X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Resident Evil 4 impressions


Svar
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 00:17 
Læste i en anden tråd at der allerede er nogle stykker som har fået spillet...

Må vi så få nogle impressions :)?
186 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
ThealmightyThealmightySkrevet 30/03-05 13:15 
Der er ingen grund til at skrive en længere stil om det, RE 4 er det fedeste spil jeg har spillet i år.

Men har stadig ikke fundet ud af hvad Famitsu har givet det i karakter?
RuneSPRuneSPSkrevet 30/03-05 16:06, rettet 30/03-05 16:07 
10, 10, 9 , 9. Altså 38/40. og Edge gav det 9. Hvis nogen havde lyst til at vide det =)

Men ellers er jeg helt enig med Okotta, specielt den der knife scene var fabelagtig (selvom jeg døde de første 5 gange, da jeg sad og beundrede hvordan det var lavet i stedet for at være klar til at trykke :).
SephirothSephirothSkrevet 30/03-05 16:31 
Enig nogle af mellemsekvenserne er utrolig tæt på FMV-kvalitet.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
RitesRitesSkrevet 31/03-05 09:57 
Syntes at historien var lidt svag og RE4 er jo bare slet ikke uhyggeligt :(
» a winner is you «
HankyHankySkrevet 31/03-05 10:02 
Rites>
Syntes at historien var lidt svag og RE4 er jo bare slet ikke uhyggeligt :(

.. Hvilket selvfølgelig gør det til et dårligt spil? >_>
Spiller nu: Travis Strikes Again: N..., Mega Man 11, Wonder Boy: The Dragon'...
BatemanBatemanSkrevet 31/03-05 10:10 
Mærkeligt nok synes jeg spillet er uhyggeligt.

Jeg får sgu gåsehud når jeg hører indbyggere råbe og jeg ikke aner hvor de er. Men man skal spille det sent om aftenen med surround-anlægget på fuld knald.
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
OkottaOkottaSkrevet 31/03-05 10:43 
Enig med Bateman.

Musikken er ligeledes creepy, men det er hele atmosfæren, stemningen, og de trykkende locations der skaber uhyggen.

Spillet SKAL spilles, hvor der er skruet op for anlægget - og subwooferen.

Sine steder minder musikken faktisk om en Dario Argento film.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 31/03-05 11:46 
Det kan jo så også diskuteres om de andre RE spil er uhyggelige. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Toki, Tetris Effect, Shadow Tower: Abyss
PalleJensenPalleJensenSkrevet 31/03-05 11:59 
De er vel ikke direkte uhyggelige, men levet mere på shock effekterne... Doom 3 og Project Zero spillene, de er efter min mening direkte uhyggelige i en mørk stue med lyset slukket og volumen på "nabo chikane"...

:-)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BatemanBatemanSkrevet 31/03-05 12:06, rettet 31/03-05 12:08 
Jeg har aldrig været egentlig bange i de forrige RE spil, men stadig får man da visse chok.

Stemningen er skummel i 4´eren, jeg går i panik når man ser fjenderne bliver ved med at komme. Allerede i starten da jeg ankommer til byen og bliver angrebet af en kæmpe menneskemængde flipper jeg ud og løber rundt i vild panik.
Man finder sig selv indespærret på 1. etage med vanvittige mænd med motorsave kravlende ind af vinduerne. Nåede i sidste sekund at springe ud af et vindue og blive reddet af klokkerne fra kirken.

Må indrømme at det er et af de bedste spil jeg nogensinde har spillet! :)
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
RitesRitesSkrevet 31/03-05 12:18 
Hanky>
Rites>
Syntes at historien var lidt svag og RE4 er jo bare slet ikke uhyggeligt :(

.. Hvilket selvfølgelig gør det til et dårligt spil? >_>


Det har jeg vist aldrig sagt???
» a winner is you «
HankyHankySkrevet 31/03-05 13:13 
Nej, men selvfølgelig skal dét fremhæves, istedet for
alle de utallige positive sider, spillet har.
Spiller nu: Travis Strikes Again: N..., Mega Man 11, Wonder Boy: The Dragon'...
RitesRitesSkrevet 31/03-05 13:51 
Ja, med sådan en samling (til tider overdrevet) ros, så skal det negative også fremhæves.

Det har du nemlig ret i, du!
» a winner is you «
CoreCoreSkrevet 31/03-05 14:00 
Bateman>
Allerede i starten da jeg ankommer til byen og bliver angrebet af en kæmpe menneskemængde flipper jeg ud og løber rundt i vild panik.

...og det gør jeg stadig... :(
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RuneSPRuneSPSkrevet 31/03-05 15:19 
Ja, med den rette stemning så kan RE4 sagtens være uhyggeligt IMO... glemmer aldrig første gang at jeg fik kappet hovedet af... der er en helveds masse villagers rundt omkring, det lyner, regner og er mørkt udenfor (i spillet, altså) og i baghøjtaleren hører jeg lige pludselig en motorsav der startes , jeg vender mig om og *slash* så får jeg knoppen savet af =)
CoreCoreSkrevet 31/03-05 21:12 
Kald mig bare en wimp, men jeg har et spoilerspørgsmål (hvis man kan kalde det dét). Al det her crap man samler sammen undervejs (Spinels, halskæder og diverse bling-bling-effekter), skal man bruge dem senere eller kan man bare kaste dem i grams hos våbenhandleren ?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
OkottaOkottaSkrevet 31/03-05 21:35 
Nogle af tingene kan kombineres med andre ting, så de bliver mere værd :-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SephirothSephirothSkrevet 31/03-05 21:37, rettet 31/03-05 21:37 
Sælg det - nogle værdigenstande kan sættes sammen, så de får mere værdi.

Edit: too slow
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
RuneSPRuneSPSkrevet 31/03-05 21:46 
... og hvis at du uheldigvis kommer til at "mudre" dine halskæder til, så LAD VÆRE med at gå at gemme på dem i håb om at kunne finde en vask at vaske dem af i - der er kun beskidt vand med i spillet :D
dchangdchangSkrevet 10/04-05 13:48, rettet 10/04-05 14:14 
Nu har jeg så også endelig fået et eksemplar af RE4, og vil da lige dele mine erfaringer med det. En kammerat og mig sad og spillede det igår (jeg styrede og han så på) fra start af, og jeg er ca. 6 timer inde nu. Jeg er vist i chapter 2.2. Og jeg må sige at spillet er absolut jaw-dropping. Der er så mange lækre detaljer at jeg næsten ikke kan remse nogen af dem op. Styringen kunne godt bruge at man kunne strafe, men det er absolut også det eneste. Lyssætningen og de forskellige miljøer er ikke skræmmende i sig selv, men f... hvor er det paranoidt mindst halvdelen af tiden.

*SPOILER. start*

Mit eneste problem er at jeg nogle gange har brugt lidt for meget ammo, selvom min hit-ratio er på 71% og jeg er blevet bedre til head-shots. Der hvor man møder Luis igen, og barrikerer sig, der måtte jeg tage de sidste 15-20 villagers med kniv og spark fordi det eneste ammo jeg havde tilbage var 4 riffelskud. Og det selvom jeg har pistol, riffel, shotgun og tmp. :-(

*SPOILER, slut*

Ellers syntes jeg bare at det alt i alt er et super-fantastisk spil. Hvis ikke det her er et rent 10-tal i år 2005, hvad er så?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
OkottaOkottaSkrevet 10/04-05 14:05 
Kan man iøvrigt starte et nyt spil på Professional, samtidigt med man beholder alle sine opgraderede våben?

Jeg ved at man kan starte et nyt spil, og så beholde sine våben; Det er jo ganske fedt, men det virker som om at sværhedsgraden ikke er gjort hårdere, hvilket gør at spillet virker lidt nemt nu. Man har jo sine hårde våben, og kan næsten bare vade igennem fjenderne.

Man kan starte et nyt spil på Professional, men så begynder man kun med en pistol og lidt ammo (li'som når man starter et helt nyt spil første gang). Så bliver spillet naturligvis mere udfordrende, og det er jo godt nok.

Men hvad er formålet med at starte et nyt spil, med alle sine opgraderede våben, hvis sværhedsgraden ikke er røget i vejret? Så er det jo ikke så sjovt, men bare for nemt.

Det ku' være lækkert, om man kunne spille på Professional med alle sine opgraderede våben. Dét kunne være en fed oplevelse.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 10/04-05 14:14 
Jeg har fået svar på mit spørgsmål.

RE 4 on Professional
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Michael_Michael_Skrevet 11/04-05 13:16 
Kaster normalt ikke om mig med superlativer, men RE4 står for mig som den klart bedste oplevelse på denne generations konsoller, og er muligvis et af de 3 bedste spil jeg har prøvet overhovedet.

En fantastisk ny-fortolkning af survival horror-genren, som flot sætter en ny standard for underholdningsværdien i et spil.
KalicolaKalicolaSkrevet 11/04-05 13:25 
jamen, det må jo så blive det næste spil jeg køber :) ... Kan man tilkalde et airstrike? :)
For The Love Of The Game
KalicolaKalicolaSkrevet 28/04-05 14:38 
Nu har jeg jo så endelig købt dette eftersigende vidunder af et spil, og glæder mig til at komme igang med det.. Så vil jeg bare lige høre inden jeg starter.

hvad er forskellen på easy og normal? Er der skået noget fra på easy? eller render man rundt på normal uden ammo konstant, og skal dræbe alt med kniv fordi der aldrig er ammo?

jeg overvejede easy, da jeg ikke gider at sidde fast i spillet og den slags. jeg HADER at sidde fast i et spil, not fun at all....
For The Love Of The Game
RitesRitesSkrevet 28/04-05 14:58 
Der er skåret ting fra, og tro mig; eftersom du overhovedet befinder dig på det her forum, så vil Easy være alt for let.

Normal var faktisk for let.
» a winner is you «
RuneSPRuneSPSkrevet 28/04-05 15:25 
Du skal IKKE vælge easy. Det er faktisk som sådan ikke "nemmere" - der er bare skåret nogle ting fra så du egentlig ikke får hele spillet med :-)

Desuden så tror jeg ikke du skal være bange for at normal er for svært, da det tilpasser sig nogenlunde til dit niveau, mht hvor meget ammo der bliver droppet...
KalicolaKalicolaSkrevet 28/04-05 15:27 
ok jeg tager den på normal. Så må jeg bare stramme ballerne lidt sammen :) jeg er ikke så hardcore som jeg var engang :)

lige en ting mere. Jeg spillede lige 10min igår, bare lige for at se det. Man slipper en hund fri i starten. Jeg ved der har været noget snak om at der sker forskellige ting alt efter hvad man gør i spillet...

giv mig et eksempel, har det noget at sige i spillet om man skyder hunden eller om man slipper den løs?

Bare lige så jeg ved om man skal overveje hvad man gør i spillet :)

advar med en spoiler hvis der er SÅ drastisk
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 28/04-05 15:33 
Hunden vender tilbage og hjælper dig senere, hvis du redder den.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The BruceThe BruceSkrevet 28/04-05 15:34, rettet 28/04-05 15:35 
You get what you give!

Hvis du hjælper andre, så kan det være de hjælper dig senere...? ;-)

EDIT: Damn, han er hurtig- det er ikke for ingenting, han er moderator! ;-)
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
KalicolaKalicolaSkrevet 28/04-05 15:51 
haha ok... jeg troede måske at den kom tilbage senere some en zombiehund og bed dig i knæet :D
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 28/04-05 16:05, rettet 28/04-05 16:06 
Rites>
Normal var faktisk for let.

Og du beklagede dig over nogen af Metroid-spillene...? ;)

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst er død så mange gange i et nyere spil, som jeg er i RE4. Okay, jeg spiller heller ikke ret metodisk eller taktisk (jeg forsøger at leve mig ind i den jagede-stil, som spillet lægger op til), men alligevel. Halvvejs inde i spillet er jeg død mere end ti gange, og har ikke klaret nogen bosskamp i første forsøg.

Grundet uendelige saves og continue-muligheder er det dog ikke belastende eller noget. Faktisk blot rart, at man ikke bare kan styrte igennem det, som alt for mange andre spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kingsizekingsizeSkrevet 28/04-05 18:41 
personligt synes jeg også at Normal er for let, men det er nu mere puzzle delen jeg tænker på! Jeg er ganske vist kun lige kommet ind på slottet, så jeg ved selvfølgelig ikke om der er nogle mere hardcore puzzles i vente!?
Minecraft / Xboxlive: BaumspielerSpiller nu: Trials HD, World Of Warcraft: Cata..., Minecraft
KalicolaKalicolaSkrevet 28/04-05 18:44 
hvad er forskellen på normal og easy, der var en som sagde at der er fjernet nogle ting i easy... hvad?
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 28/04-05 18:44 
Jeg mener selvfølgelig actiondelen. Puzzledelen har jo altid været håbløs let i alle RE-titler, så vidt jeg husker.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MurphyMurphySkrevet 28/04-05 18:59 
Puzzle elementet er heldigvis gjort meget mere logisk i RE 4. Personligt var jeg glad for spillets puzzles, og den eneste jeg havde en smule problemer med, var den med pusle-spillet - som jeg ikke vil sige hvor befinder sig, når der er folk i tråden som ikke har gennemført spillet endnu :-)
Excuse me, I have to go. Somewhere there is a crime happening
MurphyMurphySkrevet 28/04-05 19:01 
Darknon>
hvad er forskellen på normal og easy, der var en som sagde at der er fjernet nogle ting i easy... hvad?

Jeg har læst mig til at labyrinten i haven er fjernet, når man spiller på Easy.
Excuse me, I have to go. Somewhere there is a crime happening
RuneSPRuneSPSkrevet 28/04-05 19:22 
Jep labyrinten er vist det vigtigste... har kun spillede det igennem på easy så har den stadig til gode :)

Kunne heller ikke forstå hvorfor at de havde gjort så meget ud af den forbandede have når man alligevel kun skulle gå forbi den :S
CoreCoreSkrevet 28/04-05 22:04 
RuneSP>
Du skal IKKE vælge easy...der er bare skåret nogle ting fra så du egentlig ikke får hele spillet med

Nederen! NÅ! Forfra...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Zzap!Zzap!Skrevet 28/04-05 22:58 
Fik det lige ind af døren i dag og har fået spillet et par timer. Første indtryk er at rent teknisk er det kompetent, men ikke den overnaturlige præstation som det er blevet udråbt til.
Det er ret detaljeret texture mæssigt, men der er meget shimmering og det kører kun 30fps. Jeg tror egentlig godt det ville kunne lade sig gøre på PS2 uden at skære i det overhovedet, i hvert fald ud fra det jeg har set indtil videre.
Spilmæssig er det suverænt. Det er på højde med RE2, hvis ikke bedre.
Born to kill space
kingsizekingsizeSkrevet 28/04-05 23:03 
men om spillet er for let eller ej, er jeg sådan set ligeglad med, for det er en fantastisk spiloplevelse! Det har det ialtfald været endtil nu...
Minecraft / Xboxlive: BaumspielerSpiller nu: Trials HD, World Of Warcraft: Cata..., Minecraft
kingsizekingsizeSkrevet 28/04-05 23:05 
RJK>
Jeg mener selvfølgelig actiondelen. Puzzledelen har jo altid været håbløs let i alle RE-titler, så vidt jeg husker.

er det mig der husker helt forkert, men var der ikke et par gode puzzles i RE1, nogle der krævede at han tænkte lidt over dem... eller var det bare min alder?
Minecraft / Xboxlive: BaumspielerSpiller nu: Trials HD, World Of Warcraft: Cata..., Minecraft
MurphyMurphySkrevet 29/04-05 10:57 
Zzap!>
Første indtryk er at rent teknisk er det kompetent, men ikke den overnaturlige præstation som det er blevet udråbt til.

Bare vent og se. Når du har brugt mere end et par timer på det og oplevet forskellige ting, så er det ikke kun teknisk kompetent. Det er det flotteste konsol spil der er lavet, og det kan bl.a de flotte textures takkes for.


Det er ret detaljeret texture mæssigt, men der er meget shimmering og det kører kun 30fps.

Flå straks dit composite kabel ud, og sæt RGB kablet i. Hvis der er meget shimmering i spillet, så har det ihvertfald ikke generet mig. Hvis det skulle op og køre over 30 fps, så kan vi godt vinke farvel til de detaljerede textures osv. Det gode ved det er at frameraten er hel stabil på 30 fps. Jeg oplevede et par enkelte ryk, men det var kun i en scene hvor der foregik virkeligt meget på skærmen (der var en helikopter, og så vil jeg ikke sige mere).

Jeg tror egentlig godt det ville kunne lade sig gøre på PS2 uden at skære i det overhovedet, i hvert fald ud fra det jeg har set indtil videre.

Jeg tror også det kunne lade sig gøre på PS2, men igen bliver der vinket farvel til de flotte textures og hvis du er træt af shimmering, så hold dig langt væk fra PS2 spil.

Spilmæssig er det suverænt. Det er på højde med RE2, hvis ikke bedre.

Selvfølgelig er det bedre end RE2 - men det gør bestemt ikke RE2 til et dårligt spil.
Excuse me, I have to go. Somewhere there is a crime happening
Zzap!Zzap!Skrevet 29/04-05 13:56, rettet 29/04-05 13:58 
Murphy>Flå straks dit composite kabel ud, og sæt RGB kablet i. Hvis der er meget shimmering i spillet, så har det ihvertfald ikke generet mig. Hvis det skulle op og køre over 30 fps, så kan vi godt vinke farvel til de detaljerede textures osv. Det gode ved det er at frameraten er hel stabil på 30 fps.

Der er altså en del shimmering og jeg har haft RGB siden dag eet med GC.
Det er nok en kombination af den relativt lave vertikale opløsning det kører i, for at få letterbox format, og så dårligere MIP mapping end normalt for GC.
Jeg tror egentlig godt det ville kunne lade sig gøre på PS2 uden at skære i det overhovedet, i hvert fald ud fra det jeg har set indtil videre.
Jeg tror også det kunne lade sig gøre på PS2, men igen bliver der vinket farvel til de flotte textures og hvis du er træt af shimmering, så hold dig langt væk fra PS2 spil.

Jeg har kraftigt på fornemmelsen at det er den reducerede opløsning (letterbox format) og ringere MIP mapping, der gør at GCen kører det så godt.
Hvis det bliver lavet til PS2 vil der være ca. en hel megabyte ekstra VRAM til rådighed til textures på grund af opløsningen.
Jak spillene har lignende texel til pixel ratio som RE4 og de kører 60fps. Det er så mindre textures med færre farver, men hvis vi regner med forskellen i opløsningen og de 30fps. så tror jeg ikke det er umuligt med en PS2 version af spillet der er fuldstændig lige så god teknisk.
Selvfølgelig er det bedre end RE2 - men det gør bestemt ikke RE2 til et dårligt spil.
Det er svært at sige før vi har fået RE4 lidt på afstand tidmæssigt. Lige nu er vi jo begejstrede for dét fordi det er nyt og friskt. Vent en to tre år så vil dommen nok ikke være så entydig.
Born to kill space
KalicolaKalicolaSkrevet 01/05-05 14:09 
Zzap: hvad er MIP mapping?

Nu har jeg spillet spillet i nogle timer, fredag og lørdag nat. og det holder MAX.
Jeg er måløs, det her er med garanti det flotteste spil jeg har set til dato, alt er på sin plads, og der er intet der er overdrevet som de har en tildens til at gøre i andre spil, f.eks normal mapping og distortion effects. Jeg er nået dertil hvor man render rundt i regnen med hende pigen. Og bedre grafik fås ikke, så er det sagt :)

En anden meget impornerende faktor i spillet er fjenderne, de virker for en gangs skyld virkelige. Det at de kan følge med overalt hvor du selv går, gør spillet skræmmende, der er ingen sikre steder at være.

Animationerne er i topclasse, og cutscenerne er virkelig gennemførte og lirede at se på, det er ingame, men det længt bedre end mange af pre-rendered cutscener man ser i mange spil. Hatten af for RE4.

gameplayet er også i top. En lækker tilføjelse er købmanden hvor man kan købe våben og upgraderer våbene, det er bare cool.

Bosserne er for vilde :D

Surround lyden er for vild :D

Jeg har dog 2 kritik punkter.

1. cameraet, Leon fylder det meste af skærmen, så det er tit svært at se hvad der sker. nogle gange kigger det nærmest helt ned i jorden, så man ikke kan se hvad der er fremme, med mindre at man prøver at styrrer det med C-stikken, men det betyder at man så ikke kan løbe samtidigt. Det holder ikke.

2. ALT hvad Leon gør går i slow-motion, bare det at han skal vende sig 90¤ kan tage sin tid, og gør det ektremt vanskeligt at spille hvis man er omringet, jeg tror nok at man ville bevæge sig en del hurtigere i virkeligheden. Det gør at man savner meget at kunne bevæge sig mens man skyder. havde han kunnet bevæge sig hurtigere var det helt ok ikke at kunne gå, men det gør han ikke. Det er skidt Capcom.

Det er lige min mening om spillet ud fra en 5 timers spil. Indtil videre en RIGTIG FED oplevelse.
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 01/05-05 14:26 
Darknon>
En anden meget impornerende faktor i spillet er fjenderne, de virker for en gangs skyld virkelige. Det at de kan følge med overalt hvor du selv går, gør spillet skræmmende, der er ingen sikre steder at være.

Det passer altså ikke. Fjenderne kan fx ikke gå igennem døre. Jo, de der "falske" døre, men ikke de rigtige døre, der adskiller rummene. Så vidt jeg lige husker er man også altid i sikkerhed i de rum, hvor man kan save i.

Ikke for at underdrive det imponerende aspekt, for det er da vist første gang man fx ser fjender finde stiger frem og klatre op på tagene for at jagte én.

Men... Når man så lige har luret det, er det jo heller ikke SÅ avanceret. De stiller ALTID stigen på præcis samme sted og de bliver VED med at rejse den på præcis samme måde, selvom man bare skubber den ned hele tiden. Det virker dynamisk når man først oplever det pga. den samlede stemning, men det er jo bare en række mindre, scriptede sekvenser.

Det undrer mig i øvrigt lidt, at folk falder på halen over nogle af de her "nyskabende" ting i Resident Evil 4, for mange af dem kommer jo fra Dino Crisis 1 (fjender der forfølger én "dynamisk") og Dino Crisis 2 (action-aspektet, pengene, købmændene, våben-opgraderingerne).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 01/05-05 14:40 
RJK>
Så vidt jeg lige husker er man også altid i sikkerhed i de rum, hvor man kan save i.

Der er nogle få steder hvor man ikke er helt i sikkehed :P

Men ellers har du da ret i at mange af de forskellige aspekter er set før i andre spil. Jeg har bare ikke før oplevet dem hvor de fungerer SÅ godt i forhold til hinanden og er så vellykket.
KalicolaKalicolaSkrevet 01/05-05 15:51 
RJK: Det kan godt være at der er ting som er blevet brugt først i andre spil, men det betyder jo ikke at det ikke er en go tilføjelse i RE4.

Ok, måske kan fjenderne ikke følge med overalt. Der er bare en vis tilfredstillelse i at en fjenderne hopper over huller i broer, og springer ned fra stillaser for at følge efter dig, og animationerne og stemningen omkring en gør, at det virker meget som om at fjenderne selv tænker.

Bare det at de kravler gennem et vindue for at komme ind til dig, i stedet for at stå udenfor vinduet og gå på stedet fordi AI'en ikke har fattet at der er en væg lige foran den, er med til gøre at fjenderne er langt mere uhyggelige end sædvanligt.

RE4 har en atmosfære jeg ikke har set i noget andet spil. Gale landsbyboer som kommer gående imod én med fakler i hænderne i øsende regn/torden vejr. Måden de blinkende lyn lyser op på er jo ikke set på det niveau i noget andet spil. Og jeg var imporneret over regnvejret i "A link to the past" hahaha :D
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 01/05-05 16:23 
Darknon>
RJK: Det kan godt være at der er ting som er blevet brugt først i andre spil, men det betyder jo ikke at det ikke er en go tilføjelse i RE4.

Selvfølgelig ikke. Jeg er da også personligt meget glad for, at Capcom endelig har gjort noget nyt og ikke forevigt ødelagt serien, som de vel var meget tæt på. Mine udtalelser skal ses i lyset af nogle af de andre udtalelser, der er kommet. Verdens bedste spil, genopfinder survival horror, ændrer genren for evigt, alle kommende spil skal kigge på RE4 osv. Det er jeg slet ikke enig i.

Jeg vil godt gentage omkring AI og stemning, at det altså ikke fungerer så godt, når man først har gennemskuet det og ved, hvordan det fungerer. Ja, fjenderne kan hoppe gennem vinduer, gå op af stiger og den slags, men det er jo egentligt bare animationer. AI'en er groft sagt lidt ligesom spøgelserne i Pac-Man. Når man er tæt nok på en fjende, går den lige mod én. Når de på denne vej så kommer til et fastdefineret punkt, der indeholder et vindue eller en stige, så "afspilles" en fastdefineret animation af, at de går igennem dette punkt. Hvilket måske nok imponerer, fordi vi ikke har set det før, men egentligt er det ret simpelt og bliver forudsigeligt.

En anden ting i samme boldgade er continue-systemet. Først var jeg glad for det, men nu er det egentligt noget af en stemningsdræber. Der sættes reelt et continue-point, hver gang man går igennem en dør. Det kan udnyttes lige så groft som quick-save/load i et pc-spil. Det er selvfølgelig op til spilleren selv at lade være med, men det ødelægger unægteligt den panikfølelse som alle genrens andre spil har, og som RE4 endda forsøger at give endnu mere. De uendelige ink ribbons (tak for det!) havde været nok hjælp til spilleren.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KalicolaKalicolaSkrevet 01/05-05 18:25 
RJK: Jeg vil give dig ret i det du siger med auto save.

Og jeg kan sagtens følge dig med hensyn til AI'en, at det er simpel programering tilsat god animation. Der er bare lige det ved det, at det fungerer rigtigt godt i spillet, og passer til spillet. Og jeg har ikke set det i noget andet spil. Det er nok ikke fordi det er nyskabende eller noget, RE4 er nok bare spillet hvor det passer perfekt ind. Grunden til at fjenderne ikke kravler gennem vinduer og op ad stiger i halo, er jo nok fordi der ikke er skide mange vinduer og stiger i spillet. Det samme gælder for de fleste andre spil også.

Jeg siger ikke at alle skal kigge godt efter hvordan RE4 gør alting, for det har da også sine mangler. Jeg siger bare at jeg er MEGET imporneret af spillet.

Måske er AI'en ikke særlig impornerende når man kigger på det med tekniske øjne. Men når jeg spiller, har jeg ikke lyst til at tænke på at når et 10011010 møder en 1101010, så skal den enten 0101100 eller 10011000, og når den vælger 10010 så skal den afspille en 0010110... Jeg vil hellere tænkte på at det er en psykopat med en motorsaw som er klog nok til at rejse en stige, og kravle ind ad vinduet da han har fundet ud af at jeg har blokket døren med en reol. DET gør at spillet er spooky, og at man føler at fjenderne bruger deres hjerner selom det bare er simpel programmering.
For The Love Of The Game
186 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig