X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gode Retro bøger


Svar
Michael_Michael_Skrevet 28/03-05 12:16 
Hvilke er de essentielle?

Selv kan jeg anbefale følgende:

David Sheff: Game Over "Nintendo´s battle to dominate an industry".

Steven L. Kent: The Ultimate History of Video Games.

Rusel Demaria & Johnny Wilson: High Score!

Uddyber gerne lidt om de forskellige titler på opfordring.
dchangdchangSkrevet 28/03-05 12:20 
Jeg har selv været ved at kigge på High Score. Er den pengene værd? Uddyb gerne. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Michael_Michael_Skrevet 28/03-05 12:27 
Tekstmæssigt er det klart den svageste af de 3, men kan man se gennem fingrene med det, er den spækket med billedmateriale og dækker faktisk perioden fra 1889 - 2001 (slutter med lidt om Gamecube, PS2 og XBOX).
Overvejende er der lagt vægt på det amerikanske aspekt af konsolverdenen hvilket også er en svaghed, da man ikke får et klart billede af den japanske del (mindst lige så vigtigt i min bog).
Alligevel vender jeg tilbage til den gang på gang som reference.
Formatet er lidt "u-handy".
ChronoChronoSkrevet 28/03-05 12:28, rettet 28/03-05 12:29 
EDIT: Til dchang's indlæg...

Jeg synes High Score er en god bog. Lidt overfladisk, men tilgengæld fyldt med billeder.

Lige modsat The Ultimate History of Video Games der er grundig og uden billeder - den synes jeg er bedre.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Michael_Michael_Skrevet 28/03-05 13:33 
Helt enig. Det er nok også derfor man vender mere tilbage til netop High Score! end så mange andre.

Dog er Ultimate History of Video Games en fantastisk titel hvis man vil have en mere dybdegående udlægning af historierne der prægede spilverdenen i perioden 1970 - 1995.
dchangdchangSkrevet 28/03-05 13:36 
Okay. Jeg spurgte også bare lige til High Score fordi det indtil videre er den eneste af dem jeg har set, som man kan købe lokalt.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Michael_Michael_Skrevet 28/03-05 13:41 
Om den er pengene værd kommer jo an på hvad den koster;)

Den står til ca. $25 på Amazon, men i Danmark kan du snildt komme til at betale kr. 300.- for den (hvilket den også er værd).
Michael_Michael_Skrevet 28/03-05 13:44 
Glemte egentlig også at nævne en af de allerbedste titler. Bogen er dog efterhånden lige så dyr som mange af de mere pebrede retro-samlerobjekter. Forvent at betale op til ca. kr. 1.000.- for den som ny, NÅR den overhovedet er tilgængelig.

Leonard Herman: Phoenix: The Rise & Fall of Videogames.

Fantastisk bog.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 28/03-05 13:57 
Palmer Eldritch>
Den står til ca. $25 på Amazon, men i Danmark kan du snildt komme til at betale kr. 300.- for den (hvilket den også er værd).

Ifølge pensum.dk kan man få den for 188 kr på bookplace.co.uk tror jeg det var..
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
Michael_Michael_Skrevet 28/03-05 18:05 
Ja, og til den pris ville jeg nappe den med det samme.
jaesjaesSkrevet 28/03-05 18:40 
Lidt flere titler:
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=478
flottenheimerflottenheimerSkrevet 02/04-05 21:32 
Nogle P:R tråde kan godt være lidt dyre at læse.

Supercade: Van Burnham
Arcade Fever: John Sellers
og
High Score! (2nd edition): Johnny L. Wilson & Rusel DeMaria

- er lige blevet bestilt, og er nu på vej til mig :-)
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
crying outcrying outSkrevet 02/04-05 21:44 
Blev også inspireret og bestilte High Score! (2nd edition) - de skulle have 22 eur for den på proxis.be

Glæder mig ;)
Jusqu'a ici tout va bien....
CrishakeCrishakeSkrevet 03/04-05 00:17 
Kan kun anbefale Mafia (Godfather). En rigtig god bog, skrevet af Mario Puzo.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/04-05 10:41, rettet 04/04-05 19:51 
Crishake>
Kan kun anbefale Mafia (Godfather). En rigtig god bog, skrevet af Mario Puzo.


Uden tvivl, men hvad har den med retro gaming, at gøre?
AV Intelligent Terminal
flottenheimerflottenheimerSkrevet 07/04-05 22:17 
Fik bøgerne i dag. De ser alle rigtig gode ud.

Specielt er "Supercade" noget af en moppedreng (tykkere og større end High Score!), som jeg ved første øjekast vil anbefale jer alle. Det er en rigtig "table-book", selvom layoutet og typograferingen godt kunne have været bedre.
Men til kun £18.45 + Porto er den et must-have.

High Score! (2nd Edition) er i øvrigt blevet kraftigt opdateret i 2004 - så alle jer, der har slidt jeres 1.udgave op, skulle måske købe en ny.

Supercade reviews hos Amazon - Men den er billigere hos The Book Place
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Zzap!Zzap!Skrevet 08/04-05 00:16 
Her er en rigtig retro bog, en bog der både omhandler retro spil og ér fra retro tiden: Video Spiele eller Video Spil, som den hedder på dansk af Peer og Ulrich Blumenschein.
Selv om den er kort og rettet mod et 1982 publikum så er der alligevel et eller andet, der gør den værd at læse i dag.
Den er skrevet med en smittende entusiasme og indeholder en del fakta jeg ikke er støt på andre steder, og så også et par sider med forudsigelser om hvordan "fremtidens" videospil kommer til at se ud, som faktisk overvejende holder stik.
For få år siden var den ganske let at finde på biblioteket, men de fleste biblioteker (de fire jeg bruger) har solgt den.

En anden retro, retro bog som jeg engang lånte på hovedbiblioteket, er Invasion of the Space Invaders af Martin Amis, som desværre også er solgt til en tilfældig, eller smidt ud (ville ønske jeg havde haft fornuften til at hugge den dengang :´( (ikke at jeg normalt gør den slags, men objektet og situationen taget i betragtning så... ^_- )).
Efter hvad jeg kan huske af den, er det nok en af de bedste bøger der er skrevet om videospillenes tidlige dage, og en af de bedste bøger om videospil overhovedet. Den starter med et forord af Steven Spielberg og har beskrivelser af miljøet omkring en spillehal, forældrenes modstand mod den "nye trussel" mod deres børn og interviews med spillere og gennemgang af nogen af de populæreste spil.
Born to kill space
flottenheimerflottenheimerSkrevet 08/04-05 08:06 
Du kan købe "Invasion Of The Space Invaders" brugt på amazon.co.uk for mellem $175.25 og $399.75 (!)... Og bibliotekerne har helt sikkert solgt den for en femmer.

Amazon:
http://www.amazon.com/gp/product/offer-listing/0890873518/ref=olp_tab_used/103-3032862-2377468?%5Fencoding=UTF8&startIndex=0&condition=used

Om Martin Amis:
http://www.fantasticfiction.co.uk/authors/Martin_Amis.htm

Om Invasion Of The Space Invaders:
http://www.ffbooks.co.uk/x1/x5358.htm
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
WonderboyWonderboySkrevet 31/05-05 20:26, rettet 31/05-05 20:28 
Hej hvor kan man købe supercade henne til den bedste pris.incl forsendelse eller kan man købe den her hjemme Feks. i en boghandle.
I love monster land
Michael_Michael_Skrevet 31/05-05 20:37 
Jeg har ikke set den herhjemme, men du kan få den for ca. 220.- på Amazon.
Herlig bog. Dyr i fragt da den alene vejer ca. 4 kg.
JuggernautJuggernautSkrevet 31/05-05 20:51, rettet 31/05-05 20:53 
Ja hvis du har kigget på Play.com, kan det vel godt passe:

http://play.com/play247.asp?pa=search&searchtype=allproducts&searchstring=supercade&page=search

Ellers er den også hos en dk boghandler hvis det er det man vil have:

http://www.saxo.dk/se/netset/saxo/web/P00.m4n?main=2&_kc=0.5705013704419777&head.productType=1&main.query=0262524201&main.type=3&shop=2

EDIT: Dog skal du regne med at den vil blive snuppet i tolden, hvis du køber fra Play.com.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
WonderboyWonderboySkrevet 31/05-05 22:14 
Hej tusind tak for hjælpen.
I love monster land
JuggernautJuggernautSkrevet 31/05-05 22:32 
Selv tak da.
Jeg har lige bestilt den her fra Bookplace:

Supercade me!
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
silverstarsilverstarSkrevet 31/05-05 22:36 
Efter at have læst denne tråd har jeg kigget på en del af de nævnte bøger, bl.a. Ultimate History of Video Games, High Score! og Nintendo's Battle to Dominate an Industry.

Jeg er selv mest optaget af arcade- og konsolhistorien, og fandt derfor Ultimate History mest underholdende. Der er nogle fine historier fra arcade/konsoltidens spæde start i USA, især ud fra interessante samtaler med folk fra Atari, Nintendo, Sega, Coleco osv. Man får nogle "inside-stories" fra nogle af de centrale folk, der var med fra starten. Som før nævnt i denne tråd er der ikke meget om udviklingen i Japan, men hvis man accepterer dette synes jeg det var den bog, jeg fik mest ud af.

High score! har meget billed-materiale, men jeg synes tekst-mæssigt at den var svag, og ift. de andre bøger var der meget fokus på computerspil, og langt mindre på arcade/konsoller.

Nintendo's battle to dominate an industry ser interessant nok ud, men den er en anelse tør at komme igang med, der er ikke så mange sjove anekdoter til at bløde de hårde facts op. Jeg indrømmer at jeg ikke er færdig med den endnu, men hvis man har interesse i Nintendo's forretningshistorie er den bestemt værd at kigge i.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
flottenheimerflottenheimerSkrevet 01/06-05 21:30 
Jeg er nu næsten færdig med at have læst Arcade Fever.

Den er letlæselig men helt OK skrevet. Der er mange gode små historier om spillene undervejs. Arcade stuff only! Til prisen er den bestemt værd at købe.

Beskrivelse fra Running Press:
http://www.perseusbooksgroup.com/runningpress/book_detail.jsp?isbn=0762409371

John Sellers: Arcade Fever aka. Arcade Planet aka. Arcade Nation - Bookplace
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig