X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvilken mus?


Svar
SøgAArdSøgAArdSkrevet 04/04-05 02:50, rettet 04/04-05 02:50 
Da jeg spiller en del Warcraft 3, leder jeg efter en ny og ikke mindst god mus. Har kigget lidt på diverse fra Razor, men det lader til at der er blandede meninger. Nogen der kan anbefale noget?
Home is where the hardware is..
OmenOmenSkrevet 04/04-05 08:56 
Logitech MX510
Den kan fåes til en rimelig pris (ca. 350kr) og har shortcuts som standard, samt god præcision og ergonomi.
Vote Ficus!
NaieraNaieraSkrevet 04/04-05 09:04, rettet 04/04-05 09:04 
Bedste mus ever! ;)

Men køb den røde, hvis I kan finde den. Den blå farve falder af...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 04/04-05 11:06 
Logitech MX1000 eller Razer Diamondback. De bedste to på markedet, men koster også derefter.
» a winner is you «
RuneSPRuneSPSkrevet 04/04-05 15:43 
Må sgu sige at jeg stadig holder mig til Microsoft Explorer 3.0 :) (+ icemat).

Klart den bedste mus jeg nogensinde har prøvet... selvom den som Naiera nævner også er rigtig fin (specielt til prisen!)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 04/04-05 15:51 
MX510'eren får også en anbefaling med herfra. Jeg synes den er fremragende til både spil og mere arbejdsrelaterede opgaver og så ligger den godt i hånden.
(...)
ChronoChronoSkrevet 04/04-05 16:14 
Jeg er på Naieras link - mere har man ikke brug for :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
PapandPapandSkrevet 04/04-05 16:19 
MX 510. Bedre fås det ikke.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JinkJinkSkrevet 04/04-05 16:20, rettet 04/04-05 16:21 
Køb mx518(den nye mx510). Ved ikke om den er kommet ud, men ellers kommer den snart. Køb ikke MX1000. Hvis du løfter den har den et delay og jeg går udfra du løfter den fra måtten i WC3.
Razer er der forskellige meninger om. Men jeg ved der har været problemer med den i fps, i at få en low sens.
Edit: Men ellers kan jeg godt anbefale mx510. Har den selv :)
HulleHulleSkrevet 04/04-05 17:13 
Sørg for at købe en med 5 knapper. Det er uundværligt når man først har haft en sådan.

Har selv en fra aldi, og den kan jeg klart anbefale. 5 knapper, genopladelige batterier, bordlader, trådløs. Ud over det fås den til 200,- når de af og til køre med den i deres kampagner.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
RuneSPRuneSPSkrevet 04/04-05 17:15 
... hvis du spiller FPS så sørg for guds skyld for ikke at købe trådløs!
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 04/04-05 17:21 
Kan også kun anbefale MX510. MX1000 virker for stor og kluntet for mig.
ComradeComradeSkrevet 04/04-05 17:32 
MS Explorer 3.0 er for mig den mest optimale mus, sammen med Icemat.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
SøgAArdSøgAArdSkrevet 04/04-05 20:03 
Køber for guds skyld ikke en trådløs. Heller ikke en med 5 knapper, som jeg alligevel ikke kan bruge til noget.
Home is where the hardware is..
Zzap!Zzap!Skrevet 04/04-05 21:15 
Har du nogensinde prøvet en med mere end tre knapper?
Det er en helt klar forbedring at kunne copye og paste, undoe og gå frem og tilbage uden at skulle flytte hånden fra musen og uden at skulle lege twister med fingrene.

Min personlige kæphest med mus er at stort set alle mus på markedet i dag er unødvendigt store. Det nedsætter væsentligt præcistionen og gør også at man ikke kan trække musen så langt inde under hånden som man af og til gerne vil.
Min ideelle mus ville være lidt større end en æske tændstikker, have fem til seks knapper og hoved knapperne skulle være så tæt på bordfladen som muligt (dvs. sidde meget dybt).
Born to kill space
JinkJinkSkrevet 04/04-05 21:47 
Ja, du gør det så nemmere for dig selv. Så er der vel kun Razor(eller ms 3.0) tilbage så. Jeg vil dog stadig anbefale en mx510, som stortset de fleste er enige i, er den bedste mus på markedet til gamers.
Zzap!Zzap!Skrevet 04/04-05 22:20 
Der har jeg bare det problem; hvorfor faen skal den være så lang?!
Det er jo ikke somom man skal hvile hele sin hånd på musen og flytte den med armen. De fleste normale mennesker hviler vel håndledet på underlaget og flytter musen med fingrene og i mindre grad håndledet?
På de fleste mus er kommer halvdelen af den altid i vejen for mig når jeg forsøger at trække den ind under hånden.
Der findes mindre "laptop" mus, men de har så kun tre knapper på de modeller jeg har set.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 04/04-05 22:32, rettet 04/04-05 22:33 
Jeg har det på samme måde. Den bedste mus jeg har haft, er en af de første Logitech Mouse Man (den første af de ergonomiske svjv). Den havde netop sådan en størrelse, at jeg kunne flytte den kun med fingrene. Jeg synes, det er mest behageligt i længden, og jeg har også set det anbefalet i en artikel som det bedste, hvis man vil undgå museskader. Scroll-funktion havde den dog ikke, og det er efter min smag mindst ligeså vanedannende som mange knapper.

Siden er udviklingen desværre gået i den retning, at de fleste kvalitetsmus også er ret store. Og nej, jeg har ikke en baby-hånd :)
RuneSPRuneSPSkrevet 04/04-05 22:33 
Når jeg spiller hviler jeg albuen på bordet og flytter så musen med hele leddet mellem hånden og albuen :)

Det giver klart størst præcision for mig, men jeg spiller også med en meget lav sens, dermed skal jeg kunne bevæge musen over store afstande relativt hurtigt, hvilket kun kan opnås ved at flytte med en større del af armen ad gangen =)

Hvis jeg skal flytte musen fra den ene side af skærmen over til den anden skal jeg flytte musen ca. ½ mussemåtte (icemat) afstand.

Men hvis jeg skal komme med mit syn på Logitech 510 eller hvad den nu hedder, så synes jeg langt fra den kan måle sig med MS explorer 3.0. Når musen skal flyttes så kræver det at den kører relativt flydende på mussemåtten, men så skal den også stoppe med det samme når man stopper med at bevæge hånden, hvilket Logitechen imo fejler i (dette kan så evt ordnes med det der "tape" man klister under musen). Desuden kommer jeg let til at trykke på knapperne da de er rimelig følsomme (og nej, det er ikke fedt at komme til at tage silencer på colt midt i en duel :)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 04/04-05 22:37 
Jeg synes størrelsen på MX510 er lige tilpas. Så længe man ikke placerer hånden "for langt fremme" på musen, så hviler håndleddet fint på underlaget, mens pege- og langfingeren respektivt ligger lige til venstre museknap og scroll-hjulet/højre museknap og tommeltotten til de to knapper på siden.

Men det er selvfølgelig en smagssag og nogle har jo også større labber end andre :)
(...)
Zzap!Zzap!Skrevet 04/04-05 22:49 
Hvis du helt ærligt synes den er så stor som den skal være, må du jo have hænder på størrelse med middags tallerkener. :P

Det ideelle, rent ergonomisk og præcisions mæssigt, ville jo være noget på størrelse med en tyk kuglepen med bedre greb.
Men en pen skal samles op hver gang man bruger den, hvilket er meget trættende hvis man skifter ofter mellem keyboard og mus. Der er heller ikke plads til så mange knapper på den mindre plads og man trykker med de samme fingre man holder fast med, hvilket også er en dårlig ide.
Born to kill space
JinkJinkSkrevet 04/04-05 23:16, rettet 04/04-05 23:16 
Er enig med Fox.

Lyder næsten som om du ligger hånden "oven på den" sådan så dine fingrespidser er for enden af museknapperne.
Og jeg har endda små hænder, så forstår det slet ikke.

Hvad mener du med at trække den ind under hånden?
Og for mig lyder det mere som forskellige brug af mus. Sådan mini-mus er da ikke at fortrække til gaming. Måske netsurfing og hjemmearbejde, men det var ikke det han skulle bruge.
Zzap!Zzap!Skrevet 04/04-05 23:49 
Jink>Hvad mener du med at trække den ind under hånden?

Jeg mener når man trækker musen mod sig så støder den mod det nederste af ens håndflade. Jeg tror faktisk at en mindre mus vil give større præcision i alt, også spil (hvorfor kan vi ellers skrive pænere med en pen end en mus?).
Born to kill space
HardballerHardballerSkrevet 05/04-05 00:02, rettet 05/04-05 00:05 
MX510 og MX1000 er rent faktisk lige nøjagtige: Begge 2 en nøjagtighed på 800dpi

Dog ville en MX510 nok være lidt mere nøjagtig, da den ikke mister en del ved overførelsen.. Men så skal du vel bare have modtageren tæt på?
Personligt kan jeg ikke fordrage MX510, og jeg har selv en MX1000.. Den er en fed allrounder :)

Nej, skal du game med nøjagtighed, skal du vælge en Razer Boomslang med en nøjagtighed på 2100dpi :)

Razer Diamondback Magma: 1600dpi
Razer Viper: 1000dpi

Det skal lige sides at boomslang er en KUGLEMUS og den har en s***e ledning..
Jeg kan ikke spille med en ledning, den har sin egen vilje.. Det at det er en kuglemus kan jeg sagtens leve med da man jo godt lige kan bruge 5min hver uge på at gøre den ren :)

Jeg ville anbefale Boomslang eller MX1000.. Kan du ikke håndtere det at det er en kuglemus, så er der jo som sagt MX1000 :)
Diamondback Magma skulle også være ond nok :)
JinkJinkSkrevet 05/04-05 00:04 
Jeg forstår godt hvad du nu mener, men har nu aldrig haft et problem med det.
En mindre mus er ikke lige så behagelig at bruge imo. Jeg kan da slet ikke side og spille med fingrespidserne :)
Skal ikke gøre mig klog på det med mus vs. pen, men er det ikke helt anderledes fordi man holder dem anderledes. (pen skråt)
JinkJinkSkrevet 05/04-05 00:08 
Hardballer:
MX510 og MX1000 er da ikke nøjagtige ens? MX1000 bruger laser og jeg mener også at den er mere præcis.
Dog er den ELENDIG til fps, så kan slet ikke forstå hvordan du kan anbefale den pga delay når man løfter den.
HardballerHardballerSkrevet 05/04-05 00:12 
Har selv spillet CS på et ok højt plan engang, spillede med en mus der var mere eller mindre skod..

De HAR begge 2 en præcision på 800dpi..

Delay når du løfter? Ikke et problem jeg mærker til, men så kan du da også bare have en normal sens :)
JinkJinkSkrevet 05/04-05 00:34 
Hmm har nu kun hørt dårligt om den.

Du har ret med specs. Mx518 bliver med 1600dpi.

Delay?
HardballerHardballerSkrevet 05/04-05 00:44 
Så du har ikke prøvet den selv? Ikke egne erfaringer?

Well, det er rigtigt at den går på "standby" efter 10sek, nu læste jeg ikke så meget af det, men noget med delay :)

Den "dvale" funktion generer ikke mig, hvis jeg feks spiller CS, er musen kun stille når jeg er død.. I starten af næste runde, ragere den næsten med det samme..
Det sparer jo kun strøm..

Well, jeg snakker udfra egne erfaringer..
JinkJinkSkrevet 05/04-05 00:48 
Nej, snakker ikke om egne erfaringer, da jeg ikke har mulighed for at prøve alle mus.
Nej det var ikke det jeg snakkede om. Prøv at se filmene der er i linket. Måske det ikke er et problem i dit spil(høj sens?), men det er et irritirationsmoment for andre, og da jeg selv løfter min egen ville det også være for mig.
HardballerHardballerSkrevet 05/04-05 00:59 
Gider ikke lige til at se den nu..
Jeg bevæger skam også musen, det var ment som en joke det jeg sagde med sensen :D

Faktum er at min virker upåklageligt.. Kan ikke se hvordan folk kan give råd om hvad de skal købe, hvis de ikke kender varen.. ?? Bare mig der er dum?
HardballerHardballerSkrevet 05/04-05 03:06 
Har set filmen nu..
Jeg har lige prøvet det samme, og det er temmelig flot af ham at han kan holde den stille :)

Der var meget lidt, men ikke noget jeg ville mærke.. Prøvede så en eller anden logitech, optisk, billig og med ledning :)
Det var akkurat det samme..
RitesRitesSkrevet 05/04-05 08:51 
Der er ingen low sensibility på de nye Razer mus...
» a winner is you «
JinkJinkSkrevet 05/04-05 16:20 
Hardballer: Jeg kan se at det vil være et problem for mig med den. Jeg behøver ikke at prøve den for at vide det.

Og er det ikke pga laseren at den gør det? (ikke sikker).

Men bare det at så mange er imod mx1000 og næsten alle er for mx510 siger vidst at mx510 bare er den at gå efter.
HardballerHardballerSkrevet 05/04-05 16:28 
Alt i alt har jeg nok hørt flere der er for MX1000 :)

MX510 er helt sikkert en god mus, den bliver bare aldrig sat til min PC..
Hvis man ikke vil have MX1000'eren, så ville jeg foreslå en af de razers jeg nævnte..
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 01:40 
Okay, min gamle Logitech-mus er slidt op, så jeg har fået mig en sådan en håndleds-venlig Evoluent-mus. Den er virkelig behagelig at bruge, men er desværre også langt mere upræcis end min gamle. Den er fuldstændig håbløs til gaming. Den gamle var heller ikke beregnet til gaming, men alligevel giver springet til den nye en fornemmelse af at være skide fuld og på rulleskøjter :(

Hvad kan i anbefale? Den skal helst ikke ligne et legetøjsrumskib, og jeg skal ikke bruge et hav af knapper. Højreklik + Venstreklik + scoll-hjul er rigeligt. Den skal bare være præcis og rar at bruge til rolig gaming. Vil også foretrække trådløs 2.4GHz. Ved godt, at de seriøse spillere foretrækker mus med ledning, men jeg er ikke hardcore nok til at finde mig i den slags.
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/08-13 04:42 
Uanset hvordan du prøver at indstille DPI'en på musen? :\

Ud fra din beskrivelse, så er en Roccat one XTD som min nok ikke lige sagen. Ikke at den har en milliard knapper, men den har to striber lys i skiftende farver og pulseringer langs hele musen.
... Og så har den åbenbart også "achievements", hvor softwaren tracker hvor mange klik hver knap og scroll hjulet har lavet :!

Alt i alt er jeg god gladere for den, end jeg nogensinde var for min Logitech G500,
- Det burde dog også være muligt at finde noget anstændigt uden ledning!

En kammerat havde på et tidspunkt den her, bundled med et matchende trådløst keyboard http://www.logitech.com/da-dk/product/7108?crid=7 men jeg aner ikke engang om der ville være mulighed for at prøve en et sted, så du kan se om formen og responsen er helt af helvede til. (de to thumb-knapper er dog guld værd, også bare til browsing)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 18:32 
Det kan godt være, jeg bare skal forsøge at ændre lidt på DPI'en.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig