længe har været en af mine favoritter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 07/05-05 12:55, rettet 07/05-05 12:56 
De fik jo også Grabbed By The Ghoulies. Valgt til "Månedens spil", i følge en masse tv-reklamer, fra en eller anden unavngiven organisation, der sjovt nok altid valgte Microsoft-spil som "månedens bedste" ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 07/05-05 20:25 
GbtG er nu ikke så skidt. Faktisk et af de mere "charmerende" spil jeg har spillet i 2004.
JAAJAASkrevet 07/05-05 20:50 
RJK>Valgt til "Månedens spil", i følge en masse tv-reklamer, fra en eller anden unavngiven organisation, der sjovt nok altid valgte Microsoft-spil som "månedens bedste" ;p

Haha! Er det rigtigt? Blev der bare sagt "Månedens spil!" uden nogen form for kildehenvisning? Det er for grineren :D
RJKRJKSkrevet 07/05-05 21:01 
Noget i den stil. Andre "månedens spil" var RalliSport Challenge (2?) og vist også Chronicles Of Riddick (dengang det var Xbox-eksklusivt).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The BruceThe BruceSkrevet 31/01-06 11:12 
Selvom det er fra en uofficiel Nintendo side, så synes jeg skribenten har fat i meget af det rigtige i nedenstående artikel.

Angående kvaliteten af Rares spil er der godt nok langt mellem snapsene efterhånden, men tror I, at Rare kommer til at leve op til tidligere tiders AAA titler og bare lige skal vænne sig til den nye hardware? ...eller er det som skribenten siger (med så pengestærk en partner som M$ i ryggen og deres forventede talent) noget de for burde have godt styr på på nuværende tidspunkt, hvis det overhovedet skal ske...?

Read on...!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
Michael_Michael_Skrevet 31/01-06 12:33 
Jeg tror de har helt styr på hardware-delen, men mangler desperat nye spildesignere.
Rare skal til at forny sig, og det kan kun gå for langsomt efterhånden.
dRxLdRxLSkrevet 31/01-06 14:26, rettet 31/01-06 14:29 
Leverer Rare ikke det de kan med Kameo? Har de i øvrigt ikke altid været "lidt" overvurderede?
Hvilket vel skyldes at de har haft en platform næsten for sig selv (nintendo 64, til dels Super Nintendo).

Kan man i øvrigt ikke sige det samme i forhold til bungie og xbox? Jeg mener så gode er deres spil jo heller ikke.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SeventhSunSeventhSunSkrevet 31/01-06 14:57 
Det var ret overraskende for mig, at tilmelde mig "the website now known as playright" for et par år siden, og opdage en helt ny verden hvor folk rent faktisk gik op i hvilket firma, der havde lavet et givent Nintendo spil.

Jeg var næsten chokeret over, at man lige frem kunne være fan af en third party spilproducent på dén måde.
Personligt er jeg ikke nået meget længere end til at holde et vågent øje med hvad Blizzard og BioWare lavede.


Og så synes jeg Kameo bliver ret urimeligt kritiseret.
Jeg synes det er noget for kort, men ellers synes jeg det var top underholdning hele vejen igennem.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Bede-xBede-xSkrevet 01/02-06 11:26, rettet 01/02-06 11:27 
dRxL>
Leverer Rare ikke det de kan med Kameo?

Helt sikkert. Det er for Xbox360, hvad Starfox Adventures var for GC. Hvad det så betyder, må være op til den enkelte, men jeg følte mig underholdt af begge spil. Kun det faktum, at Kameo er for lille skuffer, sammenlignet tidligere Rare spil.

Har de i øvrigt ikke altid været "lidt" overvurderede?

Kort og godt: Nej ;)

Kan man i øvrigt ikke sige det samme i forhold til bungie og xbox?

Kan du så lige holde dig på måtten.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig