X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Distributørerne dikterer anmeldelserne


67 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 23/03-05 22:34 
Jeg skrev min første "professionelle" anmeldelse for små otte år siden og siden er det blevet til godt 600 af slagsen dækkende spil, film og tegneserier for diverse magasiner. Ind i mellem kan man så godt tænke over, hvad formålet egentligt er med anmeldelser. Det jeg er nået frem til er, at det vigtigste må være, at fortælle læseren noget, de ellers ikke ville få at vide. Ikke at der er noget galt i at oplyse om at FIFA 200X er ligesom FIFA 200Y, eller at Army Men X også er dårligt, men det ypperste er at kunne præsentere og rose et virkelig godt produkt, som ellers bliver forbigået af de brede masser, fordi det ikke er skåret over en mainstream-kam og fyldt med marketingskroner til overnaturlig hype. At gøre opmærksom på de gode spil, som folk har brug for at blive gjort opmærksomme på.

I tiden sidder jeg og spiller Disgaea til PlayStation 2. Det er et fremragende spil og sammen med det ligeledes fremragende Zelda: Minish Cap det absolut bedste jeg har spillet fra 2004. De fleste har sikkert ikke hørt om Disgaea, og da vi lavede afstemning om årets bedste spil for et par måneder siden, scorede det sølle fire stemmer. Det lykkedes mig endda at gætte hvem de tre andre stemmeafgivere var, før jeg undersøgte det. Disgaea har ikke fået meget omtale i Danmark. Det er herhjemme udgivet af en lille distributør (nu ex-distributør), der ikke har pumpet en masse reklamekroner i det, hvis nogen overhovedet. Pressen har heller ikke hjulpet Disgaea. Ikke én sølle anmeldelser er det blevet til. Vi har små ti større magasiner der anmelder "de fleste" spil, og ingen af dem har behandlet spillet. Hvorfor dog ikke?

Er det mon fordi Disgaea ikke er så godt et spil? Lad os se på de udenlandske medier. Et snit på 86% hos GameRankings. 9.2 på IGN. 9/10 i GamesTM. 9/10 i Edge. Alle roser det til skyerne. Anmelderne ude i den store verden er generelt enige om, at Disgaea var et af årets bedste spil. Er det ikke nok til, at en titel burde anmeldes herhjemme?

Er det så fordi Disgaea kun henveder sig til et lille marked? Måske. Disgaea er ikke et mainstream-produkt. Det henvender sig ikke til alle. Det er ikke flashy eller smart. Men en modtagergruppe er det altså for det. Her på Play:Right er Disgaea det fjerdemest samlede/ønskede PS2-spil fra 2004. Kun overgået af GTA: San Andreas, Final Fantasy X-2 og Castlevania: Lament Of Innocence. Selv med alle store platforme regnet med ender det i top 15. Foran store titler som Metrod Prime 2, Pikmin 2, Tales Of Symphonia, Sudeki, Chronicles Of Riddick, Silent Hill 4, Out Run 2, PES 4, Onimusha 3, SingStar, Jak 3, Ratchet & Clank 3 og Driv3r. Selvfølgelig er Play:Right ikke udtryk for det generelle marked, men alligevel. Er det ikke nok til, at en titel burde anmeldes herhjemme (og hvis nogen overvejer "nej", så skal jeg nok lave en liste over mindre og smallere titler, der har fået meget mere dækning ;))?

Og det her gælder jo ikke kun Disgaea. Der kan nævnes flere rigtig gode spil fra den seneste tid, der er blevet forbigået i de danske anmeldelser. Fx R-Type Final (8/10 i Edge) og Gradius V (9/10 i Edge), der er to store fanfavoritter, blev begge kun anmeldt én gang i Danmark. I øvrigt begge af Thomas Nielsen fra Gamereactor (respekt for det). Forrige år var Zone Of The Enders 2 tæt på at blive helt ignoreret (jeg ved at minimum to af de tre danske anmeldelser heraf krævede indsatser udover det normale fra de pågældende magasiner), selvom det efter blandt andet min mening var årets bedste PS2-udgivelse. Et relateret spil, Crimson Sea, fik slet ingen anmeldelse, indtil Anders hev det frem igen i vores Retro-sektion.

En "sjov" ting ved R-Type Final er, at det blev distribueret af samme firma som Disgaea. En "sjov" ting ved Gradius V og ZOE 2 er, at de også bliver distribueret af det samme firma (Konami Sverige). Jeg kender ikke så meget til førstnævnte distributør, men jeg ved at sidstnævnte ofte vurderer at en titel ikke er "besværet værd" at sende anmelderkopier ud i Danmark af. Det gjaldt jo blandt andet for de virkelig gode Castlevania: Harmony Of Dissonance og Castlevania: Aria Of Sorrow til GBA, som kun Gamers 2 Gamers sørgede for anmeldeler af (respekt for det). Crimson Sea fik ingen officiel dansk distribution, ligesom det også er tilfældet med en del bedre, nyere titler som fx Phantom Brave. Den slags titler kan omtalemæssigt stort set kun håbe på at Geek Culture ser på dem (og så fik jeg også udtrykt respekt til dem, da de som de stort set eneste hiver oversete titler op engang i mellem).

Det jeg siger her er, at distributørerne reelt bestemmer, hvilke spil der bliver anmeldt i Danmark. De danske magasiner anmelder hvad de får tilsendt, og sjældent noget som helst andet. Distributørerne skal tjene penge, så de er reelt ligeglade med om spil er gode eller dårlige. De promoverer de titler, som de tror kan sælge bedst. Og det er mainstream-titlerne der sigter så bredt som muligt. Dermed har de også nærmest reduceret de danske magasiner til en slags fin reklame. Og det er helt uden at vi snakker om de mere lyssky ting, der utvivlsomt også foregår. Det er bare ved at udsende udvalgte titler, hvormed distributørerne reelt styrer magasinernes indhold. Normalt tør magasinerne ikke engang lade være med at anmelde noget, de får tilsendt, fordi de ikke vil på dårlig fod med distributørerne, og dermed risikere - gud forbyde det - at de ikke får så mange anmelderkopier fremover.

Lad os se på et konkret tilfælde. Catwoman. Et elendigt spil baseret på en elendig film. En titel som alle vel bare vidste ville blive dårlig. Men EA sender generelt gladeligt en masse anmelderkopier ud af deres titler, og det har også resulteret i en masse danske anmeldelser, af et spil som både anmelderne og læserne formentligt har været tæt på totalt ligeglade med. Alene blandt de magasiner, som vi har i Arkivet, er Catwoman anmeldt 17 (!) gange (dog overgået af fx FIFA 2004 med 25 anmeldelser). Topscorer er Gamepad med fire anmeldelser af samme spil, men de er skarp forfulgt af Gamereactor, Gamesector og Spilzonen, der hver har anmeldt tre forskellige udgaver af samme titel.

Hvad er formålet med dette? Hvorfor bruge alle de ressourcer på at så mange mennesker skal spille det samme spil og skrive den samme kritik, når et par gange havde været rigeligt til at fortælle, at man skal holde sig væk? Ingen har brug for 17 anmeldelser af Catwoman. Det er jo ikke fordi det er en kæmpesællert, som det er ultranødvendigt at advare folk imod. Fordelt over samtlige platforme er det på Play:Right sølle to (2) brugere der har Catwoman. Ude i den "virkelige verden" kunne det vist heller ikke sælges - i hvert fald blev det meget hurtigt dumpet til omkring hundrede kroner alle steder.

Der er altå et eller andet galt, når Catwoman får mere end dobbelt så mange danske anmeldelser som Disgaea, Gradius V, R-Type Final, Zone Of The Enders 2, Crimson Sea, Castlevania: Harmony Of Dissonance, Castlevania: Aria Of Sorrow og Phantom Brave tilsammen. Der er noget galt, når det ikke er spillenes kvalitet eller potentiale der dikterer, hvad de danske medier omtaler. Der er noget galt når det hele styres af penge - hvilke titler, som nogle markedsføringsfolk sætter penge i. Det laver en skævvridning i medierne, der burde være uafhængige og objektive. Som burde skrive om de spil, der er værd at skrive om. Ikke de spil, der er værdi i at skrive om.

Et andet eksempel er platforme. Selvom der "omtrentligt" kommer lige mange spil til de tre konsolplatforme, og Xbox og GameCube er lige store markedsmæssigt, så bliver GameCube ofte forbigået i de danske anmeldelser. Jeg har set på 15 tilfældigt udvalgte nyere multiplatformspil fra FIFA over Beyond Good & Evil til Tony Hawk's Underground, og tendensen er helt tydelig. PS2-udgaverne af de 15 titler har i alt fået 96 danske anmeldelser fra magasiner i vores arkiv (snit: 6,4 anmeldelser per spil), Xbox-udgaverne 55 anmeldelser (snit: 3,7) og GameCube-udgaverne sølle 8 anmeldelser (snit: 0,5). Det er jo ikke fordi spillene er voldsomt forskellige. Det er ikke fordi der er solgt otte gange så mange Xboxe som GameCubes i Danmark. Det er, formoder jeg, fordi distributørerne ikke sender anmelderkopier ud af GameCube-spil. Hvormed hele mediebilledet bliver endnu mere skævvredet.

Kan det virkelig passe, at distributørerne skal diktere de danske anmeldelser? Er der virkelig ingen danske spilmedier, der ser det som deres opgave at præsentere og rose et virkelig godt produkt, som ellers bliver forbigået af de brede masser, fordi det ikke er skåret over en mainstream-kam og fyldt med marketingskroner til overnaturlig hype? At gøre opmærksom på de gode spil, som folk har brug for at blive gjort opmærksomme på? Hvad er så egentligt de danske spilmagasiners formål med anmeldelser?

Er de danske spilmedier virkelig så økonomisk svage, at de intet kan gøre ved denne situation?

Er de danske spilmedier virkelig så ideologisk svage, at de foretrækker denne tvivlsomme symbiose med distributørerne?

Er læserne af de danske spilmedier klar over, at det reelt er pengefolk der bestemmer hvilke spil de kan læse om heri?

Eller har jeg bare misforstået det hele/har "en mærkelig spilsmag"/ er "latterligt pladdersocialistisk"/vælg selv? ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 23/03-05 23:26, rettet 23/03-05 23:27 
RJK>Eller har jeg bare misforstået det hele/har "en mærkelig spilsmag"/ er "latterligt pladdersocialistisk"/vælg selv? ;p

Nej, det du skriver er vel mere eller mindre fakta.
Danmark er vel simpelthen for lille et land til at brødføde en ordentlig spilpresse. Der er lignende tilstande i vores større nabolande, men der har de enkelte medier (blade, websites, tv, etc.) mere økonomisk magt både direkte og indirekte.
Et blad som EDGE eller Famitsu, der kan finde på at slamdunke stor-hypede titler ville ikke holde to måneder i Danmark.

Når net-distribution af spil engang (om forhåbentlig ikke så længe) bliver en realitet, kan det være at situationen ændrer sig.
Små softwarehuse vil kunne klare distributionen og udgivelsen selv for relativt små beløb, og alle vil have lige hurtig adgang til spillet på udgivelsesdagen.
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 23/03-05 23:50 
Disclaimer: Jeg er kun fodsoldat på GameSector, så min holdning her er ikke officiel. Den er min egen.

Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier. Det kan simpelthen ikke være vores opgave, at indkøbe smalle titler. Guderne skal vide, at det er elendigt betalt at være anmelder i Danmark, men det skal altså ikke blive en decideret udgift. Vi er ikke en velgørenhedsorganisation.

Det samme gælder GameCube-spil. Det er over et år siden, at jeg kunne mærke, vi ikke længere fik andet end de absolutte top/eksklusivtitler til anmeldelse på GameSector. Det er igen distributørernes valg, og det ville være en helt urealistisk udgift for en dansk spilredaktion at sætte sig for at indkøbe alle disse GameCube-titler, vi (og andre) ikke får. Jeg tror i øvrigt GameCube-spil i Danmark sælger dårligere i Danmark end man lige regner med, men det er et stykke tid siden, jeg har set Manual. I Aalborgs butikker fylder Cube-sektionerne i hvert fald mindre og mindre - visse steder er den helt væk. Derfor er distributørernes tilbageholdenhed naturlig, men naturligvis også selvforstærkende.

I det hele taget ville det være et forkert signal at sende distributørerne, hvis de danske spilmedier selv begyndte, at købe spil til anmeldelse. For hvilken distributør ville ikke blive fristet til at se _hvor_ mange pressesæt, den kunne slippe for at sende ud, når først tåberne (os) begynder at købe spil til anmeldelse fra egen lomme?

At man anmelder Catwoman x gange er måske ikke decideret gavnligt, men det kan jo heller ikke skade. Ud over hvis man tæller eksponering af ringe spil som skadelig reklame, der lokker den uanende mainstream gamer til at købe et stærkt branded produkt. Denne risiko burde dog blive minimeret af de dårlige karakterer, disse titler oftest får.

Men som du selv siger, så er det cost/benefit det hele og ikke meget kommunisme. I det store hele går det vel alligevel. De, der virkelig interesserer sig for spil, skal nok finde perlerne. Fuck mainstream-gamerne :)

Derudover er vi enige om, at Minish Cap ligger på en delt førsteplads på listen over sidste års udgivelser!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/03-05 01:34 
Så vidt jeg ved, er der med hver anmelderkopi tilhæftet en enten skriftligt eller mundligt aftale/kontrakt mellem anmelder og distributør, som dikterer at det modtagne spil *_skal_* anmeldes.

Som distributør ville jeg nok have det dårligt med at sende en redaktion 100 titler, hvoraf f.eks. kun halvdelen blev anmeldt. Enten må redaktionen være useriøs, underbemandet eller en helt tredje ting.

Så ja, distributørerne bestemmer reelt hvilke titler, de vil have eksponeret i pressen. Og ja, det er muligt det er forkert set fra visse synspunkter.

Det ypperste for anmelderne må være at formidle deres objektive mening om spillet videre og enten hjælpe læsere ved at anbefale gode spil eller advare mod dårlige.

Og det er da en skam hvis ikke 'Disgaea' bliver spillet af flere mennesker, hvis det virkelig er så godt et spil. Men ansvaret for at skabe omtale må da helt klart ligge hos distributøren og dennes PR-afdeling. Hvis idioterne ikke vil tjene penge er det vel deres sag. Så kan vi knibe en lille tåre for de spillere, som går glip af en god oplevelse og bruger deres penge på andet end gode uanmeldte spil.
jaesjaesSkrevet 24/03-05 02:51 
Jeg er helt enig i, at situationen er lidt trist. Det eneste der reelt, og kun til en vis grad, kan løse problemet er vel, hvis flere af de danske spilmedier begynder at afsætte penge til at indkøbe nogle af de spil, som de ikke får tilsendt fra distributørene.
CrishakeCrishakeSkrevet 24/03-05 05:16, rettet 24/03-05 05:16 
Det jeg siger her er, at distributørerne reelt bestemmer, hvilke spil der bliver anmeldt i Danmark. De danske magasiner anmelder hvad de får tilsendt, og sjældent noget som helst andet. Distributørerne skal tjene penge, så de er reelt ligeglade med om spil er gode eller dårlige. De promoverer de titler, som de tror kan sælge bedst. Og det er mainstream-titlerne der sigter så bredt som muligt. Dermed har de også nærmest reduceret de danske magasiner til en slags fin reklame. Og det er helt uden at vi snakker om de mere lyssky ting, der utvivlsomt også foregår. Det er bare ved at udsende udvalgte titler, hvormed distributørerne reelt styrer magasinernes indhold. Normalt tør magasinerne ikke engang lade være med at anmelde noget, de får tilsendt, fordi de ikke vil på dårlig fod med distributørerne, og dermed risikere - gud forbyde det - at de ikke får så mange anmelderkopier fremover.

Hmm, skrev da en anmeldelse af et spil jeg selv havde købt, til Xboxlife.dk så sent som i går ;P

Men ja, ret sørgeligt, hvordan det går..
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/03-05 05:54 
Distributørerne har meget at sige i den danske anmelderbranche - måske lidt for meget. Jeg ved, at et par store distributører smider alt, hvad de får i hus til anmeldelse og får man ikke, hvad man skal bruge, så er det i det fleste tilfælde bare en opringning til distributøren og forklare sagen.

Mht. til 'mindre' titler, der ikke udgives at de helt store firmaer, så mener jeg, at disse titler da i hvert fald er til låns til den danske presse - hvis man igen gør en indsats og ikke bare venter på postmanden.

Så for at sfslutte: Distributørerne sidder uden tvivl med den lange ende, men er man som spilmagsin interesseret i en bestemt (mere eller mindre obskur) titel, så har jeg ikke oplevet en distributør, der siger nej tak til gratis reklame. Det kræver bare benarbejde. Ikke alle distributører er så generøse med anmelderkopier som f.eks. EA og KE.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TweelTweelSkrevet 24/03-05 09:25 
Ang. eksemplet Disgaea er det jo et ret specielt produkt - strategi RPGer, endda med 2d sprites, er simpelthen ikke populære i Danmark.
Du kan have en pointe i at magasinerne så burde gøre genren mere populær, men det kræver jo en bevidst langsigtet strategi, hvor det nok føles mere "naturligt" at anmelde det man ved vil være populært. "Ideologiske" satsninger er nok et begreb som desværre slet ikke passer ind i tiden. Om man kan lide den situation eller ej er noget andet, personligt har jeg ikke interesseret mig for danske konsol blade de sidste 10 år eller der omkring...
Når Disgaea ikke fik flere stemmer herinde hænger det nok sammen med den hårde konkurrence sidste år. Jeg kan ikke helt huske hvordan den afstemning blev holdt, men var det ikke én stemme per konsol?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
SumezSumezSkrevet 24/03-05 09:57 
Wehner>
Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier. Det kan simpelthen ikke være vores opgave, at indkøbe smalle titler. Guderne skal vide, at det er elendigt betalt at være anmelder i Danmark, men det skal altså ikke blive en decideret udgift. Vi er ikke en velgørenhedsorganisation.

(...)

Du har ret i de ting, du skriver, men glemmer at tænke på at anmeldelser først og fremmest skal være en service for køberne, ikke distributørerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JimPPJimPPSkrevet 24/03-05 10:29 
Catwomen, som bliver nævnt, var bestemt heller ikke den mest læste anmeldelse hos gamepad.dk :)

Min personlige politik er dog at nu mere jeg kan få til anmeldelse, nu mere kan jeg ligge online, og nu mere er der for læserne. Der er ikke noget mere irriterende end at se et spil jeg ikke har fået, anmeldt på en anden side :)

Når man nu er webbaseret så er man jo heller ikke tynget af plads problemmer, vi har ikke et bestemt antal sider til hvert nummer osv. Så vi kan lige så godt nuppe alt hvad distributøren sender, samt bede om det vi ikke får pr. automatik.

At nogle (som EA) ganske ukritisk sender alt hvad de får syntes jeg er en udemærket ting, istedet for de distributører der vælger at sende ganske få promoer ud til udvalgte magasiner af ellers ret interessante spil (Zone of Enders 2 feks.) Kan jeg kun se som noget positivt, og opfordre alle distributører til at følge EA's eksempel.

Det er selvfølgeligt en betydelig omkostning. Og på mange spil oplever de at spillet sælger fære eksemplarer end der bliver sendt til pressen. (Eller det er dne forklaring jeg har fået flere stedet).
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
WehnerWehnerSkrevet 24/03-05 10:32, rettet 24/03-05 10:57 
"Nu mere"?

Men ud over at jeg lige skulle drille JimPP, så har han en god pointe, hvad angår blad vs. website. Når man har ubegrænset plads, er der ingen grund til ikke at anmelde alt, der kommer ind ad døren. Som redaktør på et blad derimod, bør man være meget kritisk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SephirothSephirothSkrevet 24/03-05 13:13, rettet 24/03-05 13:23 
Endnu engnag har du, Rune, fået mig til at læse et af dine uendeligt lange, men spændende, indlæg ;)

Og så slog det mig, at det næppe kunne være mere passende at citere magasinet PlayStation Offlines leder fra nr 6. marts/april 1999 (oprørsnummeret), skrevet af redaktør Torben Hansen:

Ja, vi er nogle værre slamberter - vi kan nemlig godt lide at spille spil og skrive om dem. Desværre får man ligeså snart man går ind i denne branche. tvunget en mundkurv på - vel og mærke, hvis man vil have glade miner hele vejen rundt.

Import, NTSC, US og JAP er fy fy ord, og som et nyt opstartet blad, er man selvfølgelig interesseret i et godt samarbejde med spildistributørerne i landet, og i særdeleshed selvfølgelig den danske distributør af PlayStation. For at overleve her i Danmark, skal og er vi interesseret i at teste og omtale distributørernes nye og kommende produkter, Med (indtil for nylig) kun et eneste dansk PlayStation Magasin på markedet, burde vi efter vores mening være i høj kurs til at modtage al den information, vi kunne have brug for. På trods af ikke i 10 måneder (bladets daværende levetid) at have pillet mundkurven af, og have gået pænt i snor, brugt hundeposer og undgået "snuse" episoder i parken, oplever vi mangelfuld og også direkte modvilje til at ville samarbejde med os.

Så vi har spurgt os selv, hvorfor denne "pæne hund" akt længere? Den har ikke givet os noget, og i de seneste numre, har vi også følt at den har lagt en stopper på, for at vi kan lave et ordentligt magasin. Hvor står vi i forhold til vores konkurrenterm hvis vi først får fat i spillene efter de sælges i Bilka? Ikke godt vel? Vi vil ikke sidde og lave et kedeligt magasin - med mindre vi selv vælger det - og det har vi ikke gjort.

Hvad betyder det så, blæser vi det hele en stor klaphat? Stort set, men stadig med god fornuft skriver vi om de emner og spil vi finder interessante - og det er uanset om informationen og spillene kommer fra Europa, Amerika eller Japan. Nogle køber computerblade for at få en månedlig købsguide, dette skulle vi stadig kunne opfylde, med størstedelen køber blade for den store nyhedsværdi de besidder. Køber du engelske og amerikanske blade? - hvad er sjovest at læse om? Alle de spil, du så på hylden i Bilka eller alle dem du ikke kunne få fat i?

Dette giver os nok en løftet pegefinger, men læs bladet, se tiden an - og se frem til nogle spændende numre af PlayStation Offline.

Så vidt jeg ved, gik bladet nedenom og hjem kun to numre efter. Hvor jeg dog savner PlayStation Offlines lidt amatøragtige ydre - men deres passion for spil og herlige selvironi gik alligevel tydeligt igennem. De fik endda sneget en hel del Dreamcast-lir og reklamer ind i dette PLAYSTATION-magasin - hvilket faktisk var derfor, jeg købte det.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
RJKRJKSkrevet 24/03-05 13:40 
Wehner>
Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier.

Tænk hvis alle journalister - som spilanmeldere jo gerne vil sættes lidt i bås med - tænkte sådan.

"Hvis nogen ønsker en historie bragt, så må de sende os en fiks og færdig pressemeddelelse, som vi kan skrive efter."

(at det til dels foregår sådan er en anden sag)

Det er da en elendig indstilling at have som presse. En indstilling som alle vel kan regne ud, hvordan ender og til dels er endt.

Guderne skal vide, at det er elendigt betalt at være anmelder i Danmark, men det skal altså ikke blive en decideret udgift.

Nu er det jo som udgangspunkt en decideret udgift at drive danske websites om spil. Det kan da både jeg og flere nuværende og tidligere redaktører sikkert skrive under på.

Desuden er det noget forbi pointen. Eller i hvert fald et meget let forsøg på at slippe udenom.

Jeg ved da at omkring halvdelen af de danske sites har anmeldere, der selv har købt og spillet Disgaea. Det samme gælder sikkert de andre titler, jeg nævner. Grunden til at de spil ikke bliver anmeldt er jo IKKE, at der ikke er økonomi til at købe spillene. Grunden er at ressourcerne er absurd fordelt, som jeg har fastslået.

I det hele taget ville det være et forkert signal at sende distributørerne, hvis de danske spilmedier selv begyndte, at købe spil til anmeldelse. For hvilken distributør ville ikke blive fristet til at se _hvor_ mange pressesæt, den kunne slippe for at sende ud, når først tåberne (os) begynder at købe spil til anmeldelse fra egen lomme?

Nu er det jo sådan, at der ret sjældent sendes retail-versioner ud til anmeldelse. Der sendes promo-versioner. Produkter som distributørerne har til det samme. Produkter som er de samme for hele Europa. Produkter som ikke rigtigt betyder noget for distributørerne.

Omkring slutningen af 80'erne, da de første rigtige spilblade var herhjemme, der var der ikke noget der hed distributører (i den forstand vi kender nu). Der var anmelderkopier ikke sædvanen. Det var op til magasinerne at skaffe.

Da jeg var med til at starte et af de første rigtige anmelderspilsiter herhjemme, var der ingen distributøraftaler (blandt andet grundet hvad der senere nævnes om PlayStation Offline). I stedet havde vi aftaler med nogle spilbutikker om at låne deres titler i 14 dage, anmelde og så returnere. En fremgangsmåde vi også til dels bruger på Eiga i dag.

Så når du udtaler dig som du gør, så er det et udtryk for, at spilanmeldere i dag er blevet vildt forkælede. Det er ikke et spørgmål om, at det ikke kan være anderledes, men at man ikke gider gøre det anderledes. Det er meget nemmere bare at læne sig tilbage, og anmelde en masse EA-ligegyldigheder.

Hvor er entusiasmen?

At man anmelder Catwoman x gange er måske ikke decideret gavnligt, men det kan jo heller ikke skade.

Det kan det da. Primært fordi anmelderne og magasinerne så bruger ressourcerne på disse ligegyldigheder (fx i stedet for at bede anmelder X om at skrive om Disgaea, som han alligevel spiller), og fordi det som sagt skævvrider det samlede billede.

De, der virkelig interesserer sig for spil, skal nok finde perlerne. Fuck mainstream-gamerne :)

Selvom det er sandt, er det så ikke en falliterklæring som anmelder?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 13:46 
Hyakotake>
Så ja, distributørerne bestemmer reelt hvilke titler, de vil have eksponeret i pressen. Og ja, det er muligt det er forkert set fra visse synspunkter.

Det må da være forkert set fra alle andre synspunkter end distributørernes...?

ansvaret for at skabe omtale må da helt klart ligge hos distributøren og dennes PR-afdeling.

Hvad er da så pressens ansvar? Og kør lige din tankegang videre til nogle andre områder. Mener du stadig det samme?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 13:54 
DeluxScan>
Så for at sfslutte: Distributørerne sidder uden tvivl med den lange ende, men er man som spilmagsin interesseret i en bestemt (mere eller mindre obskur) titel, så har jeg ikke oplevet en distributør, der siger nej tak til gratis reklame. Det kræver bare benarbejde.

Mine oplevelser er de samme. Og det er også derfor jeg konstaterer, at det ikke primært er distributørernes skyld, men de enkelte magasiners. Der bliver ikke lavet det nødvendige benarbejde. Fordi magasinerne heller vil bruge krudtet på andre ting.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 14:03 
Tweel>
Ang. eksemplet Disgaea er det jo et ret specielt produkt - strategi RPGer, endda med 2d sprites, er simpelthen ikke populære i Danmark.

Er spilanmeldelser da en popularitetskonkurrence?

Det handler da ikke om, hvad der er populært eller ej. Det handler om hvad der er godt, og hvad der er dårligt.

Desuden kan jeg, som sagt, ikke se argumentet har nogen væsentlig værdi. Vil du også sige at ZOE2 og Crimson Sea repræsenterer spiltyper, der ikke er populære i Danmark? Nej, vel?

Disgaea er da netop et godt eksempel, fordi det ER et specielt produkt. Anmeldere burde da se det som deres opgave, at få den slags budskaber ud. At der er masser af kvalitet udenfor mainstream-titlerne.

Det er jo ikke fordi Disgaea kom ud af den blå luft i Europa. Der var masser af tid til at forberede sig på, at det var et rigtig godt spil, og at det ikke ville få nogen markedsføring herhjemme. Hvis nogen danske magasiner virkelig mente det seriøst, så havde de da taget stilling til dette.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 14:09, rettet 24/03-05 14:14 
Wehner>
Når man har ubegrænset plads, er der ingen grund til ikke at anmelde alt, der kommer ind ad døren.

Jo. Som sagt ressourcer. I (anmelderne) spilder jeres tid og kræfter ved at skrive anmeldelse #17 af Catwoman. Tid og kræfter som I kunne have brugt på at skrive anmeldelse af jeres (selvindkøbte) Disgaea, skrive en meningsfyldt kronik, lave en god artikel eller noget andet.

Alle de danske anmeldere kender hinanden (mere eller mindre). Som vi har fastslået er der ingen penge i området. Hvorfor er der så en konkurrence om, at anmelde først og flest udgaver af Catwoman eller FIFA? Hvad er det man konkurrerer om? Status eller hvad? Hvorfor er det umuligt at have et samarbejde på tværs af Gamesector, Gamereactor og Gamepad (I hedder endda næsten det samme...), så vi får en bedre spildækning i Danmark? Hvorfor kan man ikke lave et form for samarbejde, så man bedre fordelte tingene og bedre tjente spilmediet?

For hvem er det reelt man tjener ved tingenes nuværende situation? Er det spilmediet? Er det læserne? Er det distributørerne og aktionæerne? Jeg håber alle på et tidspunkt kommer til at stille sig selv det spørgsmål og gøre op, hvordan de bedst udnytter deres resourcer på det, de gerne vil, fremfor bare at flyde med strømmen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 24/03-05 14:41 
RJK>
Omkring slutningen af 80'erne, da de første rigtige spilblade var herhjemme, der var der ikke noget der hed distributører (i den forstand vi kender nu). Der var anmelderkopier ikke sædvanen. Det var op til magasinerne at skaffe.

Da jeg var med til at starte et af de første rigtige anmelderspilsiter herhjemme, var der ingen distributøraftaler (blandt andet grundet hvad der senere nævnes om PlayStation Offline). I stedet havde vi aftaler med nogle spilbutikker om at låne deres titler i 14 dage, anmelde og så returnere. En fremgangsmåde vi også til dels bruger på Eiga i dag.

Så når du udtaler dig som du gør, så er det et udtryk for, at spilanmeldere i dag er blevet vildt forkælede.

Hvor er entusiasmen?

Ovenstående illustrerer nok bedst, hvor vi er uenige. Jeg mener nemlig ikke, at danske spilanmeldere er forkælede, selvom situationen naturligvis er bedre end tidligere. Jeg mener heller ikke, at mennesker er forkælede, fordi vi i dag kan tage en bus i stedet for at gå 7 km. i sne for at komme til skole.

Min vision af ideel spiljournalistik er fuldtidslønnede skribenter, i stedet for glade amatører, som det er tilfældet i dag. I alle brancher, jeg lige kan komme i tanke om, er professionelle amatørerne overlegne. Det samme må gøre sig gældende inden for spiljournalistik. Men min vision er nok i Danmark desværre endnu mere utopisk end din.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 24/03-05 14:44 
Det sidste er vi så helt enige om, men hvordan skal vi nå dertil, hvis folk allerede har opgivet nu?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 24/03-05 15:14 
Se hvis jeg vidste det, så skulle jeg nok få projektet op at stå.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JimPPJimPPSkrevet 24/03-05 15:26 
For hver 20'ende ansøgning jeg modtager ang. et skribent job, er der _en_ henvendelse der er reel. Resten går primært ud på at få nogle spil fordi det virker som en billig måde at anskaffe sig dem på.

Så det er vel et spørgsmål om sortering allerede fra starten.

Vil ikke mene at 'vi' er blevet forkælede da der ligger et stort arbejde i at holde en side opdateret (hos os bidrager alle på det punkt - ved ikke hvordan det fungere andre steder)

Det ville da være herligt hvis alle der er kvalificerede til det kunne leve af deres anmeldelser/artikler, men sådan er det desværre ikke, der er simpelthen ikke penge nok til os alle sammen, det er den forståelse jeg har fået anywho.

Det morsomme ligger i at alle de penge der skulle til, for at kører et site 100% professionelt, jo primært skulle komme fra distributørerne. Der med kunne man jo forestille sig at de (distributørerne) fik endnu mere at sige, kampagner diktere spillets karakter. Catwomen bannere for en zillion kroner, og så giver vi lige spillet 8/10 i stedet for det fortjente 2-3/10 (bare en tanke). (Syntes jeg ahr set mærkelig karakterer/vurderinger på spil, der sjovt nok kører reklamer på både i blade og på sites).
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
JAAJAASkrevet 24/03-05 18:10 
Wehner>
Min vision af ideel spiljournalistik er fuldtidslønnede skribenter, i stedet for glade amatører, som det er tilfældet i dag. I alle brancher, jeg lige kan komme i tanke om, er professionelle amatørerne overlegne. Det samme må gøre sig gældende inden for spiljournalistik. Men min vision er nok i Danmark desværre endnu mere utopisk end din.

Du er ikke ene om drømmen. I min drøm ville bladet eller bladene også have råd og vilje til at sende folk til TGS, til at hente spil som Growlanser Generations hjem fra USA til anmeldelse bare fordi det SKAL oplyses om, sende folk på virksomhedsbesøg i udlandet for at foretage interviews, lave en Disgaea forside o.s.v.

Det sker bare ikke, da vi ganske enkelt ikke har et befolkningsgrundlag og en videospilskultur, der kan bære det. Eventuelle spilinteresserede filantroper er dog mere end velkomne til at kontakte mig, hvis de vil støtte et sådant projekt :P
SøgAArdSøgAArdSkrevet 24/03-05 18:20, rettet 24/03-05 18:23 
RJK>
Wehner>
Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier.

Det er da en elendig indstilling at have som presse.

Helt enig. Så er det jo netop distributørerne, der bestemmer hvad folk "skal" spille.

EDIT: Med folk mener jeg selvfølgelig de ordinære gamere, der ikke terper igennem spilhjemmesider og smider 500,- for et ukendt produkt.
Home is where the hardware is..
TweelTweelSkrevet 24/03-05 19:41, rettet 24/03-05 20:23 
RJK>
Er spilanmeldelser da en popularitetskonkurrence?

Ja, tildels. Ser folk at magasinet anmelder en spilgenre som de i forvejen er interesseret i er der større sandsynlighed for at de køber det. Det kræver lidt mere at få "omvendt" folk.
EDIT: Jeg mener at de køber magasinet, ikke spillet.

RJK>
Det handler da ikke om, hvad der er populært eller ej. Det handler om hvad der er godt, og hvad der er dårligt.

Ja selvf. men der er bare mange der ikke interesserer sig for gode spil så meget som for populære navne og specifikke genrer.

RJK>
Desuden kan jeg, som sagt, ikke se argumentet har nogen væsentlig værdi. Vil du også sige at ZOE2 og Crimson Sea repræsenterer spiltyper, der ikke er populære i Danmark? Nej, vel?

Det var dig der startede med Disgaea, og det var det jeg syntes var et dårligt eksempel.

RJK>
Disgaea er da netop et godt eksempel, fordi det ER et specielt produkt. Anmeldere burde da se det som deres opgave, at få den slags budskaber ud. At der er masser af kvalitet udenfor mainstream-titlerne.

Det er jo ikke fordi Disgaea kom ud af den blå luft i Europa. Der var masser af tid til at forberede sig på, at det var et rigtig godt spil, og at det ikke ville få nogen markedsføring herhjemme. Hvis nogen danske magasiner virkelig mente det seriøst, så havde de da taget stilling til dette.

Enig. Men sådan er virkeligheden åbenbart ikke.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RJKRJKSkrevet 24/03-05 20:05 
Tweel>
RJK>
Er spilanmeldelser da en popularitetskonkurrence?

Ja, tildels. Ser folk at magasinet anmelder en spilgenre som de i forvejen er interesseret i er der større sandsynlighed for at de køber det.

Og...?

Det er ikke pressens opgave at sælge spillene. Det er pressens opgave at informere forbrugerne bedst muligt, så de selv kan tage stilling.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TweelTweelSkrevet 24/03-05 20:22 
Jeg snakker om at de køber magasinet, ikke spillet.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RJKRJKSkrevet 24/03-05 20:33 
Okay... Men det er jo ikke fordi jeg vil have magasiner udelukkende med Disgaea-anmeldelser... Jeg nægter at tro på, at nogen ikke køber et specifikt magasin, fordi det omtaler et enkelt spil, de ikke lige er fans af. Det holder simpelthen ikke. Desuden snakker vi primært om webbaserede magasiner, så jeg forstår slet ikke argumentet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 24/03-05 20:38 
Thomas Vigild skrev vist også en klummre om dette emne i Super Play for nyligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TweelTweelSkrevet 24/03-05 21:25 
Jeg forstod ikke dit indlæg som værende primært det ene eller det andet, så det er nok bare mig der misforstod det. Og nej, selvfølgelig er der ikke nogen grund til at de skrevne magasiner ikke skulle kunne have enkelte "alternative" titler, men det forklarer da hvorfor de fleste er "high-profile".
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 14:12 
RJK>
Tweel>
Ang. eksemplet Disgaea er det jo et ret specielt produkt - strategi RPGer, endda med 2d sprites, er simpelthen ikke populære i Danmark.

Er spilanmeldelser da en popularitetskonkurrence?

Det handler da ikke om, hvad der er populært eller ej. Det handler om hvad der er godt, og hvad der er dårligt.

Det er jo et rent nytteetisk kontra pligtetisk spørgsmål vi har gang i her i tråden.

Skal anmelderne advare tusindvis af folk mod et dårligt spil (Catwoman) eller skal de anbefale et godt spil til en lille håndfuld interesserede (Disgaea)?
RJKRJKSkrevet 25/03-05 14:14 
Er folk da ikke advarede nok efter 16 anmeldelser af Catwoman...?

Begge dele, selvfølgelig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 14:21 
Hvis der kun er ressourcer til én af delene, hvilken skal så ud... EN Catwoman-advarsel, eller EN Disgaea-anbefaling?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 14:26, rettet 25/03-05 14:34 
RJK>
Hyakotake>
Så ja, distributørerne bestemmer reelt hvilke titler, de vil have eksponeret i pressen. Og ja, det er muligt det er forkert set fra visse synspunkter.

Det må da være forkert set fra alle andre synspunkter end distributørernes...?

Absolut! Men jeg beskriver sådan set bare hvordan tingenes tilstand er i dagens Danmark. Det er helt sikkert ikke en optimal løsning/situation!

RJK>
Hyakotake>
ansvaret for at skabe omtale må da helt klart ligge hos distributøren og dennes PR-afdeling.

Hvad er da så pressens ansvar? Og kør lige din tankegang videre til nogle andre områder. Mener du stadig det samme?

Sådan som det danske system mellem distributører og anmeldere er i dag, er det desværre vilkårene. Og selvom Wehner og mange andre går med store drømme om at ændre på det, tror jeg desværre, at Danmark er et alt for lille marked til den slags. Så det må blive ved bristede drømme. Sorry, guys.

Andre områder/tankegange? Jeg ved godt, det måske er et ikke helt sammenligneligt område, men here goes:

"Sygehusvæsenet". Vi hører principielt kun om de spændende tiltag indenfor hjertekirurgi i pressen.

Der er én pose penge. 75% af posens indhold går til hjerteområdet, fordi det er nyt/spændende/prestigefyldt/oppe i pressen og samfundet, og her reddes en lille flok folk om året. 25% går til kræftområdet, hvor tusindvis kunne få glæde af en bedre behandling, men det må stå i skyggen af hjerteområdet, som scorer alle pengene. Skal vi redde mange eller få patienter? Hvordan fordeles ressourcerne? (Retoriske spørgsmål, da svar vil gå off-topic) :-)
RJKRJKSkrevet 25/03-05 14:40 
Hyakotake>
Hvis der kun er ressourcer til én af delene, hvilken skal så ud... EN Catwoman-advarsel, eller EN Disgaea-anbefaling?

Til det teoretiske spørgsmål vil jeg - og forhåbentligt alle andre - da klart vælge Disgaea-anbefalingen. Selvfølgelig er en af årets bedste spil vigtigere at have med end et ligegyldigt, dårligt spil, som alle vidste ville blive dårligt.

Men den teoretiske situation er jo ikke tilfældet. For at gentage mig selv...

Gamepad: 4 anmeldelser af Catwoman
Gamereactor: 3 anmeldelser af Catwoman
Gamesector: 3 anmeldelser af Catwoman
Spilzonen: 3 anmeldelser af Catwoman

Da der åbenbart ikke er sendt anmelderkopier ud af GameCube-verisonen og det kun er Gamepad der har GBA-versionen (som selvfølgelig ikke rigtigt kan regnes som samme spil), vil det sige at alle fire magasiner har slugt alle tre udsendte versioner råt. Alle har anmeldt både pc-, PS2- og Xbox-udgaverne.

Der var jo tydeligvis ressourcer. Og de er stort set spildt på et ligegyldigt spil.

Det er ikke et spørgsmål om, at ressourcerne ikke er der, men at de fordeles forkert. Både i forhold til spilmediet og læserne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 25/03-05 14:44, rettet 25/03-05 14:47 
Hyakotake>
Hvordan fordeles ressourcerne?

Det var slet ikke dét, jeg bad dig tage stilling til. Det var din påstand om, at det måtte være PR-afdelingernes ansvar at sætte pressens dagsorden, og at pressen intet ansvar skal tage selv. Så fx:

At det danske militær skal styre hvordan pressen dækker krigen i Irak.

At politikerne skal bestemme hvordan valgkampen fokuseres i medierne.

Hvilket jo er absurd. Det er da den totale falliterklæring for pressen at have den tankegang. Det er at reducere pressen til nyttige idioter. "Fin reklame", som jeg vist allerede har udtrykt det én gang.

Men, okay, hvis skribenterne virkelig tænker sådan, så har vi da fat i roden til problemerne hér.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 15:45 
Jeg ved faktisk ikke meget om den økonomiske baggrund for de forskellige spil-sites og -blade, men hvis nogen kunne garantere mig 300.000 om året med fuld pension og lidt frynsegoder, ville jeg da overveje at gå fuldtid.

Selvom spilfanatikere (ja, os, der skriver her for det meste) ikke er vilde med det, handler det om penge. Man kan så vidt jeg ved ikke leve af at være redaktør for et dansk spil-site/-magasin, og derfor må det jo blive derefter med engagement og kvalitet. Som sagt, hvis der kom penge på bordet ville det se helt anderledes ud.

Men hvor skulle pengene komme fra? Hvem kan se en investering i spilanmeldelser?

(Hermed undlader jeg at sammenligne med "andre foretagender", da pressen er betalte professionelle og dermed har et meget større ansvar end nogle halv-amatør-drevne spil-sites/-magasiner.)
RJKRJKSkrevet 25/03-05 16:20 
Så hvis man ikke får fuldtidsløn, så har man intet ansvar, og dermed er det helt naturligt, at man intet initiativ har selv og fx anmelder Catwoman 17 gange, mens man ignorerer bedre spil...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 25/03-05 16:25, rettet 25/03-05 16:41 
Hyakotake>
Jeg ved faktisk ikke meget om den økonomiske baggrund for de forskellige spil-sites og -blade, men hvis nogen kunne garantere mig 300.000 om året med fuld pension og lidt frynsegoder, ville jeg da overveje at gå fuldtid.

Jeg har aldrig hørt om et spilsite med overskud. Det burde sige alt.

RJK>
Det er ikke et spørgsmål om, at ressourcerne ikke er der, men at de fordeles forkert. Både i forhold til spilmediet og læserne.

Enig.
Nu skal jeg ikke forsvare de forskellige spilsites, for det er i høj grad her, problemet ligger - men på den anden side:
F.eks. EA kan til tider direkte oversvømme en redaktion med titler f.eks. i foråret med en invasion af EA Sports titler - alle mere eller mindre på én gang.
Spilsitet forpligter sig til at anmelde samtlige titler, hvis de fremover vil modtage anmelderkopier.
Selvom Catwoman er det samme på alle platforme, så kræves det, at alle titler anmeldes - også selvom det dybest set er spild af tid.

EA opnår det de vil: En overflod af Catwoman anmeldelser, og spilredaktionerne belastes til bristepunktet, men kan ikke tillade sig at brokke sig til EA - de vil gerne have spil, og det får de så. Herefter er det ellers bare at skrive om dem, eller føle den marketingansvarliges vrede.

Dette problem kan kun løses med en 100% uafhængig spilredaktion, der f.eks. selv indkøber samtlige titler til anmeldelse - og derved også kan nøjes med f.eks. én anmeldelse af Catwoman. Playright's Vurder-sektion er f.eks. et skridt i den rigtige retning.

EDIT: Herved kan 'indflydelse' fra distributøren også ignoreres i anmeldelsen.

EDIT2: En anden mulighed, som et par distributører også gør brug af, er at spilsites selv kontakter dem og beder om de titler, de er interesserede i. Desværre ender det tit i grimme miner, når der ikke lige bedes om de spil, som distributøren mener, der skal (Altså de gode, der får gode anmeldelser).
Så er vi tilbage ved problemets kerne igen.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 16:41 
RJK>
Så hvis man ikke får fuldtidsløn, så har man intet ansvar...

Hvis man ikke får fuldtidsløn har man MINDRE ansvar end en professionel skribent, som lever af at tilvejebringe sine meninger. Amatører kan ikke hænges op på skriverierne på samme måde som en professionel. Og i sidste ende er det redaktørens ansvar, hvad der udgives.

Mht. til initiativ burde det give sig selv, at enhver redaktør ville være på grænsen til sindssyge, hvis en af hans skribenter af ren og skær lyst skrev om Disgaea og anmeldelsen ikke blev publiceret.

Men "the inner workings" af en redaktørpost har jeg ingen som helst idé om. Sidder de med lister over samtlige udgivelser og prikker ud hvilke spil de gerne vil se nærmere på, eller tager de sig kun af de titler, som distributørerne så flinkt sender til dem?

(Selvfølgelig er option #1 den ønskværdige)
RJKRJKSkrevet 25/03-05 16:46 
DeluxScan>
Spilsitet forpligter sig til at anmelde samtlige titler, hvis de fremover vil modtage anmelderkopier.

Men hvem har sat distributørerne i denne magtsituation?

Egentligt er det ret simpelt. Distributørerne vil have så meget (helst positiv) omtale som muligt. Distributørerne er ikke interesserede i, at deres titler ingen omtale får.

Hvis en del af problemet vitterligt er som du siger, så er det da blot et spørgsmål om, at de enkelte redaktører slår hovederne sammen og bliver enige om at slå bremsen i.

Hvad ville fx EA da gøre? Nægte at sende anmelderkopier ud til nogen magasiner overhovedet? ;) Not likely...

Magten ligger i sidste ende hos magasinerne, og har de tabt den, må de da bare se at tage den tilbage.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 25/03-05 16:48 
Det er farligt at bide den hånd, der giver en mad...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 25/03-05 16:50 
Hyakotake>
Hvis man ikke får fuldtidsløn har man MINDRE ansvar end en professionel skribent

Måske. Men der er også voldsomt langt derfra til at fraskrive sig alle problemer med manglende løn som argument.

hvis en af hans skribenter af ren og skær lyst skrev om Disgaea og anmeldelsen ikke blev publiceret.

Men hvor mange skribenter har så overskud til det, når der ligger et par "ligegyldige" Catwoman-, motocross- og NFL-spil fra redaktøren i postkassen?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 25/03-05 16:58, rettet 25/03-05 16:59 
DeluxScan>
Det er farligt at bide den hånd, der giver en mad...

Men så ekstremt hænger det vel ikke sammen. Hverken med henyn til maden eller biddet.

Men det kunne da være interessant om Jim, Palle, Thomas og/eller Casper kunne fortælle os, om grunden til 3 x ens Catwoman-anmeldelser på de respektive sites vitterligt er, at man simpelthen ikke tør andet. Om det egentligt ikke er de tekster, man ønskede at bruge ressourcer på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 25/03-05 17:09, rettet 25/03-05 17:13 
Dengang jeg sad med ansvaret for den slags på et site, da lå det ligesom i luften, at hvis man ikke makkede ret, så vankede der. Derfor sørgede jeg for at stryge bl.a. EA med hårene og få alle titler anmeldt - og derved medvirkede jeg til at befæste deres magt.
Bl.a. kan jeg huske, at EA og andre ville have kopier eller links til alle anmeldelser af deres produkter - og manglede der en titel, så skulle de nok sige til :)

Om andre magsiner gør det af samme grund, skal jeg ikke kunne sige...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 17:45 
RJK>
Hyakotake>
Hvis man ikke får fuldtidsløn har man MINDRE ansvar end en professionel skribent

Måske. Men der er også voldsomt langt derfra til at fraskrive sig alle problemer med manglende løn som argument.

De fleste folk i denne verden har behov for at arbejde og tjene penge for at leve. Der er selvfølgelig undtagelser.

Du kan selvfølgelig have meget (meget!) højere forventinger, både som forbruger og redaktør, til en skribent, som får løn og dermed har timevis at spille spillene, finde facts, lave interviews osv. end en lønslave med fuldtidsjob, som anmelder lidt "for sjov" i sin sparsomme fritid og mere gør det som "hobby"-arbejde. Du ville (eller burde) få flere bedre reviews, med mere dybde, indsigt osv. hvis dette var tilfældet.

Ligeledes burde en forbruger og skribent have større forventninger til en redaktør, som er lønnet, og dermed har tiden til at gennemgå uendelige spillister og udvælge de titler, som virker interessante.
RJKRJKSkrevet 25/03-05 18:43 
Mener du så dermed, at den problematik jeg fremhæver i denne tråd, udelukkende eller primært skyldes, at pågældende redaktører ikke er lønnede/nok?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/03-05 20:38 
Næ, jeg regner da ikke med, at min lille fortolkning af problemet er den endegyldige sandhed. Men jeg vil gætte på, at det, jeg har været inde på er en DEL af problemet. Hvor stor en del har jeg slet ikke overblik over.

Jeg tænkte kortvarigt på, at anmelderne egentlig bare kunne vælge kun at publicere anmeldelser af gode spil. For hvem gider egentlig bruge tid på at læse en anmeldelse af 'Catwoman', som man alligevel aldrig kommer til at spille? Er det kun for at skribenten kan save titlen ned med maleriske beskrivelser af, hvor ringe et spilkoncept kan udføres? Eller er det kun for at give læseren et godt grin? Hvorfor overhovedet generere omtale af en dårlig titel?

Men så tænkte jeg på, at det jo ikke er anmelderens job at være smagsdommer på dén måde. Givet, et spil får en karakter, men det skal stadig være op til læseren, om spillet skal købes eller ej. Jeg forestiller mig da stadig at 'Catwoman' har solgt et par kopier rundt om i landet, trods de nærmest endeløse advarsler mod pengespild.

Hvis ikke de dårlige titler blev anmeldt, ville det komme til at lugte lidt hen i retning af censur fra anmeldernes side.

Nå, hvem vil være redaktør på Danmarks kommende UltimateGameSite.dk? Alt betalt via sponsorat fra P:R, måske?
WehnerWehnerSkrevet 25/03-05 20:45 
RJK>
Mener du så dermed, at den problematik jeg fremhæver i denne tråd, udelukkende eller primært skyldes, at pågældende redaktører ikke er lønnede/nok?

Hvis du skriver redaktører/skribenter, så vil jeg i hvert fald svare ja til 'primært'. En professionel branche ville se helt anderledes ud (håber og tror jeg da).
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Thomas TanggaardThomas Tangga...Skrevet 25/03-05 20:46 
--> Alle

Jeg sidder her med en halsbetændelse, feber og har alligevel taget mig sammen (nej, ingen medaljer tak, men blot lidt forståelse overfor evt. stavefejl, løse ender etc.) og skrevet følgende repons/underbygning til Runes fremragende tanker på området.

1. Distributørerne dikterer på sin vis hvad der anmeldes i DK. Kun det vi får tilsendt på Gamereactor anmeldes i magasinet/sitet. Vi kunne godt, og det er egentlig mit personlige store ønske, hente ting hjem selv, men jeg tror det ville afføde en ny situation, hvor man i større og større grad bruger egne sparepenge og kræfter på at bestille det via Lik-Sang, PlayAsia osv. for derefter "gratis" at eksponere det online og på tryk, uden at det har kostet nogen andre end ildsjælen noget. Derved kan firmaer der helt undlader at udsende spil som de ikke "bedømmer" værdige eller markedsføringsmæssige fornuftige, stadig få deres udklip, citater og dermed stå godt hos hovedkontoret - og dem vil de stadig gerne have. De vil helst bare ikke bidrage med retail/promokopier hvis de kan blive fri.

Når det kommer til Disgaea, så har jeg selv investeret i produktet (er kæmpefan af isometriske kampspil i stil med Front Mission, Final Fantasy Tactics osv.) og kunne vel egentlig godt skrive en anmeldelse af det, men når jeg husker situationen forud for reelt at få det fra distributøren, hvor en masse undskyldninger og tilsidst en lukning gjorde det umuligt at få produktet, så gad jeg simpelthen ikke mere. Thomas Nielsen som flere af jer kender arbejder som vicechef i en GAME-butik og han kunne nydeligt fortælle mig at de havde fået spillet i butikkerne, men når jeg efterfølgende prøvede at få fat i et anmeldereksemplar, så var der ingen hjælp at hente - vi droppede så helt ideen med at have det i magasinet, da deadlinen kom for tæt på.

Burde det være anderledes? Ja, det burde det. Man burde få alt der ender på danske hylder, gennem en dansk distributør - men sådan er det bare ikke. Og som Rune rigtig nok har bemærket så er det ikke bare enkelte titler, men hele formater der til tider undlades - så som GameCube. Her gearede hele GR op til lanceringen af GC, med dengang at købe amerikanske maskiner, PAL-maskiner osv. og reelt har et par stykker på redaktionen aldrig brugt deres til andet end privatbrug. Vi får på GR ikke GameCube-titler fra andre end Bergsala. EA sender dem ikke ud, holder også tilbage med visse Xbox-titler, mens alle andre forlængst har droppet det.

Det er bl.a. derfor at vi tog os så kærligt at Catwoman. Her var et spil, indrømmet det er virkelig skidt spil, der kom på tre formater til redaktionen og derfor skulle ingen hos EA efterfølgende kunne sige at det var spild at sende tre ud - så vi anmeldte dem alle. Har det hjulpet på forståelsen for GC-spil? Næh, det har det ikke. Men kig lige på GBA-spil - hvor mange danske sites dækker dem eller kan sige at de har bare det mindste udsnit at det der sendes ud hver måned?. Nej, vel. den håndholdte blev lagt i graven sammen med GC'en. Selv en såkaldt NR-Reader (en grøn GameCube) har taget mig hoben af tid at opstøve og nu opdager man så at selv med en sådan, så er der sjældent noget i posten til formatet. De kan ikke engang sende en skide brændt udgave.

Jeg kan kun sige at jeg har prøvet og prøver stadig som en besat på at få alt det der kommer, men det er sjældent at det lykkes. Mange gange får vi, måske på grund af vores tryk-status, kun guld cd'er. Nogle gange virker de bedre end andre og nogle gange slet ikke - og fra tid til anden får jeg aldrig muligheden for at få en ny udgave af f.eks. Xbox-versionen. Der var den ene til skandinavien? - den virkede ikke, surt show...

Jeg ved ikke hvordan Palle har det hos Gamesector eller drengene hos Gamepad eller Spilzonen har det med anmelderkopier, men hos GR (der af mange regnes som et af DK's største spilsites, på godt og ondt naturligvis, er der stadig meget som vi aldrig ser skyggen af)

Men måske er det hele spilbranchen der er ved at være lidt rådden?. Jeg kan oplyse at en engelsk distributør forleden tog kontakt til mig for at få bekræftet om vi ville på en unavngiven tur til udlandet for at se et ny produkt - ja, det kan ikke blive mere vagt, jeg ved det. Som altid siger jeg ja, da rejser nok er det mest spændende og unikke ved GR. Men da det så senere viser sig at både udvikler og distributør kun vil sende folk afsted der på forhånd afsætter X antal sider og coveret, blev jeg naturligvis nødt til at sige nej. Men der er stadig masser af magasiner der skal afsted, for jeg fik da listen med mine potentielle kollegaer på mail - så tror mig, der er masser der rejser afsted på en sådan tur, hvor de i forvejen har lovet en masse redaktionelle sider væk - så der er altså endnu flere sider til dette.

Jeg vil ikke sidde og pege en finger af en enkelt distributør og jeg tror da også at der er et vist pres fra de amerikanske eller engelske hovedkontorer, men jo ved at droppe at sende en masse udgivelser ud til anmeldelse som bliver markedet naturligvis polariseret - alt andet ville være at lyve.
WehnerWehnerSkrevet 25/03-05 20:57 
Se der var et indslag fra en, jeg ikke havde forventet! Velkommen til Play:Right, Thomas.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
67 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig