X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

KOTOR, hvor godt er det?


Svar
SumezSumezSkrevet 03/02-05 09:01 
Jeg synes i grunden, at Knights of the Old Republic er et ganske godt spil. Jeg har givet det 6/10, og det er som bekendt en ganske udmærket score her på Play:Right. Og jeg vil da også gerne indrømme at jeg spillede det intenst nok til at gennemføre det på under tre dage.

Men så læser jeg Super Plays anmeldelse af efterfølgeren. Og godt nok har jeg ikke så meget til overs for Victor Sjöströms anmeldelser, men han beskriver etteren som det bedste siden skiveskåret brød. Som om det er fantastisk. Og på trods af at jeg godt kan lide det, kan jeg slet ikke forstå den indgangsvinkel.
Da jeg købte spillet, var det i håb om et dybt, fleksibelt og ulineært RPG i bedste Fallout-stil, hvor jeg kunne skabe min helt egen personlige jedi fra bunden, og løbe rundt i et stort Star Wars univers og skabe min karriere. Jeg blev godt nok skuffet, da jeg opdagede at jeg fra starten var tvunget ind i et lineært forløb, hvor jeg blev sendt fra sted til sted. I det hele taget mindede det mere om Final Fantasy end det, jeg typisk forbinder med den amerikanske computerrollespilstradition.
Men hvor Final Fantasy altid har været en dybt lineær fortælling og altid vil være det, og ikke kan fungere på andre måder, lægger KOTOR op til en helt anden stil. Det vil gerne være frit og åbent, og alligevel er man henlagt til en meget fast historie, der aldrig breder sig mere end at man kan tage fire "baner" i valgfri rækkefølge og få to forskellige slutninger. Slutninger, der afhænger af hvad man vælger at sige i udvalgte situationer, hvor det "onde" svar giver dark side point og det "gode" svar giver light side point. Det virker afsindigt simpelt og ikke nær så dybt som jeg havde håbet. Det virker som et Windows-program, der gennem et forløb på ~30 timer bliver ved med at spørge dig "Er du sikker på at du vil vælge den lyse side? Ja/Nej", og det var så fleksibiliteten i dén historie. Nogle gange virker det direkte åndsvagt, at nogle valg overhovedet ikke har nogen indflydelse på spillets udvikling. Lidt ligesom de ligegyldige "valg", man får i Final Fantasy, hvor man i grunden ikke får lov til at sige nej. Og så er der lige den situation hvor jeg endte med at sige "I love you" til Bastila, da ingen andre valg så ud til at slutte dialogen, og som resultat kaldte hun mig "my love" resten af spillets slutning, selvom jeg ikke havde udvist den mindste interesse i hende i spillet indtil da, og i grunden behandlet hende af lort.
Har man spillet spillet igennem to gange, har man set det hele, men har man spillet det igennem bare én gang, er der ikke særlig meget ambition for at spille det igennem igen. I hvert fald ikke hos mig.

Kampsystemet fungerer rigtig frisk i modsætning til det enormt sløve Baldur's Gate. Men til gengæld virker det også bare formålsløst. Ens figur kan enten skyde eller slå på fjenderne, og så gælder det ellers bare at sætte holdet igang, indtil fjenderne er døde. Mere dybde kommer der aldrig i kampene med en mulig undtagelse af slutkampen. Det fungerede i et actionspil som Ys, eller en statbuilder som Diablo, men uanset om KOTOR vil være en simplificeret Baldur's Gate eller en klon af Final Fantasy, fungerer det ikke her. Kampene virker bare som en ligegyldig forhindring.

Som en sidste ting, nævner Super Plays anmeldelse af 2'eren at dialogen får de seneste film til at ligne en skolekomedie. Jeg kan ikke udtale mig om 2'eren, og det er muligt at de har ret, da det jo er udviklet af et helt andet hold. Men når vi snakker etteren, må jeg påpege at dialogen nok er det, der trak allermest ned. Udover at plottet er tamt, virker de enkelte dialoger som om de er skrevet af et barn, der ikke er i stand til at se forskel på en barneleg og det, der gør Star Wars til en god film. Eller måske bare førnævnte skolekomedie. Skuespillerne spiller acceptabelt, i hvert fald i forhold til at det "kun" er et computerspil, men derudover følte jeg mig til tider direkte flov over at spille nogle af mellemsekvenserne igennem.
Den eneste undtagelse er når spillet en sjælden gang imellem er selvironisk (meget tiltrængt, da det ellers tager sig selv langt mere seriøst end det kan tåle), f.eks. hvad angår den elskelige figur HK-47, og nogle af Jolee's kommentarer.

Men hvad mener i? Har jeg fat i noget, eller er KOTOR virkelig så godt, som det siges?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 03/02-05 10:11 
Var det måske dine forventninger, der gav dig en lussing? :)

KOTOR fangede mig aldrig rigtigt, men jeg kender mange der hylder det som noget af det bedste der er lavet. Jeg var langt større tilhænger af fx. Baldurs Gate, som jeg ikke selv føler var sløvt på nogen måde. Faktisk er kampsystemet noget nær det samme som her, så vidt jeg erindrer?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 03/02-05 10:38 
Sumez, jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.
Jeg prøver dog stadig, da jeg virkelig gerne vil kunne lide det, men jeg får langt fra det ud af det, som de der ville give det et 9 eller 10-tal.

Faktisk er netop kampsystemet mit største problem. Jeg synes på ingen måde det er innovativt, fleksibelt eller velfungerende.
Kan bl.a. huske jeg brugte flere dage på at lave det rigtige setup mod en bande Gamorrean Guards i underbyen inden jeg langt om længe kunne komme videre.
SumezSumezSkrevet 03/02-05 11:29 
Herold>
Var det måske dine forventninger, der gav dig en lussing? :)

Uden tvivl. For spillet ER jo godt. Men for at det kan være et 9-tal værd, og omtales så positivt som jeg efterhånden har set en del steder, vil jeg mene at det allermindst burde indfri de forventninger, jeg havde til det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 03/02-05 11:37 
Sumez>
Men for at det kan være et 9-tal værd, og omtales så positivt som jeg efterhånden har set en del steder, vil jeg mene at det allermindst burde indfri de forventninger, jeg havde til det.

Huh? Det er en sætning der let kan misforståes. Udviklernes mål er jo ikke at lave spil efter dit hoved. Forventninger er vel nærmest den letteste måde at ødelægge en oplevelse for sig selv?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Per SPer SSkrevet 03/02-05 11:56, rettet 03/02-05 11:57 
Jamen det er jo bare Victor Sjöströms egen mening.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 03/02-05 12:12 
Sumez>
Og så er der lige den situation hvor jeg endte med at sige "I love you" til Bastila, da ingen andre valg så ud til at slutte dialogen, og som resultat kaldte hun mig "my love" resten af spillets slutning, selvom jeg ikke havde udvist den mindste interesse i hende i spillet indtil da, og i grunden behandlet hende af lort.

-Det er da en enormt fed og vildt realistisk vendig spillet tog lige der.. Ved du ikke at det er sådan man scorer?

PS. "da ingen andre valg så ud til at slutte dialogen"...
yeah... :)
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
SumezSumezSkrevet 03/02-05 13:27, rettet 03/02-05 13:27 
dRxL>
Huh? Det er en sætning der let kan misforståes. Udviklernes mål er jo ikke at lave spil efter dit hoved. Forventninger er vel nærmest den letteste måde at ødelægge en oplevelse for sig selv?

Og der misforstod du den jo så netop. :)
Jeg snakker naturligvis ikke om forventninger til spillets udformning, men til spillets generelle kvalitet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-05 15:27, rettet 03/02-05 15:28 
Jeg er også fuldstændig enig med dig sumez. Jeg kom aldig længere end 10-15 timer ind i spillet. Mest pga. kampsystemet, man sidder for det meste kun og trykker X, for at adde comands.

Men lad os glæde os, til toeren. Det er nøjagtig det samme hvad angår gameplay. Grafikken er ikke ret meget bedre, og så kører det nogen gange under 10 fps :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
ValkyrieValkyrieSkrevet 04/02-05 20:34 
Er der egentlig nogen der ved hvornår Sith Lords kommer ud i Europa?

Jeg høre alle mulige dates her i Europa, men er ikke sikker på nogen af dem, og det virker som om at der er forvirring med alt det hullumhej om PC versionen!
Well crucify the insincere tonight...
nerosnerosSkrevet 05/02-05 12:59 
KOTOR er en af de bedste spilleoplevelser jeg har haft. Fantastisk godt skruet sammen og jeg kan ikke vente til KOTOR2 udkommer.
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig