X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LCD TV slagtilbud i morgen (Vesterbro)


Svar
dRxLdRxLSkrevet 16/03-05 13:20, rettet 16/03-05 13:22 
Føtex på Vesterbrogade har i morgen et genåbningstilbud på et 26" LCD fjernsyn af mærket Prosonic til 5749kr (normalpris 10199kr).

Opløsningen er 1280*768 og der er 2 SCART, VGA, DVI, Component, S-video tilslutninger.
Kontrasten er 600:1 Lysstyrken 600 cd/m2 og synsvinklen 170 grader horizontal og vertikal.
Det er PAL/NTSC og har tekst-tv og PIP

Jeg har lige været ovre og kigge på det og det står rigtig rigtig flot (sort er sort og vinklerne er gode).
Mit eneste problem er at jeg ikke har pengene, men jeg overvejer kraftigt at tage et "forbrugslån".
Efter hvad sælgeren fortalte mig har de 25 stk i morgen og bestiller flere hjem hvis det bliver nødvendigt.

Til sidst lige et spørgsmål, er der nogen der kan se nogen grund til ikke at købe dette fjernsyn, hvis man nu alligevel står og mangler? Det kan så vidt jeg kan se _alt_ hvad en konsol-entusiast behøver nu og i fremtiden =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 16/03-05 13:25, rettet 16/03-05 13:38 
jo.. det er et lækkert tilbud...
jeg kunne selv finde på det... men jeg holder mig tilbage, da jeg regner med at HDTV snart kommer ned i en prisklasse hvor jeg kan være med.

Efter både Sonys, Samsung, Phillps og Microsoft så burde alle sidde med HD TV nu.

(PS. Lån kun penge til Bolig eller bil, resten er spild af penge)
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RJKRJKSkrevet 16/03-05 13:25 
Grunden kunne være Prosonic, som generelt er noget skrammel.

Går ud fra at det kører 480p og 720p, men ikke 1080i?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-05 13:35 
Opdaterings-hastigheden er også meget vigtig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
John DoeJohn DoeSkrevet 16/03-05 13:43 
huha jeg ville normalt aldrig røre noget der stod prosonic på, men jeg har ikke erfaringer med deres Lcd skærme.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
dRxLdRxLSkrevet 16/03-05 13:48, rettet 16/03-05 13:50 
Jeg tror det kører 1080i også. (se et lignende fjernsyn her: http://www.dmgi.biz/pr26wilcdflp.html)

DR konsum er ikke helt utilfredse med et fjernsyn fra prosonic: http://www.dr.dk/konsum/test/fladskaerme.htm


Hvordan står jeg købelovsmæssigt, hvis jeg fortryder efter et par dage?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-05 13:54, rettet 16/03-05 13:55 
Du vil ikke få noget ud af at køre 1080i, da TVet 'kun' har en opløsning på 1280 x 768.

Mit TV har en opløsning på 800 x 600 og kan også vise 1080i. (Og det ser ikke specielt spændende ud.)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 16/03-05 13:55 
dRxL>

Hvordan står jeg købelovsmæssigt, hvis jeg fortryder efter et par dage?

Tv'et kan du sagtens returnere, men hvis du først har optaget et forbrugslån, hænger du selvfølgelig på det indtil det er betalt ud.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 16/03-05 15:45, rettet 16/03-05 15:54 
Skulle LCD-tv ikke være noget snavs som spillefjernsyn, pga. at de ser bedst ud i "native"-opløsningen? Kræver det ikke, at man kan leve med sorte bjælker uanset om der er tale om et traditionelt 4:3-spil eller et som kan køres i WS?
JmogJmogSkrevet 16/03-05 15:50 
Det afhænger af den interne scaler. Hvis den har en fin scaler kan 640x480, som han primært vil køre spil i, se godt ud.

Med hensyn til de sorte bjælker, så slipper han ikke for dem i 4:3 spil, men sådan har det jo altid været på widescreen TV. Til gengæld vil han få et større udsyn og en federe oplevelse i spil der understøtter 16:9.
jaesjaesSkrevet 16/03-05 16:12, rettet 16/03-05 16:13 
Jeg var lidt for hurtig, for klart, bjælkerne slipper man ikke for i 4:3 :)

Men mht. WS, er det så ikke et problem, at tv´et har en opløsning på 1280 x 768, for det er vel ikke den opløsning, (de fleste) WS-spil er designet til, oder?

Det kan være, at det igen er noget med skalering, og nu har jeg kun set film på en LCD-skærm (til pc), aldrig spillet, men der synes jeg, at billedet er ret dårligt, når det skaleres. Er teknikken virkelig så meget bedre i tv?

Hvis ovenstående ikke giver mening, så er det fordi jeg ved så godt som nada, når det kommer til fjernsynsteknik. Og jeg vil godt skære ud i pap, at det ikke er for at lege petitesse-rytter, det er bare noget, jeg gerne vil have opklaret :)
JmogJmogSkrevet 16/03-05 16:26, rettet 16/03-05 16:28 
jaes>
Men mht. WS, er det så ikke et problem, at tv´et har en opløsning på 1280 x 768, for det er vel ikke den opløsning, (de fleste) WS-spil er designet til, oder?

Alle de nuværende konsoller outputter et billede i enten 640x480 (NTSC/60hz) eller 640x576 (PAL/50hz). Det gælder både for 4:3 og widescreen spil. Nogle få Xbox-spil og NTSC-udgaven af GT4 til PS2 kan også køre i 720p/1080i. Stort set alle Xbox-spil kan køre i 480p, lidt over halvdelen af NTSC Gamecube spil kan, og omkring halvdelen af NTSC PS2-spillene kan.

Når disse spil så køres på et 1280x768 display, så vil de blive scaleret. Hvor godt det vil se ud afhænger af hvor god scaleren er. Det vil primært være interlaced, der kan se skidt ud. Scalere har det som regel nemmere med at scalere et progressive signal.

Er teknikken virkelig så meget bedre i tv?

Ikke spor. Hvad var kilden i det her tilfælde? Det har stor betydning hvilken forbindelse man bruger såvel som kildens type.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/03-05 17:59, rettet 16/03-05 18:01 
RJK>
Grunden kunne være Prosonic, som generelt er noget skrammel.

Jeg kan kun være enig. Jeg ville aldrig eje det (kun hvis jeg bogstavelig fik det). Jeg sidder og reparerer alm. prosonic tv til dagligt, og der er sgu en grund til at de bliver solgt så billigt i Bilka.
Jeg har set den 26" lcd, og nok står billedet meget lige mht vinkler, hvilket jo ikke er underligt, skærmen er bygget som var det med legoklodser (kvadratisk-praktisk...etc). Men billedkvaliteten synes jeg bestemt ikke er god. Tv'et har noget med kanter hvor der er stor kontrast, fx. fra sort til hvid, eller hvide linjer på grå baggrund. Der kommer en mørk skygge, hvilket jeg personligt synes er meget irriterende. Endvidere er gråtonerne fuldstændig fri for dybde og nuancer, hurra for det i spil hvor der er meget mørkt.

RJK>
Går ud fra at det kører 480p og 720p, men ikke 1080i?

Tv'et understøtter ikke HD. (hvis ikke jeg tager meget fejl)
Tror ikke det som dRxL linker til er det samme tv der er tale om.

Jeg kan tilføje at skærmen er dansk produceret af Orion i Pandrup. De laver diverse skærme. Deres hjemmeside er desværre midlertidig offline.

Orion Europe (DK)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 16/03-05 18:28 
Nu er jeg ikke særlig meget inde i det tekniske, men mine erfaringer siger mig, at Prosonic fjernsyn piver utrolig meget, af en eller anden grund :S Både mit og min brors gør dette, og har gjort det lige fra de var helt nye.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/03-05 18:34 
Svovlmunk, se lige her:
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=15272&subid=173374#173374
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
PoulPoulSkrevet 16/03-05 18:46 
Personligt vil jeg heller ikke anbefale Prosonic. Har en kammerat som købte et normalt 25" af dette mærke og det virkede fint nok til at starte med, men her et par år efter, så er der nogle lilla farver som går ind over billedet i den ene side. Ret belastende at se på....
RJKRJKSkrevet 16/03-05 19:37 
Azalon>
Tv'et understøtter ikke HD. (hvis ikke jeg tager meget fejl)

I så fald vil jeg da anbefale at hoppe over. Det er da i hvert fald ikke langtidsholdbart så.

Men hvis det kan køre VGA, så kan det vel for pokker også køre 480p? Det er jo da det samme, rent opløsningsmæssigt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 16/03-05 19:39 
Jmog>
Ikke spor. Hvad var kilden i det her tilfælde? Det har stor betydning hvilken forbindelse man bruger såvel som kildens type.

Et Asx-stream. Jeg har hørt, at kvalitetstabet ved skalering altid er synligt, også i spil. Dog i mindre grad end fx ved alm. Windows-brug (hvor skærmbilledet jo ser fælt ud, skaleret). Men det lyder til, at du også indirekte bekræfter dette, men at det er til at overse i forbindelse med spil.
dRxLdRxLSkrevet 16/03-05 20:59 
Tak for diskussionen, nu tror jeg at jeg springer over indtil videre ;-)

Teknologiudviklingen er vel også på min side i hvis jeg venter =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/03-05 12:13 
RJK>
Men hvis det kan køre VGA, så kan det vel for pokker også køre 480p? Det er jo da det samme, rent opløsningsmæssigt.

Hmmm, ja det har du selvfølgelig nok ret i. Det kan godt være at via vga-indgangen kan man få noget lign. 480p, eller også skalerer den det vel bare til sin native opløsning.
Men "alm" HD-signal fra dvd via component tror jeg ikke den understøtter. Nu bli'r jeg lidt i tvivl, men til den pris har jeg svært ved at tro på det.
Synes måske også det ikke er så vigtigt, så længe billedkvaliteten ikke er god.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 19/03-05 15:19 
RJK>
Men hvis det kan køre VGA, så kan det vel for pokker også køre 480p? Det er jo da det samme, rent opløsningsmæssigt.

Der findes faktisk TV med en interlaced VGA-indgang. Det er dog mere eller mindre ubrugeligt, hvis man ikke har en kilde der kan outputte interlaced VGA.

Det bruges dog ret sjældent, så man kan som regel gå ud fra, at et tv med VGA kan klare 640x480p.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig