X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sony taber retssag


Svar
SumezSumezSkrevet 30/03-05 23:39 
MetroXpres skriver i dag at Sony har tabt en retssag mod Immersion i Californien, og som resultat skal de muligvis fjerne deres maskiner og flere spil fra hylderne i hele USA.

Jeg har svært ved at tro på at dét bliver aktuelt. Og jeg forstår heller ikke hvorfor det går ud over spil og maskiner, og ikke kun deres controllers (udover at der følger en med maskinen).
Nogen der ved noget mere om sagen? Hvorfor bliver Nintendo f.eks. ikke sigtet, har de en aftale med Immersion?

Artikel og liste over spil på RPGamer
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/03-05 23:47, rettet 30/03-05 23:48 
Jeg har hørt om den, men jeg troede egentlig bare det var en joke. Så må de vel bare fjere rumble fra deres controllers?

Men det er mig en gåde hvorfor MS og Nintendo ikke bliver sigtet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 30/03-05 23:47, rettet 31/03-05 00:36 
Sumez>
Nogen der ved noget mere om sagen? Hvorfor bliver Nintendo f.eks. ikke sigtet, har de en aftale med Immersion?

MS har tidligere indgået forlig i en lignende sag, og det er vurderet at Nintendos teknologi afviger for meget fra Immersions teknologi til, at der er tale om kopiering.
SumezSumezSkrevet 31/03-05 00:00 
Microsoft købte sig ud, og købte noget af Immersion i samme åndedrag. Typisk. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 31/03-05 00:19 
Det kan man ikke have andet end stor respekt for :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 31/03-05 00:33 
Jeg synes ikke det er noget, i denne sag, der er respektabelt, men det er nok et spørgsmål om synspunkt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 31/03-05 07:58, rettet 31/03-05 07:58 
Der er da alligevel nogle rimelig store titler på den liste der, så det vile da være en skandale hvis det skulle gå så vidt at de skal trække dem tilbage på verdensplan.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KilroyKilroySkrevet 31/03-05 08:21 
Det lyder yderst underligt hvis PS2en bliver trukket af markedet. Det tror jeg ikke at Sony vil tillade, og de vil sikkert kæmpe med næb og kløer for at slippe helskindet ud af denne sag.
Kilroy Was Here
BeanoBeanoSkrevet 31/03-05 08:57, rettet 31/03-05 10:23 
Nogen der ved præcist hvad der gør at Sony's dual shock teknologi krænker patentet og at f.eks. Nintendo's ikke gør?
Og hvorfor det kun er ca. 40 spil titler fra skal trækkes ud af markedet?
JmogJmogSkrevet 31/03-05 10:05 
Beano>
Nogen der ved præcist hvad der gør at Sony's dual shock teknologi krænker patentet og at f.eks. Nintendo's ikke gør ?

Uden at blive alt for teknisk, så er der rent mekanisk forskellige måder at lave rumble på. Sony og Microsoft kopierede direkte Immersions måde. Microsoft valgte så at betale for at slippe for en retssag.

Nintendo har klaret frisag, fordi de selv opfandt den måde, deres controllere laver rumble på.

Der er faktisk hold i sagen. Immersion har patent på noget som andre har kopieret senere hen.
BeanoBeanoSkrevet 31/03-05 11:46 
Jmog>
Der er faktisk hold i sagen. Immersion har patent på noget som andre har kopieret senere hen.

Tvivler skam ikke - var bare nysgerrig :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/03-05 15:41 
Det forklarer dog ikke hvorfor det er hele MASKINEN, som skal trækkes tilbage, og ikke kun selve controller og de spil, som gør brug af noget rumble-software.

Nogen der kan svare?
HeroldHeroldSkrevet 31/03-05 15:44 
Fordi du ikke kan bruge en PlayStation uden controllers? :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
gammagammaSkrevet 31/03-05 16:08 
De kunne vel lave det på en anden måde?
HeroldHeroldSkrevet 31/03-05 16:30 
Well, ja. Men omkostningerne ved at producere controllers uden rumble-ting, bytte dem ud med de eksisterende, samt damagecontrol for de folk, der rent faktisk ikke kan bruge deres controllers ordentligt i spil, der bruger funktionen ville være altoverskyggende. Så hellere trække konsollen af markedet og vente på et evt. forlig.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/03-05 16:52 
Sumez>
...skal de muligvis fjerne deres maskiner og flere spil fra hylderne i hele USA.

Hvorfor 'kun' i USA? Teknologien er vel den samme uanset verdensdel?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KilroyKilroySkrevet 31/03-05 17:44 
Måske Immersion kun har det amerikanske patent. Jeg mener at man kan optage verdensdels specifikke patenter, men jeg er ikke bombesikker:/
Kilroy Was Here
SumezSumezSkrevet 31/03-05 18:36 
Det kan også sagtens ramme Europa, men det har der endnu ikke været nogen dom omkring.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 31/03-05 18:52 
Det mest sindsyge er at det er verdens enkleste "opfindelse". Det er bare en motor med en eksentrisk monteret skive, der fremkalder vibrationen. Det burder ikke være lovligt at patentere noget så simpelt. Nu har Immersion dog patenteret det i forbindelse med videospil, men alligevel...
Denne sag siger alt om den amerikanske patent lovgivning, hvor pilrådden og tilfældig den er.
Det er jo helt åbenlyst at Immersion har ventet med at lægge sag an til de mente er der var det største udbytte at hente.
Born to kill space
yokanabsteryokanabsterSkrevet 31/03-05 19:02 
Ja det er helt groteskt med den patent lovgivning. Nu kunne jeg godt tænkte mig at se hvad der skulle være specielt immersions måde...patent.. det gør ikke andet end at sætte teknologien tilbage med fordel i et selskab.
soon the world will be one big computer
SumezSumezSkrevet 31/03-05 19:06 
Har Nintendo så patent på deres metode? Ellers kunne Sony vel bare benytte dere. Eller opfinde en ny. Er der overhovedet nogen der ved, hvad forskellen er?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 31/03-05 19:49 
Uden at have tjekket ved selvsyn, mener jeg at have set, at Nintendos metode funkerer lidt på samme måde som en ringklokke (et relæ der tænder og slukker sig selv). Den ultimative løsning, ifølge mig (som jeg har nævnt før), ville være en lille "højtaler", hvor det var en tung magnet og ikke svingspolen der blev flyttet. Det ville give langt højere kvalitets rumble, faktisk som en lille håndhold sub-subwoofer.
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/04-05 00:00 
Det må du da hellere få patent på, Zzap. Om et par år kan du sidde med en fed retssag og tjene millioner :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig