X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lidt ekspert-hjælp til fjernsyn søges...


Svar
dchangdchangSkrevet 27/03-05 11:46 
Jeg har fået et Jamo surround-sæt, som jeg har været ved at sætte op her igår. Det går også fint, men der er en enkelt ting jeg ikke kan finde ud af, og det er om mit fjernsyn (JVC AV-32H40) understøtter progressive scan.

Jeg kan ikke finde noget specifikt i manualen eller på nettet, men jeg kan dog finde noget der hedder NTSC Progressive (525 p/60 Hz). Snakker vi om det samme med det begreb eller?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JmogJmogSkrevet 27/03-05 12:13, rettet 27/03-05 12:13 
525p (eller 480p) er netop NTSC-opløsning i progressive scan. Almindelig interlaced NTSC hedder 525i (eller 480i).
dchangdchangSkrevet 27/03-05 12:18 
Okay. Takker. Jeg må prøve mig frem så. Hvilken tilslutning er bedst? Så vidt jeg kan læse mig frem til så er composite den tilslutning man skal bruge til progressive, er det rigtigt?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 27/03-05 12:19 
Jmog>
525i (eller 480i).

Hvad står de tal for. Horisontale linier / punkter?
I win, you loose
JmogJmogSkrevet 27/03-05 12:19 
Udfra hvad jeg kan finde på nettet, kan TV'et ikke køre progressive scan. Hvor så du det?
dchangdchangSkrevet 27/03-05 12:21 
Jeg så det i en pdf-tabel jeg hentede på JVC's side.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JmogJmogSkrevet 27/03-05 12:21 
dchang>
Okay. Takker. Jeg må prøve mig frem så. Hvilken tilslutning er bedst? Så vidt jeg kan læse mig frem til så er composite den tilslutning man skal bruge til progressive, er det rigtigt?

Component, VGA eller DVI/HDMI. Der findes, så vidt jeg ved, ikke andre tilslutninger, der kan køre progressive. Hvis TV'et ikke har nogen af dem, kører det i hvert fald ikke progressive.

Composite er det dårligste, der findes, og har ikke båndbredde nok til at køre progressive.
dchangdchangSkrevet 27/03-05 12:23 
Men component er vel stadig bedre end en normal tilslutning eller? For hvis det er middelmådigt i forhold til mit nuværende billede, så lader jeg det være som det er. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JmogJmogSkrevet 27/03-05 12:25 
RQvsnapz>
Jmog>
525i (eller 480i).

Hvad står de tal for. Horisontale linier / punkter?


Vertikale linier. Officielt består NTSC af 525 linier, men det er kun omkring 480 der bruges til billedet. For PAL er det 625/576 linier. Det svinger derfor lidt, hvad elektronikfabrikanterne kalder det. Det er dog altid det samme, der menes.

Sætter man et "p" bagpå menes der progressive og et "i" betyder interlaced (=ikke-progressive).
NaieraNaieraSkrevet 27/03-05 12:28 
dchang>
Men component er vel stadig bedre end en normal tilslutning eller?

Hvad er en normal tilslutning?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 27/03-05 12:30, rettet 27/03-05 12:31 
dchang>
Men component er vel stadig bedre end en normal tilslutning eller? For hvis det er middelmådigt i forhold til mit nuværende billede, så lader jeg det være som det er. :-)

Uanset om man kører progressive eller ej, kan kvalitetstabellen opstilles sådan her fra værst til bedst:
Composite (skod)
s-video (bedre farver)
component (bedre farver og skarphed/detaljegrad)
RGB gennem VGA (en lillebitte smule bedre end progressive component).
DVI/HDMI (perfekt)

Scart-RGB er ca. på niveau med interlaced component.

Har du et link til den PDF-fil? Jeg kunne ikke selv finde specs på jvcs side.
dchangdchangSkrevet 27/03-05 12:39 
Den er her, men jeg skal lige have kigget nærmere på mit fjernsyn for der er åbenbart 3 modeller af AV-32H4.

Push it...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JmogJmogSkrevet 27/03-05 12:51, rettet 27/03-05 12:52 
Der er dog ingen af AV32-H4'erne der har hverken component-indgang eller 525p understøttelse, så det burde afgøre det med en hvis sikkerhed.

Du købte Tv'et her i landet ikke? Hvis det er et almindeligt CRT (altså ikke plasma, LCD, projektions etc.) så er det stort set aldrig progressive i Europa, medmindre prisen er så høj, at det er den eneste forklaring.

Jeg er faktisk ikke sikker på, at man kan få progressive scan CRT-TV i EU endnu. Det er i hvert fald ret begrænset.
NaieraNaieraSkrevet 27/03-05 12:53 
Da jeg kiggede efter mit nuværende TV, havde de et 28" Philips CRT med progressive scan. Det var sidste sommerferie.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
UlrikOneUlrikOneSkrevet 27/03-05 13:46 
Jmog>
Uanset om man kører progressive eller ej, kan kvalitetstabellen opstilles sådan her fra værst til bedst:
Composite (skod)
s-video (bedre farver)
component (bedre farver og skarphed/detaljegrad)
RGB gennem VGA (en lillebitte smule bedre end progressive component).
DVI/HDMI (perfekt)

Lige en sidenote: Mangler der i virkeligheden ikke antennekablet i bunden af din kvalitetstabel? Den giver da et værre input end composite? Eller hvad med alm. scartstik (uden RGB)?
dchangdchangSkrevet 27/03-05 14:08 
Jmog>
Der er dog ingen af AV32-H4'erne der har hverken component-indgang eller 525p understøttelse, så det burde afgøre det med en hvis sikkerhed.

Du købte Tv'et her i landet ikke? Hvis det er et almindeligt CRT (altså ikke plasma, LCD, projektions etc.) så er det stort set aldrig progressive i Europa, medmindre prisen er så høj, at det er den eneste forklaring.

Jeg er faktisk ikke sikker på, at man kan få progressive scan CRT-TV i EU endnu. Det er i hvert fald ret begrænset.

Du har ret, der er ikke progressive scan på de modeller. Jeg har set forkert fra starten af. Så jeg må nøjes med et i forvejen flot billede. My bad.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 27/03-05 14:13 
UlrikOne>
Lige en sidenote: Mangler der i virkeligheden ikke antennekablet i bunden af din kvalitetstabel? Den giver da et værre input end composite? Eller hvad med alm. scartstik (uden RGB)?

Det signal man overfører via antenne er et composit-signal. Og det samme gælder for alm scart uden RGB.
Det man kunne putte i bunden er composit fra VHS, den har nemlig lavere båndbredde end alm composit. (3-3,5MHz mod 5-5,5MHz)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 27/03-05 14:33 
Jmog>
RQvsnapz>
Hvad står de tal for. Horisontale linier / punkter?

Vertikale linier. Officielt består NTSC af 525 linier, men det er kun omkring 480 der bruges til billedet. For PAL er det 625/576 linier. Det svinger derfor lidt, hvad elektronikfabrikanterne kalder det. Det er dog altid det samme, der menes.

Det ér altså horizontale (vandrette) linjer, hehe.
Nærmere detaljer for PAL, er 312½ linjer per delbillede (50 delbilleder per sek.), hvilket selvfølgelig gir 625 i alt.
Selve billedsignalet ligger i linjerne 23-310 og 336-623. Den sidste (linje 623) er kun en halv linje (pga delbillede-/linje-synctid vs. scantid), hvorved det samlede antal linjer bli'r 575,5. Derfor varierer det lidt om producenterne skriver 575 eller 576, smag og behag ;-)
Faktisk kan man ofte se den halve linje til sidst. Specielt på mindre tv med 16:9 funktion.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 28/03-05 00:47 
Azalon>
Det ér altså horizontale (vandrette) linjer, hehe.

Ups. Kommer altid til at blande de to sammen.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig