X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Digital AV Output på GC?


Svar
QQSkrevet 03/05-05 22:54 
Hvad er Digital AV udgangen på GC'en til?
Har hørt noget om at det er det der bruges i USA, men mere har jeg heller ikke hørt...
Kunne det ikke umiddelbart lyde som noget der gav et bedre billede eller lignende, et bedre output end det analoge?
Og er det værd at udnytte?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 03/05-05 22:57 
Component udgang. Har normalt kun relevans i USA.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
QQSkrevet 03/05-05 23:05 
Men hvis man nu har en projektor eller lignende med component indgang, ville det så ikke være værd at overveje?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RuneSPRuneSPSkrevet 03/05-05 23:17 
Husk på at det kun er NTSC spil som supporterer progressive scan! og det er heller ikke alle spil, men de fleste af Nintendos egne gør i hvert fald.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/05-05 23:25 
Nintendo64>
Men hvis man nu har en projektor eller lignende med component indgang, ville det så ikke være værd at overveje?

Jo da, Component (YUV / YPbPr) er principelt bedre end RGB, så det er værd at investere i.

Den digitale udgang giver også mulighed for RGB hvis man har en NTSC cube. Og man kan få kabler med D-terminal, som skulle være digital video, men i virkeligheden er nært beslægtiget med analogt component-signal.
Og hvis man er virkelig nørdet, og laver sin egen konverter, kan man også få digital lyd-udgang.
(se denne LANGE tråd for detaljer: http://atarilabs.com/cgi-bin/UltraBoard/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=11&TID=942&SID=3203 )
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KalicolaKalicolaSkrevet 03/05-05 23:25 
Lige et andet spørgsmål i samme kategori.

Kan man få et digital kabel-ting til cuben (tilsvarende den til x-box) hvor der er separate stik til recieveren.

Lige nu bruger jeg er rgb kabel (scart) som går ind i tv'et, som så sidder til surrounden. Problemet er, at når nintendoen går gennem tv'et og derefter til recieveren, så opnår jeg max pro logic 2 surround. Når x-boxen kører direkte til recieveren, spytter den det ud i digital.

Jeg ved ikke om nintendos lyd bliver bedre hvis den kører direkte til recieveren.

RJK det er sikkert noget du ved en masse om :)
For The Love Of The Game
QQSkrevet 03/05-05 23:26 
Øv... Snyd at Europa altid skal have de værste ting...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
QQSkrevet 03/05-05 23:31 
RuneSP>
Husk på at det kun er NTSC spil som supporterer progressive scan! og det er heller ikke alle spil, men de fleste af Nintendos egne gør i hvert fald.

Vil det sige at jeg ikke kan spille mine PAL spil på min PAL GameCube gennem Component?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 03/05-05 23:32 
Darknon>
RJK det er sikkert noget du ved en masse om :)

Jeg ved at du ikke opnår mere eller bedre end Pro Logic II uanset hvad du gør indenfor rimelighedens grænser. Xbox og PS2 har digital lydudgang, det har GameCube ikke - hvortil man ikke kan sige så meget andet end... Typisk dum Nintendo-hardware beslutning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/05-05 23:34 
Nintendo64>
Vil det sige at jeg ikke kan spille mine PAL spil på min PAL GameCube gennem Component?

Du vinder ikke noget nævneværdigt ved at bruge component fremfor RGB, hvis du ikke får progressive scan med. Hvis du gør, er det tilgengæld også noget helt andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
QQSkrevet 03/05-05 23:37 
Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad er Progressive Scan? Har hørt det ekstremt mange gange før, men har aldrig lige fundet ud af hvad det er...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 03/05-05 23:39, rettet 03/05-05 23:49 
Wikipedia er din ven :)

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KalicolaKalicolaSkrevet 03/05-05 23:45 
RJK: mange tak for svaret. Sig mig engang, kommer nintendo bare aldrig videre?
For The Love Of The Game
QQSkrevet 03/05-05 23:47 
Arh... Skulle bare vide at det var non-interlacing... Fair nok(Skod...) MEN HVORFOR I ALVERDEN ER DER STADIG NOGET DER HEDDER INTERLACING!!! Undskyld min frustration, men det er jo ikke nødvendigt længere...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 03/05-05 23:50 
Darknon>
RJK: mange tak for svaret. Sig mig engang, kommer nintendo bare aldrig videre?

Konsollen SKAL være spækket med dårlige hardware-beslutninger, ellers kan de ikke lave gode spil til den ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 03/05-05 23:52, rettet 03/05-05 23:53 
Nintendo64:

Fordi næsten alle fjernsyn kører interlace (groft sagt alle i Europa).

Darknon:

Nintendo kommer skam videre, synes jeg. Med mange hardware-tekniske finesser er de bare en generation eller to bagefter (manglende RGB og S på N64, anyone?). Jeg ved ikke om de bare sparer for at lave billigere hardware, eller om de bare ikke følger med, hvor det sker. Til gengæld må man jo virkelig rose Microsoft for, at de gør noget seriøst på det område (velfungerende 60Hz, ingame Dolby Digital, HDTV-opløsninger etc.). Næste generation tror jeg egentligt ikke bliver meget anderledes. Nintendos publikum holder ved uanset hvad, og det ved de jo godt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/05-05 23:59, rettet 04/05-05 00:00 
Naiera>
Konsollen SKAL være spækket med dårlige hardware-beslutninger, ellers kan de ikke lave gode spil til den ;)

Ja, det er totalt deprimerende. Lige nu spiller jeg Resident Evil 4 (US) i %#(/%&# composite, fordi Nintendo jo ikke mente amerikanerne havde brug for RGB i deres konsoller, og da europæerne jo samtidig ikke har brug for S, er det jo ikke til at gå ned og købe et S-kabel herhjemme.

For man kan jo ikke "bare" lave en AV-udgang der kan give BEGGE signaler, for det skal jo være bag-ud-kom-pa-ti-belt, så Svend-Bent kan genbruge sit composite-kabel fra Super Nintendo på sin GameCube. Ja, hurra, det gør jeg så...

(i det mindste slører composite-signalet så hvor meget shimmering der er i spillet, men... ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
QQSkrevet 04/05-05 00:00 
RJK>
Nintendos publikum holder ved uanset hvad, og det ved de jo godt.

Bare ærgeligt at vi ikke får det allerypperste når det nu kan lade sig gøre...

Mht. Interlacing:
Jeg mente også på fjernsyn i Europa. Hvorfor gør man stadig i det på fjernsyn, for det er jo ikke nødvendigt. Så meget dyrere kan det vel ikke være at gøre Progressive Scan til standard i alle nye fjernsyn...?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
QQSkrevet 04/05-05 00:05 
Har lige bestilt et RGB-kabel til GC fra Play-Asia...
God idé, ikke sandt?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 04/05-05 00:05, rettet 04/05-05 00:06 
Hvorfor gør man stadig i det på fjernsyn, for det er jo ikke nødvendigt.

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at det er latterligt og forældet. Men ingen kan jo sende noget i progressive, for det ville kræve, at alle kunne køre progressive, og det kan de jo ikke, for ingen vil købe det, så længe der ikke bliver sendt noget i det :-/ Ond cirkel. Lidt ligesom 16:9-formatet. Det er op til tech-nørder at få den slags til at gå i gang, og det er nu engang nemmere i USA, hvor folk har flere penge, og Japan, hvor tingene bliver lavet. Europa vil altid være tredjepart, tror jeg.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 04/05-05 04:19 
RJK>
Lige nu spiller jeg Resident Evil 4 (US) i %#(/%&# composite, fordi Nintendo jo ikke mente amerikanerne havde brug for RGB i deres konsoller, og da europæerne jo samtidig ikke har brug for S, er det jo ikke til at gå ned og købe et
S-kabel herhjemme.

Hvorfor ikke bare importere et s-video kabel?
JmogJmogSkrevet 04/05-05 04:23 
Nintendo64>
Men hvis man nu har en projektor eller lignende med component indgang, ville det så ikke være værd at overveje?

Hvis du har en projektor, ville det være en rigtig god idé at købe componentkablet og at begynde at købe NTSC spil. Alle de NTSC-spil, der understøtter progressive, gør det også, når man kører dem på en PAL cube via freeloader. Jeg sidder for tiden og spiller NTSC Resident Evil 4 i progressive på min PAL cube.
SumezSumezSkrevet 04/05-05 10:33 
Tja, ang, 50hz-support er GameCube da også foran PS2, så helt bagud er Nintendo ikke i denne generation.
Og som jmog siger, kan man køre NTSC-spil i progressive på en PAL cube, så det skulle ikke undre mig om man kan tweake PAL-spillene til også at gøre det på en eller anden måde (måske med en bootdisc i fremtiden?).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 04/05-05 10:34 
Jmog>
Hvorfor ikke bare importere et s-video kabel?

Well, jeg har faktisk to, men så går der ting galt (lånt ud, gået i stykker etc.)... Det bedre råd er vel også at købe en Freeloader. Det korte af det lange er, at hvis Nintendo ikke var så pokkers fjollede omkring de her ting, så ville man være sparet for en masse bøvl og besvær.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 04/05-05 10:38, rettet 04/05-05 10:39 
Sumez>
Tja, ang, 50hz-support er GameCube da også foran PS2

Ikke rigtigt. De har bare vedtaget, at der kan skiftes 50/60 Hz ved at trykke B under boot (og dermed dræbt progressive) på de PAL-spil, der understøtter 50/60 Hz. Det er ikke fordi det ellers er så meget anderledes. Hvis man gennemgår EA-, Capcom-spil og den slags, så er der vist ikke den store forskel mellem understøttelse på hhv. GameCube og PS2. Jeg mener det er tydeligt, at Microsoft (lige som Sega med Dreamcast) har lagt klart større fokus på området.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 04/05-05 10:47 
Det må bare være mig, der har været "heldig" med mine køb af spil, så. :\
De eneste PS2-spil, jeg har, der understøtter det er omtrent udelukkende fra Konami (og Rez), hvor omkring samtlige mine GC-spil gør. Jeg taler kun af personlige erfaringen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 04/05-05 10:59, rettet 04/05-05 11:04 
Jeg tillader mig at gætte på, at det nok skyldes din (og min ;)) spilsmag. 60 Hz i PAL-spil er primært noget man finder i udgivelser fra Nintendo, Sony, Namco og Sega. Af hvilke du formentligt har langt flest af førstnævnte, og så bliver det jo mest til GameCube :) I nyere tid er Konami og nu også Capcom omsider kommet med. Jeg tror aldrig Square Enix har udgivet noget med 60 Hz-option.

(Din PS2-samling ER jo 50% Konami ;p I hvert fald følgende andre spil har 60 Hz, skulle jeg mene: Getaway, Ico, Jak & Daxter, Killzone, Soul Calbiur II. Næsten alle dine andre PAL-spil er enten Square Enix, tidlige Capcom eller vestlige titler)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 04/05-05 11:08 
Well, som jeg sagde, jeg har nok bare været heldig/uheldig. :)
Og så kunne det jo iøvrigt være fedt hvis man kunne søge på udgiver/udvikler i Samler, så jeg kan bevise at Konami altså IKKE udgør 50% af min samling :P (tror jeg)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/05-05 12:01, rettet 04/05-05 12:07 
Darknon>
Kan man få et digital kabel-ting til cuben (tilsvarende den til x-box) hvor der er separate stik til recieveren.

Jeg ved ikke om nintendos lyd bliver bedre hvis den kører direkte til recieveren.

Tjek den tråd jeg linkede til i min første post. Der skal noget af en konverter til, da signalet ikke er standard SPDIF signal.
Det eneste du opnår ar bedre signal-støj forhold, formatet forbli'r Pro Logic 2.

Nintendo64>
Øv... Snyd at Europa altid skal have de værste ting...

Vi har RGB udgang, det har amerikanerne ik :-)

RJK>
Jeg ved at du ikke opnår mere eller bedre end Pro Logic II uanset hvad du gør indenfor rimelighedens grænser. Xbox og PS2 har digital lydudgang, det har GameCube ikke - hvortil man ikke kan sige så meget andet end... Typisk dum Nintendo-hardware beslutning.

Tja, for os spil-nørder ville det jo være lækkert med en digital udgang. Men faktum er at PLII er bagudkompatibel med Pro Logic, og er matrixeret i stereo-signalet. Skulle der være en SPDIF/Coax udgang, ville produktionsomkostninger stige en smule. Og det er vel det samme der gør sig gældende mht RGB udgang på NTSC-cuben. De har lavet cuben så billig som mulig ved at bespare de ting der var mindre vigtige for den region. Men helt ærligt, så bøvlet er det da slet ikke at få RGB med et modificeret Component-kabel.

RJK>
Nintendo64>
Hvorfor gør man stadig i det på fjernsyn, for det er jo ikke nødvendigt.

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at det er latterligt og forældet. Men ingen kan jo sende noget i progressive, for det ville kræve, at alle kunne køre progressive, og det kan de jo ikke, for ingen vil købe det, så længe der ikke bliver sendt noget i det :-/ Ond cirkel. Lidt ligesom 16:9-formatet. Det er op til tech-nørder at få den slags til at gå i gang, og det er nu engang nemmere i USA, hvor folk har flere penge, og Japan, hvor tingene bliver lavet. Europa vil altid være tredjepart, tror jeg.

Skulle man sende i progressiv scan (eller non-interlaced som det i virkeligheden er), ville det kræve en dobbelt så stor båndbredde, 5MHz -> 10Mhz. TV standarden gennem de sidste 50 år (eller mere), kan man ikke bare lige ændre på. Det ville ikke være muligt at få plads, da alle sendere (og fællesnet også) ligger med en kanalseperation på 7MHz, og det ville heller ikke være muligt at lave et signal der var bagudkompatibelt. Det ville kræve en komplet udskiftning af ALT (bogstavelig talt ALT) på samme tid, hvem betaler den regning? Alt udstyr skal opgraderes, og det bliver ikke billigt.
Det man kan gøre (og som de gør) for at få plads, er at sende et digitalt signal, altså mpeg2 (eller mpeg4 som de er ved at opgradere den europæiske 1080 til). Så kan man mindske båndbredden, men her kræver det igen udstyr der kan håndtere og demodulere/dekode de signaler.
Mht 16:9, så er det jo ikke noget problem for den nuværende standard. De skal bare sende anamorphic (som DR også gør over satellit) og en puls som informerer tv'et om at gå i 16:9. Det kræver ikke nogen udvidelse tv-standarden. Men der sidder stadig tusindevis af mennesker med 4:3 tv jo, og her er problemet.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 04/05-05 12:19 
Ja, som sagt. Fastgroede standarder er voldsomt svære at ændre. Men det sker jo da med HDTV i USA. Langsomt, men det sker.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 04/05-05 12:31 
btw mht s-video kabel til GC så har jeg et liggende fordi min mor kom til at bestille det hjem fra canada uden at vide at min PAL GC ikke kan bruge det :(
JmogJmogSkrevet 04/05-05 19:06 
Sumez>
så det skulle ikke undre mig om man kan tweake PAL-spillene til også at gøre det på en eller anden måde (måske med en bootdisc i fremtiden?).

Faktisk kan det lade sig gøre at køre PAL-spil i progressive på en NTSC-maskine via freeloader. Jeg ved dog ikke, om det gælder de samme spil, som understøtter det i NTSC-udgaven.
QQSkrevet 05/05-05 00:31 
Når jeg spiller 60 Hz på min PAL GC med composite, strækkes billedet en smule og der forsvinder derfor ca 1 centimeter i top og bund... Løser et RGB kabel dette problem?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 05/05-05 00:33, rettet 05/05-05 00:34 
Nej. Det er dit fjernsyns fejl. Billedet burde groft sagt fylde det samme (hvis det er PAL-optimeret og uden borders).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 05/05-05 03:09 
Jeg har dog hørt om TV, der havde mere overscan på specifikke indgange, så det er ikke umuligt, at du vil slippe for problemet med et andet kabel.
JmogJmogSkrevet 06/05-05 19:53 
Nintendo64>
Når jeg spiller 60 Hz på min PAL GC med composite, strækkes billedet en smule og der forsvinder derfor ca 1 centimeter i top og bund... Løser et RGB kabel dette problem?

Faktisk troede jeg, at man slet ikke kunne køre 60hz uden RGB-kablet. Det påstår Nintendo i hvert fald. Sker der virkelig ikke andet end, at billedet strækkes lidt, når du kører composite + 60hz?
SumezSumezSkrevet 06/05-05 19:56 
Det har næppe noget at gøre med composite.
Og det er intet problem at køre 50hz uden RGB. De to ting har intet med hinanden at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 06/05-05 20:01 
Nintendo skriver som de skriver, fordi en del spil bare kører NTSC60 og ikke PAL60, som de burde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 06/05-05 20:06 
Men det er jo stadig intet problem, hvis man har et TV, der understøtter NTSC-farver, hvilket er de fleste nu om dage.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
QQSkrevet 06/05-05 21:36, rettet 06/05-05 21:40 
Der sker ikke andet end at billedet strækkes en smule i top og bund... Farverne og billedet er sådan set fint, billedet "ser" ikke strukket ud men kigger man i top og bund kan man se at der mangler noget... Og det er testet på to helt nye og forskellige fjernsyn begge købt inden for de sidste 8 måneder...

EDIT: Så finder jeg jo ud af i løbet af de næste dage om RGB-kablet løser problemet, når det kommer med posten...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SumezSumezSkrevet 06/05-05 21:45 
De fleste spil, der ikke understøtter 50hz, har jo sorte kanter i toppen og bunden. Det gælder bl.a. alle SNES, N64 osv. spil. Måske er det dem, du "savner"? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
QQSkrevet 06/05-05 23:55 
Nej. For at tage Zelda TWW som eksempel. Spiller jeg dette i 50 Hz ser jeg det fulde billede, plus en smule sort i top og bund. Spiller jeg det i 60 Hz er der intet sort i top og bund og billedet skæres i toppen af hjerterne (HP Meter) øverst til venstre og i toppen af R-knappen øverst til højre...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 07/05-05 17:25 
Det skyldes justeringen på dit tv. Mange gange er tv'et justeret til at stå pænt i 50Hz (fordi det er standard), og når man så kører 60Hz, passer justeringen ikke helt. Derfor går det ud over begge mode's hvis man begynder at ændre på det. Det kan selvfølgelig også godt være der er seperate indstillinger for 60Hz i servicemode, hvis sådan eksisterer på dit tv.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
QQSkrevet 08/05-05 00:13 
Det er sikkert rigtigt! Ingen servicemode her... Men fik forresten RGB kablet idag... Og det ændrer ikke på størrelsen af billedet... MEN FUCK HVOR SER DET LÆKKERT UD! Tror jeg klarer mig med supernice billede i 50 Hz... :o) Yeah...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig