X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvilket joystick til arcade?


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 26/03-05 10:58 
Jeg er i gang med lidt research til min kommende Supergun og kigger på hvad der findes af joysticks. Indtil videre har jeg fundet Happ, Xgaming og Ultimarc.

I starten lurede jeg mest på Ultimate Joystick fra Happ. Det var så lige indtil idag hvor jeg læste en test om det. Der er åbenbart en laang vandring i sticket fra neutral position og indtil microswitchen bliver aktiveret. Derimod har Competition og Super (også Happ) fået ganske fornuftige anmeldelser.

Xgaming joystickene er derimod billige og skulle efter hvad jeg har læst være ganske udemærkede idet at de er bygget op efter princippet i Happ's Super Joystick.

Ultimarc ved jeg egentlig ikke ret meget om. Jeg så en anmeldelse på nettet og det er stort set det.

Hvad ville I købe og hvorfor? Jeg vil jo gerne have det rigtige "feel" når jeg skal til at spille.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 26/03-05 12:05 
Du skal have fat i noget Sanwa eller Seimitsu. Alle de der "USA-style" sticks får man SARS af at bruge.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JuggernautJuggernautSkrevet 26/03-05 12:25 
LOL ;) jaja Terkel...

Jeg er ikke stødt på de navne endnu. Hvad skulle forskellen være på de 2 du nævner og dem jeg hentyder til?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 26/03-05 12:28, rettet 26/03-05 12:30 
Hovedsageligt sælger dem du snakker om "USA-style" sticks, der altså ikke er af "balltop" typen. De har en eller anden underlig form for pind.

Happ-crap:

http://www.happcontrols.com/images/50/507608xx.gif

Sanwa-sensation:

http://home.netvigator.com/~cosmicco/Joystick/JoystickSanwa.jpg
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 26/03-05 12:35 
Nu skal det siges, at den der 'underlige form for pind' altså var standarden, dengang Naiera stadig gik med ble, og der var spillehaller til.

Jeg ville til enhver tid vælge stick frem for ball (platte seksuelle jokes i den forbindelse frabedes).
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 26/03-05 12:38 
Wehner>
Nu skal det siges, at den der 'underlige form for pind' altså var standarden (...)

Ja, måske her, men japanerne var heldigvis klogere...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JuggernautJuggernautSkrevet 26/03-05 12:39 
Jeg er heller ikke sikker på at jeg vil kunne lide at bruge den "bold". Da jeg var ung *host* og gik på grillbarer, var der også kun de sticks.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 26/03-05 12:48 
Hvis du foretrækker pind, så gå med Happs, foretrækker du bold, så gå med Sanwa. Så simpelt er det. :)

Personligt foretrækker jeg dog også klart Sanwa's ball top joysticks fremfor pindene, der efter min mening er ubehagelige at styre med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 26/03-05 12:59 
Kvalitetsmæssigt er det vel også mere eller mindre det samme?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 26/03-05 13:05, rettet 26/03-05 13:07 
Du går ikke galt i byen med et af de to mærker.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 27/03-05 03:28 
Naiera>
Wehner>
Nu skal det siges, at den der 'underlige form for pind' altså var standarden (...)

Ja, måske her, men japanerne var heldigvis klogere...

Næh. Tilbage i de gode gamle dage hed en af kvalitetsproducenterne af joysticks Wico. De var mest kendt for tre modeller: The Boss, Red Ball og Bat Handle. Bat Handle var klart det populæreste og er det, der minder mest om klassiske arcade sticks.

Det er fint, hvis du foretrækker en lille kugle, men de fleste af os, der har været gamers siden 80erne og ikke synes Final Fantasy VII er vild retro, fordi det var vores første spil, vil trives bedst med sticks.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 27/03-05 03:54, rettet 27/03-05 04:03 
Mon du ikke lige helt ærligt skulle tage en slapper, inden du udtaler dig på alles vegne og nedgører andres mening på grund af deres alder?

For at starte med Wico-stickene, så kan de dårligt sammenlignes, da de er kendetegnet ved, at de er ret besværlige at bevæge. De går ikke så let som et ordentligt arcadestick (crappy microswitches), hvortil man er nødt til at have godt fat i sticket. Man har bedre fat i en stang end en kugle, hvilket formentligt er grunden til, at de var mere populære.

På et godt stick med fri bevægelse og ordentlige microswitches er den slags ikke relevant. Så foretrækker jeg også kugleformen. Der er jo også en grund til, at mange regner Namco-sticket til PS2 og det originale arcadetstick til DC som nogle af de bedste konsolarcadesticks. Begge selvfølgelig med kugler og lavet af samme firma i samme stil som i de japanske arcadehaller.

I øvrigt var der også arcademaskiner med kuglesticks herhjemme i 80'erne.

EDIT: I øvrigt mener jeg aldrig de Wico-sticks er blevet betragtet som værende særligt gode at spille med. De fleste foretrak The Arcade eller Zip Stick, som i øvrigt begge er med kugleform. Personligt foretrak jeg JB2, der også er med en slags kugleform. Der er én grund til at Wico-sticks blev regnet for hvad de gjorde, og hvorfor jeg også personligt endte med at bruge dem, og stadig har dem den dag i dag: de er pisse holdbare. De er nærmest umulige at ødelægge. Hvilket ikke kan siges om ret mange controllere eller joystick (især ikke nævnte JB2, der konstakt gik i stykker).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 27/03-05 11:52, rettet 27/03-05 11:54 
Det lader til at jeg nok vælger Happ (beklager Naiera;)) og der er nu to modeller jeg kigger på.

Happ Super Joystick:
http://www.happcontrols.com/joysticks/super_joy_e.htm

eller

Happ Competition Joystick:
http://www.happcontrols.com/joysticks/competition_joy_e.htm

Førstnævnte har en slags bladfjedre der skal påvirke microswitchen og det har den sidste ikke. Nu tænker jeg så: Aha.. Det skal garanteres vedligeholdes på et tidspunkt. Det kan være at bladfjederen bliver sløv eller noget andet. Nu ved jeg ikke om et joystick overhovedet _er_ vedligeholdelsesfrit, men i mine øjne virker det som om at "Competition" er lidt mere stabilt, hvis man kan bruge det ord.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 27/03-05 15:01 
Jeg ville helt klart gå efter det med "bladfjedrene". De er efter min opfattelse langt mere tolerante og i praksis bedre at spille med. Nu kan stickene selvfølgelig være lavet forskelligt, men ofte kræver typen uden mere præcision i bevægelserne, og er dermed mere irriterende at spille med. De skal ikke vedligeholdes mere af den grund. Det der går galt med microswitche er, at de går i stykker indeni og begynder at svigte eller sætte sig fast.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 27/03-05 15:40 
Wehner>
Det er fint, hvis du foretrækker en lille kugle, men de fleste af os, der har været gamers siden 80erne og ikke synes Final Fantasy VII er vild retro, fordi det var vores første spil, vil trives bedst med sticks.

Nu må du vist tage dig sammen. Som allerede nævnt flere gange, er ball-top standarden i Japan, som den har været altid. Og som Rune siger, eksisterede de også i Danmark dengang, det har jeg da selv minder om, selvom jeg ikke er så gammel at Pac-Man er for moderne til mig.
At man har minder om dårlige joysticks på barndommens arkademaskiner er da ikke ensbetydende med at man bør købe tilsvarende til sit nye kabinet.
Og som allerede nævnt flere gange, er du til en pind, så gå med Happs. Færdig historie.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 27/03-05 15:53 
Rune og Sumez: Med den provokerende stil og tone Naiera lægger for dagen i mange af sine indlæg, er det uudgåeligt, at det i visse tilfælde rent faktisk provokerer/irriterer folk. Derfor driller jeg lidt igen i ny og næ. Mon ikke Naiera kan svare igen selv uden hjælp fra jer - eller selv vælge at lade det ligge.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 27/03-05 16:04 
Nu er der så et par væsentlige forskelle på udtalelser. Primært at du:

1. Skriver noget usandt pjat.

2. Går upassende personligt efter folk (uden klar identifikation på, at det er med et glimt i øjet).

Begge dele bør og vil blive tiltalt. Uanset hvem der udtaler det.

Tilbage til emnet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 28/03-05 01:58 
"The Arcade" i den originale version vil altid være toppen for mig. Dette joystick har fulgt mig siden min første Amstrad og siden til mine Amigaer, og mere ultimativ kontrol mener jeg ikke man får. Hvis jeg skulle lave en Supergun, blev det helt klart med et modificeret "The Arcade"...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
OmenOmenSkrevet 28/03-05 09:54 
The Arcade og Zipstick var næsten perfekte, men Competetion Pro 2... ren perfektion :)
Vote Ficus!
JuggernautJuggernautSkrevet 29/03-05 18:22 
Og netop som jeg har fundet ud af hvad jeg skal bruge (pånær nogle id-tags som jeg mailer Happ om) får jeg denne mail:

Dear Brian

We have been merged withHapp controls and since we take care of the europe
section we received this e-mail through them.

I would like to inform you that we cannot help you since we do not sell
goods to private persons I am really sorry but this is our policy

regards
danny

Det vil altså sige at de ikke sælger til private... Æv så skal man alligevel på Ebay :(
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 29/11-09 10:01, rettet 29/11-09 10:04 
Jeg er gået lidt på jagt efter et fedt stick til min AES. Det stick jeg fik med er Neo Geo Joystick 2 med microswitches ;-). Det virker fint nok men synes det er lidt lille og en smule for let i det. Jeg har fundet ud af at Hori faktisk har lavet et Neo Geo stick til AES'en! Jeg synes det ser rigtig godt ud. Er der nogen som har erfaringer med det herinde?

Her er et billede:
http://www.arcadeshock.com/images/l_neohoristick.jpg

Inden i begynder at råbe Sanwa vil jeg også lige høre hvad i synes om Mas-systems de har nemlig lavet et ret fedt stick også, som jeg tænker på at købe også:
http://www.massystems.com/PS-Neo.jpg
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 29/11-09 10:56 
Juggernaut har et, så jeg vil lade ham kommentere, men mit indtryk er at det holder standarden fra andre Hori-sticks, som jeg personligt er ganske glad for.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 29/11-09 13:07, rettet 29/11-09 18:11 
neros>
Inden i begynder at råbe Sanwa vil jeg også lige høre hvad i synes om Mas-systems de har nemlig lavet et ret fedt stick også, som jeg tænker på at købe også:
http://www.massystems.com/PS-Neo.jpg

Det er et meget anderledes stick. Styrepinden er meget stiv, knapperne er lidt små, i det her tilfælde konkave(!) og aktiveres med en decideret microswitch. Det bruger amerikanske dele fremfor japanske, og vil fornemmes meget anderledes end et Neo Geo-stick eller et andet stick med Sanwa- eller Seimitsu-dele.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/11-09 14:23, rettet 29/11-09 15:11 
Jeg synes godt nok det Mas-systems stick ligner noget, som er tiltænkt folk, der også elsker at slutte deres konsoller til TV'et via RF. Så kan de få både øjenkræft og slidgigt i fingrene på én gang!

Og ja, jeg synes også X-arcade sticks er hæslige :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 29/11-09 16:45, rettet 29/11-09 16:46 
Hehe synes bare det ligner noget fra en rigtig Neo Geo maskine og ser meget oldschool ud, men hvad ved jeg ;-)

Folk herinde hader åbenbart de amerikanske stick! Jeg tænker nu også på at købe det der Hori AES stick. Håber det har 8 ways da jeg synes det er svært at spille med 4 ways, som jeg har på mit PS2 Hori stick, men det er stadig smukt håndværk og dejligt at game med :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-09 16:58 
Faktisk er alle de square restrictors også 8-vejs. 4-vejs er når der er længst til op,ned,venstre og højre. Octo-gates er naturligvis også 8-vejs, men med lige langt til alle otte hjørner.

Jeg har selv flere gange tidligere skrevet forkert og kaldt square for 4-vejs og octo for 8-vejs :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 29/11-09 17:45 
Ok ja jeg har nok heller ikke den store viden om den slags ;D Tror egentlig jeg mente det med når joysticket sidder i sådan en firkant ved ikke lige hvad det hedder? :-)
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig