X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Programmer til spildesign


Svar
jaesjaesSkrevet 09/03-05 21:34, rettet 09/03-05 21:36 
Nu ville jeg ikke spamme Chronos tråd, så here goes:

Jeg er ved at lave de indledende øvelser til et adventurespil, der skal konstrueres med freeware-programmet Adventure Game Studio. I den forbindelse fik jeg lyst til at prøve at lave et actionspil af en slags. AGS kan godt prygles til at lave actionspil med, men der kræves meget at scriptningen samt evt. lidt sideløbende programmering.

Problemet er, at jeg ikke kan programmere og ikke har i sinde at lære det. Derfor vil jeg høre, om nogen kender et freeware-program, som er script-/event-baseret? Så længe det kan køre i XP, har alt interesse.
SumezSumezSkrevet 09/03-05 22:10 
Multimedia Fusion er et rigtig godt program. Det er ikke freeware, men kan erhverves billigt på eBay nu om dage.
Det tillader at lave alt fra simple næsten automatisk skabte spil, til temmelig kompliceret kode med AI og hvad pokker. Uden at skrive en linje kode. Når man begynder at rode med mere avancerede spil, savner man dog at kunne skrive sine kodelinjer selv, og så kan man faktisk ligeså godt begynde at sætte sig ind i C++. :) Men Multimedia Fusion er stadig et rigtig godt program at bruge som trinbræt, og der er faktisk lavet en del rigtig gode freeware-spil i det. Søg blandt andet på Eternal Daughter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 10/03-05 12:56 
Til vores spil har vi valgt Flash, da det efterhånden har fået et ganske godt script-sprog. Det er endda blevet objektorienteret, så hvis man kender lidt til den slags principper vil man kunne drage fordel af det. Det er naturligvis ikke super effektiv kode som i C++ der kan skrives, men da Flash håndterer grafik, lyd osv. er det også "kun" selve spillet der skal kodes/scriptes (vores kamera-tracking bliver så skrevet ved siden af i C++ eller Java da det kræver lidt mere effektivitet).

Det er måske ikke det oplagte valg til spil af kommerciel kvalitet, men det lyder heller ikke til at være målet. Og dog, der er jo Alien Hominid til GameCube, og nettet flyder med rigtigt flotte Flash-spil (som folk tjener penge på), så det er ikke umuligt.

Vi har tidligere lavet et spil i Director, men jeg synes ikke særligt godt om det program. Flash har jeg ikke mange erfaringer med (kun tilbage i første og anden udgave, men programmet har udviklet sig enormt siden), men efter at have sat mig ind i dets script-sprog, og set hvad andre har lavet, så virker det som et lækkert program. Og så kan næsten alle jo afvikle Flash i deres browser.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 10/03-05 13:08, rettet 10/03-05 13:11 
Chrono>
(...) og set hvad andre har lavet, så virker det som et lækkert program.

Tror det er undertegnede som der henvises til.. sagt i al beskedenhed. I skulle bare se de ting jeg har lavet... ;)

Flash er et forholdsvis tilgængelig program. Jeg sidder selv og roder med det nu - for første gang i mit liv. Jeg har ikke noget at sammenligne med, og jeg vil egentlig også hellere lære at programmere rigtigt, men tidspresset på mit projekt gør, at det er Flash som jeg anvender. Og jeg kan næsten lave alt i Flash, som jeg havde bestemt mig for at lave.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
RJKRJKSkrevet 10/03-05 13:43 
Chrono>
der er jo Alien Hominid til GameCube

Er det da ikke bare en tidligere og simplere udgave af spillet der var i Flash, og så er det programmeret helt om fra bunden siden?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 10/03-05 14:06 
Det ved jeg ikke, men jeg kunne da forestille mig at det ville være lettere at skrive en Flash-fortolker til GameCube end at skrive spillet om. Flash-formatet er vist open source, og der findes allerede forskellige libraries til c++, java, php og andet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 10/03-05 14:19 
Det kommer vel an på hvor meget Flash-spillet har med det endelige konsolspil at gøre...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 10/03-05 14:23 
Sumez:

Jeg kendte godt MF, men rart at få bekræftet, at det skulle være et godt program.

Prøvede iøvrigt lige hurtigt Eternal Daugther, og det virker virkelig fedt :)

Chrono og Søster Salsa:

Jeg vil gerne have spillet til at være lidt større end et typisk Flash-spil. Det er desværre mit indtryk at selv med simpel grafik, kører Flash-grafik meget trægt, hvis billedet er eksempelvis 640x480.

Er det muligt, at lave noget der minder om AI i Flash. Fx en funktion så fjender søger mod spilfiguren? Jeg ved det er muligt i et vist omfang, men ikke om det er til at lave for en nybegynder...

Chrono og RJK:

Ja, Alien Hominid er skrevet 100% fra grunden i konsoludgaverne :)

Jeg har indtil videre downloadet Game Maker, som både findes i en gratis- og en betalingsversion (til pebernødder). Aner ikke om det er noget værd, men vil da lige teste lidt.
WehnerWehnerSkrevet 10/03-05 14:25 
Chrono>
Vi har tidligere lavet et spil i Director, men jeg synes ikke særligt godt om det program.

Jeg kan godt lide Director og har programmeret mit eneste spil deri. Men jeg er også bare humanist :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 10/03-05 15:35 
Det er jeg jo også til dels. Det er hårdt at være informatiker - humanisterne kalder os dataloger og datalogerne kalder os humanister :)

Er det dig der underviser informatikerne i Director på basis nu? I så fald hold op med det, vi ville hellere lære Flash :)

jaes>
Du kan godt lave AI, men programmet indeholder ikke nogle færdig-lavede funktioner til det hvis det er det du mener.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WehnerWehnerSkrevet 10/03-05 15:46 
Jeg underviser kun hum-inferne og vikarierer lidt på cand.it, når det kommer til Director.

Jeg har dog lige haft nogle informatikere til kursus i digital videoredigering, men du er nok længere i forløbet :) Har også projektvejledt en del informatikere, der omskoler sig til _ægte_ humanister via cand.it...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 10/03-05 16:05 
Ja, det kursus er heldigvis overstået - Riber lod os bestå selvom det var det værste lort han længe havde set :)

Angående Gamemaker så har jeg læst meget godt om det. Der bliver vist også lavet ganske mange spil med det, så det må jo være ganske godt.

Er der ikke også mere begrænsede programmer til Playstation og SNES til at lave spil i en enkelt genre? Har hørt om RPG Maker.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 10/03-05 16:21 
Og Fighter Maker.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 10/03-05 16:21 
RPG Maker har jeg også hørt om. Der er udkommet en del versioner i Japan/USA og vist nok nogle få på PAL. De fleste skulle ikke være voldsomt gode.

Også på PS2
JAAJAASkrevet 10/03-05 16:32 
Game Maker får også lige min anbefaling. Masser af gode tutorials, og man kan lave rigtigt meget med det.
psychomantispsychomantisSkrevet 10/03-05 16:37, rettet 10/03-05 16:37 
Chrono>
Riber lod os bestå selvom det var det værste lort han længe havde set :)

Så er der ingen tvivl længere, I ER humanister...
Undskyld :-)
jaesjaesSkrevet 02/11-09 19:04, rettet 02/11-09 19:04 
Synes det er værd at nævne, at Unity Indie, som tidligere kostede $200 er blevet gratis (hedder nu bare Unity).

Unity er efter sigende ret godt, og skulle være et af de mere populære programmer efterhånden til indie-udvikling.

Jeg ved ikke hvor meget man kan uden at kunne scripte eller programmere, men til teams er det jo oplagt.

http://unity3d.com/#freeunity
ChronoChronoSkrevet 02/11-09 21:51 
Unity ER rigtig god, og så er den jo udviklet i Danmark. Jeg har leget lidt med den for nylig, og synes det er imponerende hvor let man kommer til at lave noget godt i 3D. Det er nok bedst hvis man kan programmere lidt, men der er gode tutorials og masser af dokumentation så det er let at komme i gang.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 03/12-09 21:25 
Har leget lidt med en cool dialog-editor, der er på vej. Den er gearet til dialogtræer, men kan vel i princippet bruges til alle former for dialog. Det smarte er bl.a., at man kan eksportere den færdige dialog og derefter hente den ind i et spilprogram eller spilmotor.

Programmet kommer i en gratis udgave og to kommercielle. Der er også en frit tilgængelig beta (ikke med alle features). På linket er der nogle muligheder for at få en licens til de to betalings-versioner, enten gratis eller med 50% rabat. Frist for noget af det er 1. januar:
http://www.chat-mapper.com/chat-mapper-license-giveaway-offer/

Chat Mapper
jaesjaesSkrevet 07/03-12 23:25 
"Unity 3D Mobile Basic" kan hentes gratis indtil 8/4.

"Unity Mobile Basic includes Unity Android and Unity iOS tools so you can take your game to some of the most lucrative and upcoming platforms at the moment. Each of them normally costs $400 each, so if you grab them both before April 8th you will save $800."
http://www.diygamer.com/2012/03/unity-3d-mobile-basic-free-until-april-8th-yours-forever/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+diygamer+%28DIYgamer%3A+Indie+Game+News%2C+Previews%2C+Reviews%2C+Interviews+and+More%29
quadquadSkrevet 08/03-12 12:22 
Nogle som kan anbefale noget specifik litteratur til Unity? Har udviklet spil i flere sprog - så gør intet hvis litteraturen fokuserer sig omkring Unity udelukkede.
WehnerWehnerSkrevet 14/03-12 14:36 
Jeg kom lige i tanke om jaes' tip og "købte" pakken. Ikke at jeg lige ved, om jeg nogensinde kommer til at anvende dem. Men det kan jo ikke skade.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 06/05-12 13:45 
Spriter, et nyt, unikt 2D-animationsprogram er lige blevet finansieret via Kickstarter.

Det unikke ligger i, at det er første gang et "komplet" 2D-animationsværktøj af denne type - modul-animation gearet mod spiludvikling - er tilgængeligt for alle. Hidtil har det været noget spilfirmaerne har udviklet internt. Det er bl.a. lavet for at gøre 2D-animation hurtigt at producere og stadig se flot ud.

Det kommer i en gratis version (kan hentes i beta nu), og en betalt (kan forudbestilles for $25).

http://www.brashmonkey.com/spriter.htm
SonicSonicSkrevet 06/05-12 14:33 
Jeg takker for spriter tippet, det ser vældigt interessant ud.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig