X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MMORPG-vejledning...


Svar
salsalSkrevet 25/01-05 03:17, rettet 25/01-05 03:24 
Med World of Warcraft of Everquest II og deslige synes MMORPG'er at være et koncept, der fortsætter sin udvikling langt ud i fremtiden, og så videre. Det ved vi allesammen godt. Jeg leger lidt med tanken om at spille et MMORPG, hvilket vil være noget helt nyt for mig. Men markedet er en del større, end jeg havde forventet, og det virker komplet ufremkommeligt. Alle spillene hævder at være det bedste, have den største fanbase, have flest muligheder, osv. Hvad skal jeg kaste mig over?

Min hardware er ikke ligefrem skræddersyet til gaming, og en af mine store interesser i spillet er alle de ting, der ikke er nødvendigvis er kamp-orienterede. Det vil sige crafting, trading, osv. Så jo længere væk fra Diablo-mentaliteten, jeg kan komme, jo bedre. Umiddelbart ville jeg jo anbefale mig selv World of Warcraft, men det virker umiddelbart en smule forsimplet til min smag (For få muligheder for at customize sin karakters udseende, med mere). Plus at man tydeligvis skal have en computer med en større kapacitet end samtlige computere jeg nogensinde har ejet for blot at få introsekvensen til at køre. Jo mere avanceret og rigt (gameplay) jo bedre. Derudover er jeg også mest interesseret i at spille et fantasy MMORPG, men settingen betyder ikke det helt store, så længe denne er troværdig og til en vis grad fængende.

Er det muligt at finde et MMORPG med en stor fanbase, vis hardware-krav ikke vil vælte mit budget for resten af året, når jeg skal investere i nyt grafik-kort m.m.? Hvad spiller I selv? Og hvorfor spiller I det? Er det et bevidst valg I har truffet, fordi I har prøvet jer frem via en masse spil indenfor genren?

Kan nogen pejle mig i den rigtige retning med links, anbefalinger og/eller egne erfaringer? Er Everquest (I? II?) et godt bud? Eller måske et sci-fi MMORPG med større muligheder for player-versus-player og ikke bare vs environment? Jeg advarer i øvrigt om anfald af decideret hysteri, hvis nogen anbefaler mig den virkelige verden.

På forhånd tak.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 25/01-05 11:57 
Jeg synes alle MMORPG'er ligner hinanden nu om dage. De bliver lavet til powergamere og andre, der har spillet spil, som Everquest, Dark Ages of Camelot, osv. Spillene bruger næsten identiske interfaces, og de samme genvejstaster, så de hardcore MMORPG-spillere kan finde rundt i det, og udnytte interfacet så effektivt og nørdet som muligt.

Personligt synes jeg at magien fuldstændig forsvinder. Det virker som et projekt på at få den mest effektive figur ud fra et kompliceret system fremfor illussionen om en virtuel verden. Jeg tror ikke der er den store forskel på om du vælger Everquest 2, World of Warcraft, Final Fantasy XI, Star Wars Galaxies, Lineage 2 eller andre af de store MMORPGs, for så vidt jeg kan se, er de alle bygget op på det samme koncept. Så er der selvfølgelig nogen, der er bedre end andre, og så vidt jeg kan greje, er WoW vinderen her, hvilket så gør de andre lidt ligegyldige i min bog.

Personligt har jeg stadig de bedste erfaringer med gammeldags 2D MMORPGs af de mindre kendte slags, hvor man kan indleve sig i den verden de stiller for dagen uden at skulle bekymre sig om at have den l33teste Warrior-Thief+3 of Doom.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KalicolaKalicolaSkrevet 25/01-05 12:37 
Tjek også lige www.darkfallonline.com . Det var et af de spil jeg også kiggede på inden jeg besluttede mig. Det skulle vidst blive spillet lidt som en first person shooter, men tjek det ud, der skulle være masser af kød på.

City of heroes, skulle efter sigende have den største mulighed for at customise sin character, men det skulle også meget hurtigt blive kedeligt.

starwars galaxies skulle vidst være lidt for compliceret for sit eget bedste.

Everquest 2, tror jeg faktisk er rigtigt fedt, selvom jeg syntes at animationerne ser noget stive ud, og at der seriøst mangler noget ordentligt art design, og der mangler noget seriøst pvp. Nu når jeg tænker over det, syntes jeg faktisk ikke at everquest 2 virker særligt tiltalende...

Guild Wars. virker totalt fedt, men halter meget bagud i dybten, og er stort set kun fokuseret på diablo-agtigt action. Jeg har selv prøvet betaen, og spillet kan klart anbefales. Men ikke som et rigtigt mmorpg, det er der for lidt inhold til. Men det som er der, er til gengæld rigtigt godt.

World Of Warcraft, ja hvad kan jeg sige, jeg er solgt, spillet har stort set alt. Og crafting er skam ikke noget der er løbet let hen over. Det bliver skam pænt complext jo længere man når i det. Spillet er lige til at gå til, ikke dermed sagt at det er nemt. Men der er blevet gjort ALT for at man ikke skal blive irriteret når man spiller. Man kan f.eks ikke ødelægge sin character ved at give ham forkert skills, man kan nemlig bare for en sum penge, så sine skill points tilbage, og dele dem ud påny. Og sådan er det med alt i wow. Du mister f.eks heller ikke xp når du dør. Alt dette er med til at gøre at wow bare er rigtigt sjovt at spille. Jeg kunne snakke længe om dette spil, men stopper her, da der allerede kører en tråd om wow.

læs nogle reviews på ign og gamespot. De plajer at være nogenlunde pålidelige...
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 25/01-05 12:57 
Jeg tror ikke at du som udgangspunkt finder nogen egentlig dybde i MMORPG's, andet end det du selv kan skabe sammen med nogle venner.

WoW har i bund og grund kun lidt mere dybde end andre spil, i og med der er lidt mere historie i forbindelse med quests og det store hele. Men skærer du det væk, så er det samme gamle opskrift ind til benet. Jeg synes nu at der mht. udseendet er muligheder for en hel del.

Mht. tekniske specifikationer, kan WoW køre på det meste. Hvad har du nu?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 25/01-05 13:20 
Herold>
Jeg tror ikke at du som udgangspunkt finder nogen egentlig dybde i MMORPG's, andet end det du selv kan skabe sammen med nogle venner.

Ikke i nogle større "mainstream" MMORPGs i hvert fald.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 25/01-05 15:34 
Sal:

Kig lidt på Dark & Light og Seed. Dark & Light har mange andre muligheder for spas end kamp, og seed retter sig tydeligvis mod de mere "voksne" spillere, med det atypiske udseende og og vægten på crafting m.m. (der er desuden ret lille fokus på kamp).

Cronoss (eller Chrono?) nævnte vidst også engang et spil, hvor man eksempelvis kunne skabe sig en politisk karriere, men jeg kan ikke huske titlen. Anarchy Online måske?

Jeg skal også selv til at forsøge mig ud i genren, og regner med at starte med WoW og derefter konvertere til Dark & Light, når det udkommer :)

Dark & Light-stuff:
http://www.darkandlight.net/
http://www.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=56561&PV=15

Seed-stuff:
http://83.91.134.45/
http://www.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=59136
http://www.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=59459&PV=15
salsalSkrevet 25/01-05 20:37 
Jeg synes, der er flere ting, der er vigtige. Hvilke spil har den største (fortsat ekspanderende!) fanbase? Hvilke spil har størst muligheder indenfor trading, crafting, diplomati og andre ting, der har med community at gøre? Selvfølgelig er det også mest spændende at være i et PvP miljø. Og systemkravene har også en del at skulle have sagt hos undertegnede. Er Star Wars Galaxies et så kompliceret spil, som Darknon lægger op til? Jeg elsker hyperkompleksitet i de fleste spil. World of Warcraft lader til at have et spændende gameplay - dog med alt for lidt fokus på de ting, som for mig gør spillene til andet og mere end Diablo II på battle.net. Og hvad taler Sumez egentlig om, når han taler om de mindre ikke-mainstream MMORPG'er? Et eller andet sted gør det mig ikke så meget med et miljø, hvor der er en masse hack'n'slash-spillere, som man så kan se ned på. :)

Herold >>
Mit primære problem er vist, at jeg som udgangspunkt helst vil spille på min laptop, som er udstyret med en 1,5GHz centrino (computeren er fra Acer) og et ATI Mobility Radeon 9700 skærmkort. Jeg har også en stationær, som jeg eventuelt kan opgradere, men i så fald er der selvfølgelig så mange andre ting, jeg som udgangspunkt hellere vil bruge pengene på (Plader, koncerter og dråx). Jeg ved ikke, om mine computerspecifikationer umiddelbart er så hæmmede, som jeg selv lagde op til, men de blegner jo i forhold til nogle af de specifikationer, I andre kaster omkring jer med.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
kingsizekingsizeSkrevet 26/01-05 00:55 
Med hensyn til hardware, kan jeg fortælle at min bofælle spille både FFXI og WoW med sin 1.4Ghz T-bird med et TI4200 grafikkort. Det er måske ikke i højeste opløsning, men bestemt ok!
Minecraft / Xboxlive: BaumspielerSpiller nu: Trials HD, World Of Warcraft: Cata..., Minecraft
SumezSumezSkrevet 26/01-05 09:20 
Jeg spillede det på en 1.4ghz med GeForce 2 MX. På ingen måder optimalt, men det virkede, omend det hakkede en del.
Så fik jeg et GF4 MX i maskinen, og det kørte flydende. Men man skal selvfølgelig have et bedre kort, for at få ordentlig kvalitet (selvom spillet ikke rigtig bliver pænere af det IMO)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 26/01-05 09:47 
jaes -> Det spil jeg talte om var A Tale In The Desert. Et fremragende spil helt uden kamp, hvor man sammen med de andre spillere skal få et samfund til at fungerer. Man skal bygge ting, skabe gode handelsmuligheder, og ordne de politiske forhold før det hele kan gå op i en højere enhed.

F.eks. kan man stille op til valg, og hver spiller kan også komme med lovforslag som så skal stemmes om. Hvis forslaget bliver vedtaget, bliver det en integreret del af spillets gameplay.

Jeg havde det utroligt sjovt mens jeg spillede, og hvis man ikke er så meget for kamp er det helt klart en titel man er nødt til at kigge nærmere på.
salsalSkrevet 26/01-05 19:44, rettet 26/01-05 19:55 
Som nævnt er jeg stort set uinteresseret i World of Warcraft. Derimod har jeg kig på spillet Horizons, der umiddelbart lader til at kunne fange mig en hel del til trods for den manglende PvP-del. Er der nogen, der har erfaringer med spillet? Og hvad med Asheron's Call II? Andre spil der passer til mine middelmådige specifikationer?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
ValkyrieValkyrieSkrevet 26/01-05 20:30 
Sal - Det er et svært spørsmål.

Jeg ved præcist hvad du mener, og jeg er enig i mange af de andres argumenter her om MMORPGs(f.eks. Sumez).

Du er overhovdet ikke den eneste der leder efter den slags spil.

Dine specs ser okay ud, men det er kritisk at du har nok RAM. Ram er totalt vigtigt fordi at ens system skal kunne rende sådanne enorme arealer og med mange mange objekter i real time.

Lad mig sige, at ud fra din beskrivelse på hvad du søger, så er World of Warcraft det bedste du kan holde dig væk fra, da det er ligeså simpliceret som Diablo:)


Jeg har selv spillet SWG i over et år, og det lyder som om det kunne være noget for dig.

Den slags features er det der fungere så godt i SWG. De har den mest revolutionerende form for online economy der overhovdet er.

F.eks. Kan man starte som Artisan. Disse er spillets craftere. Der er ikke noget combat i det her.

Og lad det være sagt med det samme - Det er hårdt at blive en effektiv crafter. Problemet ligger i at, jo højere ens skills i crafting bliver, jo bedre bliver ens produkter, og faktisk først når man er "master" af sin proffesion/class, vil man være effektiv. Men når det så er gjort, så er der gang I den.

SWG har et unikt resources system.

Det vil sige at hvis du vil være chef, og gerne vil lave noget mandalorian wine. Så må du først finde matrialerne! Måske kan du ikke finde de bær du blandt andet skal bruge, og må derfor endten hyre en scout til at finde dem til dig eller få en harvester(store høstere der samler resources ind til en). Twisted I det her er at alle resources har en unik kvalitet i SWG. Det vil sige at du nok kan finde de bær eller metal eller iron eller anden form for resources du skal bruge, men så har den resource måske lav kvalitet.

Der er rigtig mange faktors der bliver målt når man laver items i SWG. Blandt andet ens lvl, ens resources stats. Det vil sige at hvis du laver noget mad når du er kok med gode stats, så vil maden være rigtig god og have en effektiv buff. Måske for man 25% mere liv i 25 minutter, hvilket er fint for en fyr der er til combat.

Det er bare et eksempel. Der er Droid engineers, chefs, armorsmiths, weaponsmiths, architects og tailors(og shipwrights I spillets expansion). Der er enorm dybde i dette.

Så er der det med at finde et hus i SWG, og få en vendor også sælge sine ting. Promomere dem igennem mails. Prøve at få folk til at gå hen til netop din butik og købe.

SWG har player run economy. Det vil sige at folk ikke går ud og looter et sværd eller en laser pistol på et dyr de lige har dræbt. Næsten vær struktur, stykke tøj, armor og våben er skabt af spillerne. Dette gør at folk der er til combat konstant bliver nød til opsøge crafterne. Dette giver et højere socialt niveau.

I WoW er trading mere bare; "WTB uber d00dz leather pants for teh lvl 23 hunter rofl!111111". Også er det egentlig det.

Hvad der er endnu federe i WoW er at man kan skabe player cities. Hvis en gruppe mennesker vil lave en city, med huse kan de få en masse nye former for bygninger. Måske en cantina, hvor spillets entertainers(musicians og dancers) kan underholde og buffe og heale wounds. Cloning centers(hvor folk spawner når de er døde), city hall(hvor folk stemmer på borgmesteren over byen) etc. og + alle de huse med vendors og crafters der sælger ting.

Jeg har selv været med til at bygge sådan en her, med 100 andre danskere og det er rigtig fedt.

1)Det påvirker hele serveren. Pludslig er vores server unik fra alle de andre. Vi påvirker økonomien med vores crafters og det ændre faktisk gameplayet for flere 1000vis af andre, hvis vi er dedikeret nok i det vi gør.

2)Det tager enormt arbejde at styre sådan en by. Sørge for at den ser ordentlig ud, at et springvand ikke står forkert og en statue til pynt ikke ser fjollet ud og husene står ordentligt så det ligner en by.

3)Det bare så dynamisk og alt kan ske. PvP er flawed ligenu i SWG, men pointen er at man skal kunne have faction bses også raide hinandens byer(rebel vs imperial).
---------

Også er der de social classes. Entertainers er en hel class kun dedikeret for at holde det sociale niveau oppe og det fungere lidt hen af vejen. Men der er en lang historie om AFKers etc. Vil ikke helt gå ind i det ligenu.

Jeg har aldrig prøvet ATITD, men har også hørt at det skulle gøre disse ting godt, men det har intet combat overhovdet.

Desværre så var SWG alt for ambitiøst. Det var MMO pinoeer, Ralph Kosters vision om hvordan et MMORPG burde laves. Han mente at "player created content" var vejen. Det vil sige at skabe redskaberne til at spillernes egen kreative midler ville kunne drive spillet istedet for at lave en masse statiske single player quests der tager lang tid at lave og som ikke kan genbruges uden at blive repetetivt.

Selvom SWG var i beta i over 11 månedere var det fantastisk bugged og nærmest unplayable. Stort set alle spillets classes/proffesioner var ødelagt og alt var bugged.

SWG kæmper stadig den dag idag for at fikse det hele. Jedi er et hot topic som langt de fleste combat orienteret spillere søger, mens crafter delen og det sociale moment virker.

Spillet er dog ved at komme den anden vej. For lidt siden hyrede SOE massere af nye folk til deres teams. De forstod åbenbart at mere dedikation var behøvet. Og det er det stadig, men der ser faktisk ud til at være lys for enden af gangen.

Med det sagt så er SWG også det MMORPG som nok har fået flest ændringer på godt og ondt. Da de implanterede kritiske features som mounts og vehicles(jep.. det var der ikke engang i release:/) og player cities, var det nok den største fundamentale opgradering af nye systemer der er set i et MMORPG.

Også var der også Jedi som gjorde mange stik tossede. SWG forgår efter a new hope og ved begyndelsen af empire strikes back. Pointen var at beholde "the old starwars spirit" men populariteten for Jedi var sindssyg. Da folk endeligt opdagede hvordan man blev jedi(1000-2000 timers investering i bare at blive padawan, måske mere) så ændrede det hele spillet. Folk ville gå AFK og grinde mens de ikke spillede. entertainers ville stå og få auto xp og combat folk ville stå på spawns og auto dræbe. SWG har eget macro system så det ændrede det hele. Siden hen er det blevet tæmmet og muligheden for AFK play forsvinder snart! Men mange ville mene at denne feature haltede SWG hårdt, fordi at jedierne(i historien) stort set var udryddet og at jedi var meget stærkere end de andre classes, så folk der ikke gad at spille jedi følte sig "inferior" I PvP.

Combat systemet er ved at få et overhoul så forhåbentligt bliver ting gode igen.


Spillet fik også en rigtig ambitiøst expansion udgivet kaldet Jump to lightspeed. Det fortjener de ekstremt ros for, fordi pludslig var det muligt at hoppe i et rumskib og skyde og flyve i rummet. Måske ikke helt på højde med de gamle TIE fighter klassikere, men det kunne ses at der var ex developers fra blandt andet wing commander.

Jeg ved ikke om jeg kan råde dig til at prøve SWG. Jeg spiller det ikke selv mere, men overvejer det faktisk igen.

Fileplanet har udgivet en gratis trial. Du kan downloade og spille både SWG og dens expansion gratis i 10 dage, hvorefter du så skal subscripe. Det er en ordentlig download(2,5 GB for SWG) men det er gratis.

Bare lav en gratis bruger og download over natten. Så kan du også teste om det køre ordentligt.

SWG: http://www.fileplanet.com/148736/140000/fileinfo/Star-Wars-Galaxies:-An-Empire-Divided-10-Day-Trial

Jump to lightspeed: http://www.fileplanet.com/148604/140000/fileinfo/Star-Wars-Galaxies:-Jump-to-Lightspeed-10-Day-Trial

Film der er vær at se på hvordan grafikken køre; http://vnfiles.ign.com/starwars/movies/swg.wmv
------------

Jeg håber det svar hjælper:)

Hvis dette ikke er sagen så er det du nok skal vente på Dark and Light. Spillet er større end Danmark ind game og de har kun en enkel server, som ifølge dem selv kan have mere end 100.000 mennesker spillende på engang.

Spillet er meget pvp/crafter/community focused. For at få en ide over hvor stort det er, så se den her sky diving film: http://www.darkandlight.net/gameletter/videos/chute.wmv

(undskyld for stavefejl. Skrev lidt hurtigt^_^)
Well crucify the insincere tonight...
salsalSkrevet 27/01-05 02:13 
Tak til Valkyrie for et kolossalt oplysende indlæg om SWG. Jeg havde før stort set intet kendskab til spillet, og det kommer bag på mig, hvor relativt kompliceret det er. Det er selvfølgelig klart, at der med spil af så høj kompleksitet må være en del bugs og andet. I min søgen efter et passende MMORPG er det gået op for mig, hvor umoden hele genren egentlig er. Der findes et væld af spil, som alle virker mere eller mindre uambitiøse. SWG virker som et frisk pust fra de unuancerede hack'n'slash-spil, og umiddelbart virker det som noget, jeg godt kunne finde på at kaste mig ud i. Om ikke andet så prøve det... Hvis min computer ellers vil lade mig. Hvordan ser det ud med SWG og lag? Jeg har bange anelser. Og er der virkelig så få spillere, som jeg hører? Jeg er ikke helt vildt opsat på at spille et spil, hvor community-delen er så meget i fokus, hvor der simpelthen ikke er spillere nok.

Umiddelbart skal jeg selvfølgelig lige have prøvet tingene af først. Jeg er i øjeblikket ved at downloade en trial-udgave af Asheron's Call II, men jeg tvivler lidt på, om det er spændende i sig selv. Hvis ikke vil jeg helt sikkert give SWG en chance. Hvilket spil ud over WoW og DAoC har den største fanbase?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
RitesRitesSkrevet 27/01-05 06:33 
Okeey. Har ikke læst alt, men vil da sige at nutidens MMORPG ikke bliver lavet til powergamers. Tværtimod, så er de nyere meget mere brugervenlige end UO og EQ i sin tid.
» a winner is you «
jaesjaesSkrevet 04/03-07 23:47, rettet 04/03-07 23:59 
Jeg har ikke fulgt så meget med indenfor genren de seneste par år, så vil lige høre, om der er kommet nogle spændende MMORPG'er på banen?

De fleste spil jeg hører om fokuserer stort set kun på kamp. Findes der ikke et spil, hvor man udover at kæmpe kan opbygge et handelsimperium, åbne en shawarma-biks, gå ind i politik eller noget andet anderledes og sjovt?

EDIT: Pinlig slåfejl rettet :P
McBrainMcBrainSkrevet 04/03-07 23:56 
Et ord:

Eve Online (så to da)

Der kan man mere eller mindre alt det du efterlyser, og så er der ikke så mange på 13 år der spiller det :)

Eve Online
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
jaesjaesSkrevet 05/03-07 00:22 
Gameplayet lyder rigtig fedt. Men det virker lidt "koldt", at alt foregår ude fra rummet eller fra et interface. Det tænder mig lidt mere, når man kan se figurerne rende rundt i spilverdenen i den slags spil.

Læste lige noget af Valkyries indlæg om Star Wars Galaxies. Det lyder også fedt, men jeg har læst at spillet er ændret en del, og nu minder meget om WoW. Troede egentlig også at udviklerne havde droppet at udvikle videre på spillet, men det er vist ikke tilfældet...

Jeg har det egentlig også lidt blandet med MMO's der foregår i meget kendte verdener fra film eller bøger, som Star Wars, Matrix og det kommende Lord of the Rings. Men er spillet godt nok, kan det da sikkert overses :)
The DaneThe DaneSkrevet 05/03-07 12:21 
mht. Eve så skal man have meeeeegeeeeet tålmodighed for man bruger det meste af tiden på at rejse. Men kan man lide den slags er det sikkert fedt.

Wow bliver meget ensformigt i slutningen, og man får reelt kun "endgame" ting med hvis man "raider".

Jeg vil tro hvis jeg skulle skifte til et andet mmorpg pt. skulle det være Warhammer. Efter hvad jeg har set og hørt skulle det være forholdsvist godt gennemført.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
ChronoChronoSkrevet 05/03-07 18:25 
EVE er godt, om man bruger ikke mest tid på at rejse. Især ikke efter den seneste udvidelse, hvor man ofte warp'er helt hen til sit mål. Tidligere stoppede man nogle kilometer væk, og skulle så til at flyve på almindeligvis hen til sit mål.

EVE handler meget om at kæmpe mod andre spillere - om man så gør det i kamp eller på markedet er op til en selv.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ValkyrieValkyrieSkrevet 07/03-07 23:41 
Jeg vil bare sige at, alt hvad jeg skrev ang. SWG ikke gælder mere.
De ødelagde det... Ændrede stort set hele strukturen og ånden bag det spil, og erstattede det med World of Warcraft agtige tendenser. Statiske quest, et fast paced rock-paper-scissor kampsystem, og en ligegyldig narrativitet.

Det er mærkeligt at noget der var så smukt og open ended er gået hen og blevet steriliseret og nærmest "on Rails".
Det er jo ikke WoWs skyld. WoW gør stadig det hele meget bedre, end det SWG prøver(nu) at immitere.
Det er simpelthen forfærdeligt. At se et cool spil dø på den måde. Det må være det værste ved at spille et MMO man kan lide... At se det dø. Den verden(server) man var med til at skabe. God...

R.I.P
Well crucify the insincere tonight...
jaesjaesSkrevet 12/05-07 03:08, rettet 12/05-07 03:13 
Faldt forleden over The Kingdom of Loathing. Åbenbart et halvgammelt MMORPG med streggrafik og nærmest Monty Pythonsk humor. Da det ikke er omtalt herinde, vil jeg da lige nævne det. Det er gratis, så jeg skal da selv lige teste det :)

"Choose from one of six intoxicating character classes, including:

MMORPG-vejledning...

The Seal Clubber
Seal Clubbers hail from the frigid Northlands, because one character class always hails from the frigid Northlands. They rely on their Muscle to survive.

Hundreds of usable and equippable items fill the dungeons and wildernesses of the Kingdom, including:

MMORPG-vejledning...

Meatloaf Helmet
This is a helmet made out of meatloaf. You feel like a Bat out of Hell when you wear it. You would do anything for this helmet (but you won't do that.)"

http://www5.kingdomofloathing.com/login.php?loginid=bb35a63e990f4085a3b69ca8b47fe3f8

EDIT: Det er ikke et ægte MMO kan jeg se, men da der er en del multiplayer-elementer, lader jeg indlægget stå her.
jaesjaesSkrevet 11/11-11 14:07 
Håber det er ok at udvide tråden lidt til kommende MMORPG'er...

I hvert fald synes jeg det er værd at nævne, at skaberen af Ultima, Richard Garriott, går og fedter med at nyt MMORPG, som skal ses som en fortsættelse/udvidelse af Ultima-universet og -konceptet. Det var jo en ret banebrydende serie i sin tid, så interessant at se mere i den retning. Projektet lyder også godt og ambitiøst.

http://www.eurogamer.net/articles/2011-11-10-richard-garriott-lambastes-2011-ultima-online
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig