X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Atari 2600 og 7800


Svar
jaesjaesSkrevet 15/01-05 02:54 
Er de værd at investere i? Dvs. er der et bredt udvalg af virkelig gode spil, der samtidig er lettilgængelige og ikke koster en bondegård? Nævn gerne nogle gode titler.
SumezSumezSkrevet 15/01-05 06:12 
Jeg er ikke sikker på om der findes NOGEN gode Atari-titler.
Det er vist primært her, "retro"-udtrykket trænger sig på, for ærlig talt er Atari lige netop så tidligt at der ikke var nogen spil, der havde noget særlig kreativt udtryk.
Men hvis nogen mener at der rent faktisk findes spil til Atari, der er værd at beskæftige sig med, er jeg også lutter øre.
Selv er jeg meget glad for mit Ninja Golf, men det er mest pga. titlen og forsiden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BifkimBifkimSkrevet 15/01-05 10:13 
Jeg har en Atari men mere fordi det var den første jeg havde ikke så meget på grund af spillene og jeg troer ikke rigtigt jeg kan komme på nogle gode Atari-titler men jeg syntes nu det er meget sjovt at havde.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
scavengerscavengerSkrevet 15/01-05 10:24 
Nu må I give de gamle Atari'er lidt mere credit end det, der er da nogle klassikere imellem. Jeg vil sige Pole Position til 2600 var da et af de første racerspil hvor man ikke bare så små grimme biler ovenfra. Og f.eks. Galaga til 7800 var måske ikke flot lavet, men mindede meget om Glaxians fra grillbaren på den tid.
Nemo me impune lacessit
BifkimBifkimSkrevet 15/01-05 10:30 
Men nogle af de mest kendte Atari-titler er nok:
Donkey Kong
Pac-Man
MS. Pac-Man
Asteroids
Space Invaders
Det er hvad jeg lige kan komme på og jeg syntes de er meget gode.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
RJKRJKSkrevet 15/01-05 12:52 
scavenger>
Og f.eks. Galaga til 7800 var måske ikke flot lavet, men mindede meget om Glaxians fra grillbaren på den tid.

Hvor kommer det her "Galaxians" fra? Er det en eller anden massepsykose folk fik på grillbarene i 1979, så de ikke kunne læse og satte s'er bag på alle ord? ;)

Spillet gedder Galaxian og er forgængeren til Galaga.

(ja, jeg har bare hørt det _for_ mange gange...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 15/01-05 16:51, rettet 15/01-05 16:58 
Der er jo åbenbart lidt delte meninger. Hvis man er til simple og vanedannende spil, er der så ikke en del guf til 2600´eren - der findes jo mange spil til den?

Er der nogen årsag til, at der ikke er mange gode spil til 7800´eren. Den er jo ikke så forfærdelig meget svagere, rent ydelsesmæssigt, end NES?
EDIT: Jeg ved godt, at der ikke er udviklet ligeså mange spil til den, men alligevel...

Jeg hælder mest til 2600´eren, da den IMO er et af de mest cool stykker retro-legetøj (det er da ikke til at stå for de grovkornede figurer og objekter), og samtidig er det en af de flotteste konsoller, som er udgivet - pga. det gennemførte 70´er design :)
SumezSumezSkrevet 15/01-05 17:48 
2600 er nok mest retro, hvor 7800 som du siger, er mere udviklede, og havde spil med lidt mere "identitet". Men jeg vil stadig mene at de første spil, der havde mere end bare et simpelt og ensformig gameplay kom på NES og i mere begrænset omfang på Master System.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 15/01-05 20:06, rettet 15/01-05 20:07 
Der er faktisk en del rigtigt gode titler til såvel 2600 som 5200 og 7800, de sparsomme specs til trods.

ADVENTURE er absolut et forsøg værd. Meget stort action RPG. Indeholder samtidig det første "Easter Egg" el. secret om man vil, i konsolspil.

ENDURO er et meget interessant bilspil, lavet af Activision helt tilbage i starten af firserne.

STAR RAIDERS serien debuterede på de gamle ATARI-konsoller, og LucasArts slog deres folder på 7800 inden de flyttede fokus til C64 og PC.

Der er mange flere.
Michael_Michael_Skrevet 15/01-05 20:16 
Bifkim>
Men nogle af de mest kendte Atari-titler er nok:
Pac-Man
Det er hvad jeg lige kan komme på og jeg syntes de er meget gode.

Pac-Man til 2600 er mere berygtet end kendt. For det første er spillet så ufatteligt dårligt programmeret (programmøren fik noget der ligner 6 uger til at lave spillet, så det er næppe hans skyld) at folk stod i kø for at bytte det i flere måneder efter udgivelsen. For det andet producerede ATARI næsten dobbelt så mange cartridges som der fandtes konsoller på markedet, i det håb at gentage succesen fra Space Invaders. Dette resulterede efter sigende i Ataris endeligt (første gang) og et konsolmarked i ruiner. Først da NES kom på markedet et par år efter blev tiltroen til konsoller genoprettet.

Rygtet siger at ca. 5 millioner Pac-man cartridges blev begravet i ørkenen i Nevada.
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/01-05 20:19 
Er ovenstående ikke historien om "E.T." til Atari 2600?
NaieraNaieraSkrevet 15/01-05 20:20, rettet 15/01-05 20:20 
Det var E.T....
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/01-05 20:23 
"But it doesn't stop there. "E.T." was a lousy game; people who had forked out $40 for it felt cheated. The same was true of Pac-Man, the game that had earned Tod Frye so much money. The consumers, realizing that Atari was pushing junk on them, stopped buying the games. "E.T." was so bad that Atari ended up burying millions of copies of the game in a garbage dump. The video blames the collapse of Atari on bad management, and I won't disagree with that, but it does not acknowledge the undeniable truth that these two games contributed mightily to the demise of Atari."

Her fra
Michael_Michael_Skrevet 15/01-05 20:24 
jaes>
Er de værd at investere i? Dvs. er der et bredt udvalg af virkelig gode spil, der samtidig er lettilgængelige og ikke koster en bondegård? Nævn gerne nogle gode titler.

Kig i DBA. Der er ofte både 2600, 2600 jnr. og 7800 til salg. De er ikke dyre og følges normalt ad med 20-50 spil for mellem 350 - 1.000 kr.
5200 er ikke så let at finde. Den blev produceret i mindre antal, og modsat 7800 er den ikke bagud-kompatibel.
Finder du en 7800 kan du køre alle cartridges.

Mest interessante spil (bl.a): Adventure, E.T., Enduro, Solaris, Realsports Tennis, Haunted House, Space Invaders, Warlords, Swordquest (x3), Jungle Hunt, Yar´s Revenge og Ms. Pac-Man.
Michael_Michael_Skrevet 15/01-05 20:36 
King Chaos>
Er ovenstående ikke historien om "E.T." til Atari 2600?

Delvist korrekt;)

E.T blev programmeret på 6 uger (beklager fejlen), men Pac-Man blev, som skrevet, produceret i mange flere kopier end der var konsoller. Tilsammen udgør de to spil nok en af de største faktorer i Ataris fald, men E.T. er faktisk langt fra så dårligt som det ofte får skyld for.
Pac-Man derimod ER virkelig dårligt.
SumezSumezSkrevet 15/01-05 21:03 
Palmer Eldritch>
Der er faktisk en del rigtigt gode titler til såvel 2600 som 5200 og 7800, de sparsomme specs til trods.

ADVENTURE

ENDURO

STAR RAIDERS

Af en eller anden grund er jeg ikke rigtig overbevist...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 15/01-05 21:13 
Men det gør vel heller ikke så meget;)
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/01-05 22:19 
Det var altså E.T. som blev produceret i flere eksemplarerr end der var konsoller og derefter begravet i ørkenen!
NaieraNaieraSkrevet 15/01-05 22:25 
Ja!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Michael_Michael_Skrevet 16/01-05 10:17, rettet 16/01-05 10:19 
Nej til det første (det VAR Pac-Mac), muligvis til det andet, men så ligger det i hvert fald side om side med Pac-Man.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-05 15:09 
Men se så her hvad jeg fandt:

"Atari releases E.T. for the VCS, a game Howard Scott Warshaw programmed in six weeks. Expecting a sellout, Atari reportedly manufacturers more E.T. cartridges than there are 2600 consoles in use. As was the case with Pac-Man, the public is disappointed by the game. Massive numbers of both Pac-Man and E.T. games end up in a huge landfill in New Mexico, along with millions of other unsold and unwanted game cartridges."

Gamespot
jaesjaesSkrevet 16/01-05 16:02 
Tak for nogle gode svar. Jeg må se, hvad jeg falder over i DBA eller lignende.
Michael_Michael_Skrevet 17/01-05 15:37 
King Chaos>
Men se så her hvad jeg fandt...

Der er mange "sjove" historier fra Ataris kronede dage, og de fleste passer sikkert på mange programmer. Selv nettet har tendens til at blande sammen på må og få, og nærmest lave vandrehistorier ud af dem.

Nedenstående blev såvidt jeg ved bekræftet af Atari selv.

De(officielle)sjove historier om Pac-Man:

1.
Programmør Todd Frye satte Atari pistolen for panden kort før julesalget 1981 og krævede (uhørt dengang) royalty af salget af Pac-Man. Han forhandlede sig til 10 cents pr. solgt cartridge, hvilket gav ham ca. $1 mio.

2.
Atari producerede mange flere cartridges af Pac-Man end der var maskiner i hjemmene. Atari troede ikke blot at de ville sælge flere maskiner pga Pac-Man, men naivt nok også, at folk ville købe et ekstra spil til sommerhuset etc.

3.
Spillet var så dårligt at Atari stod med rigtigt mange ex. på hånden i en presset periode, og "dumpede" dem derfor såvel økonomisk som bogstaveligt.
Dette skal ses i sammenhæng med at Atari det år (1982) forventede at sælge 60 millioner cartridges (alle titler) til en forbrugerbase som hurtigt var ved at miste tilliden til produktet.

De (officielle) sjove historier om E.T:

1.
Atari betalte Spielberg $20 mio. for rettighederne, og skulle derfor gerne stå med et hit på hånden.

2.
Howard Scott Warshaw (en ellers dygtig programmør) fik 6 uger til at have spillet færdigt. Han klarede det på 5 uger, men spillet bar selvfølgelig præg deraf.

3.
Atari begravede 5 mio. cartridges af E.T. alene.

Så ja, der blev produceret en del flere E.T også end der var maskiner, men dette skete ca. et år efter affæren med Pac-Man, så han var der først;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig