X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Strømforsyning til Sega Master System


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 28/03-05 16:07 
Jeg har to Sega Master Systems, et af den helt gamle slags (stor, kantet kasse) samt et Master System II (mindre, afrundet kasse). Ifølge deres specs bruger det ældre system DC 9V, 850mA mens MS II bruger DC 9V, 500mA.
Er det muligt at finde strømforsyning/adapter, der kan virke til begge systemer, evt. hvor? Jeg har ledt på ebay, og har fundet et par forskellige modeller, men ingen der direkte skrev, at de virkede til begge systemer. Det ser ud til at stikkene er ens, men spørgsmålet er om man kan få en strømforsyning, som kan skifte mellem 500mA og 850mA? Det fedeste ville være en strømforsyning, hvor man selv kunne justere på den ønskede spænding/strømstyrke.

Et andet spørgsmål er hvor tolerante maskinerne er m.h.t. spænding og strømstyrke. Kunne man evt. tilslutte en strømforsyning, der leverede en lidt højere/lavere strømstyrke end systemet er beregnet til? Jeg vil jo nødig brænde systemet af.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 28/03-05 16:29 
Ja. Det er ikke usandsynligt at MS2-forsyningen virker på din MS1. Strømstyrken repræsenterer kun strømforsyningens -potentielle- ydekraft, og det er ikke sikkert at maskinen kræver mere end 500mA. Kræver den mere, er det værste der kan ske at maskinen ikke kører. Der er ikke noget, der kan brænde af pga. forkert strømstyrke. Forsyningen med 850mA virker i hvert fald helt sikkert på din MS2, hvis den kan køre med 500mA.

Der er dog én ting, du skal være opmærksom på, mht. spændingen. Det er nemlig her, du kan risikere at brænde noget af. Da strømforsyningerne leverer jævnstrøm (DC), kræver det højst sandsynligt den rigtige polaritet. Der er en tegning på kassen, der indikerer polariteten, du kan tjekke om den er den samme på begge strømforsyningerne (bid mærke i placeringen af plus og minus, og hvilken af dem, der har en linje, der går ind til center)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/03-05 16:51 
Undskyld jeg spørger, men hvorfor finder du det nødvendigt, at anskaffe dig en sådan universalstrømforsyning?
Har du ikke længere de originale?
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 28/03-05 18:27, rettet 28/03-05 18:31 
Killer Bean: Jeg har den originale til MS II systemet, men den virker ikke. Jeg har ikke den originale til det ældre system, så jeg mangler begge pt. Grunden til at jeg var interesseret i at få fat i en universal-strømforsyning er, at jeg kunne forestille mig at rende ind i samme problem i fremtiden (dvs. at købe et system hvor strømforsyning enten er død eller helt mangler).

Sumez: Tak for tippet m.h.t. DC-strømforsyninger, det ville være for surt at ødelægge et system, fordi man fik kludret i det med strømforsyningerne.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/03-05 19:12 
Okay, fair nok ;-)
Du kan være helt sikker på, at det samme problem vil opstå igen, hvis du køber flere SMS 2ere i fremtiden. Af hvad jeg kan forstå på sladderen rundt omkring, så har netop den maskine en tendens til at brænde PSUen af :-(
(SMS 1eren skulle vist ikke have det samme problem)

Så måske er det en god ide, at få sig sådan en universalfætter :-)

P.s. Jeg har en ekstra (original) SMS1 strømforsyning i overskud, hvis du skulle være interesseret.
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 28/03-05 19:40 
Tak for tilbuddet, jeg sender dig en besked.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
silverstarsilverstarSkrevet 30/03-05 17:08 
Killer Bean, jeg har sendt en ny besked til dig via forum, jeg tror der gik koks i emailudvekslingen :o)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/03-05 22:15, rettet 31/03-05 20:08 
silverstar>
Killer Bean, jeg har sendt en ny besked til dig via forum, jeg tror der gik koks i emailudvekslingen :o)

Fair nok ;-)
Min mailserver laver også en del mærkelige krumspring lige for tiden. Alle deres systemressourcer bliver slugt af spam, så jeg eeeeelsker bare folk, som laver spam }:-(
AV Intelligent Terminal
DanerenDanerenSkrevet 02/12-14 09:19 
Jeg har lige anskaffet mig en Sega Master System 1. Dog uden strømforsyning, så jeg kan ikke teste om den virker. Er der nogen der kan pege mig i retning af en hjemmeside hvor jeg kan købe en strømforsyning? Gerne original, men andet kan også bruges.

På forhånd tak!
Spiller nu: Super Mario 3D Land, Kabuki: Quantum Fighter
SumezSumezSkrevet 02/12-14 09:37, rettet 02/12-14 09:39 
Hvis du har en MegaDrive 1, mener jeg de bruger samme strømforsyning. Det er rimelig standard 9 volt, som de fleste elektronik-psu'er. Det vigtigste er at den er negativ center.

edit: Fandt lige en handy guide her
http://www.gametrog.com/GAMETROG/How_which_do_i_need_SEGA_AC_Power_Supply_Information_Specs_Model_mk-3025_mk-1602_mk-2103_mk-1479_mk-4122_aa-s95j.html
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DanerenDanerenSkrevet 02/12-14 10:23 
Jeg har desværre ikke en MegaDrive 1, og det ser heller ikke ud til at Master System 2 strømforsyningen passer til (jeg får en 2'er i morgen).

Det kan være at jeg skal kigge på ebay. Hvordan forsikrer jeg mig at den er negativ center? (Jeg aner ikke hvad det betyder haha)
Spiller nu: Super Mario 3D Land, Kabuki: Quantum Fighter
SumezSumezSkrevet 02/12-14 10:31, rettet 02/12-14 10:32 
Negative tip hedder det på engelsk. Men hvis du er lige glad med at have en "original", kan du evt. bare købe en billig universalstrømforsyning, den kan helt sikkert trække en Master System 1, og samtidig bruges til en masse andet.

Alternativt kan du jo købe en MegaDrive :P Det ville være en win/win situation.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RumabenRumabenSkrevet 02/12-14 11:20, rettet 02/12-14 11:25 
Der findes en her: http://en.retrogamesupply.com/collections/sega/products/power-supply-for-sega-master-system-1-2

Her finder du også nogle udskiftnings adaptere, men er ikke sikker på om de er til Master System og det er helt ovre fra usa. http://retrogamecave.com/
DanerenDanerenSkrevet 02/12-14 11:32 
Sumez: Jeg har lige siddet på dba og kigget efter MegaDrive, men jeg synes at folk forlanger for meget for dem :) Jeg må lige kigge alle mine strømforsyninger igennem i aften. Det er ikke utænkeligt at jeg har en liggende.

Rumaben: Tak for linket! Jeg ender nok med at købe sådan en hvis jeg ikke har noget derhjemme jeg kan bruge.
Spiller nu: Super Mario 3D Land, Kabuki: Quantum Fighter
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/12-14 11:45, rettet 02/12-14 11:48 
Maskinen er bygget omkring en enkelt LM7805 spændingsregualtor, så du kan bruge enhver DC-strømforsyning, så længe den bare har et stik, der passer, er center negativ, kan levere mindst 1A og spytter en spænding ud på mellem 9 og 12 volt (9-10v er dog bedst).
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 02/12-14 11:49 
Daneren>
Sumez: Jeg har lige siddet på dba og kigget efter MegaDrive, men jeg synes at folk forlanger for meget for dem :)

Aldrig købe konsoller på DBA :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/12-14 11:51 
Ja, man skal efterhånden være heldig for at finde en sælger med jordforbindelse på DBA :)
AV Intelligent Terminal
DanerenDanerenSkrevet 02/12-14 12:42 
Tak, KillerBean. Det må jeg næsten have liggende et sted.

Jeg tror aldrig jeg har købt en konsol på dba :) Men jeg kan ikke lade være med at kigge efter dem. Hvor foretrækker i at købe brugte konsoller henne?
Spiller nu: Super Mario 3D Land, Kabuki: Quantum Fighter
CamousCamousSkrevet 02/12-14 14:37 
Ebay, eller yahoo auctions.
DanerenDanerenSkrevet 03/12-14 15:58 
Så er der bestilt strømforsyning fra retrogamesupply.com. Jeg glæder mig til den ankommer!

Mange tak for jeres hjælp!
Spiller nu: Super Mario 3D Land, Kabuki: Quantum Fighter
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig