X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Whisky


Svar
WehnerWehnerSkrevet 25/02-05 14:32 
Nu kom det jo frem ovre i aspartam-tråden, at jeg ikke er den eneste herinde, der nyder en god whisky. Så lad os da få en tråd, hvor vi kan være lidt små-prætentiøse desangående.

Man kan jo skrive sin favorit-whisky, eller give folk tips om tilbud osv.


Selv elsker jeg de kraftigt røgede Single Malts fra Islay/Skye som f.eks. Talisker, Lagavulin og Laphroaig. Masser af smag af mose, tjære, fiskenet og røg. Uhmmm. Forslag til flere i samme dur modtages gerne!

De lidt mildere typer fra de andre områder såsom Highland Park og MacAllan nyder jeg dog også.

Selv drikker jeg whisky både rent, med is og med vand. Dertil kommer whisky + Schweppes ginger ale, der er den foretrukne fest-drink. Helst med en mild whisky.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 25/02-05 14:34, rettet 25/02-05 14:35 
Det varmer mit hjerte at læse din tråd :)

De mærker du nævner er også blandt mine egne favoritter. Dog har jeg aldrig blandet whisky med ginger ale, da jeg har set det som lidt af en dødssynd at blande whisky op - men det skulle måske prøves?
KalicolaKalicolaSkrevet 25/02-05 14:52 
Ballentine.. ingen diskution :D
For The Love Of The Game
WehnerWehnerSkrevet 25/02-05 14:54 
Jeg synes det er et lækkert alternativ til en Bacardi Breezer og for den sags skyld en øl.

Man behøver ikke en fin Single Malt til Ginger Ale - du kan nøjes med en billig blend. Svjh. er Grants udmærket til det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 25/02-05 15:01 
Du kan da ikke sætte barcardi breezer og øl i samme bås.
Home is where the hardware is..
jaesjaesSkrevet 25/02-05 15:01, rettet 25/02-05 15:41 
Jeg er som nævnt i en anden tråd mest til de mere "smooth" whiskyer, og faktisk synes jeg en Whisky som Jameson er fantastisk til prisen (140 kr. så vidt jeg husker). Jeg har tilgode at smage 12-års udgaven, men den skulle vist være ret god.

Wehner:
Ang. din kommentar, i den anden tråd, at det er forskelligt om Single Malt smager af røg, tjære og lignende ubehageligheder, så jo, men tendensen er der klart, hvis man skal tro mine venners og bekendtes anbefalinger. Tror kun jeg har smagt en enkelt, som jeg vil kalde afrundet. Men hvad, det er jo det I kan lide; røg, tang, tjære og grannåle :)

EDIT: Og Ginger Ale roXorz!!11 Også uden alkohol. Min favorit-sodavand nr. 1. Delt med Sansão.
WehnerWehnerSkrevet 25/02-05 15:24 
jaes>
Wehner:
Ang. din kommentar, i den anden tråd, at det er forskelligt om Single Malt smager af røg, tjære og lignende ubehageligheder, så jo, men tendensen er der klart, hvis man skal tro mine venners og bekendtes anbefalinger.

Nu skal jeg på _ingen_ måde gøre mig selv til whisky-orakel, men jeg ved dog en smule. Og man kan få tonsvis af Single Malts, der ikke går i den retning. Det er faktisk et fåtal, der er så røgede.

Helt basalt, så er Skotland delt op i nogle whisky-regioner: Speyside, Highland, Lowlands og Islay. Af disse er det næsten kun whiskeyerne fra Islay, der er som du beskriver det. Mange af de andre minder mere om ædle versioner af de blends, du sikkert tænker på. Prøv en Glengoyne evt. eller for den sags skyld MacAllan.

Jameson er i øvrigt perfekt til Ginger Ale.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 25/02-05 15:29 
Mnja. Det er nok som man ser det. Sammenlignet med blended whiskyer, er de fleste SM´s kradse i smagen (jeg taler ikke kun røgsmagen). Sådan har jeg i det mindste forstået det på de fleste fans af Single Malts, og har da også selv smagt nogle stykker.
WehnerWehnerSkrevet 25/02-05 15:32 
Ja ok - der er typisk meget smag i en Single Malt, og jeg kommer da også tit selv en sjat vand i.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 25/02-05 15:38 
Den ufortyndede laphroaig på 50-something % er en fornøjelse at iklæde ganen. Ligeså Lagavulin... eller en herlig Ardbeg!

Islay er nummer1
Hvad sker der?
JuggernautJuggernautSkrevet 25/02-05 15:39 
Lagavulin og Talisker er klart et par af mine favoritter. Der skal intet vand i med mindre at procenten er over 50. Så er en dråbe rigeligt og man får til gengæld meget mere smag end hvis man har drukket det rent. Der er også Bowmore og Ardbeg. Fælles for disse 4 mærker er at det selvfølgelig er single malt, men også at de er meget kraftige og røget i smagen som jeg fortrækker.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ComradeComradeSkrevet 25/02-05 15:41 
Southern Comfort ;)

Ej.. Går ikke så meget op i Whisky, men drikker da gerne en Famouse Grouse eller Jack D.. Er ikke ligefrem kender på området !!
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
ComradeComradeSkrevet 25/02-05 15:41 
Southern Comfort ;)

Ej.. Går ikke så meget op i Whisky, men drikker da gerne en Famouse Grouse eller Jack D.. Er ikke ligefrem kender på området !!
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
DommergaardDommergaardSkrevet 25/02-05 15:45 
Southern Comfort er det eneste rigtige! Smager fremragende "shaked" med is, rom og lime!

:)
la0sla0sSkrevet 25/02-05 16:03 
En ardbeg med et fingerdryp isvand.. mm...
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 25/02-05 17:51 
Hvordan man kan kalde Southern Comfort for whisky, fatter jeg ikke.. men ok det står jo på flasken, så må det være det :)

Er selv til Ardbeg, Lagavulin og "Yoichi" fra Nikka.... *hik*
WehnerWehnerSkrevet 25/02-05 18:25 
Southern Comfort er faktisk ikke baseret på Whisky i modsætning til 'andre' whiskylikører som f.eks. Drambuie, Atholl Brose og Old Pulteney.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JimPPJimPPSkrevet 25/02-05 18:51, rettet 25/02-05 18:51 
Wehner>
Jameson er i øvrigt perfekt til Ginger Ale.

Min far har grædt tre gange (som jeg har set).

1) Da hans mor døde
2) Da mig og min barndoms ven vaskede hans bil, med træ-lak
3) Da han så mig og samme ven, 12 år senere, blande Jameson op med cole til en mindre fest :)

Har lært den hårde måde, at Whiskey ikke blandes... Jeg er udover det meget mainstream (vil jeg mene) drikker jeg whisky er det Jack D.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
WehnerWehnerSkrevet 27/04-05 23:34 
Hvis man kan lide Drambuie og andre whisky-likører, så vil jeg anbefale en lidt anderledes sag, jeg lige har købt med hjem fra London, nemlig The Loch Fyne. Sagen er den, at en af de whiskyer, den er baseret på, er Laphroaig, der jo er ekstremt meget mere røget end de sædvanligvis findes i whisky-likør. Likørerne fra Old Pultney, Glenfiddich, Drambuie, Atholl Brose og Lochan Ora minder mere om hinanden trods deres forskelligheder.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JAAJAASkrevet 28/04-05 01:15 
Jack D eller ingenting.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 28/04-05 07:10 
Jack D er bourbon, tæller ikke som en rigtig whisky ;)
tastasSkrevet 28/04-05 08:58 
Nu kom det jo frem ovre i aspartam-tråden, at jeg ikke er den eneste herinde, der nyder en god whisky. Så lad os da få en tråd, hvor vi kan være lidt små-prætentiøse desangående.

Denne tråd må være en klar kandidat til "årets bedste" :)

Wehner>
Selv elsker jeg de kraftigt røgede Single Malts fra Islay/Skye som f.eks. Talisker, Lagavulin og Laphroaig. Masser af smag af mose, tjære, fiskenet og røg. Uhmmm.

De lidt mildere typer fra de andre områder såsom Highland Park og MacAllan nyder jeg dog også.


Jeg kan se vi dele samme smag - har selv en flaske af alle de nævnte stående :)
Dog er jeg aldrig blevet helt "gode venner" med Macallen - ved ikke hvorfor, måske er den lidt for Sherry domineret... Når den ser bunden af den flaske, tvivler jeg på at jeg købe én igen lige foreløbigt.

Forslag til flere i samme dur modtages gerne!

Nu er det selvfølgelig svært at finde en Whisky som kan hamle op med Lagavulin... Men hver passer jo til sin lejlighed :)
Har du prøvet at købe en Ardbeg eller måske Bowmore? Det må da lige være dig, hvis du vil prøve en anden Islay!
Ardbeg er fremragende, så hvis du ikke har smagt den endnu, kan det vist ikke gå hurtigt nok.

Hvad med Speysides - det er ikke nogle du er så vilde med?
Der er jo flere fremragende også (Omend det selvfølgelig er en noget anden stil :).

Men ud over Islay Whisky'er som er blandt mine favoritter, er det især Glenmorangie (Gerne Port Wood eller Madeira Wood udgaven), Cragganmore, Glen Livet og som abselut favorit den (desværre ukendte og til tider undervurderet) Edradour, som jeg gerne vil give en abefaling.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
JAAJAASkrevet 28/04-05 22:14 
KidCaffeine>
Jack D er bourbon, tæller ikke som en rigtig whisky ;)

Hvis det får dig til at føle dig bedre tilpas, så ok ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig