X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PSP vs. DS


Svar
HardballerHardballerSkrevet 16/04-05 03:13 
Howdi..
Sidder og overvejer hvilken en af maskinerne jeg vil ud og investere i..
Jeg hælder mest til PSP, da der er flere muligheder, jeg vil benytte..
Hvordan er de 2 mht grafikken, lyden osv..

Kom i det hele taget gerne med + og - ved begge maskinerne, hvis du evt har begge 2, hvilken er bedst? Hvorfor osv..
137 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
HardballerHardballerSkrevet 16/04-05 03:13 
Howdi..
Sidder og overvejer hvilken en af maskinerne jeg vil ud og investere i..
Jeg hælder mest til PSP, da der er flere muligheder, jeg vil benytte..
Hvordan er de 2 mht grafikken, lyden osv..

Kom i det hele taget gerne med + og - ved begge maskinerne, hvis du evt har begge 2, hvilken er bedst? Hvorfor osv..
KTCKTCSkrevet 16/04-05 08:29 
PSP ligger et sted imellem PSX og PS2, dog i den gode ende.
NDS er cirka på højde med Nintendo 64.

NDS er den mest "kreative" af de to med sine to skærme, mikrofon og touchscreen, hvilket giver mulighed for at lave spændende spil. Indtil videre virker det dog en smule som en gimmick, men lad os se om der ikke kommer nogle RTS spil til den.
Batterilevetiden er ret god på NDS.
Spil ligger på ram-flash agtige cartridges.
Maskinen er på markedet og prisen er ikke voldsomt skræmmende.

PSP er meget strømlinet i designet. Grafik og lyd er i særklasse, men maskinen bringer (endnu) ikke noget voldsomt nyt til markedet. Skærmen på PSP har bedre lysforhold end NDS.
Batterilevetiden på PSP er ret lav, hvilket gør den knap så fleksibel.
Spil ligger på UMD diske (en slags minidvd), så man skal lige vænne sig til at have loadetider på en håndholdt maskine.
PSP er ikke på markedet herhjemme endnu, og prisen forventes at blive Sony-høj.

Det var lige hovedtrækkene, som jeg ser det.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 16/04-05 11:00, rettet 16/04-05 11:03 
Jeg havde tænkt mig at skrive noget mere om dette på et tidspunkt, men for at ridse det meget hurtigt op, så synes jeg DS indtil videre nærmest er én stor gimmick. Selvfølgelig vil der komme gode spil til den, men det ser mere ud til at blive på trods af maskinens opbygning end på grund af den.

Omvendt har PSP virkelig overbevist mig. Den har et helt andet og meget større potentiale. Når Nintendo har sagt, at DS ikke konkurrerer med PSP, ja, så tror jeg faktisk nu, at de har ret. På den forkerte måde. Hvis man har haft begge maskiner i hånden, så tror jeg virkelig ikke ret mange gennemsnitsspillere vil tænke seriøst på DS. Der er en hardware-mæssig klasseforskel, som jeg ikke tidligere tror vi har oplevet på to tidssvarende konsoller. Nu blev jeg kaldt "grafikhader" i en anden tråd, hvilket jeg selvfølgelig ikke er, men nede-på-jorden-jyde-agtig skal der bare en del til at imponere mig. Sidste gang det for alvor skete var vel Soul Calibur på DC, som man bare kunne sidde og smågnække af, fordi det var så teknisk fedt. Og sådan har jeg det nu igen med Wipeout Pure til PSP. Jeg kan ikke rigtigt se andet end prisen sætter en stopper for PSP.

Mht. batteriet så har det også overrasket mig. PSP'en oplader cirka dobbelt så hurtigt som DS (1,5-2 timer mod 4 timer) og med min erfaring holder batteriet næsten lige så længe (5-6 timer mod 6-7 timer). Det har i hvert fald ingen reel indflydelse på valget.

Så er der jo spillene, som jeg altid kalder det afgørende. DS ligner det sjoveste udvalg, men begge platforme har reelt mest genbrug af gamle titler og så en række puzzle-agtige ting. Men når jeg spiller Wipeout Pure mod Mario 64 DS - som vel er de to toptitler på de respektive maskiner - er der slet ingen tvivl. Førstnævnte er virkelig et overbevisende spil, og jeg har ikke nydt et racerspil så meget siden... ja, Wipeout 2097. Det er bare gennemført. Hvor man omvendt med Mario sidder med fornemmelsen af at spille en klart underlegen version af et ti år gammelt spil. Et fantastisk spil, men alligevel. Det er hele styringssagen igen, og dertil kan man bare sige, at PSP'ens analoge controller fungerer som den skal. Jeg glæder mig til at prøve et 3d-actionspil for at se, om styringen holder, men kort sagt er jeg blevet meget mere optimistisk omkring 3d-spil på håndholdte. PSP gør intet nyt, men det den gør, fungerer bare.

Jeg bryder mig virkelig ikke om at lyde så fanboy-agtig, og jeg troede at det her ville se mere lige ud. Men det gør det altså ikke i mine øjne. PSP har alt det, som PS1 oprindeligt havde og skilte sig ud med, hvilket reelt førte til Sony markedsdominans. En logisk tankegang vil sige, at de gør det samme igen. I hvert fald forstår jeg godt nu, at der er snak om en ny Game Boy, for DS ligner bare mere og mere et fejlskud.

Personligt håber og tror jeg stadig, at der kommer meget godt ud af DS, og det er meget muligt den, jeg i længden kommer til at spille mest på. Men jeg har meget svært ved at se den gennemsnitlige forbruger gøre samme. Dertil er PSP bare for overbevisende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 11:22, rettet 16/04-05 12:55 
Hvorfor egentlig sammenligne de 2 maskiner på den måde? Det eneste de 2 maskiner, umiddelbart, har til fælles er, at de er håndholdte.
Jusqu'a ici tout va bien....
RJKRJKSkrevet 16/04-05 11:39 
Nu er det jo de færreste der køber alle maskiner - selvom det selvfølgelig altid er anbefalingen herfra ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 16/04-05 11:39, rettet 16/04-05 11:39 
crying out>
Det er vel også hovedårsagen til at man sammenligner dem. Vil man have en håndholdt vil man da have den bedste. Ser man nærmere på dem er der selvfølgelig en masse forskelle, og det er jo dem tråden handler om.

Jeg vil have en PSP så jeg også kan være med her :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 12:18, rettet 16/04-05 12:55 
chrono,
- det er vel ikke fair, at begynde at sammenlige de 2 maskiner på deres grafiske formåen? Deres evne til af afspille film? Størrelsen af deres skærm? og alle de andre, direkte sammenlignelige parametre, når der i bund og grund er tale om 2 (vil jeg mene) vidt forskellige spiloplevelser.

Og som du, vil jeg også have en PSP - venter bare på, at den kommer til PAL-land!
Jusqu'a ici tout va bien....
LessCDTLessCDTSkrevet 16/04-05 12:29 
Hvorfor vente på det? Den er så vidt jeg ikke ved regions-bestemt..
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
GreaseballGreaseballSkrevet 16/04-05 12:59 
Ikke hvad ang. spillene(det er vist op til enkelte udgiver).
Men UMD-filmen skulle bliver med reg. koder.
SqafemrSqafemrSkrevet 16/04-05 12:59, rettet 16/04-05 13:01 
Køb den fra japan... de har også region 2 (så får du ikke problemer med UMD film), og det er lige meget om det er pal, når det er en håndholdt med egen skærm.

Jeg har haft begge maskiner, og foretrækker psp'en indtil vidre, fordi den har et bedre spil udvalg (ihvertfald hvad angår min spil smag). Jeg har "wipeout pure", "Untold legends: blabla" og "twistet metal: Head on" og de er alle ret gode!

Til ds'en havde jeg kun "super mario 64 ds" og Metroid demo'en. Og de spil greb mig ikke rigtigt, SM64DS havede jeg spillet før, og en demo bliver ret kedelig i længden.
Men når der først kommer nogle fps'er eller andre spil-typer der kan udnytte ds'ens touch screen "ordenligt", som psp'en ikke har mulighed for, skal jeg da helt klart have en ds igen.
RuneSPRuneSPSkrevet 16/04-05 13:17, rettet 16/04-05 13:19 
Pt er det eneste spil til PSP som ser interessant ud Untold Legends imo. Dog spiller jeg ikke rigtig på min DS så meget mere, er ligesom gået lidt død i SM64, men Wario Ware hives nu frem i ny og næ. Men ser meget frem til Mario Kart og Animal Crossing (online), Lost in Blue osv... men pt er det jo stadig DS der sælger mest i japan ;)
PalleJensenPalleJensenSkrevet 16/04-05 13:37, rettet 16/04-05 13:44 
Nej, det gør den rent faktisk ikke.. Tallene for 27. marts 2005:

PlayStation 2 662.031
PSP 648.631
Nintendo DS 543.461
Game Boy Advance SP 268.683
Gamecube 79.896

Men hvad har det egentlig også med sagen at gøre??
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RuneSPRuneSPSkrevet 16/04-05 13:42 
2 Nintendo DS 30,028 42,023
3 PlayStation Portable 28,848 33,911

Så vidt jeg ved er 30.028 > 28.848...

Men begge 2 sælger jo ganske udmærket så det viser vel bare at markedet sagtens er stort nok til 2 (måske flere?) konsoller...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 16/04-05 13:45 
Okay - den har solgt bedre en enkelt uge... okay... men i 2005, som de tal jeg har præsenteret, siger at DS er bagefter i Japan...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RuneSPRuneSPSkrevet 16/04-05 13:55 
de tal til helt til højre er fra sidste uge, hvor den så altså også solgte mere... så dvs 2 uger ;)

Men ja i 2005 er DS bagud med ca. 140.000... men i det hele er DS ca. foran med 1 mio :P
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 16/04-05 14:07 
Salgstal siger jo ikke noget om, hvilken 'der er bedst', det er jo op til den enkelte. Jeg er i hvertfald sikker på, at begge sagtens ville kunne klare sig salgsmæssigt.

Venter med at sammenligne, indtil min PSP er kommet - bliver godt ;)
PalleJensenPalleJensenSkrevet 16/04-05 14:51, rettet 16/04-05 14:52 
Ja, DS er foran i det totale salgstal, men hvor mange måneders forspring var det lige den havde...?? :-)

Jeg er enig, salgstal siger ikke noget om hvilken maskine der er bedst, blot noget om, hvilken der er mest populær. Popularitet og kvalitet hænger ikke altid sammen - FIFA vs PES anyone? :-)

Man må gøre op med sig selv, hvilke spil man kan lide at spille og hvad man sætter pris på ved en håndholdt og derefter finde den maskine man vil have.

For mit vedkommende, vil jeg et langt stykke erklære mig enig med Rune (X i kalenderen). Der er intet ved DS som tiltaler mig (måske lige Meteos) mens PSP har meget af det jeg forventer af en håndholdt i 2005, ikke mindst hardware mæssigt men også software mæssigt. Så for mig er valget heldigvis enkelt.. (og ja, jeg har en PSP og jeg har prøvet en DS i kort tid...)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RuneSPRuneSPSkrevet 16/04-05 14:55 
I Japan var der da ikke særlig lang tid mellem lanceringsdagene...
OmenOmenSkrevet 16/04-05 15:22 
Lidt sent, men jeg ville bare lige erklære mig enig i Runes tidligere tekst.

Jeg synes endnu ikke DS'en har et eneste bemærkelsesværdigt spil herhjemme (Ligesom Palle, venter jeg også på Meteos), og det synes jeg ærlig talt er skræmmende for en ny konsol...

PSP har Lumines, Ridge Racers og Wipeout som alle (efter min mening) er killer titler.
Vote Ficus!
JmogJmogSkrevet 16/04-05 15:28 
Sqafemr>
Køb den fra japan... de har også region 2 (så får du ikke problemer med UMD film),

Faktisk har NCSX meldt ud at UMD'erne _ikke_ vil følge DVD-regionskodningen. De skulle angiveligt have fået det bekræftet af Sony US og Sony Japan. Der er selvfølgelig ingen måde at fastslå det med sikkerhed før maskinen kommer i EU.

Lige meget om det er samme regioner som DVD eller ej, så vil jeg dog stadig mene, at det giver mest mening at købe den amerikanske:
-Hvis man vil have UMD-film, så er de amerikanske de billigste (og de udkommer før EU-udgaverne).
-Hvis det mod forventning skulle ske, at nogen udgiver spil med regionskode (muligt), så er man ikke begrænset til det europæiske marked.
psychomantispsychomantisSkrevet 16/04-05 16:05 
Jeg er helt enig i at udbuddet af DS spil herhjemme er meget tyndt og for mit eget vedkommende er mit DS køb kun retfærdiggjort af Meteos og Catch!Touch!Yoshi! der begge er rigtig gode titler. Men som bekendt ikke er kommet i DK endnu. Jeg stiller mig dog tvivlende overfor om selv disse to titler vil kunne overbevise folk der hælder mest til PSP da det ikke er teknisk prangende spil på nogen måde.
Er man af den holdning at en håndholdt anno 2005 skal være en håndholdt udgave af denne generations stationære konsoller, ja så er der kun et valg nemlig PSP.
jaesjaesSkrevet 16/04-05 17:19, rettet 16/04-05 17:22 
Jeg har personligt valgt DS'en for at kunne spille GBA-titler (mener ikke, dette var nævnt), pga. prisen og pga. en formodning om, at der udkommer flest innovative titler til DS'en.

Og så skal der udgydes galde. De stationære konsoller er efterhånden blevet til et seriehelvede, men på de håndholdte står det endnu værre til. Jeg har intet imod serier, som udvikler sig så meget, at de ikke føles som finpudsninger, men det hører efterhånden til sjældenhederne. Respekt til jer, som ikke har noget imod WipEout, Castlevania, Ridge Racer, Super Mario og andre serier som - i stor udstrækning - "kun" er mere af det samme, men jeg er desværre blevet kræsen med årene, og elsker nye koncepter eller når et koncept tager en uventet drejning a la Zelda: WW, fordømt :/

På den anden side er det vel godt for pengepungen, og bunken med spil, der ikke er taget i brug, er også på vej ned af samme årsag :)

EDIT: Sætning tilføjet i første afsnit.
RJKRJKSkrevet 16/04-05 17:35, rettet 16/04-05 17:37 
Men hvor er så innovationen i de DS-titler, vi ser? Er det Project Rub? Hvis dét (gameplaymæssigt) er innovation, så foretrækker jeg gentagelser af fungerende koncepter. Det er da fint, at Nintendo vil være innovative og alt respekt for det, men hvad hjælper det at lave innovativ hardware, hvis man ikke har innovativ softwaren til at udnytte den? Jeg har svært ved at se potentialet i DS'ens innovation, og det samme må Nintendo jo have, for ellers ville de vel have lavet et spil, der både var godt og udnyttede mulighederne? Jeg tror på at der nok skal komme noget, men når det ikke allerede sker nu, så tror jeg omvendt at det er begrænset, hvor meget der vil være af det. Og så kan det meget vel være for lidt for sent. Personligt kan jeg meget bedre lide DS i teorien, end jeg kan i praksis. Ikke at det giver noget til PSP.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ComradeComradeSkrevet 16/04-05 17:36 
Mit valg faldt også uden tvivl på PSP'en. Kan godt være det er meget overfladisk, men jeg valgte den udelukkende pga. den har stil, som en Ipod, samt selvfølgelig grafikken.

Og så er der jo masser af muligheder med den, bl.a. Internet browser, IRC, man kan se sine tv serier på den og en masse andet sikkert ..
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 18:06, rettet 16/04-05 18:17 
rjk,
Wario Ware er vel innovativt, i og med at der gøres brug af stylus og mikrofon?

At det så måske ikke er alles stil, er jo så en anden ting...
Jusqu'a ici tout va bien....
JAAJAASkrevet 16/04-05 18:15, rettet 16/04-05 18:16 
Kirby. Se filmene, læs folks indtryk.

Så er der sådan noget som Tendo Doctor, der sikkert aldrig bliver udsendt uden for Japan. Det er en skam, for det er præcist den slags spil, der skal til for at differentiere DS. Et slags læge RPG, hvor man bl.a. bruger stylus'en som skalpel under operationerne. Det ser for mig vanvittigt fascinerende ud, men folk i vesten kommer formodentlig aldrig til at se det. Helt åndssvagt, for her er, sammen med Kirby, et eksempel på noget, man ikke kan med en PSP.

Mht. selve debatten, så er jeg interesseret i begge maskiner, men er ikke solgt endnu. Der er alt for meget liv i min (smukke) SP.
TweelTweelSkrevet 16/04-05 18:33 
Jeg har kun prøvet DSen, da jeg foretrækker at vente til PSPen udkommer i Danmark, og selv da først når den er kommet ned i et rimeligt prisleje, så jeg kan ikke sammenligne. Jeg kan bare sige at de få gode titler der indtil videre er til DSen for mig var alle pengene værd. Mario 64 DS er så meget mere end bare en port, og alene det at have den på en bærbar maskine er fedt. Touch-screenen er dejlig præcis, selv om der åbenbart er en del der har svært ved at vænne sig til at bruge den, og grafiken ser dejlig ud. Desuden er det mig bekendt stadig uvidst om alle PSP spil i fremtiden vil være regions-uafhængige, mens jeg ved at jeg vil kunne importere de DS spil der ikke kommer til Danmark.
Men for mig er det ikke et spørgsmål om enten/eller - jeg har for længst besluttet mig for at jeg ville have begge konsoller med tiden. Hvis jeg kun skulle have en havde jeg nok alligevel valgt DSen, simpelthen fordi den er billigere og allerede tilgængelig på det danske marked. Hvad angår øvrige kvaliteter er det vist meget jævnt.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
jaesjaesSkrevet 16/04-05 18:37 
RJK>
Men hvor er så innovationen i de DS-titler, vi ser?

jaes>
og pga. en _formodning_ om

En formodning som, at jeg formodede (og stadig formoder), at det ville gå den rigtige retning ;)

Der er annonceret alt for få spil, som vi reelt ved noget om, til, at jeg synes, det er relevant at diskutere hvilken maskine, der har skuffet eller ikke skuffet på det område. Lad os tage det op igen om et års tid :)
tastasSkrevet 16/04-05 18:38 
Kan jeg tillade mig lige at spørge, nu hvor jeg efter denne tråd er blevet fristet i PSP - hvor kan den købes billigt i JAP version?

Og hvordan fungerer det med strømstik hvis man køber JAP version?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RJKRJKSkrevet 16/04-05 18:38 
crying out>
Wario Ware er vel innovativt, i og med at der gøres brug af stylus og mikrofon?

Uden at have spillet det så, nej, det synes jeg egentligt ikke. Det er vel bare lidt som netop Project Rub. Lidt gimmicks, der er meget sjove til nogle småspil, men som ikke for alvor åbner op for nye spilmuligheder, og meget hurtigt bliver trættende. Uden at have spillet det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TweelTweelSkrevet 16/04-05 18:43 
jaes> Jeg glæder mig til den første RTSer til DS... hvis der kommer en. Jeg syntes ikke touch-screenen bare er en gimmick i Mario DS, jeg har i en del situationer bedre kontrol end med den gamle styrepind, men i en genre som RTS tror jeg virkelig den kunne overbevise selv dem der har problemer med Mario.
Og bare for en god ordens skyld: Jeg tror også jeg vil syntes om styrepinden på PSPen i en del spil når jeg først for fingre i den. Begge kontroller er et skridt fremad, bare til forskellige ting.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RJKRJKSkrevet 16/04-05 18:46 
jaes>
En formodning som, at jeg formodede (og stadig formoder), at det ville gå den rigtige retning ;)

Det er også fair nok, det skrev jeg jo sådan set også selv. Det jeg mener er bare, at hvis vi ser på mere eller mindre alt lavet og annonceret indtil videre, og hvis man lægger hovedet i blød og tænker som spilskaber, så er det stadig begrænset med helt oplagte muligheder for afgørende innovation. Det er ikke det samme som at udelukke at det kommer, og det gør jeg heller ikke, men bare et kvalificeret gæt på, at det ser ret svært ud. Igen savner jeg at Nintendo går forrest og viser, hvordan det skal gøres. Det er jo det de kan, og efter min mening også skal. For mig er det ekstremt hult at slå stort på innovation og så have et Mario 64-remake som "killer app". Det er alt for langt fra at være nok.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 16/04-05 18:49 
Tweel>
jaes> Jeg glæder mig til den første RTSer til DS... hvis der kommer en. Jeg syntes ikke touch-screenen bare er en gimmick i Mario DS, jeg har i en del situationer bedre kontrol end med den gamle styrepind, men i en genre som RTS tror jeg virkelig den kunne overbevise selv dem der har problemer med Mario.

Shogun ser i hvert fald ud til det, selvom det er meget sparsommeligt med informationer...
ChronoChronoSkrevet 16/04-05 18:50 
Jeg synes virkelig det er synd at Nintendo udgav Super Mario 64 DS som "toptitlen". Det gør intet for at vise hvad maskinen kan.

De skulle have valgt Polarium! Det spil er helt fantastisk. Det kunne sagtens være blevet et nyt Tetris (det minder også meget om det), hvis de havde bundlet spillet med maskinen. Det udnytter begge skærme og stylus rigtig godt, er ekstremt simpelt og let at lære, men også udfordrende og uendeligt holdbart (vurderet efter små 10 timers spil).

Ligesom JAA ser jeg også nogle spændende titler i Japan. Især Elektroplankton, Meteos og Band Brothers har fanget min opmærksomhed. Sidstnævnte er dog nok sjovere hvis jeg kendte flere med en DS.

Fine EA-titler og solide seriespil findes på begge maskiner, og er det dem man vil have er PSP sikkert det bedste valg da den jo teknisk er bedst og har de traditionelle kvaliteter disse spil kræver.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 16/04-05 18:51, rettet 16/04-05 19:04 
Tweel:

Ja, der muligheder, og jeg glæder mig også til, at det kommer et RTS, der udnytter den trykfølsomme skærm. Der er også muligheder i fx golfspil, og Tiger Woods PGA TOUR er et skridt den rigtige vej. Jeg kan også se et potentiale i FPS'er, hvor man, som i Metriod Prime Hunter, kan vælge at bruge højre eller venstre hånd til at sigte med. På PSP'en er man jo tvunget til at bruge den venstre, hvis styringen skal være analog. Det samme gør sig gældende i fx bilspil mht. valgfriheden om rat eller gas/bremse skal være analog, og hvilken hånd man vil bruge.

EDIT: Jeg udmærket klar over, at ovennævnte eksempler ikke giver innovative spil i sig selv, men muligheden for at udviklerne kan tilpasse den trykfølsomme skærm som de vil (flere knapper, analog styring etc. - og i enkelte tilfælde innovativt gameplay; i det mindste for en håndholdt), giver gode muligheder for innovation - både de små og de store "revolutioner".
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 18:53 
RJK>
Uden at have spillet det så, nej, det synes jeg egentligt ikke. Det er vel bare lidt som netop Project Rub. Lidt gimmicks, der er meget sjove til nogle småspil, men som ikke for alvor åbner op for nye spilmuligheder, og meget hurtigt bliver trættende. Uden at have spillet det...

he he - én der udtaler sig om et spil, han ikke har spillet.. Hmm, hvor har vi set det henne før ;)

Jeg har ikke spille "Project Rub", så jeg kan ikke sammenligne de 2 - men i WarioWare syntes jeg netop, at de gimmicks, som du kalder dem, passer perfekt ind. Jeg bliver ved med at tage spillet frem, for liiige at se, om jeg ikke kan gøre det bedre end sidst.

Det er vel også svært, i 2005, at komme op med nye innovative idéer - jeg syntes dog at DS'en er et skridt i den rigtige retning. Lad os se, om det ikke i de kommende måneder bliver fulgt op af noget ordentlig software. (... denne her skal lige ude mellem sidebenene : det er jo ikke første gang, at man 'kritiserer' en konsol, for at mangle ordentlige launch-titler).
Jusqu'a ici tout va bien....
RJKRJKSkrevet 16/04-05 18:55 
Men Wario Ware er jo ét stort gimmick-spil. Det behøves man jo ikke have spillet det, for at vide. At noget er et "gimmick" behøves jo i øvrigt ikke være vildt negativt. Det er bare ikke ret vigtigt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 16/04-05 18:57 
RJK:

Jeg er da også lidt bekymret. Omvendt er det jo ikke unormalt, at det tager lidt tid at få en konsol op i omdrejninger, når det kommer til gode og innovative spil. Og så er der lige det aspekt, at vi har med Nintendo at gøre - så kan det tage _meget_ lang tid :D eller :(
RJKRJKSkrevet 16/04-05 19:02 
Omvendt har der så heller aldrig før været en konsol, hvor man har sagt "vi er ligeglade med kræfter, vi skal ikke konkurrere med de andre, vi er helt anderledes, vi er innovative og har opfundet noget helt nyt, som vil revolutionere måden spil spilles på og betragtes på"?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 19:06, rettet 16/04-05 22:53 
RJK>
Men Wario Ware er jo ét stort gimmick-spil. Det behøves man jo ikke have spillet det, for at vide. At noget er et "gimmick" behøves jo i øvrigt ikke være vildt negativt. Det er bare ikke ret vigtigt.

Og derfor kan det ikke være innovativt? .... Det kunne måske være rart, at få oplyst hvad der skal til, for at det er?
Jusqu'a ici tout va bien....
jaesjaesSkrevet 16/04-05 19:12, rettet 16/04-05 19:13 
Nej, men de kan jo heller ikke hekse. Som du er inde på: Lægger man hovedet i blød, og har man lidt sund fornuft, er det let at se, at der ikke vil komme mange revolutionerende spil. Men lidt har også ret.

Jeg har en spæd tro på, at den godt kan tiltrække et par ikke-gamere (det ser allerede ud til, at main-stream-gamerne så småt er på vej til at flygte fra den) og derved håber jeg på, at Nintendo får bare en lille smule ret i "...og betragtes på".

EDIT: Det var så til RJK.
RJKRJKSkrevet 16/04-05 19:53, rettet 16/04-05 19:53 
crying out>
Og derfor kan det ikke være innovativt ?

Det kommer jo an på, hvordan man gradbøjer udtrykket. Den form for innovation, som Nintendo snakker om, er jo stadigvæk "revolution der vil ændre måden, vi spiller på". Er det så også innovation hvis nogen laver et bilspil, hvor man drejer til højre, når man trykker venstre? Overdrivelse fremmer forståelsen. At der er et minigame i Project Rub eller Wario Ware hvor man skal puste i en mikrofon eller råbe i den fører jo ikke spilmediet i en ny retning. Det er ikke Pole Position, Wolfenstein, Civilization, Dune 2 eller Super Mario 64. Mindre kan gøre det, men de nævnte ting er altså bare en ligegyldig notits i spilhistorien.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 16/04-05 20:06 
Skærmen ændrer da måden vi spiller på. Nej, der har ikke været nogle genreskabende spil, men innovation er da også meget mere end det. Det er da også at tage eksisterende genrer og forbedre dem eller variere dem på hidtil usete måder.

Polarium er efter min mening tæt på at være genredefinerende (ikke genreskabende), da det nok er noget af det bedste der findes i puzzlegenren lige nu. Jeg har så ikke prøvet Lumines og Meteos.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 20:07, rettet 16/04-05 22:56 
rjk,
Vi kunne jo med DS'en være på vej mod stemme-styrrende konsolspil ;)

spøg til side,
Som jeg skriver tidligere ""Wario Ware er vel innovativt, i og med at der gøres brug af stylus og mikrofon?"" - er det ikke innovativt? Hvis ikke, hvad er det der gør, at en konsol, baseret på brugen af stylus (og måske med tiden også mikrofonen) ikke er innovativ?
Jusqu'a ici tout va bien....
RJKRJKSkrevet 16/04-05 20:13 
Jeg synes ikke det jeg siger er så indviklet ;) DS-hardwaren er selvfølgelig innovativ. Jeg har ikke sagt andet. Blandt andet fordi den tilbyder nye styreformer.

MEN et spil bliver da ikke innovativt bare fordi det så bruger disse styreformer på en fuldstændig ligegyldig måde. Hvilket i hvert fald er tilfældet for Project Rub. Man ser et stearinlys på skærmen, puster i mikrofonen og så går lyset ud. Og det er så dét. Det har da ikke et klap med innovation at gøre!?

Hvad angår at skærmen giver en "revolutionerende ny måde at spille på". Hvordan adskiller den sig revolutionerende fra en almindelig pc-mus, som bruges til at styre omtrent alle pc-spil?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HardballerHardballerSkrevet 16/04-05 20:15 
Hvilke film vil der udkomme til PSPen, kan man selv smide film derover osv?

Batteri levetiden er for mig ligemeget, da jeg alligevel skal have et batteri når det udkommer..
Efter hvad jeg har læst, hælder jeg mest til PSPen, specielt fordi jeg ikke kun vil sidde og spille osv..

Det med internettet osv på den, hvordan virker det?
Hvor har i købt den fra,l til hvilken pris, og hvilke fede spil kan i anbefale??
ComradeComradeSkrevet 16/04-05 20:25 
Der kommer en del film til PSP'en ..
Af allerede udkomne film kan nævnes Spider Man 2, Hellboy, Kill Bill, Once upon a time in mexico, Resident Evil og en del flere. Men håber da på, at nye film vil udkomme på UMD på nogenlunde samme tid som på DVD. Vi skal nok kun forvente, at det bliver de store succeser som kommer på UMD.

Altså selve, det at spille online via Wi-Fi fungerer rigtig godt, i hvert fald i Twisted Metal: Head on, hsom i øvrigt er rigtig underholdende online.
Man kan også surfe på nettet, via en browser som er i Wipe Out Pure, men det er ikke officielt at det skal være muligt at bruge denne til at surfe på hele nettet med.
Nogle hackere har tilsyneladende også gjort det muligt at bruge IRC på PSP'en, men det kender jeg ikke meget til..

Jeg købte min på Ebay, til ca. 2200 inkl. Twisted Metal og Spiderman 2. Jeg har siden købt Lumines og begge spil kan anbefales herfra.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
ChronoChronoSkrevet 16/04-05 20:30 
Den koreanske PSP kommer forresten med browser, så måske var den værd at overveje. Jeg ved så ikke om det er begrænset til koreanske sprogindstillinger, og om den er ligeså regionsfri som de andre.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HardballerHardballerSkrevet 16/04-05 20:35 
Cool :)

Så skal jeg måske ud og investere i en US :)

Har jeg forstået det ret? Jeg kan spille ALLE spil på en US (eller andre regioner), jeg kan dog kun se US film, medmindre producenten ikke har puttet region på?

Findes der film uden region, og findes der en form for freeloader?

For at kunne spille online, skal man så have trådløst internet? Der er vel ik et stort grimt internet stik i?
crying outcrying outSkrevet 16/04-05 20:39, rettet 16/04-05 23:00 
Nu tror jeg nok, at jeg falder fra...

DS-hardwaren er selvfølgelig innovativ

- Det kan vi så kun være enige i.

MEN et spil bliver da ikke innovativt bare fordi det så bruger disse styreformer på en fuldstændig ligegyldig måde

Ok, jeg kan følge dig (det kan være at den er ligegyldig i project rub?), og er så enig i at hverken project rub, Wario eller andre nuværrende/kommende spil, der gør brug af stylus, mikronfon, wireless, kamera eller andet gejl af teknikker man må udvikle i fremtiden, er innovative, da de jo bare gøre brug af hardwaren!
Jusqu'a ici tout va bien....
137 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig