X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste end-of-level boss


Svar
millenniummillenniumSkrevet 21/04-05 07:58, rettet 21/04-05 14:48 
Der budre snart være en oscar-uddeling for de fiktive karakterer i computerspil. Jeg tænkte: hvilken end-of-level boss husker man bedst? Producenterne har ofte været meget kreative for at give spilleren den adrenalin-pumpende udfordring der opstår når man skal kæmpe mod en figur der oftest er 5 gange størrere end sin egen figur. Giv dem lidt credits for deres arbejde, selvom bosserne desværre er ved at forsvinde i de nyere spil. Dog holder Zelda og Metroid stadig på udviklingen af disse klassiske modstandere.
Hvilken end-of-level boss har været den fedeste? Ikke kun i form af størrelse, udtryk eller éntre, men også hvilken strategisk tilfredsstillende følelse der kan være at kæmpe mod dem.

Eksempelvis:

Alien-monsteret fra R-type (Level 1): måske den største klassiker blandt shoot'em up bosses. Fed overraskelse (først gang man spiller) når der virkelige monster kommer ud af maven på den.

Det store rumskib fra R-type (Level 3): Èt stort rumskib der skal sprænges fra alle leder og kanter. Det gælder om at huske dets bevægelser.

De store rumskibe fra Nemesis (Level 1): Var det spilhistoriens første boss? Fed éntre når de kommer brasende op fra jorden. Godt surprise-element.

Jern-næven fra Turrican (Level 1): Selvom den er nem, så bliver man grebet af en panisk frygt, når den enorme utilregnelige knytnæve svæver over hovedet på sin figur, og banker i jorden få cm væk.

Alien-djævlen fra Super Probotector: Alien Rebels (snes): Jeg husker det som noget helt ekstatisk at dyste mod denne hurtige djævel. Meget cinematisk oplevelse, før man møder spillets 'mother-brain'.
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 21/04-05 08:51 
Sidste bane i "Doom II" husker jeg nok altid, både fordi man bliver totalt overrumplet af den store mængde monstre, men også fordi den gode Carmack gemmer sig i "hovedet" på bossen.
Cyberdemon fra etteren er heller ikke en, man bare glemmer igen :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HankyHankySkrevet 21/04-05 09:19, rettet 21/04-05 18:59 
Jeg glemmer aldrig den intensitet jeg følte, da jeg i sin tid var imod Vulcan Raven nede i frostlageret, i Metal Gear Solid. Damn, what a rush!

EDIT:
Og så er der også nogle bemærkelsesværdige boss-fights i Shadow Warrior til GB. Nogle af dem er _meget_ svære!
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
TweelTweelSkrevet 21/04-05 11:03 
KTC>
Carmack? Det var da John Romero?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
SumezSumezSkrevet 21/04-05 11:11 
Ja, det bossen siger når man kommer ind i rummet er også noget i retning af "You must beat me, John Romero", spillet bagfra. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TweelTweelSkrevet 21/04-05 11:23 
Men naturligvis kan man kun se ham hvis man snyder med no-clip koden - og det gør man jo ikke, vel? :)
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
millenniummillenniumSkrevet 21/04-05 11:31, rettet 21/04-05 11:31 
Den første boss i Beyond Good & Evil var egentligt også et godt påfund: De to små væsener, der viser sig at være følehorn på et stor slangelignende væsen.

Ghouls'n'ghost havde også nogle gode bosses: Bl.a. den store grønne goblin, som tager sit hoved af og begynder at spy ildkugler.
The medium is the message.
solid snakesolid snakeSkrevet 21/04-05 12:24 
Dracula i CastleVania til nes, da man lige tro at kampen endelig er slut. Forvandler han sig til et større monster og dine problemer begyngder først for alvor.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KalicolaKalicolaSkrevet 21/04-05 12:53 
Metriod prime slut bossen, ikke fordi den er fed, men den har sat sig fast i min hjerne fordi den er så urimelig, og kedelig og frustrerende, og lang.

Zelda spillende har haft nogle rigtig fede bosser, f.eks den der vand tingest i ocarina of time, eller den der 2hovedet ice/fire drage fra a link to the past.
For The Love Of The Game
RitesRitesSkrevet 21/04-05 13:03 
Sephiroth
» a winner is you «
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 21/04-05 13:17 
Jeg må også fremhæve Sephiroth for den måde hans level bliver fastsat på. Og på den rigtig meget tid jeg brugte på ham :/
Den boss, som jeg husker bedst er Kefka, fordi han var så let at slå. (havde brugt voldsomt meget tid på at level op) Det overraskede mig voldsomt og pludselig var spillet slut.

Herudover synes jeg Kingdom Hearts havde nogle spændende boss´er.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
PlaykidPlaykidSkrevet 21/04-05 13:39 
En af de bosser jeg husker bedst er fra Time Soldiers.
det var Tyranosarusen der svjv. ved var lidt tilfældig om man mødte efter man kæmpede sig gennem første level af spillet.

Der var egenligt ikke noget specielt ved den, bortset fra den var gul og spyde ild fra den ene ende af skærmen, og ned til den anden del hvor spillerne kunne bevæge sig.
Grunden til jeg husker den bedst er nok fordi jeg var ret glad for dinosaur dengang. Det er jeg nu også idag, men slet ikke i samme grad.
Det var også et spil jeg spillede meget co-op med min lillebror.

Time Soldiers bosser er faktisk nogle af dem jeg husker bedst nu jeg tænker over det.
Spiller nu: Halo 3
KeenKeenSkrevet 21/04-05 13:41 
Hanky>
Jeg glemmer aldrig den intensitet jeg følte, da jeg i sin tid var imod Vulcan Raven nede i frostlageret, i Metal Gear Solid. Damn, what a rush!

millennium>
Den første boss i Beyond Good & Evil var egentligt også et godt påfund: De to små væsener, der viser sig at være følehorn på et stor slangelignende væsen.

Disse to og sidstebossen i Beyond Good & Evil, er nok dem jeg bedst kan huske...
KTCKTCSkrevet 21/04-05 14:11 
My Bad... Ja, det er selvfølgelig Romero.

Sidste boss i MegaMan til NES glemmer jeg heller aldrig. I hans første form tænkte jeg, at jeg aldrig ville komme til at klare ham med min energi. Dette lykkedes dog til sidst, hvor han så bare skiftede form og var endnu sværere, hvorefter jeg endnu mere mistede håbet, men på en eller anden måde, fik jeg også klaret den og den sidste form.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 21/04-05 15:54 
millennium>
Den første boss i Beyond Good & Evil var egentligt også et godt påfund: De to små væsener, der viser sig at være følehorn på et stor slangelignende væsen.

Ja, og så var det fedt, at man skulle samarbejde med sin sidekick for at overvinde ham.
millenniummillenniumSkrevet 21/04-05 17:22 
Bowser har jo også altid været en værdig boss; Mest spændende var han nok i Mario 64's sidste opgør, hvor man skal kaste ham med stor præscission.

Axelay havde nogle rigtig fede bosses; især flamme-monsteret, selvom snes'en havde lidt grafiske problemer med at håndtere så meget ild.

Ying-yang rumskibet i Ikaruga (Level 2) er også et smart påfund, da det tydeligt demonstrerer spillets dualistiske våbensystem.
The medium is the message.
RuneSPRuneSPSkrevet 21/04-05 18:03 
Stort set alle bosserne i RE4 :P
JmogJmogSkrevet 21/04-05 23:30 
Plantebossen i Metroid Prime var for mig et eksempel på genialt design kombineret med god puzzle.
OmenOmenSkrevet 22/04-05 00:39 
Walkeren i Axelay...Wauw for en boss... så imponerende dengang...
Vote Ficus!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig