X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SNES PAL modding eller købe SNES US?


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 04/02-05 22:52, rettet 04/02-05 22:53 
Hej, nyt medlem her! Starter lige med at rose dette forum, mange spændende indlæg med god info.

Til sagen:
Jeg har en PAL SNES samt et par convertere (Super Magic game converter fra Honey Bee og Universal Adapter fra Datel), og har spillet mange import-spil uden problemer. Købte for nylig SF2 Turbo og Super SF2 i US udgave og så starter balladen. Jeg får beskeden "This game was not made for your PAL system and may not work properly..." Jeg kan fint spille i ca 5 min hvorefter spillene resetter og samme besked kommer igen.
Efter at have høvlet dette forum igennem + et par andre sites er jeg kommet frem til at det må være 50/60 Hz problematikken, der spiller ind.
Jeg kan se, at det er muligt at modde sin PAL SNES til at køre 60 Hz, men på den anden side koster en US SNES jo ikke en herregård på ebay. Her kommer spørgsmålene så:
1. Hvad ville du gøre, modde PAL maskinen eller købe en US SNES?
2. Hvis man køber en US SNES hvordan fixer man det så mht strøm-adapteren? Jeg går ud fra at der sikkert følger en US adaptor med, men den er vel ikke gearet til at køre 220v? Kan man evt bruge sin strøm-adapter fra PAL-maskinen i US maskinen eller er stikkene forskellige?
3. Kan man bare føre RF-signalet fra en US maskine direkte over i antennestikket på sit tv, det forudsætter vel at tv kan køre NTSC?
4. Findes der convertere, der kan snyde 50/60 Hz checket der findes i nogle spil? I tidernes morgen havde jeg samme PAL maskine med en anden converter (husker ikke mærket, husker blot at både NTSC og PAL spillet sad oveni og ikke som nu hvor NTSC spillet sidder oveni og PAL spillet sidder på bagsiden). Jeg havde også Super SF2 dengang, og da virkede det uden problemer, jeg ved dog ikke om det var US versionen, det kan godt have været JAP.

Pyha, lang historie, håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej, min SNES har ligget stille i mange år, men nu har jeg fået lyst til at spille igen ;o)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
NaieraNaieraSkrevet 04/02-05 23:02 
1. Modde PAL maskinen. Jeg er ikke sikker på at en US SNES spytter RGB ud.
2. Du køber en step-down converter. Jeg ved ikke, om man umiddelbart kan bruge en europæisk strøm-adapter i en US SNES. Hvis stikkene passer, kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle gøre det.
3. Du skal ikke tænke på RF. RF er noget fis. Få fat i et RGB kabel og nyd dine spil som de burde spilles.
4. Det gør der vel, men det er som du selv har erfaret meget "hit'n miss". Du skulle tage og få modificeret en PAL maskine.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 04/02-05 23:06 
Jeg ville modde maskinen (og har gjort det). Det er nemmere. Og med mod kan man køre alle PAL-spil i 60Hz. Og, ja, det er højest sandsynligt 50/60-checket, der giver dig problemet.

Nu har jeg ikke megen erfaring med RF (brug RGB!), men højest sandsynligt får du problemer med at bruge RF på en NTSC-maskine. Også selvom fjernsynet kan køre 60Hz og NTSC. Det betyder så vidt jeg ved ikke nødvendigvis, at antennesignalet kan være NTSC.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 00:05, rettet 05/02-05 00:12 
1.
Jeg ville så foreslå at købe en US SNES. De er ret billige, og det er langt mere problemfrit og man slipper for at bore huller i maskinen til kontakter.
Derudover er der et par spil, der ikke virker uanset mods.
Nogle af de typiske problembørn er spil med special chips som Street Fighter Alpha 2 og Super Mario RPG. Jeg har begge to på SNES, og har endnu ikke fået dem til at virke på en maskine, de ikke er lavet til.
En US SNES (den originale model) har desuden ligeså fint RGB og S-video output som den europæiske. På den noget mindre model 2 skal det modificeres på (sidder selv og roder med det fortiden).

2.
Man kan sagtens finde en dansk strømadapter, der virker med en US SNES, men den til den danske SNES virker ikke!
En stepdown-converter er det nemmeste her. Det kan altid betale sig at have et par stykker af den slags liggende hvis man er seriøs mht. konsolspil. :)

3.
Glem alt om at køre RF fra amerikanske maskiner i Danmark. Jeg har aldrig nogensinde set nogen få det til at virke. Jeg har fået et nogenlunde acceptabelt billede gennem TV tuneren i min PC, men ikke engang det kunne jeg få optimalt.

4.
Action Replay 2 og 3 (aka GameShark i USA) er så vidt jeg ved de eneste import adaptere, der kører "alle" (ikke de førnævnte "problembørn") spil. De kommer nemt udenom problemerne med 50/60hz checket.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/02-05 00:11, rettet 05/02-05 00:11 
Men man får jo ikke 60Hz i sin PAL-spil med en US-maskine :) (i hvert fald ikke dem med 50/60Hz check)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 00:13 
Jo, hvis man bruger førnævnte adapter (sådan gør Le Roof f.eks.). Men jeg forstår så heller ikke hvorfor folk er så vilde med 60hz. Det er de færreste spil, hvor hastigheden har så stor betydning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/02-05 00:15 
Ja, og nu venter vi bare på argumentet med, at alle skal købe et Philips-fjernsyn som dit, så PAL-borders er en saga blot ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 00:20, rettet 05/02-05 00:21 
Kun hvis du vil nedlade dig til at bruge "grimme borders"-argumentet mod 50hz igen igen ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/02-05 00:33 
Grimme border, langsomt gameplay, sløv musik, sammenklumpet grafik.

Alt løst med en simpel kontakt, der er let at sætte i. Man behøves ikke købe et bestemt fjernsyn eller en bestemt import-adaptor. Bare en kontakt til 50 øre.

Og evt. 200 kroner til en ekstra SNES, så man ikke får dårlig samvittighed over at bore i sin barndomskammerat ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 00:36 
Fantastisk, så har man to PAL SNES'er, når man i stedet kunne have købt en PAL og en NTSC og være helgarderet (og spille Mario RPG) ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/02-05 00:39, rettet 05/02-05 00:41 
Heldigivs kan de fleste af os andre jo godt klare at lave små kirurgiske indgreb i vores maskiner, så... ;)

I øvrigt er den løsning vel ikke ret helgarderet? JAP-spil...?

Men hvad koster det da omtrentligt at få en (rigtig model) US SNES hevet hjem, inklusive alt?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 00:42 
Tror sagtens det kan gøres uden at overstige 200kr, hvis man er fleksibel mht. forsendelsen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/02-05 00:53 
Snakker vi forsendelse fra USA?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 01:09 
Ja. Jeg gav selv omkring $45 med alt for min US SNES, og det var en model 2 med 8 spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 05/02-05 02:13 
Rart med masser af input, og hurtigt også!

Et afklarende spørgsmål (ok, jeg er newb):

Hvad er en step-down converter? Jeg gætter på en dims der sættes i dk stikkontakt som omformer vores 220v til USA's 110v? Og så er det bare at smide US strøm-adaptoren i den anden ende?
Hvor køber man let og billigt en sådan step-down converter?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 05/02-05 02:59 
Ja.

Elektronikforretning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 05/02-05 14:43 
Hehe, det griber hurtigt om sig, når man skal have udstyret. Jeg har nu investeret i et gamebit toolset så jeg kan pille inde i maskinen og et RGB-kabel så jeg kan få ordentligt billede. Jeg havde på fornemmelsen at der ville være problemer med antenneudgangen på en NTSC-maskine.

Et andet spørgsmål:
Jeg har en gammel PAL SNES liggende der ikke virker. Når den tændes får den godt nok strøm (powerknap lyser og tv giver sort skærm), men den kan ikke spille spil, det giver bare samme sorte skærm. Jeg regner med at skrue den fra hinanden så snart jeg modtager gamebit'sene, men er der nogle klassiske "svage punkter" man kan starte med at kigge efter? Jeg tror ikke den har været åbnet før, så jeg går ud fra at der er en ell. anden komponent der er stået af. Nogen der har erfaringer med den slags?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 05/02-05 16:39 
Det har jeg ikke, men mon ikke det er en fejl i cartridge connectoren? Hvordan er den gået i stykker? Skete det bare lige pludselig, eller er det kommet efter den har stået ubrugt hen i lang tid? Det er jo ikke utænkeligt at den bare er blevet beskidt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 05/02-05 17:04 
Jeg har fået den foræret, så jeg må indrømme at jeg ved det ikke. Jeg tror alligevel jeg starter med at rengøre connectoren, det kan jo ikke skade selvom det måske ikke løser problemet.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig