X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Køb af brugt hatchback


Svar
jaesjaesSkrevet 01/03-05 21:05, rettet 01/03-05 22:28 
Jeg ved, der sidder folk med bredt kendskab til biler på dette forum, så jeg vil lige oprette samme emne, som jeg har oprettet i dk.fritid.bil.

Jeg har lovet min søster at fremskaffe et par tips til køb af en brugt hatchback.

* Det skal være en nyere hatchback (op til ca. 4-5 år og ca. 100.000 km).

* Den skal være "middelstor" eller større (hun synes eksempelvis, at en Corsa er for lille - primært pga. bagagerummet).

* Hun vil betale op til ca. 130.000 kr.

* Den skal være økonomisk i drift (alt fra benzinforbrug til forsikring - det må gerne være en dieselbil, hvis det kan svare sig).

* Den skal primært bruges til bykørsel og ture på 100-200 km, men skal også være behagelig på længere distancer (rejser i Europa etc.).
APHAPHSkrevet 01/03-05 22:45, rettet 01/03-05 22:48 
Jeg kan klart anbefale den bil jeg ejer fortiden, en Renault Megané. En bil der passer stort set til alle kriterierne.

1) En 4-5 årig model der har kørt under 100.000kr, kan snildt erhverves for under 100k.

2) Den er rumlig, både med hensyn til benplads til fører og passagere og størelsen på bagagerummet.

3) Interiøret er lækkert designet og man sidder *rigtigt* godt i sæderne.

4) Den er rimelig økønomisk i drift, jeg kører feks. ca 16-17 km pr liter.

Eneste reele minus ved denne model er, at den ligesom alle andre Renault modeler, er rimelig pebberet i pris, når det gælder køb af reservedele.

Håber det var et foreslag der kunne bruges...
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
BaggyBaggySkrevet 01/03-05 23:07 
Megane er en udemærket bil, men måske din søster skulle se japansk. kedelige men man ved hvad man får. Det virker ikke som om at i har den store interesse for biler når i spørg her og ikke f.eks. på bilgalleri.dk .

I kan jo evt. bruge bilbasen.dk hvor i kan søge efter forskellige modeller.

Skal jeg komme med et fornuftigt bud på en bil til 130.000 som også har et flot design, kunne du kigge på en Ford Focus. Den har de bedste køreegenskaber i denne klasse og driftmæssigt i kategori med megane'n dog billigere i reservedele. Men som tidligere nævnt burde japansk også overvejes, dvs. : toyota corolla, Honda Civic ( for dyr i forhold til det du får) , mazda 323.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
BaggyBaggySkrevet 01/03-05 23:08 
Led i øvrigt efter en diesel motor. ( turbo+commonrail)
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/03-05 17:14, rettet 02/03-05 17:17 
Megane, Astra, Focus, Avensis evt. Xantia.
Gode biler til gode priser.

Personligt ville jeg dog finde en Octavia eller Fabia diesel. Jeg ved ikke, om Octavia'en findes til de penge, men ellers er det tæt på.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/03-05 17:16 
Baggy>
Led i øvrigt efter en diesel motor. ( turbo+commonrail)

Du mener selvfølgelig turbo + pumpedyse, fordi det er bedre :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 02/03-05 17:32 
Tak for input.

Kender I noget til Citröen C3? Den er hun vist lidt tændt på, da den blev årets bil på et tidspunkt, og skulle bl.a. være ret økonomisk i drift.

Jeg kendte ikke bilgalleri.dk, men vil da foreslå hende at oprette et emne derovre.
BaggyBaggySkrevet 02/03-05 19:49 
C3 blevet årets bil ?.. synes ikke Bilmagasinet plejer at være så begejstrede for den.

Som der bliver forslået er Skoda Octavia en dejlig bil, og du vil kunne finde et godt eksemplar til de penge. Skoda er jo en del af VAG gruppen så kvaliteten er i top :)
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
BaggyBaggySkrevet 02/03-05 19:55 
Som den her. 1.6 100 hk dog benzin, men en god motor som bruges i alle VAG biler.


http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=490500579&page=1

og her en 2.0

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=350402047&page=2

AF de 2 ville jeg dog vælge 1.6'eren, da 2.0'eren er en ældre sag efterhånden.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
KillgoreKillgoreSkrevet 02/03-05 20:11 
Vi har en Skoda Fabia, jeg blev positivt overrasket da vi købte den. Vi havde en Corsa, og havde brug for en bil hvor barnevognen kunne være omme bag i, dog sammenklappet tilstand. Kører rigtig fint. Den gør det rigtig godt i bykørsel da den på trods af at det er en 1.4 rykker ganske godt ved lave omdrejninger.

Der er en tilsvarende her:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=162200316&page=9
DeluxScanDeluxScanSkrevet 03/03-05 16:44, rettet 03/03-05 16:48 
jaes>
Kender I noget til Citröen C3? Den er hun vist lidt tændt på, da den blev årets bil på et tidspunkt, og skulle bl.a. være ret økonomisk i drift.

Gå langt udenom Peugeot og Citroën - i hvert fald lige for tiden.
C3 er et rigtigt problembarn, og der er virkelig mange af dem. De er ganske vist ikke så store, men rigtig irriterende i længden.
Vi havde på et tidspunkt ca. 50 splinternye C3'ere på min arbejdsplads og 80% af dem skulle til reparation indenfor de første 2000 km. Den rekord er stadig ikke slået, selv ikke af Stilo. Det er efterhånden over et år siden og de nye C3'ere, vi får, døjer med præcis de samme problemer. Latterligt!
Peugeot og Citroën er ikke biler, det er legetøj.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 03/03-05 16:46 
Killgore>
Vi har en Skoda Fabia, jeg blev positivt overrasket da vi købte den. Vi havde en Corsa, og havde brug for en bil hvor barnevognen kunne være omme bag i, dog sammenklappet tilstand. Kører rigtig fint. Den gør det rigtig godt i bykørsel da den på trods af at det er en 1.4 rykker ganske godt ved lave omdrejninger.

En diesel-Skoda eller diesel-Seat er det bedste køb blandt almindelige biler for tiden.
Og ja, den lille 1.4'er er livlig og overraskende sjov at køre :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 03/03-05 17:08 
DeluxScan:

Tak for advarslen omkring C3, det lyder ikke for godt.

Hvad gør, at du tilsyneladende generelt anbefaler diesel-Fabia frem for benzin-udgaven? Har det ikke meget at gøre med, hvor mange kilometer man kører om året osv.? Eller har den fx bare en bedre motor end bezin-udgaven?
BaggyBaggySkrevet 03/03-05 18:25 
Bedre benzin økonomi, større moment hvilket vil sige kraft overskud og mellem acceleration, hvilket er væsentligt vigtigere end 0-100 tiden.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
DeluxScanDeluxScanSkrevet 04/03-05 16:26 
Præcis hvad Baggy siger - den er bare mere kraftfuld. Selv den lille 3-cylindrede 1.4 diesel er forbløffende stærk.
Selvfølgelig er benzinmodellerne lidt billigere, og du skal da heller ikke kun gå efter diesel, men personligt ville jeg gøre det. Specielt nu, hvor diesel og benzinmodellerne ligner hinanden mere og mere i pris.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 30/05-05 15:26 
Hun ville jo ikke lytte og købte en C3 :)

Hun har hørt godt om den andet steds fra (kilden lød dog ikke 100% overbevisende), og den _er_ faktisk blevet kåret til årets bil i 2003. Hendes model er en diesel fra 2002.

Mit spørgsmål er så, om I ved hvornår de forskellige udgaver er fra? Det kunne nemlig være sjovt at vide, om hendes model er åretsbil-udgaven eller om det bogstavelig talt er en 2003-udgave, som er kåret til årets bil.

Delux:
Hvilket år er jeres firmabiler fra?
BaggyBaggySkrevet 30/05-05 21:02, rettet 30/05-05 21:03 
Det formentlig en 2002 efterårs model hun har fat i, så ja det er samme model som 2003 model.. faktisk er det hvis mine antagelser er rigtige en 2003 model hvis den er solgt i efteråret 2002.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
BaggyBaggySkrevet 30/05-05 21:04 
Men der godt nok ikke meget plads i sån bette c3.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
DeluxScanDeluxScanSkrevet 31/05-05 05:31, rettet 31/05-05 05:36 
jaes>
Delux:
Hvilket år er jeres firmabiler fra?

Det er ikke firmabiler som sådan, men udlejningsbiler. Vi har i snit altid mindst 25-30 kørende og de bliver solgt løbende, når de når 6000 km., hvorefter der bliver købt nye.
De samme fejl som plagede modellen i de første år er der stadig i 2005, så det kan vel være hip som hap om bilen er fra 2002 eller 2003...
Men tillykke med den! Selvom det ikke en bil, jeg ville vælge, så kan det jo sagtens ske, at den lige netop er noget for jer.


Ps. Tag endelig ikke C3'erens diesel som benchmark for nymodens dieseler. Det er uden tvivl en af de mindst inspirerende maskiner på markedet.

Alt det med årets bil giver jeg ikke en hat for. Den nye Colt fortjener i hvert fald ikke titlen, og hver gang jeg kører i den undrer det mig, at Coltens lavere pris har overtrumfet langt bedre biler som f.eks. Renault Modus. Hvis det var prisen det virkelig kom an på, så kørte alle jo rundt i Alto... Fantastisk bil... not...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
BaggyBaggySkrevet 31/05-05 15:32 
Delux: prøvet colt'en ? det er faktisk lykkes for Mitsubishi at strække en ordenlig minibil sammen. Modus'en er også parktisk, men kører altså efter min vudering ikke så godt som Colt'en. I øvrigt kører den swift også ganske godt, så man kan håbe at det er slut med at lave L***E biler fra suzuki's side.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
jaesjaesSkrevet 31/05-05 15:38 
DeluxScan>
Men tillykke med den! Selvom det ikke en bil, jeg ville vælge, så kan det jo sagtens ske, at den lige netop er noget for jer.

Det er nu kun min søsters bil, jeg kunne ikke finde på, at købe en bil, jeg havde hørt mere skidt end godt om. Min søster går - som mange piger, tillader jeg mig at sige - mere efter design end funktion. Det er fint nok, men så må man jo også leve med evt. problemer.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 31/05-05 16:30, rettet 31/05-05 16:30 
Baggy>
Delux: prøvet colt'en ? det er faktisk lykkes for Mitsubishi at strække en ordenlig minibil sammen. Modus'en er også parktisk, men kører altså efter min vudering ikke så godt som Colt'en. I øvrigt kører den swift også ganske godt, så man kan håbe at det er slut med at lave L***E biler fra suzuki's side.

Om jeg har prøvet Colt'en? Jeg kører ca. 100 forskellige biler hver dag, og da en stor del af vores mindre biler består af Colt'er har jeg kørt mange af dem rigtig langt - og jeg er ikke imponeret.
Colt'en er ikke decideret dårlig, men nogen frækkert i sving og under frække manøvrer er den altså ikke. Styretøjet et ALT for tungt: Servo'en kan ikke følge med, når man virkelig drejer til, hvilket resulterer i, at man nærmest må skubbe rattet rundt. Gearet er pinligt upræcist samt slasket og spiller slet ikke med koblingen. Gearingen i 1. gear er alt, alt for lav. Anlægget er noget juks, der kun overgås af det endnu billigere standard-lort i Peugeot og Hyundai, Kia m.fl.
F.eks. Modus er langt bedre på alle disse områder, og selvom man ikke kan fjerne bagsæderne helt i den, så synes jeg det bredde-indstillelige bagsæde i Modusen virker meget bedre.
Ikke at jeg er Modus-fan: Men hvis man absolut skal vælge mellem pest og kolera...

Mht. til Suzuki, så er Vitara'en den eneste model, der er noget værd. 2 liter turbo diesel, AWD og reduktionsgear til en meget fornuftig pris.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
BaggyBaggySkrevet 01/06-05 17:45 
Bryder mig ikke om den bumlende kørestil man især oplever på bagsædet...
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig