X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Degaussing


Svar
ElgenElgenSkrevet 23/03-05 09:03 
Da jeg tilsluttede mit nyindkøbte Dark Seal til min arcademaskine, var der store felter på skærmen der havde grønt og rødt skær. Jeg havde lagt lidt mærke til det før, men mit andet spil er et rumspil, hvor skærmen hovedsagelig er sort.
Jeg har læst mig til at det kan betyde at skærmen skal degausses. Skærmen har et indbygget degaussing-kredsløb, men det virker tilsyneladende ikke, thi der sker nada når man trykker på knappen.

Men jeg vil lige høre om det kan være farligt (for skærmen) at deguasse gamle skærme (kan de fx. dø?)

Hvis jeg ikke får degaussing-kredsløbet op at stå, er der så alternative måde at degausse på?

Andre gode råd modtages også, da det ser ret grimt ud!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KoludaKoludaSkrevet 23/03-05 09:12 
Tjek at ledningen til deguasse knappen er monteret til printet som det første... 2 x sort ledninger i et grønt stik, hvis det er en Hantarax skærm.

Og om deguasse skærmen "sort kabel rundt om billederøret" også er monteret på printet.

Hvis det ikke virker, kan du sikkert med held trække det med en magnet, det er dog ikke helt nemt, men kan lade sig gøre.
ElgenElgenSkrevet 23/03-05 09:16, rettet 23/03-05 11:20 
Ok, har du prøvet magnettricket selv?

- og lyder det som om det bare er et spørgsmål om degaussing, eller er der noget alvorligt galt?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KoludaKoludaSkrevet 23/03-05 09:20 
Det kan være mange ting, men kan du fjerne det ved magnet, så er det et degaussing problem.

Jep, har brugt magnet tricket på et par fjernsyn efterhånden...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/03-05 15:12 
På værkstedet har vi en speciel afmagnetiserings-ring, som tilsluttes direkte til kontakten. Den skaber jo principelt bare et rundt magnetfelt, så det burde måske kunne gøres med en alm magnet, tror dog ikke det blir nemt.
Vi laver cirkulære bevægelser parallelt med skærmfronten, samtidig med at man trækker magneten væk fra skærmen. Det er måske et trick :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/03-05 15:15 
Elgen>
Skærmen har et indbygget degaussing-kredsløb, men det virker tilsyneladende ikke, thi der sker nada når man trykker på knappen.

Det kunne evt. også være den PTC der sidder i kredsløbet. Når skærmen har været slukket i en god halv time, burde den gøre det i hvert fald. Men det ved du sikkert :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 04/04-05 15:33 
Azalon>
Det kunne evt. også være den PTC der sidder i kredsløbet.

Det VAR PTC'en. En eller anden spade havde kortsluttet trykknappen med en 'lus'; manualen siger 'press for 2-3 sec. to prevent overheating of the circuit'; PTC'en var på det nærmeste eksploderet (no wonder }:-( ).
Men hvor får man fat i så'n en her til lands (har været i Brinck).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/04-05 16:51 
Wow, ja hehe, så er det klart at den står af.

De kommer i diverse varianter, måske kan el-supply hjælpe dig:
http://www.el-supply.dk/ - bare søg på PTC.

Ellers kan det nok være RS Components har sådan en. De har i hvert fald et kæmpe lager. Desværre skal være man være et firma for at handle over deres netside (hvis ikke jeg husker forkert). De har kun salg til private (kontantbetaling) inde i deres varelager på vibevej på nørrebro.
http://www.rsonline.dk

Det undrer mig dog at Brinck ikke kan klare en PTC :-/ ... måske ér det bare en lidt sølle butik ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 04/04-05 18:35 
Kan man ikke sætte en PC-skærm op ad arkadeskærmen, og så degausse den, for at få effekt på begge to? Eller er det en skrøne?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 04/04-05 19:43 
Det kan man godt. Men resultatet bliver næppe ret godt. Det handler om hvordan magnetfeltet ligger.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KoludaKoludaSkrevet 04/04-05 22:48 
Måske er du også heldig at finde dem her..
De har en hel del...:)

http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp
ElgenElgenSkrevet 05/04-05 11:10, rettet 05/04-05 11:19 
Det er en Hantarax skærm, er der nogen der ved hvilken PTC jeg skal have fat i; diagrammet som jeg fandt liggende i bunden af maskinen er ikke så informativt på det punkt. Der står bare 'PTC dual thermistor', og symbolet på diagrammet ligner to modstande vis to ben er forbundet så man kan tilgå begge modstandes ene ben hver for sig og begge de to andre ben samlet (altså tre ben i alt; håber i forstår?! }:-) ).
Men er der nogen der ved hvilke specs den bør have. Har tænkt mig at bygge et separat kredsløb, for at holde tingene adskilt (det indeholder iøvrigt foruden PTC'en kun to kondensatore, en trykknap samt naturligvis degausse-spolen).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 05/04-05 11:28 
This looks like a job for "Eddie Keller"! ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 05/04-05 11:34 
Okay, hør her. Arcadekabinetter bruger normalt ikke trykknapper til degauss, som monitorer gør. Der er kun nogle enkelte fabrikanter der gør det, primært Sega. Pågældende lus er en korrekt installation og sådan det normalt fungerer. Det er ikke dét, der er galt.

Send resterne af PTC-modstanden herover, og vi (læs: ovennævnte) kigger på det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 06/04-05 14:47 
Jeg fandt dæleme een hos en skummelt udseende brugt-TV-forhandler med eget værksted; men ellers skal du have tak for tilbuddet.
Jeg kan i den forbindelse anbefale Würtz, der ligger lige overfor Brinck, hvis man er i KBH og er gået forgæves i Brinck efter nogle skærm-relaterede stumper.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig