X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Valg 2005


Svar
OkottaOkottaSkrevet 18/01-05 16:16 
Så fik Fjogh endelig udskrevet valg.

Omsider er der håb om, at alle svinene bliver lukket ud.

Den 8 Februar husker I at stemme.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
85 emne(r).
1 2 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 18/01-05 16:16 
Så fik Fjogh endelig udskrevet valg.

Omsider er der håb om, at alle svinene bliver lukket ud.

Den 8 Februar husker I at stemme.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
la0sla0sSkrevet 18/01-05 16:32 
Ikke for at være helt defaitistisk, men det bliver ikke den røde bloks tur endnu. Dertil er Fogh simpelthen for dygtig.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 18/01-05 16:38, rettet 18/01-05 16:44 
Ja, det med den lamme vælgerkontrakt virkede jo åbenbart sidste gang, og de har jo tænkt sig at gøre det samme igen...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RuneSPRuneSPSkrevet 18/01-05 17:05 
Håber og tror at Fogh fortsætter.
NaieraNaieraSkrevet 18/01-05 17:09 
Anders Fogh kan ikke lide Nintendo.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ViolatorViolatorSkrevet 18/01-05 17:13 
Mogens Lykketoft er jo også et glimrende alternativ til Anders Fogh - det er jo nærmest pest eller kolera man stemmer på...
The BruceThe BruceSkrevet 18/01-05 17:15 
LOL...hvor kommer dét fra- har han rent faktisk SAGT det? ;-)
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
ComradeComradeSkrevet 18/01-05 17:15 
Håber og tror også på en Venstre sejr..

En lille meningsmåling i vores klasse viste 19 ud af 25 stemmer på Venstre :-) (alle over 18)

Tror generelt at folk synes regeringen har gjort et godt stykke arbejde, og forbedret samfundet på flere områder, hvilket jeg er ganske enig i.

Men men men, det er jo først lige gået i gang nu ..
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
PalleJensenPalleJensenSkrevet 18/01-05 17:18 
Naiera>
Anders Fogh kan ikke lide Nintendo.

Endnu en god grund til at stemme på Fogh... Well, det er jo som altid pest eller kolera - men Foghs regering er den mindst ringe...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RuneSPRuneSPSkrevet 18/01-05 17:20, rettet 18/01-05 17:22 
Naiera>
Anders Fogh kan ikke lide Nintendo.

En af mine storebrors venner har været sammen med Foghs datter og der lagde han faktisk mærke til at de havde en N64 stående, så du skal ikke vide dig sikker :P
MarcusMarcusSkrevet 18/01-05 17:22, rettet 18/01-05 17:24 
Jeg holder på de fleste andre alternativer. :) Mere venstre orienteret regering tak. Ikke al den kedelige USA elskende kapitalisme idealitet.

Hvorfor stemmer i på venstre?
quadquadSkrevet 18/01-05 17:30 
Nu når jeg lige præcis ikke at blive myndig inden valget, så håber for os studerendes skyld at jer der kan, smider stemmerne på SF. Godt nok ligger jeg rent ideologisk til højre, og vil efter endt studietid formentlig placere krydset ved venstre.

Det er dog forholdvis ligegyldigt hvad man stemmer, alle partierne kører jo en så forbandet ens venstreorienteret politik, at det næsten håner ideoligiernes fædre.
MarcusMarcusSkrevet 18/01-05 17:36 
SF kunne godt blive et parti der kunne falde mig ind at stemme på.

Med hvilke begrundelser ligger du ideologisk til højre...det er iøvrigt ikke et angreb...jeg ved ikke så meget om politik men det skal jeg klart sætte mig mere ind i(ligesom de fleste af Danmarks andre unge og myndige burde).
KilroyKilroySkrevet 18/01-05 17:48, rettet 18/01-05 17:53 
Jeg taler ikke politik med folk jeg bryder mig om, hvilket i så fald gælder alle herinde (Jeg elsker jeg gutter, og gut-inder).

Ikke desto mindre vil jeg nøjes med at røbe at de nuværende meningsmålinger tiltaler mig.

Edit: I øvrigt undrer jeg mig over at folk med en anden politiks orientering skal kaldes forskellige ting. (Okotta siger at "svinene skal lukkes ud".) Det er altså i orden at dømme folk ud fra politiske synspunkter, men ikke religion, hudfarve og nationalitet?
Mennesket overrasker mig gang på gang, ikke altid i positiv retning;_;
Kilroy Was Here
RaGeRaGeSkrevet 18/01-05 18:00, rettet 18/01-05 18:21 
Okotta>
Så fik Fjogh endelig udskrevet valg.

Omsider er der håb om, at alle svinene bliver lukket ud.

Den 8 Februar husker I at stemme.



Nej, hellere en Marianne Jelved som kan bringe Danmark i fordæv.

Fogh har gjort det godt og resten af regeringspartierne, så de skal bare fortsætte deres arbejde :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
quadquadSkrevet 18/01-05 18:05 
Jeg bryder mig ikke sønderligt om den kontrollerende og styrende statsdannelse, så forhåbentlig vil en længeresiddende liberal regering, kunne ændre landet i små hak, så dansken ikke får ændringerne galt i halsen.
Eksempelvis så jeg langt hellere de holdt fingrene til sig, istedet for at dele ud af dagpenge, bistand, su og lignende. SU burde være forbeholdt universitetsuddannelserne. Og være så høje, at de studerende udelukkende kunne koncentrere sig om studierne. Derved kan de nedsætte tiden de befinder sig på uddannelsen, og måske endda spare lidt penge i det store hele.

Det er ikke umuligt at skabe et liberalistisk samfund, som ikke vil blive kapitalistisk og USA-elskende. Derimod er det vigtigt at staten konkurrer på præcist samme vilkår som alle virksomheder, og at ALLE monopoler straks ophæves.

Utallige grunde taler for begge sider, men jeg er ikke ligefrem blandt de mest godhjertede unge mennesker, og ser ingen problemer i stor forskel mellem rig og fattig.
Staten har gjort os dovne, vi gider ikke længere arbejde for noget, da resultatet bliver det samme.
Glimrende eksempel er HF-udannelsen. Jeg vil helst ikke generalisere dem, da der uden tvivl findes gode. Dog ligger landet sådan at på mit gymnasium, er HF nærmest et alternativ til ingenting. Forhåbentlig uden at genere nogle, snakker vi storbarmede blondiner som knap kan finde rundt på skolen, pomadehårs-typer og resten af alle de sterotyper man forventer vil befinde sig på sådan et kursus.
De skal udelukkende præstere til eksamener, som endda ligger halvårlige, og er ualmindelig nemme.
Efter gymnasiet, ligger mange af dem med forholdsvis høje snit, og har let ved at komme ind på præcist samme uddannelser som alle andre.

Man kan naturligvis ikke klandre de studerende for de går der, men derimod staten for oprettelse af sådan en uddannelse, som de stats-skabte forkælede danskere kan søge ind på. Hvis den bliver hårdere, gider folk ikke søge ind - og med den næsten lige løn i Danmark, er der ingen grund til det.

Sammen med en liberal regering skal skolesystemet straffes op i sådan en grad, at de gode hurtigst muligt skal sættes sammen, så de lærer mest muligt. Man gør det alligevel i gymnasiet. Pjækkere skal have langt mindre tolerance, og ikke spilde skolens penge på at møde op til lige godt halvdelen af timerne.


Alt kan selvfølgelig modargumenteres, men det gider vi danskere ikke, og politikerne ved dét, derfor den ligesindede politik hos alle partier. Vi ved det er gået galt, når dansk folkeparti vil overtage socialdemokratiets plads. Vi har ikke længere én lang linie med partier, nærmere en cirkel hvor enderne meget snart mødes.

Alligevel appelerer jeg til jer, stem SF for de studerendes skyld. Om en 10 år må i dog stemme ligeså liberalistisk som i lyster ;)
MarcusMarcusSkrevet 18/01-05 18:09 
Hvorfor skulle man ikke kunne dømme folk via deres ideologi? Det er da en nem og åbenlys måde at se hvordan en person er og handler.

Ikke at jeg selv vil nedgøre modparten, for det første ikke nu da jeg ikke ved meget om politik og for det andet ikke foran folk selv medmindre jeg troede det ville have en positiv effekt da modparten er blevet manipuleret med til at stemme på det de gør.

Og jeg synes at politik er meget essentielt og jeg kan ikke se andet end en svaghed i ikke at diskutere politik med sine venner. Hele hovedbegrebet og den største dogme indenfor demokrati er netop diskussionen, og hvad er mere oplagt end at diskutere med de folk man holder af da man derved må antage at de folk er nogen man har noget til fælles med. Ved vidt fremmede kan man let have en tendens til ikke at respektere og lytte til modparten, og man ved heller ikke hvor sikre de er i deres sag. Når det er venner er der respekt allerede forinden som sikrer en mere objektiv vurdering givet at man selv har et standpunkt i forvejen og ikke blot lader sig overtale uden videre.
MarcusMarcusSkrevet 18/01-05 18:13, rettet 18/01-05 18:14 
Det hjælper ikke ligefrem på din troværdighed når du vil have at vi skal stemme på SF for din egen skyld nu og derfor ikke er "objektiv". :)

Men jeg vil da overveje idéerne og vurdere alternativerne.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 18/01-05 18:21 
Naiera>
Anders Fogh kan ikke lide Nintendo.

HAHA! Det er sgu det sjoveste du har skrevet herinde, nogensinde!

Alt, alt for oplagt :)
Home is where the hardware is..
SøgAArdSøgAArdSkrevet 18/01-05 18:24, rettet 18/01-05 18:24 
RaGe>
Nej, hellere en Marianne Jelved som kan bringe Danmark i fordæv.

Hvad har Jelved gjort galt, som er værre en Foghs tendenser?

EDIT: Personligt stemmer jeg på SF (Holger K)!
Home is where the hardware is..
RaGeRaGeSkrevet 18/01-05 18:27, rettet 18/01-05 18:28 
Det vil jeg ikke udtale mig om herinde, da jeg med sikkerhed får en masse smidt i hovedet. Har mine holdninger til de radikale og dem burde jeg holde for mig selv. Måske vi kan snakke lidt nærmere sammen, hvis vi en gang skulle ses til konsoltræf igen ;)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
quadquadSkrevet 18/01-05 18:30 
Marcus F.M>
Det hjælper ikke ligefrem på din troværdighed når du vil have at vi skal stemme på SF for din egen skyld nu og derfor ikke er "objektiv". :)

Men jeg vil da overveje idéerne og vurdere alternativerne.

Selvfølgelig skal i stemme liberalt nu, det var udelukkende for at beskrive petitessepolitikken som den findes i Danmark. Ville beskrive at selv en liberal person som jeg har, ville få mere ud af en SF-stemme, fordi partierne ligger så tæt. SU-spørgsmålet er en så lille og ligegyldig del af partiernes partiprogram, at det næsten er skræmmende at det kan tippe vippen for mig.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-05 18:38 
Wagner>
...så håber for os studerendes skyld at jer der kan, smider stemmerne på SF.

Det skal vi nok!
Spiller nu: Phantasy Star IV
quadquadSkrevet 18/01-05 19:32 
Nu skal du jo ikke tage mine pointe-sættende sætninger seriøse, mener netop at det er ligegyldigt hvad i stemmer, da ideologier intet betyder i dansk politik. Partierne retter sig efter os, så naturligvis er det mest rationelle at vælge hvad der tiltaler en, og taler til ens egen fordel.
MarcusMarcusSkrevet 18/01-05 20:14 
RaGe>
Har mine holdninger til de radikale og dem burde jeg holde for mig selv.

Hvad mener du med burde? Ifølge hvem/hvad? Hvis du holder dine holdninger til dig selv udvikler du dig netop ikke du går på denne måde direkte imod demokratiets idé som er at lytte til hinanden overveje, opveje og stemme. Uden at lytte til hinanden, overjelse og opvejelse har man noget nærmere et flertalsdiktatur eller evt. en hel anden styreform end demokrati som fx. et diktator hvor diktatoren/despoten oftest ikke lytter til sit folk fordi han/hun mener at de er en flok idioter eller han/hun måske selv er udvalgt af gud.

En anden ting er det at man ikke står bag sine holdninger og forsvarer dem til hver en tid, det tegner på en hvis grad af bedrevidenhed eller omvendt en svaghed fordi disse holdninger skulle blive ændret fordi man bliver klogere. Det virker lidt som en der står bag den vindende part og så snart de begynder at tabe går man med modparten uden egentlig overvejelse. Målet her er bare at undgå konflikter for enhver pris.
BeanoBeanoSkrevet 18/01-05 20:20, rettet 18/01-05 20:20 
Altid spændende med valg... men puha oppositionen har et problem med Lykketofte som frontfigur.

Her tænker jeg ikke på Socialdemokraternes partiprogram og holdninger, men Lykketofte som virker enormt skulende og utroværdig som person.
Ihvertfald en dårlig start han fik i det lille debatprogram på TV2 i dag... wow.
JimPPJimPPSkrevet 18/01-05 20:24 
Jeg stemmer SF eller S ... ved ikke endnu, går lidt ud på det samme. Ja de/vi før det svært, i følge megafon (nogen der ved hvordan de foretager deres målinger)?
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 18/01-05 21:13 
SF får en stemme herfra.

Men udsigterne ser da unægteligt lidt dystre ud p.t. og én ulykke kommer som bekendt sjældent alene (Dubya blev jo også genvalgt). Men tillader mig dog alligevel at være forhåbningsfuld.
(...)
salsalSkrevet 18/01-05 21:50, rettet 18/01-05 21:54 
Wagners indlæg er vanen tro virkelig, virkelig god provokation. Personligt kan jeg bedre lide folk, der med omtanke sætter stemmer på V, K, DF eller hvad folk - jeg af åbenlyse årsager er uenig med - nu stemmer, end jeg kan lide folk, der helt ukritisk og uden omtanke stemmer på SF eller de andre pladderhumanistiske partier på venstrefløjen. Så hermed lidt provokation.

Selv kunne jeg aldrig finde på at stemme til højre for midten. Der er alt for lidt ideologi og omtanke, og - for nu at tage et citat fra Pernille Rosenkrantz-Theil - så har højrefløjen jo en eller anden ideologisk tvangstanke om, at der kommer flere folk i arbejde, jo dårligere kår de arbejdsløse har.

Jeg ville ikke have noget problem med at arbejde, hvis der var arbejde at få. Der er intet arbejde, der passer til hverken mine kvalifikationer eller interesser - i det hele taget er der intet arbejde at få. Det var der i det mindste engang. Det er den eneste årsag til, at jeg stadig er indskrevet på AU. Jeg køber ikke den dér med, at SU bør være forbeholdt de universitetsstuderende. Jeg har mødt betydeligt flere folk på bistand med interessante tanker, end jeg har mødt universitetsstuderende, så jeg kan ikke se, hvorfor universitetsstuderende skal forfordeles. Det er ikke eliten. Det er de folk, der klarer sig godt på gymnasierne. Og det ved vi vel alle sammen ikke er dem, der har flest brikker at flytte med. Det står cirka lige så slemt til på universiteterne som på gymnasierne, og det siger faktisk ikke så lidt. De fleste besidder ikke noget, der bare minder om hverken substans eller selvstændige holdninger til noget som helst. Og det er en skam, for de bedst uddannede burde repræsentere eliten. Nåja, nok om de horrible forhold for intelligentsiaen på universiteterne. Og nu til det vigtige.

Hvorfor overhovedet stemme? Jeg ved ikke, om jeg gider stemme denne gang. Som udgangspunkt er jeg utilfreds med demokratiet i Danmark, og den utilfredshed kan man vel bedst udtrykke ved at banke stemmeprocenten ned. Altså ved ikke at stemme. I virkeligheden burde stemmeret være noget, man gjorde sig fortjent til via tests, hvor man skulle vise indsigt og selvstændige tanker. Så har man også et incitament for folk til at lære mere og til at sætte sig ind i sammenhænge. Hvis man fra i morgen inddrog stemmeretten, ville jeg være godt tilfreds. Som udgangspunkt mener jeg ikke, at alle folks stemmer bør tælle lige meget. Jeg kan umuligt se, hvordan folk helt uden indsigt i noget som helst skal have lige så meget at sige som eksempelvis en professor i statskundskab. Er det rimeligt?

Det er klart, at der er nogle mennesker, der er bedre egnede til at lede end andre. Det er vel cirka også det eneste, man formår at bevise via repræsentativt demokrati. Så hvorfor ikke tage skridtet helt ud og fratage folk stemmeretten helt? Man skal endelig have lov til at stemme, hvis man udviser viden om historiske og politiske forhold, det er klart, men er folks stemmer - hvis de er baseret på en basal mangel på indsigt - ikke til mere skade end gavn? Vi kan vel godt blive enige om, at eksempelvis DF'ere generelt ikke er verdenshistoriens bedst begavede mennesker, men på grund af det nuværende demokratiske system er partiet totalt overrepræsenteret i politisk sammenhæng. Jeg synes, det er det eneste rimelige og solidariske at gøre; at droppe stemmeretten. Jeg ville til hver en tid være klar til at give afkald på min til fordel for folk, der er bedre egnede end mig selv.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
JimPPJimPPSkrevet 18/01-05 22:11, rettet 18/01-05 22:11 
Politik er noget 'menige' aldrig bør diskutere offenligt.

Men jeg stemmer på et af 'pladderpartierne' fordi de ikke prøver at gøre mig eller mine kollegaer arbejdsløse.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
WehnerWehnerSkrevet 18/01-05 22:25 
sal>
så jeg kan ikke se, hvorfor universitetsstuderende skal forfordeles.

Jeg ville have troet at en fyr der giver sig ud for at være så belæst som du gør, kendte den ordentlige brug af udtrykket at forfordele: At der er blevet fordelt forud for at man selv får lov at få en bid af kagen - dvs. at der ikke er noget tilbage. Det er blevet fordelt = man bliver snydt.

Det er ikke eliten. Det er de folk, der klarer sig godt på gymnasierne. Og det ved vi vel alle sammen ikke er dem, der har flest brikker at flytte med.

Så de (vi), der klarede os godt på gymnasiet har/havde færre brikker at flytte med, end de, der klarer/klarede sig dårligt?

I øvrigt skulle du måske tjekke op på adgangskravene til de forskellige uddannnelser. Man behøver ikke, gentager _ikke_, have klaret sig godt på gymnasiet for at komme på uni, hvilket leder os videre til:

sal
Det står cirka lige så slemt til på universiteterne som på gymnasierne, og det siger faktisk ikke så lidt. De fleste besidder ikke noget, der bare minder om hverken substans eller selvstændige holdninger til noget som helst. Og det er en skam, for de bedst uddannede burde repræsentere eliten.

Det kan jo aldrig blive eliten, når man lukker revl og krat ind. Men mange uegnede falder jo fra i løbet af årene. Forskellen i størrelse på min 1. semesterårgang og min kandidatårgang var markant. Bemærk at jeg faktisk synes det er ok, at give mange chancen.Hellere for mange end for få, men selfølgelig optimalt set måske en smule færre end som det er nu.

I øvrigt er selvstændige holdninger ikke noget kvalitetsstempel i sig selv.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
salsalSkrevet 18/01-05 22:42 
Wagner:
I bund og grund tror jeg, vi er enige. Jeg kan udemærket se det fornuftige og rationelle i dine argumenter, og mine indlæg er primært provokation (Fordi provokation får folk til at tage stilling, og jeg i bund og grund anser det som en vigtig del af almen dannelse). Min pointe omkring forfordeling på universiteterne var ikke møntet på tingenes aktuelle tilstand men på forslaget om, at SU udelukkende skulle gives til universitetsstuderende. Problemet er, for mig at se, at der er en markant højere arbejdsbyrde på gymnasierne end på i hvert fald mit og mine nærmeste venners respektive studier. Godt nok havde jeg tre højniveaufag, men jeg synes nu alligevel, der generelt var større krav dengang grundet betydeligt flere timer og en (i forhold til niveauet) krævende, skriftlig arbejdsbyrde. Det kan selvfølgelig være min forfaldende opfattelse eller ditto hukommelse.

Dog tror jeg, vi kan blive enige om, at SU-systemet - som det ser ud i dag - er uhensigtsmæssigt. 18-års-reglen er i hvert fald decideret håbløs. Personligt fik jeg først SU i slutningen af 3.g, og med en i forvejen enormt høj arbejdsbyrde var det svært at finde den fornødne tid til at tjene penge samt udføre diverse elev-politiske aktiviteter. Umiddelbart har jeg svært ved at gennemskue et rimeligt konsensus, der er bedre end den nuværende fordeling. Måske bør man stadig holde fast i SU til hjemmeboende på ungdomsuddannelserne men blot skære støtten ned og lade 18-års-reglen frafalde totalt.

Af ren nysgerrighed: Hvad læser du?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 18/01-05 23:02, rettet 18/01-05 23:50 
Wagner>
Nu skal du jo ikke tage mine pointe-sættende sætninger seriøse, mener netop at det er ligegyldigt hvad i stemmer, da ideologier intet betyder i dansk politik. Partierne retter sig efter os, så naturligvis er det mest rationelle at vælge hvad der tiltaler en, og taler til ens egen fordel.

Nu må du ikke tage det her alt for personligt, og jeg håber virkelig at de rbare er tale om at du ikke overvejede den udtalelse særlig grundigt.. Men det er da bims i kasketten! Det er iøvrigt pga. den slags holdninger at partier som VK og DF vinder valget..

Prøv at forestil dig hvis alle tænkte sådan, og sked på andre og kun stemte for deres egen fordel! Vi ville leve i et samfund domineret af flertallet, hvor der ikke ville være plads til nogen minoriteter.. Tænk nazityskland. Jeg mener det seriøst. Hvis kun de fattige stemte for de fattiges vilkår, ville de ikke have nogen. Vi kunne ligeså godt genindføre slaveriet.

Personligt synes jeg det er forfærdeligt at begge sider vælger at fokusere på børnefamilierne i denne valgkamp. Børnefamilierne får i forvejen i hoved og i sæk, og har ikke brug for flere tilskud. Ikke mere end så mange andre sektorer i hvert fald! Men de er en stor gruppe, og vigtige at kapre; så træd på dem, der rent faktisk har brug for pengene! De er jo lige meget, dem kan vi ikke vinde valget på.

Jeg hader demokrati mere og mere for hvert år der går.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 18/01-05 23:08, rettet 18/01-05 23:08 
Violator>
Mogens Lykketoft er jo også et glimrende alternativ til Anders Fogh - det er jo nærmest pest eller kolera man stemmer på...

Ville nok være mere passende at sammenligne Lykketoft med forkølelse og Fogh med AIDS.
Socialdemokratiet har ikke gjort noget godt for Danmark i i deres seneste perioder, men i forhold til hvordan Venstre er godt i gang med at nedbryde vores velfærdssamfund stykke for stykke, er der ingen tvivl om at jublen ville være stor hos mig, hvis Lykketoft skulle vinde valget. Lykketoft er iøvrigt en af de personer i partiet, jeg rent faktisk respekterer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 18/01-05 23:50 
Sal: Ingen af mine ideer og teorier ligger på et realistisk plan. Jeg kan udelukkende debatere om politik ud fra et teoretisk synspunkt, da jeg absolut ingen påvirkning endnu har oplevet, udfra hvilken regering der har siddet.

Hvilket bringer mig til
Sumez: Vi er fuldt ud enige, det er netop der problematikken ligger. Ikke desto mindre er det sådan det forholder sig i dansk politik lige nu, det er beskrevet i indtil flere teorier at det vil udvikle sig således, nogle lande er allerede lidt længere foran os. USA som et skrækeksempel.
Desuden Sumez, EGOISME (Lad det positivt) er jo en grundværdi for en klassisk liberalist. Det du fremlægger er jo udelukkende en socialists uforstående indblik på en sådan politik.
Samtidig kan den skydes tilbage igen, for hvorfor skulle jeg ikke stemme hvad der vil behage mig bedst? Hvis jeg om 10 år er selvstændig erhversdrivende, svømmer i penge, aldrig er syg og absolut ingen trang har til hjælpe andre; hvorfor skulle jeg så stemme socialistisk? Det vil ikke hjælpe mig.
Som...hmm...Churchill (?) sagde: "Stemmer du ikke socialistisk som ung har du intet hjerte, stemmer du ikke konservativt som gammel, har du ingen hjerne."
Citatet er formentlig ikke helt ordret.

Sal(Eller hvem der egentlig skrev det jeg svarer på nu): Det danske demokrati fungerer som mange andre staters demokratier, af helvede til. Sals glimrende forslag om udelukkende kvalificerede personer har stemmeret, er jo egentlig bare det repræsentative demokrati i lidt større format. Dem vi har stemt ind, er jo dem som vi ser som de mest egnede, og dem der beslutter næsten alt for os.
Om man kunne lave en elite af borgere, der skulle stemme en regering ind, som igen skulle lave vedtægter og love på vegne af os alle, virker en smule snørlet og urimeligt.
Et parti som DF ville slet ikke kunne overleve med sådan et system. At fratage 'dumme' danskeres stemmeret, vil være totalt nedbrydning af demokratiet. Vi må indse at så længe vi vil have et repræsentativt demokrati i landet, skal ALLE have stemmeret. Alternativet er at vi stemmer om ALLE beslutninger på landsplan, hvilket bestemt ikke vil behage dig.

Vi må, om end ikke acceptere, så tolere at der findes socialister, liberalister og endda kommunister i Danmark. Deriblandt er lærde, vise, rationelle og DUMME. At fratage nogen deres stemmeret, vil gøre langt større skade på vores velfærdsstat end nogen som helst VK-regering kan gøre.

Jeg deler dog din mening; jeg har det ikke let med at DF modtager så mange stemmer, men vil jeg have et demokrati, må jeg acceptere det.
quadquadSkrevet 18/01-05 23:57 
Sumez>
Nu må du ikke tage det her alt for personligt, og jeg håber virkelig at de rbare er tale om at du ikke overvejede den udtalelse særlig grundigt.. Men det er da bims i kasketten! Det er iøvrigt pga. den slags holdninger at partier som VK og DF vinder valget..

Helt korrekt. Jeg overvejede den udtalelse meget seriøst, som jeg vidst også begrunder i den tekst du citerer mig for.
Udover yderpartierne (Ingen grund til at tælle dem med, de får ingen stemmer alligevel) er partiernes politik så éns, at vi er nødt til at gå i marginalerne, og kigge på hvad der præcist tiltaler os. Uanset om vi sidder med SF og S i regering eller VK-regering, øges vores stats størrelse, og privatiseringen er en saga blot.
Det der skræmmer mig, er dog DF's politik, der grundet flertalsskabende stemmer, betyder så uendelig meget for regerings beslutninger.

Desuden overreagerer du i helt uhørt grad. Jeg kan tydeligt mærke den røde fane som tråler ud af dine indlæg, men liberalismen er ikke døden, hverken for de fattige eller andre minoritetsgrupper. Hvis afstanden mellem fløjene var større, ville dansken heller ikke stemme en VK-regering ind. Vi er alt for gennemsyrede af gammelvanes socialistiske politik, til at kunne stemme andet end det.

Jeg hader egentlig også demokrati, men alternativerne virker heller ikke sjove.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 19/01-05 10:16 
sal>
Problemet er, for mig at se, at der er en markant højere arbejdsbyrde på gymnasierne end på i hvert fald mit og mine nærmeste venners respektive studier.

Jeg mener du generaliserer, jeg tror det afhænger i høj grad, hvad og hvor man læser. Fra fakultet til fakultet er der stor forskel er min oplevelse, og det afhænger også om man har et par eksamner i slutningen af hver semester eller du har et stort gruppeprojekt.
----

Personligt sidder jeg og nyder valgkampen - det er bedre end jul :P udover man som delvis samf-studerende selvfølgelig er helt vild ;) så som studerende og mor, endda i en kommune hvor der er en betalingssats på 33% til dagpleje, ja så virker det at være gavebod. Fortsæt bare ;)
(Det bliver dog ikke det som afgør min stemme)

Men jeg bryder mig ikke om nogle af de to statsministerkandidater!
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
SumezSumezSkrevet 19/01-05 11:27 
Wagner>
Samtidig kan den skydes tilbage igen, for hvorfor skulle jeg ikke stemme hvad der vil behage mig bedst? Hvis jeg om 10 år er selvstændig erhversdrivende, svømmer i penge, aldrig er syg og absolut ingen trang har til hjælpe andre; hvorfor skulle jeg så stemme socialistisk? Det vil ikke hjælpe mig.

Jeg siger heller ikke, det er "forkert". Jeg siger bare, det kan sammenlignes med nazityskland og genindførelse af slaveriet.
Så må du jo selv bedømme om det er "forkert". ;)

Desuden overreagerer du i helt uhørt grad. Jeg kan tydeligt mærke den røde fane som tråler ud af dine indlæg, men liberalismen er ikke døden, hverken for de fattige eller andre minoritetsgrupper.

Det er vist ingen hemmelighed at jeg overdriver. Bare se på det jeg skriver lige ovenfor. Det er jo den bedste måde at få sin pointe igennem.

Det er rigtigt at forskellen mellem de to partier er alt for lille, og normalt ville det heller ikke havde betydet noget for mig om SD eller Venstre valgt valget, men der er to ting, der spiller ind:
1. Yderpartierne. Som du selv siger det. En stemme på venstre, er også en stemme på DF, for uden DF kan de ikke få flertal.
2. Det der bekymrer mig allermest. I de sidste fire år har vi set alt for mange hjernedøde beskærelser. Jeg vil ikke gå i detaljer, men jeg er fuldstændig uforstående overfor hvorfor nogen vil stemme på Venstre igen efter alt de har gjort. Have SD gjort det samme, ville jeg bestemt heller ikke stemme på dem, men det kunne jeg jo aldrig finde på alligevel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 19/01-05 13:39, rettet 19/01-05 13:46 
Ja, men samtidig er der ingen forskelsgørelse i den liberalistiske politik.
Det er jo vigtigt at tage afstand fra ideologierne når man diskuterer politik. Hvis venstre virkelig førte en ekstremistisk liberal politik, ville jeg heller ikke nærme mig dem.

Problemet med DF kan løses ved at VK går sammen med Radikale. Det er måske ønsketænkning, men K har allerede vist interesse for at gå i den retning.
Så længe DF ikke overskrider nogle etiske grænser i deres politik, kan vi desværre ikke klandre folk for at stemme på dem. Det gør mig dog ondt at se hvordan folk i min omgangskreds bliver påvirket af de love, som DF skaber ved hjælp af deres flertalsinstans.

Vi er vidst i bund og grund enige, men vi kan også konkludere at dansk politik ikke er meget ved at deltage i eller debatere om. Der er langt mere guf i debat om ideologier og deres respektives værdier i forhold til hinanden.

Forresten dem som der DR1 nu, læg venligst mærke til hvordan Lykketofts jakke, får ham til at se større, bredere og mere autoritær ud.

Edit: Sumez helt enige omkring beskærelserne, som faktisk har kostet to personer i mit nærmeste familiekreds jobbet. Enten privatiserer man, eller så forstørrer man den private sektor over hele linien.
Eksempelvis levnedsmiddelkontrolsagen. Staten købte laboratorierne i hele Danmark. Efter et år, lukkede de halvdelen af laboratorier, og fyrede velkvalificerede personel, der havde arbejdet over 20 år samme sted.

Problemet i denne sag, var selvfølgelig at de ville mindske den private sektor (Juhuu for liberalismen) - og skabe flere job ved at statstyre laboratorierne. I stedet for er de endt med at have skabt flere hundrede arbejdsløse laboranter. Laboranter med speciale i levnedsmiddelkontrol, som næsten udelukkende findes på sådanne laboratorier, og derved næsten er sikret arbejdsløshed indtil pensionsalderen indtræffer.

Heldigvis kan man ikke stemme, for det er ikke let at tage stilling til
SumezSumezSkrevet 19/01-05 13:54 
Wagner>
Ja, men samtidig er der ingen forskelsgørelse i den liberalistiske politik.
Det er jo vigtigt at tage afstand fra ideologierne når man diskuterer politik. Hvis venstre virkelig førte en ekstremistisk liberal politik, ville jeg heller ikke nærme mig dem.

Nu snakker jeg heller ikke Venstre, men konceptet med udelukkende at stemme til ens egen fordel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 19/01-05 14:07 
Selvfølgelig ikke, men venstre var jo det parti jeg ville nævne mig.
Jeg kan sagtens se teorien i hvad du skriver, men realistisk set ville det aldrig komme så langt. Jeg bryder mig ikke så meget om yderpartier, og jeg hælder kun svagt til højre. Du hælder jo lidt til venstre. Men samtidig forventer jeg ikke du ville bryde dig om en kommunistisk politik.

At stemme på hvad der er til fordel for en selv, virker glimrende så længe partiernes politik er som den er nu, og demokratiet fungerer som det gør nu. Havde der været (seriøse) ekstreme yderpartier, er deres politik formentlig så ensporet og smal, at flertallet ikke ville få noget ud af den alligevel.

Hvis du vælger at bruge eksemplet med nazityskland, må du også tage stilling til alle andre faktorer end det nationalsocialistiske partis politik. Jeg kan dog sagtens se ligheden mellem et parti som DF og NSAP (Forkortelse rigtigt?) Overdrivelse fremmer forståelsen, men er ikke særlig nyttig at bruge i en debat om politiske fakta.
SumezSumezSkrevet 19/01-05 14:19, rettet 19/01-05 14:19 
Selvfølgelig er det da relevant. Du må forstå at jeg ikke specifikt snakker om nogen partiers politik, men om at det bare ikke holder i længden at sige at man skal stemme på det, der er til nytte for en selv, mens det er lige meget med dem, der rent faktisk har brug for støtte.
For hvis partierne kan komme afsted med kun at gavne flertallet, er der ikke plads til mindretallet. Og så er det lige meget om vi snakker om at skære i SU'en for at give til børnefamilierne, eller om at lænke alle grønlændere, så de kan servere for danskerne. Princippet er det samme.
Det gavner heller ikke Danmark at vi sender støtte til Letland, men hvis du ser på hvilken effekt det har haft, er jeg utroligt glad for at vi gør det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/01-05 14:22 
Og for lige at se på det med "dine øjne":
I et perfekt demokrati, hvor hver eneste stemme har indflydelse, kan man nøjes med at stemme for sig selv, ja. Men så heldige er vi ikke engang i Danmark.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 19/01-05 14:23 
De store træk du snakker om, er jeg helt enig i. Jeg er dog stadig for egoistisk centreret omkring mine meninger, til jeg ikke mener folk skal være deres egen lykkes smed.
Jeg er formentlig heller ikke den bedste at debatere med omkring dette, da jeg mest har teoretisk viden for politik. Har aldrig selv oplevet store ændringer på min hverdag, udfra politiske beslutninger. Kunne sagtens tænkes jeg ændrer holdning radikalt, efterhånden som jeg vokser op.
quadquadSkrevet 19/01-05 14:25 
Sumez>
Og for lige at se på det med "dine øjne":
I et perfekt demokrati, hvor hver eneste stemme har indflydelse, kan man nøjes med at stemme for sig selv, ja. Men så heldige er vi ikke engang i Danmark.

Præcis. Jeg kan jo ikke stemme, og må derfor danne mine meninger ud fra teorier istedet for erfaringer.
OkottaOkottaSkrevet 19/01-05 14:37 
En dag et stykke ude i fremtiden: Anders Fogh er død, og ankommer til
paradiset, hvor han bliver mødt af Skt. Peter.

Skt. Peter så lidt forlegen ud.
"Øhm, velkommen", får han omsider fremstammet.

"Tak!" sagde Anders, "jeg tænkte nok at jeg ville ende her!"

"Mjah," sagde Skt. Peter, "du har jo i det store hele opført dig
meget anstændigt... og i betragtning af din barndom, og så videre, så
bestemte vi, at vi gerne ville have din sjæl her.
Men... forstår du, vi har ikke så meget erfaring med fremtrædende
venstremænd..."

"Ja, ja, fint," sagde Anders, "luk mig nu bare ind!"

"Jamen, ser du," sagde Skt. Peter, "der var lidt konkurrence om at få fat
på dig. Faktisk blev vi nødt til at lave en lille aftale med djævelen..."

"Aftale?!" udbrød Anders, nu synligt rystet.

"Det er ikke så slemt", sagde Skt. Peter, "men han mente han havde de
fleste af dine venner alligevel. Så vi har aftalt at du får lov til at
tilbringe ét døgn i helvede, og ét i himmelen.Så må du selv vælge, hvor du
vil være resten af evigheden."

Anders protesterede lidt, men aftalen var allerede på plads.
Så Skt. Peter viste ham vej til en elevator; de sagde farvel, og på gensyn
om fireogtyvetimer, og Anders trykkede på "Helvede".
Han kørte nedad i meget lang tid, og endte så foran en stor sort port.

Da han ringede på gik døren øjeblikkeligt op, og djævelen selv modtog
ham.

"Anders! Gamle ven! Kom indenfor!" brølede satan, og hev Anders ind af
døren.

Her stod han så, på en gigantisk overdækket golfbane. En masse af hans
gamle regeringskammerater gik rundt og spillede golf. Banen var perfekt.

Det var varmt, men der var fyldt med små let-påklædte djævledrenge, som
serverede kølige drinks.
Anders spillede hele dagen, og om aftenen havde Brixtofte, der var død
kort tid forinden, forberedt en kæmpe buffet med den bedste vin og udsøgte
lækkerier.

Inden Anders vidste af det, var det første døgn gået, og en lille djævel
viste ham atter vej til elevatoren.

Da Anders kom ind i himmelen, var han meget eftertænksom, men også
her blev han varmt velkommet.
Han blev klædt i englegevandter og fik udleveret en harpe.
Resten af dagen spadserede han fra sky til sky, hørte fuglene synge og
spiste friske frugter ad libitum.

Senere fik han en lidt mavepine af al den frugt, og på en sky nær ved sad
Lykketoft og Nyrup og harpe-jammede for anden time i træk.

Snart dukkede Skt. Peter op.
"Nå, nu har du haft et døgn hvert sted", sagde ærkeengelen, "har du
truffet dit valg?"

"Hmmm..." sagde Anders, "jeg havde aldrig troet at jeg skulle sige
det, men måske hører jeg trods alt til i helvede. Det er nok det bedste
sted for mig."

Skt. Peter var målløs og forsøgte at omvende Anders, men han var fast
besluttet.
Så endnu engang blev han fulgt til elevatoren, og de tog afsked.

Også denne gang lukkede djævelen selv op, da Anders ringede
på, og hev ham energisk ind af porten.
Anders så sig om i det brændende, svovlstinkende inferno, hvor hans gamle
venner vred sig i smerte.

"Men..." sagde han, "men... men, hvor er golfbanen? Hvor er de kolde
drinks?"

"Ah!" sagde djævelen, "ser du, i går førte vi valgkamp!
I dag har du stemt på os!"
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 19/01-05 15:15 
Normalt er min politiske holdning min egen..
men jeg tror godt at Soc.dem. kunne bruge lidt hjælp:
http://www.kampagnekontoret.dk/

og til dem som tænker på at stemme på lykketofte:
http://www.ladosnuseomdetblivertilnoget.dk/ ;-)

http://www.vu.dk/Gallery/289.png
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
quadquadSkrevet 19/01-05 15:23 
Behøver vel næppe tilkendegive hvad jeg har tilovers for VU, SDU osv.
SumezSumezSkrevet 19/01-05 15:45 
Ja, jeg ved ikke hvem af de to, der giver mig mest kvalme.
SDU alene er lige ved at få mig til at stemme C.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 19/01-05 15:58 
Dem af jer som kender personer i SDU, ved hvilke billige lokkemidler de bruger for at få nye medlemmer. Gallafester, fastelavnsfester og vel generelt bare fester ved samlingsmøder, for at skaffe unge uvidende piger og drenge. Disse bruges til forefaldende gratis arbejde, og sikre stemmer når de engang bliver myndige. Det er de laveste af de laveste fællesnævnere som disse ungdomsafdelinger tiltaler.
VU mødte op på vores gymnasium i dag, med flyvesedler om en lokal venstremand med totalt urealistiske valgløfter, som nok skal blive manet til jorden hvis han bliver stemt ind af naive danskere. Selvfølgelig havde de også små Haribo-poser - for ligesom at fuldende ironien i en ungdomsafdeling.
85 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig