X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Metroid Prime


Svar
SideshowSideshowSkrevet 06/05-03 17:09, rettet 06/05-03 17:23 
Nu har jeg godt nok både Metroid til NES og Super Metroid til SNES, men jeg har ikke spillet dem så meget at jeg har været igennem dem (endnu...)

Jeg er p.t. i fuld gang med Metroid Prime og synes virkelig spillet er fantastisk. Mit spørgsmål er, om Ridley har medvirket i forgængerne?
>>There's only Juan Pablo Angel<<
NaieraNaieraSkrevet 06/05-03 17:14 
Ridley??? Samus mener du vel? Har du set for mange Aliens film? ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SideshowSideshowSkrevet 06/05-03 17:19, rettet 06/05-03 17:20 
Hedder flyveøglen måske ikke Ridley?

Jeg er da godt klar over, at Samus har medvirket i forgængerne, he he. }8)
>>There's only Juan Pablo Angel<<
NaieraNaieraSkrevet 06/05-03 17:24 
OK :)

Jeg synes bare det var nærliggende, at forvirre Samus og Ridley (alene kvinde i rummet mod aliens osv ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SideshowSideshowSkrevet 06/05-03 17:26 
Ja, det er rigtigt nok. Det tænkte jeg faktisk også meget over, da jeg først hørte flyvefrands jeg snakker om hed Ridley. }8) Men du har ikke spillet Metroid Prime, eller...?
>>There's only Juan Pablo Angel<<
3of193of19Skrevet 06/05-03 17:39, rettet 06/05-03 17:40 
Ja, Ridley er med i både Metroid og Super Metroid. Den første miniboss på rumbasen I Super Metroid er Ridley, og man skal også kæmpe mod ham hen imod slutningen.
NES versionen har jeg ikke spillet særlig meget, men han er en boss der.
BeanoBeanoSkrevet 06/05-03 17:41 
Naiera >
Jeg synes bare det var nærliggende, at forvirre Samus og Ridley (alene kvinde i rummet mod aliens osv ;)

Var det ikke Ripley ?

:)
NaieraNaieraSkrevet 06/05-03 17:43 
Tjaa :p

Nu lavede Ridley Scott jo en af filmene :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SideshowSideshowSkrevet 06/05-03 17:46 
3of19 >
Ja, Ridley er med i både Metroid og Super Metroid. Den første miniboss på rumbasen I Super Metroid er Ridley, og man skal også kæmpe mod ham hen imod slutningen.
NES versionen har jeg ikke spillet særlig meget, men han er en boss der.

Jeg synes nok, at det var den man kæmpede mod i introen af SM. Jeg havde bare en idé om, at man slog den ihjel? Er der nogen lækkert info fra de gamle spil, om hvem/hvad og hvor Ridley er/og kommer fra? Jeg finder den i hvert fald ret interesant.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
3of193of19Skrevet 06/05-03 18:06 
Du må huske at Metroid Prime spiller før Metroid II og Super Metroid.
SideshowSideshowSkrevet 06/05-03 18:12 
Ahhhh.... >8]

Så må jeg igang med Super Metroid, når jeg er færdig her. Gennemførte foresten Metroid II for MAAANGE år siden.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
3of193of19Skrevet 06/05-03 18:18 
Metroid II orkede jeg ikke at gå igennem. Jeg hader den slags spil uden automapping. Samme grund jeg aldrig har giddet gennemføre Metroid til NES.
ChronoChronoSkrevet 06/05-03 20:09 
Ridley er også med i Metroid Fusion, så han er lidt svær at slippe af med :)

Jeg spillede kort den version af Metroid der var på Metroid Prime, men syntes egentlig ikke det var særligt sjovt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/05-03 20:22 
For lige at få det helt klart, så er Metroid Fusion, "Metroid V", den retmæssige efterfølger til Super Metroid på SNES.

Fusion er godt, men Super Metroid er bedre, da det er væsentligt sværere og har en mere dyster stemning i mine øjne... Metroid Prime er til gengæld den mest sublime 2d -> 3d overførsel nogensinde, og her ser jeg venligst, at Metroid-backtracking-skeptikere undlader at kommentere... >;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 06/05-03 20:33 
Chrono >
Jeg spillede kort den version af Metroid der var på Metroid Prime, men syntes egentlig ikke det var særligt sjovt.

Mand! Jeg prøvede lige MP "rigtigt" i sidste uge. Wow! Det står øverst på min to-buy-list(Eternal Darkness og Mario Sunshine må komme senere).
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
ChronoChronoSkrevet 06/05-03 20:33, rettet 06/05-03 20:34 
Men for lige at gøre dette til en stor Metroid diskussion.

Er jeg den eneste der syntes at Super Metroid er langt bedre end Metroid Fusion? Fusion er meget lineært, det er umuligt at sidde fast, og man får ikke brug for selv at udforske og improvisere når man altid får at vide hvad man skal gøre. Der er heller ikke ret mange våben, og så er Samus' nye dragt altså ikke særligt pæn :)

EDIT: Strider var jo enig...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 06/05-03 20:34 
Chrono >
det er umuligt at sidde fast

Måske ikke for dig...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoChronoSkrevet 06/05-03 20:35 
Nemlig Strider, Prime overfører perfekt de gode ting fra Super Metroid til 3D. Og det føles langt fra så liniært som Fusion.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 06/05-03 20:53 
Ridley er forresten opkaldt efter Ridley Scott...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/05-03 22:32, rettet 06/05-03 23:32 
Chrono >
Men for lige at gøre dette til en stor Metroid diskussion.

Yeah, bring it on! Lad os vise de ignoranter, der kører med på mainstream-vognen... NB! Følgende lange kommentar, er ingen personlig hetz mod nogen, men mere en større 'enhed'. Jeg er bare stærk modstander af mainstream-filosofien om at re-producere holdbart gameplay i det uendelige bare for at tilfredsstille en vis portion spillere, som lige har købt en PlayStation 2 og skal spille en gang bitter Pac-Man-ost.

Både mediernes og marketing-zombiernes forsøg på at "gøre alting så nyt og storartet ved at prædike om revolutionært gameplay...blablablabla og etcetera", virker fuldstændig latterlig. Det er folk, der ikke har den fjerneste forstand på 'den gamle konsolverden', som den var i tiden, hvor NES/MD/SNES dominerede markedet.

Det er folk hvis konsolerfaring startede med Ridge Racer V, fordi disse blev forblændet af 'ny-realismen' indenfor spil og endelig åbnede øjenene op for konsolmarkedet. Hvis det er den slags folk, markedet i sidste ende er til for... tjaeh, så kan jeg sgu ikke længere tage branchen seriøst.

Mine to nevøer på hhv. 8 og 12 er fuldstændig opslugt af PS2, men jeg minder dem hele tiden om, at der fandtes en tid før denne konsol, hvor spillene var ren magi - en tid med spil, som definerede meget af det grundlæggende gameplay og mange af de fortsættelser, der er at finde på de nyere konsoller i dag "hvor grafikken bare har fået et gevaldigt løft".

Jeg lånte en Saturn til min yngste nevø, og fandt ham en dag efter skole siddende med en kammerat og spille 2-player i Darius II. Så et eller andet sted må min noget pædagogiske perspektivering af de gamle kontra nye konsoller have ramt plet. Ellers sidder en knægt, som normalt spiller Gran Turismo 3, ikke sig pludseligt ned og spiller Darius II til Saturn... og det endda uden, at jeg har presset ham til at gøre det? Jeg sværger >;)

Jeg minder hele tiden mig selv om denne lille episode hver gang endnu et nyt "presse-slips", en PR-mand eller hvad ved jeg, står og fyrer propaganda af samt opremser det åh så nyskabende gameplay i deres seneste store, markedsførte udgivelse, der har været flere år under udvikling. De har jo trukket pioner-ånden ud i lokummet.

Så spiller man Primal, gennemfører det, læner sig tilbage og tænker: "Var det dét??? Nå, videre med Metroid Prime, hvor kreativiteten virkelig skinner igennem og hvor den lange udviklingstid og evindelige mange forsinkelser har båret frugt".

Er jeg den eneste der syntes at Super Metroid er langt bedre end Metroid Fusion? Fusion er meget lineært, det er umuligt at sidde fast, og man får ikke brug for selv at udforske og improvisere når man altid får at vide hvad man skal gøre.

Jeg kunne ikke ha' sagt det bedre selv og er mere end enig. Fusion er opreklameret og et bevis på, hvor hurtigt den 'gamle æra' er glemt eller negligeres til fordel for aktualitet, fordi forbrugerne kan få leveret ny og grafisk top-underholdning på en håndholdt nu og her - og retrospil er yt, det var jo 'de gamle konsoller'. Det er da dobbeltmoralsk indavl som følge af et nymoderne kulturliv (?). Øhh, hey, vågn op! Metroid Fusion er da retro i pædagogisk forklædning med en masse hjælpemenuer...

Hvor Fusion for alvor skuffede mig, var ved selve helhedsvurderingen kontra Super Metroid. Fusion mangler et intuitivt gameplay sammenlignet, og det irriterede mig, at man konstant blev opdateret om, hvorhen man nu skulle gå for at avancere i forløbet. Javist kan man slendre rundt og backtracke, men her er spillet alt for fastlåst ift. Metroid Prime. Fusion var alt for hurtigt overstået og jeg sad med en bitter "nå, var det dét?"-følelse.

Varierende? - ja. Interessant historie? - ja. God grafik og lyd? - ja. Dybt gameplay? - ja. Lineært og for konstrueret? - JA! Det sidste trækker alt for meget ned i min helhedsvurdering, og jeg kan ikke få mig selv til at sige, at det er spillet, som kan sælge en GBA.

Castlevania: Aria of Sorrow tror jeg dog leverer varen, som Symphony of the Night gjorde det til PSX... Metroid Fusion er opreklameret, kort og godt.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SumezSumezSkrevet 06/05-03 23:23 
StrideR, som du dog kan sige det.
Det er så uhyggeligt sandt at jeg fik kuldegysninger, da du nævnte Ridge Racer.

Jeg mener dog at Fusion er et rigtig godt spil, og det er jo udviklet af de samme folk som de tidligere tre Metroid spil.
MEN, ja, det er ikke særlig innovativt, og det er for hurtigt overstået. Derfor opnår det ikke den specielle status man BURDE forvente af en opfølger på Super Metroid. Det ender nærmest som en gang Majora's Mask. Eller Oracles, der dog har formået at blive nogle af de bedste Zelda spil overhovedet, på trods af at være rent genbrug.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/05-03 23:38, rettet 06/05-03 23:38 
Sumez >
StrideR, som du dog kan sige det.

Nogle gange skal det altså bare ud lige nu og her. Jeg gider nødig skrive en større feature-artikel om det til GeekCulture...bliver for tung at læse >;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
RJKRJKSkrevet 06/05-03 23:42, rettet 06/05-03 23:47 
Jeg har ikke spillet nogen af dem dybt og heller ikke de gamle Metroids (omend jeg glæder mig til at sætte mig til mit Super Metroid), men jeg kan sige noget andet:

Metroid Fusion er sjovt at spille for mig. Jeg kan lige tage 20-30 minutter når jeg er med bussen og komme lidt længere. Det er vildt lineært af hvad jeg har oplevet, men det gør det også tilfredsstillende i et eller andet omfang. Sammen med Advance Wars er det det eneste til GBA, der har holdt min interesse fangen (omend Golden Sun var tæt på).

Metroid Prime er ikke sjovt at spille for mig. Det er for overvældende og uoverskueligt. Det har alt for mange ting, der irriterer mig. Det kræver for meget af mig. Det kræver at jeg sætter tid til at sætte mig helt ind i det og det giver det mig ikke nok igen til, at jeg vil gøre. Det er for "dyrt" at spille.

Objektivt set er begge gode spil, men fra temmeligt forskellige indgangsvinkler.

I sidste ende handler diskussionen fra min side vel om, hvor meget man kan forlange af spilleren? Her snakker jeg ikke fra et anmelder-synspunkt, for denne skal naturligvis gå hele vejen og lave en bedømmelse derfra. Derfor selvmodsiger jeg ikke mig selv, når jeg tidligere kritiserede andre anmeldere for ikke at give fx Kingdom Hearts chance nok til at finde ind til spillets kvaliteter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 06/05-03 23:46 
RJK >
Metroid Prime er ikke sjovt at spille for mig. Det er for overvældende og uoverskueligt. Det har alt for mange ting, der irriterer mig. Det kræver for meget af mig. Det kræver at jeg sætter tid til at sætte mig helt ind i det og det giver det mig ikke nok igen til, at jeg vil gøre. Det er for "dyrt" at spille.

Høhø. Så hold dig fra The Wind Waker ;)
Du burde desuden også forsøge nogle CV spil til GBA. De overgår klart Fusion. CotM hvis du er til det lineære, HoD hvis du ikke er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 06/05-03 23:49 
Jeg er temmelig sikker på, at Wind Waker giver mig meget mere igen end Metroid Prime, men det er stadig kun en fordomsfuldt gætteri. Jeg har BTW spillet CotM og selvom jeg er glad for Castlevania, så fangede det ikke umiddelbart (hvilket sikkert til dels skyldes, at spillet er seriøst mørkt og jeg ved at jeg køber den GBA Player på et tidspunkt... :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/05-03 23:55 
Sumez >
CotM hvis du er til det lineære, HoD hvis du ikke er.

Ellers bedre - gå ud og køb CAoS på fredag... >;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/05-03 23:58, rettet 06/05-03 23:58 
RJK >
Objektivt set er begge gode spil, men fra temmeligt forskellige indgangsvinkler.

Jamen dog... den gyldne filosofiske kerne, som alle kun kan være enige i - sådan! >:)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
RJKRJKSkrevet 07/05-03 00:01 
Selvfølgelig er alle enige, eftersom det er rigtigt ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/05-03 00:08 
Hvis alle bare tænkte på netop denne kendsgerning, ville mange diskussionskrige kunne have været undgået... >:)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SumezSumezSkrevet 07/05-03 01:31 
StrideR >
Ellers bedre - gå ud og køb CAoS på fredag... >;)

Jeg kan næsten ikke vente :) (skal bare liige finde et sted hvor det kan skaffes billigt)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 07/05-03 07:57, rettet 07/05-03 07:58 
Nu skal vi ikke blande The Wind Waker ind i det, men jeg er da enig med Sumez - det er endnu mere overvældende end Metroid Prime.

Jeg syntes overhovedet ikke at det er det genbrugte gameplay der gør Fusion, ikke dårligt, men bare ikke helt så godt som Super Metroid. Ideerne og spilmekanikken holder stadig 100% (Se bare på Prime). Det er netop manglen på frihed, og det at der ikke kræves særligt meget opfindsomhed fra spillerens side der trækker ned. Når det er gennemført sidder man ikke med samme følelse som når man har gennemført Super Metroid - man er ikke stolt af det man har gjort. Det var ikke svært - man fulgte bare Adam's instruktioner. Det krævede ikke nogen stor forståelse for styringen og fordybelse var ikke nødvendigt. Man kunne, som Rune også gør det, bare finde det frem 20min engang imellem og spille videre.

Det er selvfølgelig også en fordel i nogle folks travle hverdag, men jeg vil gerne have et spil der kræver fordybning og mange timers spil før man virkelig får noget ud af det. I år har det været spil som Metroid Prime, Kingdom Hearts og The Wind Waker der har givet mig noget igen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 07/05-03 08:23 
Må give RJK ret ang. hans MP kommentar.

Syntes Metroid spil skal være lidt mere linære og overskuelige, end Prime er.

Vælger Fusion over Prime any day!
» a winner is you «
3of193of19Skrevet 07/05-03 09:24 
Nu har jeg ikke spillet Fusion, men jeg synes lige i skal huske at det er et spil til GBA, hvilket betyder at det er meningen at man lige kan spille det 10-20 minutter i bussen/s-toget og så stadig være kommet videre. Hvis det var mere freeroam, som Super Metroid er det, ville det være uegnet til det medie det er på.
SumezSumezSkrevet 07/05-03 11:49 
Tjaa, Hauke, der er jeg i hvert fald uenig. Jeg ser godt at et GBA spil kan være meget større og overvældende end det vi tidligere har set på GB. Golden Sun virker fint, og jeg håber at se mere på dette niveau.
For mig a GBA det sidste glimt af 16-bit tiden, og ikke en Gameboy med flere farver. Jeg tror også at mange udviklere, som f.eks. Konami, ser det på samme måde og udnytter maskinen til at lave de spil der ellers aldrig ville sælge på en større konsol.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PlaykidPlaykidSkrevet 07/05-03 14:13 
RJK >
Metroid Prime er ikke sjovt at spille for mig. Det er for overvældende og uoverskueligt. Det har alt for mange ting, der irriterer mig. Det kræver for meget af mig. Det kræver at jeg sætter tid til at sætte mig helt ind i det og det giver det mig ikke nok igen til, at jeg vil gøre. Det er for "dyrt" at spille.

Ja, har det faktsik nogenlunde ligesådan.
Og det gør det ikke meget bedre at styringen ikke er specielt god, så det er svært at holde focus på spillet og dets historie, og så alle de dyre navne;)
Spiller nu: Halo 3
quadquadSkrevet 07/05-03 14:20 
Jeg bev træt af MP efter 2 min da jeg skulle stikke af efter at have nedlagt den første Boss..Hvor skal man hen og hvorfor skal det være så svært at få øje på de der dimser i loftet der skyder en ret hurtigt?
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/05-03 11:19, rettet 09/05-03 11:20 
Selv har jeg erfaret, at MP i bund og grund handler om at være intuitiv og opmærksom på omgivelserne. Det kan være irriterende at føle sig tvunget til at skanne alt, men gør man det, bliver det nærmest 'second nature', som resten af spillet. P.t. er jeg godt begravet i den Zelda:OoT-agtige lava-hule, og har absolut ingen videre problemer haft overhovedet med at avancere i spillet.

Den til tider træge og tunge styring buggede mig på et tidspunkt, men jeg minder mig hele tiden om, at den er som skabt til genren. Spilkontrollen er præcis, om end jeg savner muligheden for at justere panoreringshastigheden. Folk skal bare huske, at MP ikke er en FPS-titel, men et platforms-adventure i førsteperson.

Jeg sidder og tager noter over lokaliteter/forhindringer, som jeg først senere kan betræde via opgraderinger. Det hjælper mig en hel del, når den står på backtracking, så man hele tiden bevarer et overblik. Mister man først dette overblik, eller kan man ikke vende sig til styringen, bliver spillet først frustrerende. Men det er småting, hvis man er Metroid-entusiast...

Wagner - 'Dimserne' i loftet er enormt irriterende, men nemme at skyde ned med et missil, hvis du fastlåser dig på dem med skuldertriggeren (en ad gangen). De skal bare ned med nakken, skal de >;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
RJKRJKSkrevet 09/05-03 11:36 
Er det så godt nok at en konsols absolutte toptitel (pre-Zelda) kun er rigtig godt for entusiaster?

Ja, godt for Metroid-fans, men ikke godt for nye GameCube-ejere, som trods alt er dem konsollen har flest af. De fleste spillede ikke Super Metroid for små ti år siden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
tastasSkrevet 09/05-03 11:58 
MP er mit første Metroid spil og jeg blev i hvert fald hooked ;)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/05-03 15:37 
Men er det ikke netop et spil som Metroid Prime, der øger GameCubens mulighed for at opnå respekt hos en bredere og ældre målgruppe - og derved øger salget i betydelig grad? De yngre spillere skal nok holde fast i konsollen alligevel, selvom de ikke synes om MP. Denne gruppe er i dette tilfælde ikke højest prioriteret, hvilket også kan kan retfærdiggøres. Til dem, der den gang spillede de oprindelige Metroid-spil, er spillet jo i den 'rigtige ånd', og det synes jeg, er det vigtigste. Jeg tør godt satse på, at Nintendo/Retro Studios vitterligt er ligeglade med folk, der afskrækkes af spillet. Alt andet vil være at ødelægge seriens natur, og det er der ingen, der ønsker. Jeg gør i hvert fald ikke...

Men for hulen, hvor er det enormt individuelt, om man kan lide MP eller ej. Jeg er sikker på, at størstedelen kan, og de resterende er jeg ligeglade med, da der er masser af andre titler at tage af og bruge sin tid på, hvis man ikke er til 'Metroid'.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
RJKRJKSkrevet 09/05-03 23:19 
Jeg kender ikke så meget til siden, men de virker temmelig dedikerede og vidende.

Jeg bed mærke i deres Prime-review, som også bemærker en del af de ting, som jeg selv har kritiseret spillet for.

Metroid Database: Prime Review
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig