X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Er legen stadig god?


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 04/05-05 22:40 
(copy/paste og forkortede)

Helt personligt, så er det mit indtryk at omgangstonen har ændrede sig en lille smule blandt interesserede og handlende på nettet. Måske er det bare mig der har været uheldig et par gange for nylige, men jeg er f.eks. træt af at modtage truende e-mails angående en handel hvor vedkommende føler sig snydt og bedraget angående portoen på spil jeg har sendt af sted – og her snakker vi altså om et etcifret kronebeløb.

På et bredere perspektiv, så er det som om retro miljøet på Internettet er gået lidt i dvale.

Som mange andre, var det en stor oplevelse for mig, da jeg på Internettet opdagede hvor mange mennesker der rundt omkring delt i min interesse for ældre Sega spil. Jeg tænker tilbage til den jeg personligt først for alvor fik adgang til nettet hjemmefra i ’97, og det følgende år blev fascineret af websider, som den der nu hedder alexkidd.com. De næste par år gik det kun fremad, hvad der angår retro websider, og jeg begyndte selv at samle. Men det er som webside efter webside enten har lukkede, eller lider af en total mangel på opdateringer. Det er nok en kendsgerning at der kun er begrænsede mængde af nyt stof der kan ”skabes” om retro spil på nettet, og det er nok resultat heraf vi ser, når denne stagnation er så udpræget som den synes at være i dag.

I virkeligheden, så har de fleste folk som oplevet spillene ved deres udgivelse for længst indfundet sig i det retro spil miljø der er på nettet, og derfor kommer der sjælene nye til. Nye (og sandsynligvis også yngre) er naturligvis meget velkommen, men folk der har opvokset som en del PlayStation generationen har ofte (og forståeligt nok) en anden og mere løs tilknytningsforhold til retro spillene.

Hele smøren
Lunch is for wimps.
JmogJmogSkrevet 04/05-05 23:25 
jeg er f.eks. træt af at modtage truende e-mails angående en handel hvor vedkommende føler sig snydt og bedraget angående portoen på spil jeg har sendt af sted – og her snakker vi altså om et etcifret kronebeløb.

Hvis de er utilfredse med portoen, må de da sige det, inden de betaler. Ellers kan du jo kun gå udfra, at de ingen protester har.
RJKRJKSkrevet 04/05-05 23:35, rettet 04/05-05 23:35 
Personligt irriterer det mig, når en sælger ikke er korrekt omkring portoen. Jeg mistænker nogle QXL-sælgere for at pumpe portopriserne op, når man vinder noget billigt - og så modtager man varen, og så er der ikke nær så meget porto på, som man har betalt for. Det er jo reelt svindel, og jeg har et par gange krævet de penge tilbage, når der så også var andre problemer.

Ellers har jeg ikke oplevet en hårdere tone eller dalende interesse. Jeg synes tvært om at der er en klar øget interesse for retrospil. Da jeg begyndte at samle kunne man jævnligt finde pakker, hvor der var gode spil i blandt, til forholdsvis lave priser. Min samling er i væsentlig del baseret på at købe den slags pakker fra Den Blå Avis. Det tror jeg ikke, at jeg ville kunne i dag. Der er ikke så meget til salg, og det, der er, er dyrere. Især Super Nintendo er voldsomt meget dyrere end for nogle år siden. Det er år siden jeg har set Square-spil til SNES til salg i "pakker" herhjemme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/05-05 00:06 
Hvis man har et Squarespil (som med undtagelse af Secret of Mana helt sikkert er import), er man nok også lidt mere bevist om spillenes værdi. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/05-05 00:11 
Måske, men derfor gik de altså stadig noget billgere for et par år siden ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/05-05 16:09 
Det er meget almindeligt at kræve lidt ekstra i porto.
Den primære, og mest forsvarlige grund, er nok at man også lige skal købe pakke eller kuvert. En boblekuvert fra PostDanmark koster alligevel mindst 5kr.
Men jeg tror også at mange af de butikker, der tager standardpriser på f.eks. eBay, bruger det for at få deres varer til at se billigere ud. Jeg har ikke tjekket mærkerne på mine varer fra Hit-Japan, men jeg har dem i hvert fald mistænkt (men det er billigt alligevel). Jeg tjekkede i hvert fald en forsendelse, jeg fik for nyligt, som stod til $21, selvom jeg havde betalt dem $29 for forsendelsen.

Men når forsendelsesomkostningerne står nævnt i auktionen, kan man vel ikke tillade sig at klage.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 05/05-05 16:18, rettet 05/05-05 16:19 
Ikke hvis der står, hvad det er man betaler for. Så længe det bare er nogle dollars ekstra, som jeg mener det oftest er med Hit-Japan og lignende, så er det OK.

Engang betalte jeg dog $25 i forsendelse for en lidt mindre ting (ikke spilrelateret), hvor jeg naturligvis regnede med jeg fik EMS for den pris. Det var dog absolut billigste form for airmail, uden nogen form for registrering eller forsikring. Det var naturligvis utilfredsstillende, at der stod $6 (eller mindre) på brevet, når man havde betalt næsten $20 mere. Det er ikke den måde, man skal tjene pengene på! Så må man bruge BIN eller reservepriser, hvis man ikke tjener nok på de ting man sælger. I det mindste var der ikke brugt "jordpost"...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
scavengerscavengerSkrevet 06/05-05 21:11 
Desværre er det sådan, at den største auktion på nettet (eBay) overhovedet ikke gider beskæftige sig med klager/tvister omkring porto. Jeg har prøvet at give negativ feedback på eBay p.gr.a. en vild overporto. Den blev ganske enkelt slettet af moderatorerne. Måske derfor er det så blevet en gængs holdning hos mange sælgere overalt på nettet, at portoen er en slags elastik som man kan presse prisen op på for billige varer/for lave bud med. Det er en meget kedelig tendens der ødelægger nethandelen og skaber mistillid mellem køber og sælger. Det er så moderne at lave websider hvor man kan rapportere alt muligt, måske var det en idé med en slags opslagstavle hvor man kunne rapportere sælgere med dårlig moral omkring porto?
Nemo me impune lacessit
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig