X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den bedste spilserie


Svar
jaesjaesSkrevet 10/02-05 01:09, rettet 11/02-05 04:44 
Som det bl.a. kan ses i tråden "En jagt historie", samt i snart mange andre emner herinde, er folks personlige favoritserier noget, som kan hæve spilleiveren til imponerende højder (og indimellem få temperamentet til at bruse over).

Hvilken spilserie mener I er den bedste? Og er det den hvor balancen mellem "det gode gamle", stabilt gameplay og nyskabende elementer går op i en højere enhed, eller sætter I andre kriterier for, hvad der gør en spilserie god?

Folk, som ikke har spillet en pæn del af en given serie diskvalificerer naturligvis sig selv fra at fremhæve serien. Omvendt har de færreste nok spillet Castlevania på samtlige platforme inklusiv Gameboy, så det må blive lidt på gefühl. Men vi kan forhåbentlig blive enig om, at der min. er tre spil i en serie :)

Lidt inspiration:
EDIT 2: Lad os kalde det min "brainstorm" sat på skrift, sådan cirkus... Brug den som huskepille, eller lad være ;P

Metroid
WipEout
Metal Slug
Mega Man/Mega Man X
Castlevania
The Legend of Zelda
Metal Gear
Final Fantasy
Super Mario
Pro Evolution Soccer
Fifa
Resident Evil
Tekken
King of Fighters
Tomb Raider
Silent Hill
Bomberman
Gran Turismo
Grand Theft Auto
Rayman
Gradius
Prince of Persia
Street Fighter
Dragon Warrior
Legacy of Kain

Mine bud er Final Fantasy og Zelda.

Final Fantasy på det subjektive plan (jeg mener serien rykker sig for lidt fra spil til spil til, objektivt set, at kunne tage førstepladsen): Spilverdenerne er enorme, gennemførte, kunstnerisk i topklasse og giver én trang til udforskning på trods af et forholdsvis lineært gameplay. Historierne er som regel også et godt stykke over gennemsnittet, og figurerne har personlighed, dybde og er næsten altid lækkert designet.

Zelda er vinderen hvis jeg skal være mere objektiv. Serien er strålende tilpasset hver platform, og balancen mellem nyskabelse og genkendelighed er eksemplarisk.

EDIT: Jeg har rettet en trilliard småting. Jeg er træt. Godnat :)
RJKRJKSkrevet 10/02-05 01:30 
Vil du have "objektivt bedste" eller bare "subjektive favorit"? :)

Det sidste er nok bedst for diskussionen, og så tillader jeg mig at sige Silent Hill. Ikke fordi serien har de bedste spil - faktisk synes jeg kun de to første er fremragende - men fordi den har gjort så stort indtryk på mig. Jeg ser mig normalt som fortaler for gameplay, og så siger det vel noget, at jeg vælger en serie, der lever i kraft af især sin stil og ånd. Og til de punkter er jeg solgt. Kombineret set har jeg kun spillet Silent Hill-spillene i noget der ligner 30 timer, men alligevel har de efterladt det største minde. Som jeg i øvrigt dagligt opfrisker i tiden, fordi jeg er håbløst vild med soundtracket fra Silent Hill 3, der - min ringe musikviden in mente - er det bedste OST til et spil.

Final Fantasy og Zelda må følge lige efter i en slags uafgjort. Castlevania og Bubble Bobble (hvis man regner Rainbow Islands og Parasol Stars med hertil) kan jeg heller ikke få nok af.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 10/02-05 01:37, rettet 10/02-05 01:42 
Ja, jeg tænkte mest på det subjektive aspekt, men begge dele er sådan set interessante, hvis det skal ende med en slags "poll", som var planen (i hvertfald i overført betydning - jeg ved ikke om jeg gider tælle op) :)
SumezSumezSkrevet 10/02-05 04:42 
Ja, Zelda-serien er noget helt særligt i at den altid har været synonym med spil i topklasse. Selv "discount-produkter" som Majora's Mask og Oracles er fantastiske spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 10/02-05 08:03 
Jeg er fristet til at sige Mega Man. For mig er det level-design i verdensklasse, suverænt (men simpelt) gameplay og så oser det af grillbar. :-)

Ellers så kommer Zelda på en 2-plads.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JimPPJimPPSkrevet 10/02-05 08:35 
"Resident Evil" uden tvivl, hvis man ser bort fra de mindre heldige spin-off's så er der ikke et spil i denne serie jeg har rynket på næsen af.

Den "serie" jeg har brugt mest tid på er dog "Pro Evolution Soccer"
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
SonicSonicSkrevet 10/02-05 08:37 
For mit vedkommende må det klart være Resident Evil, Zelda, og Metal Slug :) Love those games :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
WehnerWehnerSkrevet 10/02-05 10:13, rettet 10/02-05 11:32 
Det kan ikke være andet end Zelda som en meget klar nummer et.

Runner-up for mig er Mario.

Dertil kommer Wonder Boy og Bubble Bobble-serierne, men de bæres begge mere af ét fremragende spil, mens resten af serien bare er god.

Street Fighter II overvejer jeg også at betragte som en serie bestående af The World Warrior, Championship Edition, Turbo, Super samt Super Turbo :)

En nyere tilføjelse må være Ghost Recon + Island Thunder og Ghost Recon 2, der er en meget subjektiv favorit ganske ligesom Gauntlet er det.

Og så glæder jeg mig til at der kommer et tredje Halo-spil, så Master Chief kan komme med på listen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 10/02-05 13:40 
Jeg tror man bliver nødt til at tage genre med i den betragtning.

Indenfor 2D-fightere er det helt sikker KOF serien der er den bedste, da spillene netop som serie hænger sammen, i modsætning til f.eks. Street Fighter spillene som måske isoleret byder på spil der er bedre end hvad man finder i KOF serien.

For 3D fighters synes jeg der andre premisser der skal overvejes. Her synes jeg f.eks. Virtua Fighter serien udmærker sig fordi serien har været i konstant udvikling og altid har fokuseret på det nuancerede (og indforståede) gameplay.

Indenfor shooters kunne man måske hævde Gradius, fordi den serie har gjort nogle rigtige ting der binder spillene sammen på en god måde indenfor den premis som shooter genren udgør. Osv. Osv.

Jeg synes bare genre er vigtig.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkenDarkenSkrevet 10/02-05 13:47 
Zelda og FF, ja, men som serier er det ret meget standalone spil, så jeg vil et eller andet sted så Legacy of Kain, mest pga historien, dog hvor BO2 træder frem som den ringeste.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
WehnerWehnerSkrevet 10/02-05 13:47, rettet 10/02-05 13:48 
@dRxL:
De ting, du nævner, er vel ligegyldige i denne sammenhæng: Din (subjektive) favorit-serie.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DommergaardDommergaardSkrevet 10/02-05 14:09 
The Legend of Zelda, no doubt!
The DaneThe DaneSkrevet 10/02-05 14:12, rettet 10/02-05 14:14 
Jeg vil mene serier som Zelda, Castlevania og Legacy of Kain er nogen af de bedste serier, men det er også pga. de har omfattende (mere eller mindre) historier - de har deres smuttere, men den slags kan jo ske.

Andre er selvf. også lige så gode (Warcraft, Metal Slug, C&C), men det var bare lige for at nævne nogen.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
gammagammaSkrevet 10/02-05 15:29 
Jeg kan kun svare Final Fantasy.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-05 16:11 
Sonic serien... som også mangler i listen JAES! :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 10/02-05 16:15 
Det er jo det den gør. Men det var sådan set bare min egen brainstorm, jeg satte på skrift, og jeg er jo gammel, og det var sent, og... ;)
MarcusMarcusSkrevet 10/02-05 17:54, rettet 10/02-05 17:55 
Gradius serien mangler også.

Jeg har Castlevania som foretrukken serie og så Final Fantasy på anden pladsen og Zelda på tredje.

Castlevania skyldes primært musikken som jeg er vild med, denne unikke musik som ofte (specielt i de ældre spil) har en hel speciel Castlevania stemning over sig. Jeg synes ikke specielt at Zelda eller FF har noget tilsvarende på dette punkt. Udover det er der den meget enkle styring, fjenderne og banerne der får mig til at elske serien ud over alle grænser. Den serie er stort set den eneste jeg selv følger med i selvom jeg nok stadig vil gennemføre de fremtidige FF spil eller Zelda spil hvis et familiemedlem beslutter sig for at investere i et af dem.

Final fantasy kan jeg godt lide pga. dens figurer og kampene tror jeg, musikken spiller atter en del ind her for mig. Historien er for det meste spændende men generelt også alle de små elementer man møder i verden, spændingen holder klart det hele i gang da jeg altid lige skal se hvad der sker når man kommer lidt længere...og sådan fortsætter det. God underholdning.

Tekken er også for mig en ok serie, men det er mere underholdning og sjov....jeg spiller det stort set aldrig for mig selv men når min fætter er på besøg er det en fast aktivitet som der bruges en del tid på.

Mht. Wipeout kan jeg kun tale meget positivt udfra 2097, jeg har prøvet 3'eren som var lidt kedelig, og så har jeg prøvet en demo af det første wipeout som var ok. Men 2097 er virkeligt et overdrevet fedt spil synes jeg, den geniale fart fornemmelse kombineret med en energirig musik synes jeg driver spillet til uanede højder.

Legacy of Kain kan jeg også godt lide, det skyldes nok primært stemmerne, skuespillet, verdenen og musikken.

Mario serien synes jeg primært klarer sig pga. nostalgisk værdi og den uendeligt gode super mario 1 melodi. Udover den nostalgiske værdi og underholdnings værdien synes jeg ikke at det er meget andet end hyggelig multiplayer og tidsfordriv.
PlaykidPlaykidSkrevet 10/02-05 18:53 
Ahh, den er lidt svær.
På det ene punkt er jeg helt vild med Mario spillene, og kan stadigt lide dem lige så meget som jeg kunne den gang.

På den anden side er Halo kommet til, og det er klart den serie jeg har brugt længest tid på.
Og som jeg også er helt vild med:)
Spiller nu: Halo 3
RuneSPRuneSPSkrevet 10/02-05 20:34 
Zelda og Resident Evil. No doubt. Det er selvfølgelig kun når det kommer an på singleplayer oplevelse.
NaieraNaieraSkrevet 10/02-05 20:54 
Totalt subjektivt: Final Fantasy. Uden tvivl. Det mener jeg egentlig jeg har forklaret i så mange andre sammenhænge, og jeg er smadret efter studietur, så jeg gider ikke her ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HankyHankySkrevet 10/02-05 21:16 
Silent Hill er jeg rigtig glad for. Da jeg spillede 1'eren
første gang, var jeg så godt som solgt. Det formåede ligesom
at fænge på en måde, som andre spil ikke før havde gjort.

Er generelt ret begejstret for spil i Horror og Fighter-genrerne, der ind
under selvfølgelig Resident Evil, Tekken og Soul B/E/C -serierne :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
jaesjaesSkrevet 10/02-05 21:49, rettet 11/02-05 04:28 
Marcus F.M>
Gradius serien mangler også.

Der er ikke noget, som mangler. Som nævnt, var det bare min egen brainstorm - og forbruger-service til dem, som - ligesom mig - trængte til at få opfrisket nogle af de mange spilserier, der findes :)

Bortset fra det, så troede jeg egentlig at Darius var samme serie som Gradius.

EDIT: Har udskiftet Darius med Gradius på listen, da det primært var de spil, jeg tænkte på.
dchangdchangSkrevet 10/02-05 21:52 
Glemte lige Metroid som en af mine favoritter. Har været fængende lige siden starten og er det stadig.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
PapandPapandSkrevet 10/02-05 22:00 
Might and Magic til pc. Helt fra den spæde start og frem til Might and Magic VII (nr. 8 og 9 floppede en smule) har spillet gennemgået en kæmpe udvikling. Det er også den spilserie, som jeg har brugt mest tid på.

Jge glemmer ikke den dag, hvor jeg kunne printe et diplom ud efter at have gennemført Might and Magic VII. Fantastisk spil.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SumezSumezSkrevet 11/02-05 00:02 
jaes>
Bortset fra det, så troede jeg egentlig at Darius var samme serie som Gradius.

I så fald er der tydeligvis mindst en af dem, du ikke har spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 11/02-05 00:35, rettet 11/02-05 00:39 
Ja, ingen af dem :)
ValkyrieValkyrieSkrevet 11/02-05 01:24 
Zelda, no doubt.

Jeg kan ikke komme i tanke om en serie der har kunne forny sig med sådan en evolution så meget som Zelda. Specielt ALTP -> OOT -> MM -> Wind Waker. Det er virkelig stort hvordan udviklingen er gået og hvordan tid og wind systemet er blevet brugt.

Og det er spil der er tro mod en fælles kerne. Man ved sgu at det er Zelda, og alligevel formår de at have nogen fantastiske nye tiltag der får dem alle til at skille sig ud(ihvert fald de 4 nævnte).
Well crucify the insincere tonight...
Bede-xBede-xSkrevet 11/02-05 03:36 
Zelda helt klart. Ikke kun fordi det som oftest har stået som en given generations bedste action eventyr, men også fordi det har kunnet gøre det igen og igen.

Grundstenene er som oftest det samme, men det lykkedes altid Nintendo at tilføre spillene nye og sjove påfund.

Det bliver sjovt at se, hvad de finder på på DS'en :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
MarcusMarcusSkrevet 11/02-05 07:49 
Jaes>> Nej ok, den mangler ikke, den ville bare være god at have med, som Sonic serien som blev nævnt.
Hero of TimeHero of TimeSkrevet 11/02-05 09:45 
ZELDA og METROID - men Zelda er helt klart Best :D
jaesjaesSkrevet 08/09-13 15:05, rettet 08/09-13 15:07 
Gamespot er i gang med en stor afstemning af bedste spilserie de seneste 10 år. Den er baseret på et eliminerings-princip, og er nået til semi-finalen (man skal have profil for at kunne stemme).

Den slags afstemninger viser naturligvis mere popularitet frem for kvalitet - men det synes jeg også kan være interessant, specielt når der er et par overraskelser som her. Og så er Gamespot så stort rent brugermæssigt, at tallene formentlig viser en reel tendens...

Vil ikke fortælle stillingen i tilfælde af, nogle vil gætte :) Her er stilling og hele feltet, og hvornår hvert spil røg ud (klik på baneret for at gå til afstemningens forside):
http://us.gamespot.com/greatest-game-series/index.html?page=2
HankyHankySkrevet 08/09-13 15:13 
Den er da hat og briller, den afsteming.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/09-13 15:15 
Det er da lidt tamt, når det bare er spilserier, der har haft et kapitel udgivet inden for de sidste 10 år.

Hvad skal tidsrammen så gøre godt for? Spilserier, som rent faktisk er yngre end 10 år, på den liste kan tælles på en enkelt hånd :/
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 08/09-13 15:21, rettet 08/09-13 15:46 
Deres krav er tilsyneladende mindst to spil i serien inden for 10 år - dvs. to titler er samtidig grænsen for at kalde det en serie i denne sammenhæng. Det er også en relativt almindelig grænse, efter min erfaring, selvom 3+ titler nok er en mere korrekt definition :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/09-13 16:34 
Udvidelser bliver åbenbart også talt som fortsættelser. Ellers ville spil som Half-Life og Starcraft vist ikke høre hjemme på den liste.

Synes, det lugter lidt af det, der blev snakket om i Film-trailer-tråden. Der er ikke rigtig blevet udviklet ret mange nye "serieværdige" spil de seneste 10 år. Alt det bedste af den slags, er blot fortsættelser af serier fra 80'erne og 90'erne.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 08/09-13 17:46 
Hvis man kun ser på de sidste 3 skridt op til finalepladserne, kunne man godt overbevise mig om at det var en afstemning omkring mest uoriginale/uinteressante spilserie :P

Men ja, naturligvis popularitetskonkurrence over alt andet. Uanset hvor godt Pikmin er, er der nok flere der har spillet Forzabil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 08/09-13 17:54 
Jeg elsker Forzabil! Men for mig er det lige så lidt en decideret serie som f.eks. Fifa er det.

Gameplayet er rent basalt det samme i alle spillene, og der er ikke rigtig nogen historie heller.
Groft set er det kun Forza Horizon der skiller sig lidt ud ift. gameplay - ligesom Fifa Street er lidt anderledes end de øvrige Fifa spil :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 08/09-13 17:56 
Det skal ikke forstås som kritik af Forza, bare at resultatet er forudsigeligt når man regner diverse faktorer ind der har meget at gøre med alt andet end selve spillets kvalitet og underholdningsværdi.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 08/09-13 18:04 
Sådan forstod jeg det nu heller ikke :)

Og jeg er enig mht den afstemning. Selvom jeg ikke havde forventet meget andet på Gamespot, der i mine øjne generelt har fokus på de mere populære titler.

Jeg er ret sikker på at det havde set anderledes ud med en lignende afstemning her på P:R
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 08/09-13 18:07, rettet 08/09-13 18:07 
Men nok ikke meget, alligevel.
Man skal nu heller ikke lægge for meget i sådan en afstemning, det er bare "for sjov". Bare ærgerligt at der ikke kommer nogen interessante resultater ud af den. Det er jo derfor, P:R altid har sørget for at have "underdogs" med i den slags afstemninger (selvom det også altid har resulteret i meget "kritik")
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/09-13 19:38 
Mere fordi disse underdogs bevist bliver sat op mod de store mainstream titler og derfor næsten altid ryger ud med det samme. Hvad er så pointen? Kritikken er fuldt berettiget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 08/09-13 23:02, rettet 08/09-13 23:51 
Jeg synes, det mest interessante ved afstemningen er (uden at have finkæmmet alle runderne), at COD røg ud i anden runde, og at der er tre RPG'er tilbage i semi-finalen - det vidner lidt om, at en genre der var smålangt ude at skide for 10-15 år siden for alvor har fået et comeback. Taler primært om vestlige RPG'er, da historien for JRPG'er har været lidt anderledes, dog også med gode og dårlige perioder.

KillerBean2>
Udvidelser bliver åbenbart også talt som fortsættelser. Ellers ville spil som Half-Life og Starcraft vist ikke høre hjemme på den liste.

Det er min fornemmelse, at relativt mange opfatter Episode One og Episode Two som semi-fortsættelser, og lidt det samme med de forskellige Starcraft 2-spil, men enig i, at det er at strække den smule for langt.

FancyPants>
Og jeg er enig mht den afstemning. Selvom jeg ikke havde forventet meget andet på Gamespot, der i mine øjne generelt har fokus på de mere populære titler.

Jeg er ret sikker på at det havde set anderledes ud med en lignende afstemning her på P:R

Der er nu også en del titler med, der enten er mindre kendte eller bare i genrer, der ikke er så mainstream igen, så synes umiddelbart udvalget er ganske fair, men klart, der er en form for bias. Disse faldt jeg over ved at skimme listen:

X-com
Total War
Civilization
Company of Heroes
Viewtiful Joe
Fire Emblem

EDIT: Rettet et par formuleringer, så sidste del blev mere klar.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 09/09-13 01:00 
Brothers in arms
De spil er simpelhen for super (specielt 1 og 2).
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
DarkenDarkenSkrevet 09/09-13 15:16 
FancyPants>
Jeg er ret sikker på at det havde set anderledes ud med en lignende afstemning her på P:R

Ja men så var de nomineret titler også med nøje præcision udvalgt og sat op imod hinanden :D
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig