X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

I designer spillet


Svar
ChronoChronoSkrevet 07/03-05 11:00 
Sammen med fem andre informatik-studerende har jeg dette semester kastet mig over et spiludviklingsprojekt.

Formålet med vores projekt er at eksperimentere med at inddrage udefrakommende spillere hele vejen igennem et spils udviklingsproces. Vi vil derfor bede jer om at hjælpe os med at designe et spil.

Vi har nogle rammer for den teknologi vi vil bruge, men ellers kan... Se hele indlægget
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
61 emne(r).
« < 1 2

Svar
DavaliDavaliSkrevet 15/05-05 11:46 
Er det kun mig der ikke kan spille den nyeste udgave?
Den skriver bare det så velkendte "Siden kan ikke vises".

Ville gerne prøve webcam udgaven, men det eneste webcam jeg har, er det, der fuldte med "Lego Studios".
ChronoChronoSkrevet 15/05-05 12:19 
Spillet virker igen nu.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 15/05-05 12:20 
Ja, slå nu min hiscore ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 16/05-05 16:16 
Den er blevet slået :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BaggyBaggySkrevet 18/05-05 17:20 
Haha.. sjovt spil.. men gal nogle geek i er :D ( ikke at der er noget galt med det self.. :D)
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
ChronoChronoSkrevet 24/05-05 12:05 
Som nævnt vil vi gerne høre lidt om hvordan I har oplevet forløbet.

Hvad mener I om denne måde at udvikle spil på? Altså at vi har ladet en masse spillere komme med forslag, idéer osv., for så at tage og kombinerer det bedste til en prototype på spillet.

Har I haft nok indflydelse på designet af spillet?

Hvorfor deltog I, eller hvorfor deltog I ikke?

Kan man lave gode spil på den her måde, eller bliver det for tilfældigt, rodet eller andet?

Find evt. selv på andet - vi vil gerne høre alt hvad I mener om forløbet :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DavaliDavaliSkrevet 24/05-05 13:01 
Jeg kom ind lidt sent i forløbet, men jeg kan da godt komme med nogle komentarer.

Man blev da lidt stolt, da man så, at ens ide med at mariehønsne skulle gå ind mod midten, blev brugt.

Spillet endte også med at blive et ganske underholdene lille webspil, på højde eller måske højere end så mange webspil.

Jeg tror dog ikke, at man kunne lave et "rigtigt" spil på den måde. Til det tror, jeg man skal have en fast ide om, hvad man vil, og så skal dem, der laver spillet, have løst til at lave spillet på en bestemt måde. Jeg kan dog selvfølgelig tage fejl, da jeg ikke ligefrem har erfaring på området.

Men altså jeg synes det gik godt.

Er det ikke muligt, at du kan lægge den endelige rapport på nettet, så vi kan læse den?
jaesjaesSkrevet 24/05-05 13:15, rettet 24/05-05 13:18 
Lidt hurtige tanker...

- I har været gode til at være torvholdere og spørge til input m.m.

- I har været gode til at melde tilbage med status og forklare udviklingen af spillet.

- Det er en god og "personlig" måde at designe spil på. Men det afhænger naturligvis af, hvor mange som deltager. Havde I postet det på et stort udenlandsk forum, havde processen sandsynligvis været mere overfladisk.

- I burde måske have givet tydeligere udtryk for, hvad jeres incitament for projektet er. Jeg/man kunne selvfølgelig have spurgt til det, men det burde næsten ikke være nødvendigt. I kunne have skrevet, om I er interesseret i at studere processen, eller om det mere er denne måde at designe spil på, I er interesserede i at undersøge, om det evt. er en kombination af begge aspekter etc. Og om I valgte emnet, fordi I mener, at der mangler undersøgelser på området, eller fordi I mener, at for få spildesignere indrager gamerne i designprocessen osv.

EDIT: Der er selvfølgelig plus-points for denne kommentar: "I kan selvfølgelig bare spørge hvis der er nogle uklarheder." :)
ChronoChronoSkrevet 27/05-05 08:52 
Er der andre der har en holdning inden projektet sendes til trykning?

Davali>
Er det ikke muligt, at du kan lægge den endelige rapport på nettet, så vi kan læse den?

Det gør vi efter endt bedømmelse :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
EftertrykkerEftertrykkerSkrevet 01/06-05 09:54 
Problemet med dette projekt, som jeg ser det, er at det netop viser de forskellige aspekter af den populistiske spilproduktion. Man vil gerne gøre så mange spillere glade som muligt, hvilket jo egentligt grundlæggende er et reelt nok udsagn. Man vil gerne revolutionere spiloplevelsen, hvilket igen er reelt nok. Men der hvor problemerne starter er netop når man laver form før indhold. Hvis jeg kigger tilbage er nogle af mine bedste spiloplevelser dem, hvor man kunne mærke en symbiose i alle dele af spillet. Nogle hvor historien/konceptet gav mening i forhold til gameplayet. Hvis der så har været noget revolutionerende over gameplayet er det netop fordi man har følt at det i så høj grad understøtter den verden man har skabt.
At idéerne til gameplayet netop er kronen på værket og ikke grundlaget for værket.

Nintendo er kommet i samme slags situation. De vil så gerne revolutionere spilmarkedet endnu engang, og skaber først DS'en og nu den konsol, de endda har valgt at kalde Revolution. Har DS'en revolutioneret noget endnu, andet end at bruge touchscreenen som en gimmick? (nævner i flæng warioware touched, yoshi touch and go, nintendogs, electroplankton)

Dét at spørge folk til råds virker også umiddelbart som en rigtig god idé, man får (mange) flere inputs fra selve spillerne, og der kommer en stolt, demokratisk og kollektiv følelse over produktionen. Men for mig ender det desværre i sidste ende som en slags falliterklæring.

Jeg undskylder hvis jeg lyder for kynisk, jeg synes virkeligt at det er et fedt initiativ, det er et sjovt lille spil i har fået lavet jer, og jeg glæder mig virkelig til at se slutresultatet, skulle der komme et.
Tror måske bare jeg har haft mine små indvendelser mod spilproducenterne her i den seneste tid, og det emne synes jeg netop jeres projekt lyser op.
ChronoChronoSkrevet 15/06-05 19:23 
Jeg er personligt meget enig med dig. Der er ikke så meget mere at sige - populistisk spilproduktion er vel desværre ikke den dårligste betegnelse på det vi har lavet.

Men jeg bringer tråden op igen for som lovet at give et link til vores projekt - vi har haft eksamen i dag, og er dermed helt færdige med projektet.

Forvent nu ikke super spændende læsning :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
61 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig