X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Undgå Light produkter!


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 24/02-05 11:52 
"Pas på med jeres (for nogles vedkommende) ukritiske og umådeholdende forbrug af lightprodukter, som regel cola (af de fleste mærker), de er nemlig sødet med aspartam, som bl.a. er en af teorierne bag golfkrigssyndromet. Der er mange bivirkninger ved stoffet som f.eks. skader på hjernen og stofskiftet (ja, du kan blive for tyk af light-produkter med aspartam!) og mange har endda oplevet reel... Se hele indlægget
Well crucify the insincere tonight...
52 emne(r).
1 2 > »

Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 24/02-05 11:52 
"Pas på med jeres (for nogles vedkommende) ukritiske og umådeholdende forbrug af lightprodukter, som regel cola (af de fleste mærker), de er nemlig sødet med aspartam, som bl.a. er en af teorierne bag golfkrigssyndromet. Der er mange bivirkninger ved stoffet som f.eks. skader på hjernen og stofskiftet (ja, du kan blive for tyk af light-produkter med aspartam!) og mange har endda oplevet reelle abstinenser ved endt forbrug!

www.e-nummer.dk kan man læse følgende advarsel:

E951 Aspartam: Der er rejst spørgsmål ved værdien af de foretagne kræftundersøgelser, idet der er flere problemer i den måde, forsøgene er udført på. En enkelt undersøgelse på rotter forårsagede en lidt højere risiko for kræft i hjernen. Fra USA rapporteres om hovedpine, svimmelhed, synsforstyrrelser og ligefrem adfærdsforstyrrelser, men disse reaktioner kan ikke påvises i kontrollerede forsøg. De danske myndigheder vurderede i 1987, at anvendelse af aspartam i begrænsede mængder var uden problemer. Siden er aspartam godkendt i langt flere fødevarer. EU´s Videnskabelige Komite for Levnedsmidler kom med en ny udtalelse i 2002, der godkendte stoffet igen. Komiteen accepterede alle industribetalte undersøgelser samtidig med at de kritiserede eller ignorerede de undersøgelser, der satte spørgsmålstegn ved stoffet. Gravide kvinder og børn bør undgå stoffet. Fødevarer med stoffet skal mærkes "indeholder en phenylalaninkilde", så de der lider af phenylketonuri (Føllings syge) kan undgå stoffet. Aspertam søder ca. 200 gange mere end sukker

Se endvidere www.aspartamekills.com og mange andre sites på nettet. Det er tung, men uhyggelig læsning! "

:/ Kan man sige lol? Det kommer dog ikke bag på mig.

Har sgu selv drukket for *meget*(meget i stil med 6 Liter vær dag... længe leve billig import cola) Cola Light i min tid.
Well crucify the insincere tonight...
OkottaOkottaSkrevet 24/02-05 12:46 
Har aldrig forstået hvorfor folk i det hele taget gider drikke cola, i rå mængder.

Istedetfor at slukke tørsten, så forstærker det tørsten.

Gør som mig, og andre intelligente mennesker: Drik vand, lidt juice, og engang imellem rødvin.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KilroyKilroySkrevet 24/02-05 12:46 
Jeg er heldigvis ikke i farezonen, hvad enten light er farligt eller ej. Har aldrig drukket light i store mængder, da jeg ikke synes at de smager lige så godt som produkter med sukker...
Kilroy Was Here
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 12:53 
Jeg drikker stort set også kun vand og juice. Aldrig Alkohol, stort set aldrig sodavand.

Når jeg endelig drikker sodavand så er det også altid normal cola. Ganske enkelt fordi jeg foretrækker normal naturlig sukker fra sukkerroer i stedet for et eller andet kemisk produkt. Samme gælder varer der er drænet for en stor del af den naturlige mængde fedt. Dem plejer jeg også så vidt muligt at undgå.

Men det er da iøvrigt overraskende og nyheder som må viderebringes.
seebergseebergSkrevet 24/02-05 13:08 
Har lige hjembragt tre bakker Pepsi light :/
Genesis does what Nintendon't!Spiller nu: Uncharted 3: Drake's De..., Forza Motorsport 5, Donkey Kong Country: Tr...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 24/02-05 13:17 
Okotta>
Har aldrig forstået hvorfor folk i det hele taget gider drikke cola, i rå mængder.

Istedetfor at slukke tørsten, så forstærker det tørsten.

Gør som mig, og andre intelligente mennesker: Drik vand, lidt juice, og engang imellem rødvin.


Er det intelligent ikke at nyde de ting, der rent faktisk smager godt? Vi lever sgu da kun en gang alligevel.
Home is where the hardware is..
OkottaOkottaSkrevet 24/02-05 13:26, rettet 24/02-05 13:27 
Spørger du mig om det er intelligent at leve usundt?

Selvfølgelig er ikke alle ting der smager godt, usunde, så dem spiser man jo bare.

Men at drikke cola, fordi man vil slukke tørsten / tror det slukker tørsten. Det er fjollet.

Måske er det "bare" koffeinen som har gjort folk afhængige af det.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SøgAArdSøgAArdSkrevet 24/02-05 13:30 
Okotta>
Spørger du mig om det er intelligent at leve usundt?

Ja, det var lige det jeg spurgte om.
Home is where the hardware is..
ValkyrieValkyrieSkrevet 24/02-05 13:37 
aye:(

Me har aldrig lært at drikke kaffe - Så har altid fået mit koffein fix via Colaen.

Det er sandt at druesukker måske ikke giver det samme "kick" som normal sukker, hvilket pepsi max og cola light mangler, men stadig.

for satan mand jeg må være godt syg nu.

Jeg har sgu hørt meget om at man blive steril af cola light og det er kræft fremkaldende og altmuligt, men der er jo altid nye "undersøgelser" der viser at du dør hvis du drikker/spiser det. sigh...:S
Well crucify the insincere tonight...
OkottaOkottaSkrevet 24/02-05 13:39 
Søgaard>
Okotta>
Spørger du mig om det er intelligent at leve usundt?

Ja, det var lige det jeg spurgte om.


Det er u-intelligent, hvis man bevist lever usundt så, er mit svar.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 13:45, rettet 24/02-05 13:48 
Jeg drikker heller ikke kaffe. Jeg kan ikke se hvordan koffein(eller druesukker) er en nødvendighed....vel KidCaffeine? :)

Og jeg tror din beskrivelse er i det værste tilfælde, en mellemting er nok det mest realistiske. At drikke alkohol dræber jo fx. også hjerneceller, mens vin skulle være sundt i mindre mængder.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 24/02-05 13:52, rettet 24/02-05 14:45 
Jeg drikker stort set kun finsprit, så ved man sku da at der umuligt kan være noget skadeligt i, eneste problem er bare at bilen ikke er til styre efter sådanne 10 flasker, Så svinger den fra side til side....... ;-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
jaesjaesSkrevet 24/02-05 14:03, rettet 24/02-05 14:07 
Marcus F.M>
At drikke alkohol dræber jo fx. også hjerneceller, mens vin skulle være sundt i mindre mængder.

Der er jo også alkohol i vin ;)

Årsagen til, at det anbefales at drikke alkohol i mindre mængder er, at alkohol udvider blodårene, og dermed reducerer risikoen for blodpropper. Muligvis er der også andre stoffer i vin, som gør, at det ofte er vin, der nævnes (eller pga. at vin oftest regnes for mindre fedende end fx øl, hvilket vist ikke er undersøgt til bunds endnu), men derudover skulle det ikke gøre nogen forskel, om man drikker 1-2 genstande om dagen i form af fortyndet finsprit, øl eller vin. Ren finsprit, eller en par stive whiskyer, er nok lige det hårdeste for lever og nyrer at nedbryde, hvis det foregår dagligt :)
WehnerWehnerSkrevet 24/02-05 14:15 
Hvis det er en rigtig fin Single Malt _må_ den være god for kroppen :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 14:17, rettet 24/02-05 16:01 
Jaes>
Der er også alkohol i vin

ja netop Jaes...det er det lidt mystiske ved det som viser fordelen og ulempen. At det ikke er entydigt. Og at man alligevel mister hjerneceller og det tilmed overordnet set skulle være godt at drikke vin på trods af denne virkning.

Begrundelse for sundheden i vin/alkohol kendte jeg dog ikke.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 24/02-05 14:21, rettet 24/02-05 14:22 
Okotta>
Det er u-intelligent, hvis man bevist lever usundt så, er mit svar.


Ironi Okotta, ironi!
Home is where the hardware is..
quadquadSkrevet 24/02-05 14:34 
Nu er hele aspartam-hysteriet stærkt overvurderet, og ihvertfald helt ude af trit med hvad normale forbrugere kan presse i sig. Aspartam som sødemiddel har været kendt i en del år nu, og ligeledes har diskussionen om dets skadelige virkninger. Der er dog ingen videnskabelige gennemførte prøver der tyder på dets skadelige virkning, så alt hvad i læser indtil videre - er udelukkende indicier bygget udfra formodet eventuel skadelig virkning.

Vi husker vel alle at både Kartofler og gulerødder har været dømt som værende stærkt sundhedsskadelige, grundet mangelfulde og dårlige undersøgelser.

Hvis noget skulle skade mig, tvivler jeg stærkt på at Aspartam vil skyld i det.

Hvis ønsket, kan et par artikler om emnet sagtens findes frem til yderligere forståelse.
quadquadSkrevet 24/02-05 14:38 
Okotta>
Har aldrig forstået hvorfor folk i det hele taget gider drikke cola, i rå mængder.

Istedetfor at slukke tørsten, så forstærker det tørsten.

Gør som mig, og andre intelligente mennesker: Drik vand, lidt juice, og engang imellem rødvin.


Du formoder at uintelligente mennesker er de eneste som spiser og drikker usundt? Man kan være nok så vidende og læst inden for ernæring og sundhed, men stadig gå et pænt stykke uden om den sunde fornuft.
Personligt er jeg ikke i tvivl om, hvad som er sundt og hvad som ikke er sundt for mig - derfor kan jeg dog sagtens blive fristet til at gå udenom den normale skemalagte fødeindtagelse.

Vand er fint, juice så jeg hellere erstattet med skummetmælt - kombineret med et rigtigt stykke frugt og rødvinens virkning på hjertet, kunne lige så godt erstattes af en 15 minutters løbetur - hvilket også er sundere i længden.
quadquadSkrevet 24/02-05 14:42 
Valkyrie>
Jeg har sgu hørt meget om at man blive steril af cola light og det er kræft fremkaldende og altmuligt, men der er jo altid nye "undersøgelser" der viser at du dør hvis du drikker/spiser det. sigh...:S

Jeg har også hørt at mange gentagelser med små vægte, giver lange(?), slanke (?) muskler - derfor skal der nu stadig en del mere overbevisning til jeg er overbevist ;)

Kort sagt: Postulaterne inden for emnet er enorme, i forhold til de videnskabelige gennemførte og korrekte konklusioner. At kunne kende forskel, er ikke et job for familien Danmark - men derfor kan overdrevet indtagelse af noget-som-helst - aldrig anbefales.
JuggernautJuggernautSkrevet 24/02-05 14:45 
Wehner>
Hvis det er en rigtig fin Single Malt _må_ den være god for kroppen :)

Lige akkurat. En Lagavulin eller Highland Park er ikke at foragte. Der skal da være lidt hygge i tilværelsen.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
salsalSkrevet 24/02-05 15:09 
Rødvin indeholder antioxidanter, som er ret sundt for kroppen. Øl indeholder mange kalorier. Ingen af delene er selvfølgelig nævneværdigt interessante sammenlignet med rigtige stoffer, som ikke ødelægger hverken din krop eller din hjerne halvt så meget men stadig - på trods af en usympatisk og decideret hjerneblødt lovgivning - er totalt ulovlige.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
KalicolaKalicolaSkrevet 24/02-05 15:30 
Er det snart noget man ikke kan få kræft af? Der er jo konstant folk som finder ud af, at det ene er farligt og det andet er farligt.

Faktisk så burde vi allesammen leve i hver vores store plastik boble resten af vores liv. Så lever vi meget længere :D
For The Love Of The Game
OkottaOkottaSkrevet 24/02-05 15:34, rettet 24/02-05 15:37 
Wagner>
Du formoder at uintelligente mennesker er de eneste som spiser og drikker usundt?

Jeg skriver at hvis man *bevist* går og spiser usundt, altså bevist putter det rene l... i indkøbskurven, og er skide ligeglad med hvordan man lever og har det, at *så* er der noget galt med én.

*Så* opfører man sig ikke intelligent.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
salsalSkrevet 24/02-05 15:38 
Du mener, at hvis man har to produkter, som er lige dyre og som har stort set samme indholdsstoffer, men hvor det ene er usundt, og det andet er sundt, og man så vælger det usunde bevidst (Bare fordi det er usundt), så er man dum? Ja, det er man, men er det helt ærligt en pointe, der er værd at lave?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
OkottaOkottaSkrevet 24/02-05 15:48 
sal>
Du mener, at hvis man har to produkter, som er lige dyre og som har stort set samme indholdsstoffer[...]

Nej.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
salsalSkrevet 24/02-05 16:17 
Så fatter min lille hjerne heller ikke Okottas Store Madideologi(tm).
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 16:17, rettet 24/02-05 16:20 
Modsat Wagner selvfølgelig ikke indtage mælk dels af moralske årsager og dels pga. de mættede fedt stoffer. Jeg tror det er optimalt at vi kun får mælk når vi er børn når naturen har indrettet det sådan.

Sal>> Hvad med fx. slik? Det må da gå ind i den kategori som Okotta mener er for uintelligente mennesker.

Søgaard>
Er det intelligent ikke at nyde de ting, der rent faktisk smager godt? Vi lever sgu da kun en gang alligevel.

Desto større grund til at passe på sit liv. Men udover det så mener jeg som jeg bl.a. også læste en artikel om i en avis for nyligt, at kroppens velvære i høj grad påvirker psyken.
Med eksempler som anti depresive midler, speed og anti skizofreni medicin. Altså får man en hurtig nydelse ud af slik kontra en længere værende velvære gennem at man spiser sundt og på den måde får det bedre og man føler sig sund.

Det er ligesom at man i Kierkegaards andet udviklings trin søger øjeblikkelig nydelse hvor man i det tredje og fjerde trin finder nydelse på længere sigt i form af lykke.

Psykologisk set(Fra Freud) forstår man i tidligere faser af barndommen ikke at udskyde nydelse. Man kan ikke holde igen med noget som helst og tænker kun på nuet modsat længere fremme i udviklingen hvor mange lærer at vente og derved måske endda blive "belønnet" i form af f.eks. velvære.
quadquadSkrevet 24/02-05 16:25, rettet 24/02-05 16:35 
Marcus, nu er det også yderst begrænset hvad du nogensinde skulle kunne indtage af mættede fedtstoffer med din moral omkring føde.
Den mængde mættet fedt som forefindes i almindelig skummetmælk, skulle ikke kunne afholde nogle fra at drikke det. Faktisk er mættede fedtstoffer essentielle i vores kost, ligeledes er de umættede - som man naturligvis indtager fra fisk og nødder.
Indtager du 9 bøffer, 6L sødmælk og 3 pladder lys chokolade - er jeg helt enig med dig i, at de mættede fedtstoffer er skadelige.
Efter en snak om skadeligheden af mælk ved sidste KT - med Johannes mener jeg - har jeg researchet lidt på området, og bidrager gerne med et par artikler omkring dette også.

Edit: Marcus udover dine moralske principper, kunne jeg så ikke få dig til proklamere hvad problemet med skummetmælk skulle være? Protein, kalcium og mineraler - med maks 1g mættet fedt pr. Liter - ikke ringe. Medmindre man har en helt sygelig overdreven indtagelse af mælk og bakingsoda over en længere periode.

http://www.shands.org/health/information/article/000332.htm

;)
salsalSkrevet 24/02-05 16:34 
Som udgangspunkt mener jeg ikke, man skal bedømme folks intellekt ud fra madvaner. Det er simpelthen det mest idiotiske, jeg har hørt hele dagen (Jeg er dog lige stået op). Jeg mener ikke, man er dummere, fordi man spiser meget slik eller nutella eller nødder, eller fordi man ryger eller drikker alkohol. Der er tale om et personligt valg, og lige så vel, som jeg ikke prøver at få andre til at spise de ting, jeg spiser, bedes jeg mig venligst frabedt, at folk gør sig til dommere over mine næringsveje. Folk kan synes om det eller ej, men at kalde nogen uintelligent på grund af madvaner vidner om et større kranialt tomrum, end man umiddelbart kan definere via nogen naturlove.

Marcus, du må i øvrigt absolut være verdens helligste og mest prædikende sXe. :)

Det er jo ingen hemmelighed, at fysikken påvirker psyken. Psyken er ifølge mine erkendelsesveje et produkt af fysikken, så derfor er det vel klart, at antidepressive midler og stoffer i det hele taget kan påvirke psyken. At fornuftig motion og sund kost til sammen virker lige så godt som antidepressanter, lader vi så op til individet at bedømme.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 17:03, rettet 24/02-05 17:13 
Sal>> Jeg sagde ikke at det vil virke ligedan(sund mad i stedet for antidepressive midler), jeg påpeger bare at det vi spiser påvirker psyken i høj grad(som du selv skriver også), bl.a. humøret. Ligesom slik vil gøre fordi man nok vil nyde at spise det. Altså får man som nævnt ikke direkte øjeblikkelig tilfredsstillelse og gklde men tilfredsstillese og glæde på længere sigt og i længere tid.

Og jeg er heller ikke enig med Okotta i at det er uintelligent...personligt synes jeg ikke det er specielt smart, men fx. lsd gør jo også nogle ting der kan give en masse indsigt i sig selv etc.

Iøvrigt lever jeg ikke særligt sundt, så så hellig er jeg ikke. Jeg beskriver bare hvad der er optimalt hvoraf en del stemmer overens med hvad jeg selv gør.

og Wagner>> Jeg ved ikke hvor skadelige virkningerne er eller kan være. Det var bare efter hvordan mættede fedtsyrer normalt er opfattet og som nævnt at vi ikke får mælk udover når vi er børn.

Det moralsk forkerte ligger i at jeg er veganer med diverse begrundelser som har ikke noget med mit helbred at gøre. Det er kun en sidegevinst. Jeg kan komme nærmere ind på det per brev hvis det skal være.
quadquadSkrevet 24/02-05 17:05 
Marcus kan berolige dig med, at skummetmælk ikke er skadeligt i et omgang, der ikke kan retfærdiggøre det, fremfor juice.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 24/02-05 18:26, rettet 24/02-05 18:28 
Marcus F.M>

Søgaard>
Er det intelligent ikke at nyde de ting, der rent faktisk smager godt? Vi lever sgu da kun en gang alligevel.

Desto større grund til at passe på sit liv.

Vil du helst leve et langt liv eller et sjovt liv?

EDIT: For kom ikke og sig, at alle de ting du nyder er 100% sunde.
Home is where the hardware is..
KeenKeenSkrevet 24/02-05 19:06 
Jeg er enig med søgaard her jeg tænker ærlig talt ikke så forfærdelig meget over om det jeg spiser er sundt, og hvis det i sidste ende kommer til at koste mig et på år af mit liv, så lad det være sådan...

Jeg spiser/drikker aldrig fedtfattigt eller light, da jeg ikke helt kan se hvad det skal hjælpe. Jeg er i forvejen ret tynd, så jeg er ikke så bange for at blive stor og fed som mange andre kan være bange for.
Jeg vil meget hellere spise det jeg kan li' og er glad for, og så tage en løbetur eller noget andet, end at hele tiden skulle tænke på hvad jeg spiser...
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 19:08, rettet 24/02-05 19:16 
Søgaard>
Spørgsmålet er hvor meget sjovere ens liv bliver ved at spise slik. Alkohol kan muligvis gøre nogen ting sjovere mens nogen andre ting ødelægges, som nævnt er hjerneceller en af dem.

Ved at spise sundt mener jeg netop at min liv bliver bedre fordi det bl.a. også påvirker mit humør i høj grad. Noget jeg ikke er interesseret i er fx. at dræbe hjerneceller bevidst, ikke at kunne kontrollere mine handlinger og lignende.

Jeg nyder ikke udelukkende sunde ting nej, men det nærmer sig. Og det er målet også. Altså at undgå sodavand 100%, slik 100%(inkl. chips). Så er der ikke rigtigt nogen usunde elementer tilbage. Kan jeg i hvert fald ikke lige komme på.
Og som nævnt til Sal så følger jeg ikke alle disse idealer selv endnu, jeg gennemfører dem gradvist og det er egentligt svagt at jeg ikke allerede undgår disse produkter.

Og, udelukker et langt liv et sjovt liv og omvendt? Siger du at man ikke kan have et sjovt liv uden alkohol og slik og chips? For så er det jo blot en vane du har fået hvor der skal euforiserende stoffer(i større mængde end det anbefalede) til. Jeg ved dog ikke hvordan slik og chips som nævnt kommer ind under noget der gør livet sjovt.

Knight Keen>> Jeg er også ligeglad med mit udseende, den eneste funktion det har for mig er at jeg kan se hvor godt min krop har det og det er vigtigt for mig. Målet er heller ikke at leve så længe så muligt nødvendigvis, det er faktisk bare at leve bedre generelt. Optimalt set vil jeg gerne spise sundt(som jeg er tæt på at gøre, der mangler primært bare noget mere variation) og motionere som du siger. Jeg kan sagtens finde mad der smager godt inden for den sunde kategori og med kød, mejeriprodukter og æg som jeg anser som uacceptable at spise for mig selv(kun kød er uacceptabelt for andre....som jeg tidligere har nævnt), så er en stor del af de usunde varer væk.
Slik, tjah, det vil give noget glæde på det givne tidspunkt men for det første tager det pladsen for noget sundt så man ville få det bedre, for det andet kan man ofte komme til at spise for meget og få det semi dårligt. Sodavand synes jeg blot er noget at vende sig af med. Når man har stoppet med det og går over til de yderst velsmagende forfriskninger kaldet vand og juice(evt. saft) så smager sodavand ikke godt længere, det er blot kedeligt og alt for sødt.
JoachimMAJoachimMASkrevet 24/02-05 19:10 
Alt med måde vel. Der er vist ingen tvivl om at 1-2+ liter cola hver dag, hvadenten det er light eller almindelig cola, er meget usundt.

Jeg er selv en cola-narkoman og drikker vel i omegnen af 1-2 liter cola hver dag - det er dog for det meste ikke light produkter, til gengæld risikerer jeg alligevel en masse andre følgesygdomme (selvom jeg ikke er overvægtig).
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
quadquadSkrevet 24/02-05 19:25 
Jeg undgik alle usunde madvarer omtrent 4-5 måneder, hvor jeg udelukkende spiste den planlagte og forudbestemte føde. Næringsværdien i maden skulle have været helt perfekt, og ligeledes også indvirkningen på kroppen.
Det resulterede dog ikke i et måleligt bedre humør eller energiniveau - derimod hvor jeg efterfølgende har været bevist om hvilken føde der er sundest at indtage, men ikke spist derefter - været i langt bedre humør. Selvom det ikke gavner mig på samme måde, har det givet mig en større livsglæde at kunne drikke sammen med vennerne i weekenden, kunne ryge en lille pind, spise og drikke lidt sødt når jeg ser film med pigen.
Har man viden til at vide præcis hvilken føde der hensigtsmæssig, vil man ofte også indrage dette - samtidig med man kan abstrahere fra dét, og nyde livet med måde.

Okotta: Jeg forstår dig ikke; du mener nogle spiser usundt, fordi de ved det er usundt?!
tastasSkrevet 24/02-05 19:35 
Damn, så der er ligefrem ligesindet på P:R - ikke værst! Kan være vi snart skal have fikset et topic om "Min favorit whisky"? :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
MarcusMarcusSkrevet 24/02-05 19:40, rettet 24/02-05 19:42 
Ja, så ekstremt vil jeg heller ikke tage det. Men at droppe ting der alligevel ikke gavner det store såsom slik, sodavand, cigaretter, alkohol og stoffer etc. synes jeg udelukkende forbedrer tilværelsen, + den bliver billigere. :)

Netop, som du siger så begynder man at indrage den viden. Det er heller ikke sådan at man konstant tænker på at man skal spise sundt, det er blot nogle vaner der skal skiftes ud. Sodavand med vand og juice. Slik med nødder, frugt og gulerødder fx. alkohol...tjah...man kan sagtens have det sjovt uden og som det er blevet bevist tidligere så er en stor del af det at være fuld ikke på grund af stofferne i sig selv men noget psykisk*. Det er på mange punkter blot en afslappet og speciel stemning.

* = Der er lavet tests med nogle mennesker der fik at vide at de fik alkohol mens nogen andre drak noget uden alkohol og resultatet blev nogenlunde det samme. Jeg læste det eller fik det at vide for lang tid siden, så jeg har desværre ingen kilder.
quadquadSkrevet 24/02-05 20:00 
Den undersøgelse du refererer til var jo yderst mangelfuld. For det første var undersøgelsen ikke foretaget blandt personer som ofte drak, og drak mere end gennemsnittet.
Nogle morer sig ved at drikke sig pænt fulde - trods de er bekendte ved konsekvenserne - er det blot en begivenhed der kan berige livet hos nogle.
Andre som Marcus, skal blot udføre deres daglige prædiken, så er de tilfredse :P
DommergaardDommergaardSkrevet 24/02-05 20:24 
Jah, men så kan vi spørge os selv: "Hvad er ikke farligt at spise idag?". Vi bliver hele tiden gjort opmærksomt på at ting er usunde og endda _farlige_ for os at spise. Hvad angår alkohol så skader det leveren og du mister mange hjerneceller og JA, der er aspartam i mange Light-produkter, men en forholdsvis lille mængde.

Jeg har læst om problemet med aspartam før, men det ER altså kun rettet mod folk med et stort forbrug! Vi snakker typisk amerikanere som i gennemsnittet drikker 1½ liter sodavand om dagen pr. person! Hvis en person kan hælde 1-2 liter Light ned på en dag, så vil der ikke gå lang tid før vi har et chok-eksempel. Så er det alle de nævnte symptomer fremkommer. Tror ikke "os" normal-forbrugere skal tage det så højtideligt. En dåse eller måske 2 om dagen er okay, ikke fordi jeg selv gør det... drikker faktisk kun vand for tiden og så en masse øl i weekenden. Apropro øl, som vi jo alle ved indeholder alkohol (de fleste øl). UHA, så mister vi hjerneceller, JA... men i en størrelsesorden så selv når en bold rammer os hårdt i baghovedet ville vi miste flere hjerneceller. Solarium giver brystkræft, testikelkræft og jeg kunne blive ved. ALT i vores samfund er snart farligt.

Jeg tror bare at man skal leve et liv man selv kan være tilfreds med, og så ikke tænke så meget over tingene. Vi indeholder alle sammen (næsten) en sund fornuft, som hurtigt kan fortælle os hvornår vi overforbruger, men meget af det som medierne bringer på banen er jo chok-historier hvor enkelte mennesker har oplevet at få det skidt ved. Det er selvfølgelig aktuelt, men jeg tror altså ikke at vi skal tage det så alvorligt, medmindre man er oppe og drikke 2 liter sodavand om dagen, men så burde man godt kunne se at man skulle trappe ned. Ha' det i baghovedet, men hold dig ikke tilbage fra nogle af livets mange glæder fordi et par dumme amerikanere (no offence) har overforbrugt noget og derfor fået nogle symptomer på svimmelhed og hedeture.

PUHA... mon man skulle snuppe sig en Pepsi Light? :)
salsalSkrevet 24/02-05 21:34 
Hvad blev der af den almindelige sunde fornuft? Kan man virkelig ikke sige sig selv, at det er usundt at drikke to liter sodavand om dagen?

Nå, men Marcus. Du er altså en skæg lille godhedsfascist. Det vil more mig meget, hvis jeg kommer til at leve længere end dig. Jeg har utrolig gode gener, så lad os se.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
yokanabsteryokanabsterSkrevet 24/02-05 22:11 
Wagner>
Jeg undgik alle usunde madvarer omtrent 4-5 måneder, hvor jeg udelukkende spiste den planlagte og forudbestemte føde. Næringsværdien i maden skulle have været helt perfekt, og ligeledes også indvirkningen på kroppen.
Det resulterede dog ikke i et måleligt bedre humør eller energiniveau -

Det er jo helt normalt, du burde faktisk få det dårligere end normalt, da kroppen skal vende sig til nye vaner. Man skal lave det du gjorde i over et halvt år for at kunne bevise noget.
soon the world will be one big computer
quadquadSkrevet 24/02-05 22:26 
Nu var mine vaner før den periode - faktisk meget strømlinede og rimelig fornuftigt tilrettelagt.
Jeg drak måske 2-3 gange i løbet af 5 måneder - og spiste godt og set som de 4-5 måneder efter.
Forskellen var, at i de efterfølgende 4-5 måneder, blev alle usunde madvarer fjernet fuldstændig.
Kroppen burde kunne tilvænne sig hurtigt til en totalt udelukkelse af føde, som i forvejen var næsten ikke-eksisterende alligevel.
Nu forestiller jeg mig heller af effekten var fysiologisk i samme grad, som den var psykisk.
ValkyrieValkyrieSkrevet 24/02-05 22:38 
sal>
Hvad blev der af den almindelige sunde fornuft? Kan man virkelig ikke sige sig selv, at det er usundt at drikke to liter sodavand om dagen?

Jeg har aldrig sagt at jeg var perfekt. Jeg ved sgu godt at jeg er en dobbelt moralsk satan... Nogen af os *kan* bare ikke lade være. Sund fornuft eller ej, mate:(

Hell - Jeg INDRØMMER åbent at det ikke er unormalt for mig at drikke 10 liter cola på 5-6 timer! Det er 100 kr,- og ja, jeg ligger på gulvet som en strandet hvalros, men for satan mand - JEG kan ikke lade være.

Det er hamrende addicting. Og man kan jo ikke gå til lægen!!! Hvad skal man sige?

"doktor - Hjælp! Jeg er afhængig af sodavand!"?:/ Doktoren ville nok nærmere grine af mig og stemple mig som en debil idiot med *meget* lavt modenhedsniveau og uafhængighedsinstinkt.

Og ironien med hele det her topic? Jeg sidder fandme ligenu og lukker 4 liter light ned på ingen tid. 36 kr,- for 4 liter! Jeg for nok snart stumi, men for satan, det er billigt!
Well crucify the insincere tonight...
salsalSkrevet 24/02-05 23:06 
Tjah. Personligt drikker jeg kaffe i stedet. Eller, for tiden er det faktisk pebermynte-te, som er min største last (Ud over stor-rygning, abnormt alkoholforbrug og en uhæmmet trang til euforiserende stoffer). Men man kan vel et eller andet sted med et enkelt blik på varedeklerationen sige sig selv, at noget så syntetisk som cola må være usundt på daglig basis.

Jeg har engang spist candyfloss til morgenmad.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
jaesjaesSkrevet 25/02-05 03:32 
Val, du burde kraftigt overveje at skære ned på dit cola-forbrug. Med 10 liter cola, indtager du ca. 5 gange så meget koffein som den anbefalede maximale dagsdosis. Så det er ikke kun sødestofferne :)

Jeg hader iøvrigt Single-Malt Whisky - de smager så godt som altid af røg og tjære - men en god blended whisky glider ganske let ned :)
OkottaOkottaSkrevet 25/02-05 11:49, rettet 25/02-05 11:53 
Wagner>
Okotta: Jeg forstår dig ikke; du mener nogle spiser usundt, fordi de ved det er usundt?!

Jeg mener at nogle spiser usundt, fordi de ikke gider tænke over hvad de putter indenbords (af mad osv).

Det er selvfølgelig ikke en særlig intelligent måde at leve på.

I samme boldgade: Folk der spiser sig fede på McDonalds, og bagefter sagsøger dem - "jamen jeg vidste ikke jeg ku blive tyk af det". Folk der ryger sig til lungekræft, og bagefter sagsøger et tobaksfirma - "jamen jeg vidste ikke jeg ku ende med at dø af det".

Folk der lever usundt, fordi de ikke gider andet - "jeg vil da s.... på hvordan jeg lever".

Fint nok.

Det er bare ikke særlig intelligent.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
DommergaardDommergaardSkrevet 25/02-05 13:57, rettet 25/02-05 14:01 
Okotta, nu nævner du bare 2 af de mange millioner af sager der forekommer i USA. De sagsøger hinanden for ALT hvad de kan komme afsted med. At du så lige hiver disse 2 eksempler frem forstyrker dit budskab, MEN en dame fik også flere millioner fordi hun brændte sig på kaffen på en eller anden fast-food-gigants restaurant. Der stod ikke på koppen/kruset at kaffen var varm, så selvfølgelig skulle de sagsøges.

At fastfood feder ved alle, men at det er farligt for dig... det er ikke alle der ved det. Jeg blev underholdt af filmen "Super Size Me" for nogle uger siden, og den undersøger netop dette faktum. En mand går på en 30 dages McDonalds-diæt... og allerede efter 14 dage siger de 3 forskellige læger han har "ansat" at han er i livsfare. Hans lever ligner en budding, hans kolesterol-tal er utrolig højt og han har en trykken på brystet. Kun 2 uger efter filmens premiere fjernede McDonalds "Super Size" fra deres menu, og de sagde at det ikke havde noget med filmen at gøre... tro på det!

Man skal ikke begrænse sig nogle af livets små glæder bare pga. at tingene bliver blæst op til noget som de ikke er. Hvis man spiser McDonalds 3 gange dagligt, drikker 1-2 liter Ligt sodavand eller ryger 50 smøger om dagen, så burde man vide at der er noget galt, hvis ikke så har man vist heller ikke opfundet den dybe ske!

IGEN... det er "common sense" og hvis man ikke gider at bruge den, men leve et fysisk usundt liv, så gør det... du ved hvad farerne er, så du skal ikke komme og brokke dig bagefter!
TurricanTurricanSkrevet 25/02-05 14:17, rettet 25/02-05 14:27 
jaes>
Jeg hader iøvrigt Single-Malt Whisky - de smager så godt som altid af røg og tjære - men en god blended whisky glider ganske let ned :)

Ja! Endelig en der tør komme ud af busken! Single-Malt min bare... Næh nej, en god Inver House(ca. 130,-), og så bliver det ikke meget bedre.

Og så til jer andre: Sørg nu for at hygge jer med hvad i laver, og gør jer ikke for mange bekymringer. Jeg behøver ikke alle mulige undersøgelser for at få bekræftet at en sund og glad sjæl, er det tætteste man kommer på en garant for et godt og langt liv. Og ja, alt med måde selvfølgelig :-)
The Gods pause for a moment...
WehnerWehnerSkrevet 25/02-05 14:23 
jaes>
Jeg hader iøvrigt Single-Malt Whisky - de smager så godt som altid af røg og tjære - men en god blended whisky glider ganske let ned :)

Det er meget forskelligt. Jeg laver lige en tråd.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
52 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig