X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Freeware-tråden


Svar
jaesjaesSkrevet 03/03-05 02:56, rettet 06/05-11 09:39 
Gratis er godt, så her kan folk poste links til gode freeware-spil.

De nyeste tilføjelser er placeret mellem de stiplede linier.


Spil af kendte udviklere og andre større projekter:

-------------------------------
Dragonsphere (adventure)
Se hele indlægget
126 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
SumezSumezSkrevet 15/01-12 21:16 
Bare gå i gang med AUS. Når først man kommer i gang er det svært at lægge fra sig, og det er ikke såå langt igen men lidt svært til tider. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/01-12 20:13 
Treasure Adventure Game er sjovt når man ikke skal gentage frustrerende platformsudfordringer for mange gange, og det ikke crasher og tvinger en til at spille en stor sektion helt forfra.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 16/01-12 23:48, rettet 16/01-12 23:48 
Jeg har ikke oplevet crashes. Dvs. nogle gange crasher det, når jeg afslutter spillet og går til hovedmenuen, men det er jo mindre vigtigt.

Orme-dungeon? :) Der oplevede jeg i hvert fald et par lidt dumme sekvenser. Den ene var "bare" svær, den anden pga. et dumt placeret save-spot. Ellers har jeg ikke oplevet frustrerende elementer, men er så heller ikke nået videre i spillet.
happyEDhappyEDSkrevet 17/01-12 08:38 
Lækkert spil. Helt spiller værdig til eshop eller not min til PSP vita.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
SumezSumezSkrevet 17/01-12 09:44 
jaes>
Orme-dungeon? :) Der oplevede jeg i hvert fald et par lidt dumme sekvenser. Den ene var "bare" svær, den anden pga. et dumt placeret save-spot. Ellers har jeg ikke oplevet frustrerende elementer, men er så heller ikke nået videre i spillet.

Det er også kun bagateller. Slangen i kloakkerne var ret frustrerende synes jeg, men når man så endelig klarede den var det også en stor tilfredsstillelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 10/02-12 14:10, rettet 10/02-12 14:13 
MechWarrior 4: Mercenaries (udvidelsespakke. Kan spille uden at MechWarrior 4 er installeret):
http://www.mektek.net/index.php/home/articles/mechwarrior4-mercenaries-downloads-r1204

EDIT: Pc-spil.
jaesjaesSkrevet 31/10-13 11:02 
Så fornylig, at Dreamweb er blevet freeware sidste år. Det skulle være et godt og lidt kult-agtigt adventurespil, med grafik der giver associationer til Hotline Miami. Kan spilles via ScummVM (måske også DOSbox, har ikke tjekket).
http://www.scummvm.org/news/20121021/

La0s skrev på et tidspunkt lidt om det i en anden tråd:

"Dreamweb
link: http://www.mobygames.com/game/dreamweb
Et lidt overset spil til Amiga og PC. Spillet handler om at hovedpersonen Ryan, lider af mareridt og i dem bliver beordret til at slå syv personer ihjel. Hvis han ikke gør det er der hell to pay. Disse syv personer, er dårlige mennesker, men spillet gør det uvist om Ryan slår dem ihjel pga. at han mentalt er ved at gå i opløsning eller fordi han bliver beordret til det. Spillet arbejder med en fantastisk tvetydig fortællestil og med dejligt voksne temaer, som man meget sjældent ser overgået, især ikke i dag. Spillet i sig selv blev præsenteret i et lille vindue i et top down perspektiv. Soundtracket var Blade Runner-fængende og den dystopiske stemning var fantastisk, men igen teknologisk set var spillet ikke alt for imponerende og direkte problematisk for at gennemføre spillet, da der krævedes en del pixelhuntning. Men stadig det er tematisk et af de mest interessante europæiske spil i de sidste 20 år."
SumezSumezSkrevet 31/10-13 11:04 
Hvis man er nysgerrig efter Dreamweb, kan man passende se en gennemgang af spillet (blandet med snak om alt muligt andet end selve spillet fra to underholdende gutter, Yahtzee og Gabriel) her:
http://fullyramblomatic-yahtzee.blogspot.dk/2012/04/dream-little-dream-web.html
Konklusionen må være at Dreamweb er et spil med gode intentioner, og som starter stærkt, men bliver mere og mere dovent når man kommer ind i det.

Generelt kan alle Yahtzee's let's play videoer anbefales stærkt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-13 14:34 
Så er der bare garanteret burn-in af ham manden til venstre af skærmen. Kanon mærkeligt koncept, især mange Amiga og C64-spil brugte, med at have konstante statiske billeder under hele spillet. F.eks. er der mange hvor spillets titel er placeret i det ene hjørne.

Var der en grund til det? Hardware begrænsninger? Eller var det bare virkelig ringe designvalg?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 31/10-13 14:38 
Ja, det var mest noget man så på PC og PC-agtige systemer som netop C64, Amiga og PC-88. Det er en ting der også altid har ærgret mig ved de gamle udgaver af Ys-spillene (og alt hvad Falcom ellers lavede dengang):

Freeware-tråden

Virker mere som et designvalg end en teknisk begrænsning, men et underligt et.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 31/10-13 14:45 
Man gjorde det typisk for at undgå at skulle opdatere for mange pixels :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-13 14:45, rettet 31/10-13 14:50 
Falcom's Ys spil gør det i det mindste på en lidt hyggelig måde :) Jeg har mindre imod dét end skamløs selvpromovering ved at vise titlen under hele spillet.

EDIT: Hvis de har været nødsaget til det pga. hardware begrænsninger er det selvfølgelig ikke tilfældet. Men jeg har altid opfattet den slags spil som lidt for selvfede, uanset om det var deres mening eller ej :)

Personen i Dreamweb er noget lidt andet (end selvpromovering), men nok et af de bedste eksempler på dårligt design jeg har set.

Crack Down kunne nok også godt være designet lidt smartere. I hvert fald når man spiller alene ;)
Freeware-tråden
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-13 14:46, rettet 31/10-13 14:46 
slk486>
Man gjorde det typisk for at undgå at skulle opdatere for mange pixels :)

Så begrænset af hardwaren? ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 31/10-13 14:48, rettet 31/10-13 14:49 
.. eller coderen ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-13 14:49 
Selvfølgelig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 31/10-13 14:53, rettet 31/10-13 14:54 
Konsolkongen>
Så er der bare garanteret burn-in af ham manden til venstre af skærmen. Kanon mærkeligt koncept, især mange Amiga og C64-spil brugte, med at have konstante statiske billeder under hele spillet. F.eks. er der mange hvor spillets titel er placeret i det ene hjørne.

Var der en grund til det? Hardware begrænsninger? Eller var det bare virkelig ringe designvalg?

Det var da ret almindeligt så vidt jeg lige husker. Fx i (vestlige) RPG'er og adventurespil, og vel stadig i næsten alle strategispil til pc. Skal der ikke også rigtig meget til at lave burn-in på LCD-skærme (som er mest aktuelt i denne sammenhæng)? Jeg har da i hvert fald spillet mindst 1-2 timer ad gangen mange gange på forskellige LCD-computerskærme, og aldrig oplevet burn-in :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-13 14:59, rettet 31/10-13 14:59 
Det med brun-in var også ment som en joke :) Du skal gøre dig rigtig umage for at få burn-in på din LCD skærm ;)

Der er måske stadig "unødige" illustrationer i HUD's på spil. Men opløsningen er i dag så meget højere og disse detaljer fylder som regel meget mindre af skærmen end de gjorde den gang. Eksemplet med Dreamweb er jo ekstremt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 31/10-13 15:09 
Fair nok. Hele indlægget virkede bare som en fuldblods rant - det ligner dig bare ikke at være så seriøs, når du joker ;) At jeg ikke ved mange hatte om LCD, gør det selvfølgelig ikke lettere at gennemskue ;)
SumezSumezSkrevet 31/10-13 15:13 
Det hjælper heller ikke på det at Dreamweb-manden ligner en meget grim tegning af Neil Gaiman :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-13 15:18 
jaes>
Fair nok. Hele indlægget virkede bare som en fuldblods rant - det ligner dig bare ikke at være så seriøs, når du joker ;) At jeg ikke ved mange hatte om LCD, gør det selvfølgelig ikke lettere at gennemskue ;)

Der mangler nok en smiley eller to ;)

Det var ikke for at brokke mig, det var bare min undren omkring brugen af skærmarealer i gamle spil jeg gerne ville ha' ud :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 31/10-13 15:28 
Jeg mente en rant mod skærmarealer - nu vi er i gang med at tale forbi hinanden :) Bare så der ikke er misforståelser :)
WehnerWehnerSkrevet 01/11-13 00:58 
jaes>
Jeg har da i hvert fald spillet mindst 1-2 timer ad gangen mange gange

Jaes går marathon-gaming-amok :D
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 01/11-13 01:59 
Hehe, ja kunne godt høre det lød lidt "sølle", men gider faktisk sjældent spille mere end et par timer ad gangen :)

Men det er nok til lave burn-in på plasma ;)
Bede-xBede-xSkrevet 03/11-13 06:23 
Blackthorne er blevet gratis:

http://www.joystiq.com/2013/11/01/blizzard-revives-blackthorne-offers-it-free-on-battle-net/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 26/12-13 19:00, rettet 26/12-13 19:04 
Gridrunner++ er blevet donationware, men det er frivilligt om man vil donere:
http://minotaurproject.co.uk/Minotaur/donate.php

EDIT: Det kan være en god idé at kigge lidt i Jeff Minters egen guide til spillet, da Gridrunner++ er relativt komplekst under den simple overflade, og der følger ingen manual med: http://minotaurproject.co.uk/strat-gr.php
Bede-xBede-xSkrevet 05/12-15 00:42, rettet 05/12-15 00:43 
Nyt spil fra Locomalito, manden bag Maldita Castilla. Det hedder The Curse of Issyos og ser ud til at være for Castlevania, hvad MC var for Ghosts 'n Goblins, dog med en helt anden stil:

https://youtu.be/OHHzV-RYKKc

Som et mands projekt er der selvfølgelig visse begrænsninger, men Maldita Castilla var udmærket det til trods. Issyos er ude nu for dem der har støttet hans tidligere projekter og den 15/12 for andre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
126 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig