X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Enter The Matrix = Licensproblemet...


Svar
KTCKTCSkrevet 03/03-05 09:49 
Nu fik jeg så endelig taget mig sammen til at gå totalt i Matrix-mode igen.
DVD-trilogien blev pløjet igennem med ekstra materiale og hvide kaniner og det hele, og efter dette pakkede jeg så mit nyindkøbte "Enter The Matrix" spil ud, da ekstramaterialet gentagne gange påstod, at man ikke havde opnået den fulde Matrix-oplevelse og historie uden, da mange af optagelserne blev brugt til spillet.
Wachowski-brødrene skulle troligt have fulgt spillets skabelse og sørget for at kvaliteten ville være i top, da de jo er "ægte gamere" ifølge ekstramaterialet.
Jeg havde godt nok følt, at de manglede noget af historien i specielt "Reloaded", så jeg smed straks spillet i min Xbox med lidt forventninger.


Nu er det vist tid til at komme til sagen, for hvad er der lige sket her?
Styringen er det første man bander over, for hvad fejler den efterhånden standardiserede trejdepersonsstyring med de to analoge sticks? Èt til kameraet og ét til personen... I stedet har de spist os af med at reducere den højre analoge stick til en simpel first-person toggleknap. Kameraet er helt uden kontrol, hvilket er fatalt, da det konstant irriterer og sjældent viser hvad man gerne vil se. Oven i dette kræver flere manøvrer nærmest, at man har ret vanskabte hænder, da man skal ramme knapperne i stil med de sværeste "twister"-opstillinger.

Gameplayet? Tjoe, nah, engang imellem er det små øjeblikke, hvor det virker underholdende, hvis man glemmer bedre titler som "Max Payne". Inddelingen i små pjattede afdelinger, hvor man kan gemme sit spil og den skal loade, gør det heller ikke bedre.

Bevægelserne og kontrollen er også meget løse og flyvske, og udover de nogenlunde vellykkede person-modeller, ligner grafikken mest et levn fra halvfemserne med ottekantede hjul og andre monstrositeter. Jeg tror faktisk også jeg så et fly, man skulle skyde dækket på, hvor det ser ud til at de helt har glemt at smide en tekstur på...
Det ligner bestemt ikke grafikken fra denne generations konsoller :(

Lyden holder nogenlunde med soundtracks hist og her i actionscener og lyd i surround, men ofte bliver det repetitivt, og ikke engang de rigtige skuespillere kan trække den ret meget over middel.

Hvad er der så tilbage? Nå jo, mellemsekvenserne, som jeg jo håbede på kunne fylde de historiske huller. Hvis man har lidt filmisk viden, vil man straks se, at budgettet og instruktionen/skuespillet er et helt andet end filmen. Billige snydeeffekter afslører, at CGI-folkene kun har ladet deres praktikant lege med spillet.

Kort sagt synes jeg at "Enter The Matrix" er skoleeksemplet på, hvad der er galt med mange filmlicenser i spilmediet.
Hvordan Shiny, som ellers har lavet nogle ganske fine ting igennem tiden og Warchowski-banden har udgivet et så ufinpudset produkt, kan jeg kun se må være resultatet af et rushed projekt.

Det eneste jeg kan trøste mig med, er at jeg ikke har givet flere hundrede kroner for spillet. Føj! Skam jer Warchowski-brødre!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HankyHankySkrevet 03/03-05 10:12, rettet 03/03-05 10:12 
Inden du slipper din indre galskab løs, så vent lige
til The Matrix Online udkommer :)

Mon ikke det bliver bedre.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KTCKTCSkrevet 03/03-05 10:23 
Det er for sent :)

Matrix Online lyder nogenlunde interessant, men deres "Coming in 2004" på ekstra DVDen tror jeg ville have været fornuftigt, for grafikken og gameplayet ser umiddelbart desværre ikke ud til at kunne konkurrere med WoW.

Jeg er stadig skuffet, og jeg kan da ikke udelukke at mit syn bliver mere positivt når jeg har gennemført ETM, men på ingen måde kommer spillets kvalitet i nærheden af filmenes.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig