X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tv der piver...


Svar
KeenKeenSkrevet 17/02-05 18:16 
Mit tv er begyndt at pive meget højt en gang imellem...

Hvorfor?!
RJKRJKSkrevet 17/02-05 18:18 
Det _kan_ være højspændingstransformatoren eller tilhørende BU, der er ved at gå. Hvilket normalt vil resultere i et fjernsyn til lossepladsen, afhængig af hvor meget det er værd.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KeenKeenSkrevet 17/02-05 18:23 
det lyder da rigtig kedeligt... jeg må lige se om jeg kan få en eller anden til at se på det...
JAAJAASkrevet 17/02-05 20:00 
Mit gjorde det også med jævne mellemrum i flere år, særligt når temperaturen i rummet skiftede. Til sidst åbnede jeg det og støvsugede al indmaden meget grundigt (det var MEGET tiltrængt).

Det er et lille år siden. Ingen piveri efter støvsugningen.
CrishakeCrishakeSkrevet 17/02-05 20:03 
Mit fjernsyn hyler også, dog kun 10 sekkunder hver gang jeg tænder det, og så hører jeg ikke mere til det..

Mystical :P
KeenKeenSkrevet 17/02-05 20:15 
hos mig er det ikke når jeg tænder det men bare lige pludslig engang imellem i op til en ca. 10 sek. men jeg må lige skille det ad og se hvad der sker. det ville være lidt underligt hvis der var noget meget galt da det kun er lidt over et år gammelt...
NeonodeNeonodeSkrevet 17/02-05 20:44 
Min kærestes fjernsyner piver også sommetider, men jeg har fundet ud af der er et punkt oven på, hvor man kan trykke hårdt nogle gange, så forsvinder det
KeenKeenSkrevet 17/02-05 20:53 
hehe tror du ikke bare det er rent held når det virker :P
LingobarLingobarSkrevet 17/02-05 20:55 
Min mors B&O gør det også. Det er ca 18 år gammelt, men hun vil ikke rigtig smide det ud.

Løsning: Godt gammeldags dask på siden. (ikke holdbart i længden)
Det kan være vi skal støvsuge det...
Dine dage er salte...
RJKRJKSkrevet 17/02-05 21:13 
Pas nu på, når/hvis I roder inde i fjernsynet. Der er muligvis højspænding på - også selvom det er slukket og strømmen taget fra. Som det blev sagt er en rengøring dog en god idé. Mest aht. brand.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
LingobarLingobarSkrevet 17/02-05 21:22, rettet 17/02-05 21:38 
Hvis man vil rode inde i et fjernsyn, kan man så tage strømmen fra og lade det stå i et stykke tid, hvorefter spændingen er væk, eller?

Edit: Hvad gør reperatører?
Dine dage er salte...
RJKRJKSkrevet 18/02-05 00:18 
Det kommer an på fjernsynet. Der kan godt stå spænding på i flere dage efter strømmen er taget fra.

Edit: Hvad gør reperatører?

Aflader apparatet, går jeg ud fra. Det gør vi i hvert fald.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 18/02-05 00:45 
Hvordan aflader man?
RJKRJKSkrevet 18/02-05 00:48 
Jeg mener som udgangspunkt, at dem der bør kaste sig ud i den slags, de ved det allerede. Jeg vil ikke opfordre nogen til noget i den stil. Det er for farligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 18/02-05 10:07 
Kan man ikke komme af med det meste af strømmen ved at hive stikket ud og trykke på power knappen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 18/02-05 13:57 
Som sagt ikke nødvendigvis. Det kan sagtens stå strøm på billedrøret i flere dage eller endda uger. Og det er altså højspænding vi snakker om. Det er ikke 220V, som kan være slemt nok. Det er 20.000-30.000V. Det ER farligt. Nyere modeller burde aflade sig selv, men er det en chance, der er værd at tage?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JloweJloweSkrevet 18/02-05 17:00 
Der er en stor chance for at hyletonen opstår fordi en printplade i tvet mangler at blive lakeret. Mit 1 år gamle tv fra Elmutanten begyndte også at pive. Der kom en tekniker ud og han sprayede bare den plade med lak. Det er 6 mnd. siden og jeg har aldrig hørt lyden igen.
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
JmogJmogSkrevet 19/02-05 18:49, rettet 20/02-05 00:23 
Nogen der har en idé om, hvad der skaber følgende problem:
Hver gang jeg tænder Tv'et er billedets sider presset indad. Ikke jævnt fordelt, men mindst ved top/bund og mest midtpå. Det varer ca. fem minutter og så bliver billedet normalt igen som om det bare skulle varmes op.

Nogen idéer?
KTCKTCSkrevet 19/02-05 21:01 
Billedrør har det med at lave sådan nogle små narrestreger når de bliver gamle. Jeg har et fjernsyn, der laver røde, grønne og blå streger i toppen. I starten forsvandt det efter et par minutter, men efterhånden er det trukket ret langt ned, og nu stopper linierne cirka 4 cm fra toppen, hvor de bliver...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 20/02-05 00:02 
Det er næppe billedrøret, der laver den slags Jmog beskriver. Det er i elektronikken.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JesperJesperSkrevet 20/02-05 10:48 
Hvis det kun er 1 år gammelt, så ville jeg synes det var dumt at dig at åbne det. Tag istedet ned til forhandleren og få det lavet på garantien. Husk har du først åbnet det, forsvinder garantien også.
JmogJmogSkrevet 20/02-05 16:37 
Jeg kunne aldrig drømme om at lave noget som helst selv på et apparat, der stadig havde garanti. Det er jo det, garantien er der til. Mit Tv er fra '99.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 21/02-05 02:51 
Som Jlowe siger, så kommer pivetonen fra linje-spolen (den som sidder på den horisontale frekvens => 15,625 kHz). Og løsningen er en lakering som udføres af en autoriseret tekniker. Spolen kan også komme med andre mislyde, og andre dele kan også komme i svingninger og give lyde fra sig. Næsten alt (bort set fra lidt brum fra afbøjningsspolen) kan udbedres hvis man sender sit tv til reparation (under forudsætning at reparatør observerer fejl-symptoner).

Jmog>
Du kommer selv med svaret, det skal bare varme op :-) , det er ganske normalt for mange tv. Mange nyere tv "blank'er" bare billedet indtil at elektronikken og billedrøret er varmet op.

KTC>
Stregerne i toppen er BCL(Beam Current Limit)/Cutoff regulering. Efterhånden som elektronikken ældes og komponenterne sætter sig, kan geometrien ændre sig lidt, og derved kommer stregerne frem. Næsten alle tv har dem, men gemmer dem udenfor det område man ser på.
Formentlig bliver stregerne tydligere når du kører 60Hz? ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig