X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Told - hvornår skal man betale?


Svar
PapandPapandSkrevet 08/04-05 12:13 
Jeg købte forleden Robotech Complete Collection på Ebay. Pakken ankom cirka en uge efter fra USA, men der var desværre kommet told på. Hele 134 kr. Min kæreste modtog pakken da postmanden kom, og hun fik en form for regning hvorpå der står, at tolden bliver 134 kr. MEN, der er ingen seneste betalingsdato eller andre former for datoer på sedlen. Vil det sige, at jeg kan betale når jeg har lyst??
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
77 emne(r).
1 2 > »

Svar
PapandPapandSkrevet 08/04-05 12:13 
Jeg købte forleden Robotech Complete Collection på Ebay. Pakken ankom cirka en uge efter fra USA, men der var desværre kommet told på. Hele 134 kr. Min kæreste modtog pakken da postmanden kom, og hun fik en form for regning hvorpå der står, at tolden bliver 134 kr. MEN, der er ingen seneste betalingsdato eller andre former for datoer på sedlen. Vil det sige, at jeg kan betale når jeg har lyst??
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
The DaneThe DaneSkrevet 08/04-05 12:29 
Vil jeg umiddelbart tro, da du først får udleveret pakken når du har betalt ;) - hvis du har fået pakken uden at have betalt tror jeg postbudet har misforstået noget.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
PapandPapandSkrevet 08/04-05 12:45 
Det vil sige, at med lidt is i maven kunne jeg måske slippe for at betale..?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
BeanoBeanoSkrevet 08/04-05 13:17, rettet 08/04-05 13:34 
Kan det betale sig for de sølle 130,-?

Sikker på at T&S nok skal komme nogle "lækre" gebyrer på hvis du ikke betaler den...

Men hvis du har modtaget pakken uden opkrævning/girokort, så har postmanden glemt at opkræve pengene :)
PapandPapandSkrevet 08/04-05 16:31 
Du har nok ret. Må hellere tøffe på posthuset i morgen. ;)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Zzap!Zzap!Skrevet 08/04-05 19:28 
130kr. er da også en slags penge.
Hvis du er virkelig opsat på at "prøve den af" kunne du jo ringe under falsk navn og spørge hvad de har tænkt sig at gøre ved det. ;)
Born to kill space
JmogJmogSkrevet 08/04-05 22:40 
Egentlig er du vel i din gode ret til intet at gøre. Det er postvæsenets opgave at opkræve pengene. Det har de ikke gjort.
bootsbootsSkrevet 08/04-05 23:01, rettet 08/04-05 23:02 
He he he.... Told&Skat kommer alle steder. Også her på P:R.... Og nu kommer vi efter dig, Snowman. Tak fordi du oplyste det herinde... ;o)

Nej, spøg til side. Min mand arbejdede faktisk tidligere bl.a. med at få inddrevet de toldgebyrer som postbude/postkontorer glemte at opkræve. Èn af undskyldningerne fra et posthus var: Jamen kunden ville ikke betale, så jeg gav ham bare pakken, for han var ret sur..... ;o)

Opgaven ligger nu i et nyt stort regnskabscenter i Post Danmark. Jeg ved ikke hvordan de arbejder; men det er sikkert at de vil forsøge at få fat i pengene på den ene eller den anden måde....
PapandPapandSkrevet 09/04-05 00:05 
Giv mig så et råd boots, skal jeg gå forbi posthuset i morgen, eller skal jeg lade som ingenting? :)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
bootsbootsSkrevet 09/04-05 00:15, rettet 09/04-05 00:15 
Det vil jeg slet ikke blande mig i. Som sagt plejer de ikke bare at give op; men jeg har faktisk kun prøvet at modtage en forsendelse med told på én gang, og dengang skulle jeg betale inden jeg modtog forsendelsen. Sådan plejer det at være. Som ansat i Post Danmark ville jeg altid betale - også selvom det skyldtes en fejl fra Post Danmark's side.... Jeg har ingen anelse whatsoever, hvad der sker hvis du ikke betaler... Spørg din samvittighed - i bund og grund kan det vel sammenlignes med at snyde i skat, eller?
RJKRJKSkrevet 09/04-05 00:17 
Herude på landet noterer posten i en lille bog, hvem der skylder hvad, og på den måde skal man nok komme til at betale noget en anden dag, hvis man ikke lige har gjort det den ene dag.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
bootsbootsSkrevet 09/04-05 00:47 
Man kan da også være sikker på, at der sidder nogen i told & skat og venter på pengene. Før eller siden vil de henvende sig til postkontoret og rykke for pengene. De vil så opdage at pengene ikke er opkrævet - at postbudet har lavet en fejl... Hvad de så gør, ved jeg ikke; men jeg er ret overbevist om, at de vil gøre hvad de kan for ikke selv at betale udgiften - og betales, dét skal den...
JAAJAASkrevet 09/04-05 09:36, rettet 09/04-05 09:36 
Jeg har haft en fortvivlet postdame bankende på min dør dagen efter en sådan forglemmelse, og der havde jeg ikke manglende moral nok til at sige: "Det kender jeg ikke noget til, jeg betalte i går." selv om det i teorien kunne lade sig gøre, men i dit tilfælde ville jeg i hvert fald ikke lige frem rende efter dem.
BeanoBeanoSkrevet 09/04-05 09:38, rettet 09/04-05 11:42 
Snowman - fik du et girokort eller anden form for opkrævning?

Hvis det bare var en seddel hvor der stod at told var et bestemt beløb men ikke en direkte opkrævning eller girokort, så ville jeg bare glemme det og ser hvad der sker.

Det er sket for mig et par gange hvor posten har glemt at opkræve told for en forsendelse, og jeg har aldrig hørt fra dem siden.
PapandPapandSkrevet 09/04-05 23:20, rettet 09/04-05 23:21 
Ingen girokort eller anden form for opkrævning. Blot en seddel hvorpå beløbet på de 134 kr. står.

Edit: Så jeg venter lige et par dage endnu. For 134,- ER altså også en slags penge.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
BeanoBeanoSkrevet 10/04-05 00:24, rettet 10/04-05 00:24 
Så har posten bare glemt at opkræve pengene... synd for dem :)
SqafemrSqafemrSkrevet 30/11-06 22:54 
Jeg har en ven der pt er under uddannelse i USA, og jeg overvejer at få ham til at tage en Wii med hjem til mig, da ham kommer hjem til jul.

Mit spørgsmål er så, er der en chance for at Wii'en vil blive fortoldet, hvis han fx. pakker den i en taske og tasken bliver åbnet i tolden?
Og kan der overhovedet blive forlangt told, når man tager ting med fra udlandet på den måde?
JmogJmogSkrevet 30/11-06 23:07 
Sqafemr>
Mit spørgsmål er så, er der en chance for at Wii'en vil blive fortoldet, hvis han fx. pakker den i en taske og tasken bliver åbnet i tolden?

Jada. Hvad som helst kan blive fortoldet. Det eneste du kan være helt sikker på ikke bliver det er det tøj du har på. I realiteten er det få ting i håndbagagen der bliver fortoldet, men en Wii i sin æske ville nok være i farezonen. Hvis den derimod er pakket ud er chancen mindre, men de kan stadig forlange at se kvittering på at den er købt i DK.

Og kan der overhovedet blive forlangt told, når man tager ting med fra udlandet på den måde?

Hvordan en vare kommer til DK er ligegyldigt - der kan altid forlanges told og moms. Ikke at der er nogen der gør det, men man har ifølge loven pligt til selv at gå op til tolderne med varen og sige "hvor meget skal jeg betale?"
SqafemrSqafemrSkrevet 01/12-06 00:08 
Ok, tak for svaret.

Jeg tror nu godt, jeg kunne finde på det alligevel. Chancen for at blive taget i tolden er nok ikke så stor, mon ikke de har nok at se efter i disse tider :)
SpaceFractalSpaceFractalSkrevet 01/12-06 14:51 
I burde jo vide man skal betale told, når man køber ting, udenfor EU. Selv har jeg ikke noget imod at betale told.

Det er dog gebyret på 75kr, der er møg hamrenede irreterende, især når man køber mindre ting.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/04-08 22:52 
Holy SHIT! Told/moms-gebyret er røget fra 75 kroner til 150! ETHUNDREDEHALVTREDS! De er kraftedme ikke rigtig kloge!

Det hjælper jo intet at hæve toldgrænsen, når de stadig kratter sindssygt med penge ind på idiotiske "gebyrer" for at for-moms-e varerne (hvor grænsen stadig er cirka 80 kroner)!

For fanden da, jeg er harm! >:-(

Syge, syge land vi lever i!
NeonodeNeonodeSkrevet 12/04-08 23:51 
Jeg har prøvet det samme for ca 1 år siden, jeg har ikke betalt og intet hørt!!
3of193of19Skrevet 13/04-08 09:49, rettet 13/04-08 09:52 
Den går bare ikke længere, da Post Danmark nu ikke længere (i hvert fald med pakker) kommer ud til folk med en regning. De går nu direkte til din lokale postbiks og du får et brev at du kan hente det der og samtidigt betale.

Er også rimelig sur over det forhøjede gebyr, 150kr er absolut uforskammet og står i ingen forhold til hvad det koster dem at kigge på en faktura, taste nogen få tal i et regneark og sende et automatisk brev ud.

Har nu to gange inden for en måned fået taget ting i tolden, en pakke fra Amazon USA med Harry Potter 1-5 på HD og en bog (150 kr gebyr, 121 kr moms) og fire HD DVD'er fra Australien (150 kr gebyr, 101 kr moms).
SumezSumezSkrevet 13/04-08 14:14 
Hyakotake>
Holy SHIT! Told/moms-gebyret er røget fra 75 kroner til 150! ETHUNDREDEHALVTREDS! De er kraftedme ikke rigtig kloge!

Jo tak, det har jeg allerede mærket flere gange! Man kan ret nemt ende med at betale væsentlig mere end dobbelt pris pga. tolden nu!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SlothSlothSkrevet 13/04-08 17:33 
Jeg har et spørgsmål ang. told ifb. med ind/udrejse af Danmark.

Hvis man f.eks. har noget kameragrej med, som man IKKE kan fremvise kvitteringer på, og man bliver snuppet i tolden på vej hjem, så kan man risikere at betale told for noget, som ikke er købt i udlandet.

Mit spørgsmål er: Findes der en officiel formular el. lign., man kan udfylde FØR afrejse, evt. med serienumre på tingene, således at man ikke bliver fortoldet når man vender hjem?
Kiss me, would you kindly?
3of193of19Skrevet 13/04-08 20:27, rettet 13/04-08 20:33 
Prøv lige at ringe til Told. Mener man kan få nogen papirer og registrere tingene ved afrejse så du kan fremvise dem når du kommer hjem og så slipper for at risikere at skulle betale told.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/05-08 21:17 
Hvis jeg køber NES spil fra USA, er det så noget med vægten, hvad det koster i tolden?
Hoid to colony C05 where the computer is...
HeroldHeroldSkrevet 14/05-08 21:55 
Nej, jeg tror ikke vægten af print og plastic spiller ind :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/05-08 22:05 
Så er det da dyrt 200kr, da jeg skulle betale 200kr, for Ibara i tolden. Så er det eneste gode måde nok bare at købe mange spil på en gang fra USA, hvis det er samme pris?
Hoid to colony C05 where the computer is...
HolisticHolisticSkrevet 14/05-08 22:47, rettet 14/05-08 22:47 
Tolden bliver regnet ud efter prisen på den ting der skal fortoldes.
Regnestykket ser således ud:
Fortoldingsgebyr (PostDK er eks. 150,-)
25% Moms
Told (svinger fra 3% til 12% afhængig af hvilken kategori varen ryger under)
Dette er på hele beløbet, dvs. både prisen på selve varen og fragten.

Legetøj hedder 3% i fortoldingsgebyr så eks:
1 stk nes konsol 200,-
fragt 90,-
25% moms af 290,- = 362,5
3% told af 362,5 = 373,38
+ Fortoldingsgebyr 150,-

Ialt: 523,38
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/05-08 22:53, rettet 14/05-08 22:54 
Damn, så skal jeg være heldig med at finde US NES spil til en ok pris, for det er lamt til den pris. (ØV> :=(
Hoid to colony C05 where the computer is...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/05-08 10:40 
Er der nogen, der er gode til at finde rundt på SKATs hjemmeside, der kan finde ud af, om told/moms/whatever-grænsen er sat op fra de cirka 80 til et højere beløb? Jeg hørte nogle halve nyheder for nogle måneder siden, men jeg har ikke fået det bekræftet.
ComradeComradeSkrevet 17/05-08 11:21 
Er under uddannelse som speditør og har netop været på skole hvor vi havde besøg af et par toldere. Jeg spurgte dem omkring max beløbet for privat import uden told - og det er omkring ~300 kr. lige nu.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
silverstarsilverstarSkrevet 17/05-08 12:53, rettet 17/05-08 12:57 
Ifølge piecen "Internethandel for private" på skats hjemmeside er der ikke ændret på grænserne for køb i ikke-EU lande:
Grænsen for told: 22 Euro (ca 165 kr)
Grænsen for moms/punktafgift: 80 kr

Kilde:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=300092&vId=201903&i=5#i300092
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HeroldHeroldSkrevet 17/05-08 12:55 
Godt at der er styr på det -.-
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/05-08 13:04 
Tak for'ed, silverstar... når moms-grænsen ikke er hævet er det jo til at lukke op og s.... i :-) Specielt når gebyret er hævet fra 75 til 150 kroner. Det kan sgu nemt gå hen og blive dyrere. Lorteland!
silverstarsilverstarSkrevet 17/05-08 16:21 
Ja, fortoldingsgebyret på 150 kr er hat og briller, ren pengemaskine. Der burde være en grænse for at fortoldingsgebyret max måtte udgøre en fastsat procentdel af varens pris, det holder ikke at man kan bestille et spil til 180 kr og så ende ud med at totalprisen er mere end det dobbelte når moms, told og gebyrer er lagt på.
Jeg har en enkelt gang oplevet dette scenarie ved en bestilling fra play.com, jeg afviste modtagelsen så varen blev returneret og jeg fik pengene retur fra play.com.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
ComradeComradeSkrevet 17/05-08 18:56 
Ja, og betryggende at to toldere siger noget helt modsat det der står på deres hjemmeside.. De har virkelig styr på det.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
scavengerscavengerSkrevet 17/05-08 19:57, rettet 17/05-08 19:57 
silverstar>
Ja, fortoldingsgebyret på 150 kr er hat og briller, ren pengemaskine. Der burde være en grænse for at fortoldingsgebyret max måtte udgøre en fastsat procentdel af varens pris, det holder ikke at man kan bestille et spil til 180 kr og så ende ud med at totalprisen er mere end det dobbelte når moms, told og gebyrer er lagt på.
Jeg har en enkelt gang oplevet dette scenarie ved en bestilling fra play.com, jeg afviste modtagelsen så varen blev returneret og jeg fik pengene retur fra play.com.


Det er totalt outdated. Idag får SKAT alle informationder de skal bruge til fortoldningen elektronisk, de skal blot verificere at de rigtige felter er udfyldt. Det er et levn fra før i tiden hvor de skulle taste det hele selv udfra papirdokumenter. Derfor kal en fortoldning laves på under 5 minutter, så kan I selv regne timelønnen ud som SKAT rager ind.
Nemo me impune lacessit
QQSkrevet 07/10-08 00:12 
Kan det passe at jeg ikke skal betale hverken told, moms eller diverse gebyrer, hvis jeg køber en basforstærker til £1.000 fra en netbutik i England?

Ifølge Skats egen hjemmeside skal jeg ikke betale told på ting fra andre EU lande og kun momsen i det pågældende land. Det lyder næsten for godt til at være sandt med de erfaringer man efterhånden gør sig med international nethandel og danske toldregler.

Jeg får dyret sendt med UPS. Det kan vel kun være at foretrække?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 07/10-08 00:30 
Hvis det virkelig er England - dvs. England, Wales eller Skotland, så kan det virkelig være rigtigt :-)

Er det dog Jersey/Guernsey - også kendt som kanaløerne, så er der fare for ekstra told og moms. Kanaløerne er medlemmer af UK men ikke EU (toldmæssigt i hvert fald), så de er lige så toldfarlige at bestille fra som Kina. Det "almindelige" England er dog farefrit.
QQSkrevet 07/10-08 01:13 
Jamen så er det jo bare med at få bestilt. Butikken ligger i Essex, så det kan ikke blive meget mere England
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/10-08 15:36, rettet 07/10-08 15:36 
Kan det virkelig passe at tolden er så fucked op efterhånden?

Jeg har lige fået Yakuza 2 til PS2 idag fra Play.com (til 21 Euro) som jeg skulle betale afgifter af.

Hér er opgørelsen:

Told: 0,-
Afgift: 0,-
Importmoms 25% af 156 kr: 39,-
Fortoldningsgebyr: 120,-
Moms 25% af Gebyr (what the fuck?): 30,-
I alt: 189,- i told for et spil der koster 156 kr.
BeanoBeanoSkrevet 07/10-08 15:39, rettet 07/10-08 15:39 
Det lyder korrekt. De er syge i roen!
jaesjaesSkrevet 07/10-08 16:08 
Hølmkjær>
Kan det passe at jeg ikke skal betale hverken told, moms eller diverse gebyrer, hvis jeg køber en basforstærker til £1.000 fra en netbutik i England?

Ifølge Skats egen hjemmeside skal jeg ikke betale told på ting fra andre EU lande og kun momsen i det pågældende land.

Jmog>
Hvis det virkelig er England - dvs. England, Wales eller Skotland, så kan det virkelig være rigtigt :-)

Jeg mener, at der stadig er en grænse på 280.000 kr. Altså hvis butikken omsætter for mere end 280.000 kr. om året til Danmark, så skal man betale (både told og moms går jeg ud fra).
WehnerWehnerSkrevet 07/10-08 16:20 
Der findes en sådan grænse, som jaes nævner. Det er derfor, der kommer moms (er det ikke kun moms?) på ting fra Amazon.co.uk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WonderboyWonderboySkrevet 07/10-08 16:56 
Du kan jo bare lade det gå retur til Play.com.
I love monster land
BeanoBeanoSkrevet 07/10-08 16:58, rettet 07/10-08 17:08 
Jeps og så påstå at man ikke fik varen. Så sender de en ny men med kr. 0,- som værdi ;D

EDIT: Ikke at jeg kunne finde på at lave den slags numre... jeg har bare HØRT om det :P
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/10-08 17:11 
De fire ting jeg har fået fra Play inden for den sidste uge er alle kommet fint igennem tolden. Jeg havde bestilt nogen af de Real Triggers til PS3 som Beano omtalte engang. De kostede ca. 30 kr og var de blevet taget havde de fået lov at sende dem tilbage :)

Men skidt at dine ting er blevet taget. Hvis det kan være nogen trøst så virker Yakuza 2 godt. Men kan du vente så lad dem sende det retur.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 07/10-08 17:15 
Konsolkongen>
De kostede ca. 30 kr og var de blevet taget havde de fået lov at sende dem tilbage :)

Medmindre der var tre sæt i pakken, så ville de ikke kunne blive taget. Alt under 85kroners værdi ryger lige igennem. Det er bagatelgrænsen for hvad man kan importere told/momsfrit.
77 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig